Επιδόματα: Τη διαδικασία για την άμεση πληρωμή προκαταβολών στους πλημμυροπαθείς αγρότες της Θεσσαλίας, δρομολογεί η κατάθεση τροπολογίας, την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή, από τους υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρη Αυγενάκη, και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η τροπολογία διασφαλίζει τον τρόπο χρηματοδότησης των αποζημιώσεων ζωικού κεφαλαίου και φυτικής παραγωγής προς τους πληγέντες παραγωγούς της Θεσσαλίας, καθώς και το ακατάσχετο των ποσών που θα λάβουν οι δικαιούχοι.
Υπενθυμίζεται, ότι έπειτα από αίτημα των ιδίων των παραγωγών και τοπικών φορέων, η προθεσμία για την υποβολή δηλώσεων από τους πληγέντες, μετετέθη χρονικά για ένα επί πλέον δεκαήμερο, και έληξε στις 20 Οκτωβρίου. Κατετέθησαν 30.088 δηλώσεις για ζημιές που αφορούν στη φυτική παραγωγή και 2.366 δηλώσεις που αφορούν σε απώλεια ζωικού κεφαλαίου.
Η τροπολογία αφορά, κτηνοτρόφους, μελισσοκόμους και γεωργούς της Θεσσαλίας και των λοιπών περιοχών που επλήγησαν από τις θεομηνίες Daniel και Elias και όπως αναφέρεται η δαπάνη για τις αποζημιώσεις «βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό». Προβλέπει επίσης ότι «για την υλοποίηση της δράσης με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μεταφέρονται πιστώσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό στον Προϋπολογισμό του ΕΛΓΑ».
Η τροπολογία πρόκειται να ψηφισθεί στις 2 Νοεμβρίου, καθώς έχει κατατεθεί στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων φορέων του δημοσίου τομέα», το οποίο είναι το πρώτο νομοσχέδιο που θα συζητηθεί από τη Βουλή, μετά την διακοπή των εργασιών της για την 28η Οκτωβρίου.
Αυθημερόν εκδίδεται Κοινή Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρη Αυγενάκη και του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Θάνου Πετραλιά, η οποία έχει ήδη προετοιμασθεί και είναι σύμφωνη με την κοινοτική νομοθεσία.
Ευθύς αμέσως γίνεται η μεταφορά από το Υπουργείο Οικονομικών στην Τράπεζα της Ελλάδας, κατ’ αρχάς, 150 εκατ. ευρώ για την πληρωμή προκαταβολών αποζημιώσεων τις οποίες ο ΕΛΓΑ θα πιστώσει στους λογαριασμούς των δικαιούχων κτηνοτρόφων- μελισσοκόμων, εντός τριών εργασίμων ημερών.
Αντιστοίχως οι προκαταβολές για τη φυτική παραγωγή θα καταβληθούν πριν από το τελευταίο δεκαήμερο του Νοεμβρίου.
Λαμβανομένου υπ’ όψιν του τεραστίου όγκου υποβολής δηλώσεων ζημίας από τους πληγέντες, τις οποίες επεξεργάζονται οι υπηρεσίες του ΕΛΓΑ, τα χρονοδιαγράμματα είναι σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ.
Η διαδικασία ολοκληρώνεται στον ταχύτερο δυνατό χρόνο που έχουν καταβληθεί προκαταβολές μέχρι σήμερα, υπό βάρος των συνεπειών μιας τόσο εκτεταμένης καταστροφής η οποία προκάλεσε πρωτοφανείς ζημίες.
Παράλληλα, μέχρι σήμερα έχουν καταβληθεί, σε 8.489 επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και κτηνοτροφικές μονάδες της Θεσσαλίας από την Κρατική Αρωγή, που διαχειρίζεται ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρ. Τριαντόπουλος, συνολικά 19,8 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι σε νομοσχέδιο που θα παρουσιάσει στο Υπουργικό Συμβούλιο την προσεχή Τρίτη, 31 Οκτωβρίου, ο ΥπΑΑΤ, Λευτέρης Αυγενάκης, περιλαμβάνονται σειρά διατάξεων που αφορούν τους αγρότες και κτηνοτρόφους της Θεσσαλίας και υποδομές στην περιοχή, καθώς και μια σειρά ακόμα ρυθμίσεων που αφορούν το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Η τροπολογία έχει ως εξής:
«Ενίσχυση για γεωργικές εκμεταλλεύσεις, οι οποίες επλήγησαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου 2023.
1. Σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις μπορεί να χορηγείται ενίσχυση, σύμφωνα με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων, ως αντιστάθμισμα για ζημιές στην φυτική παραγωγή και στο ζωικό κεφάλαιο, οι οποίες προκλήθηκαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου 2023.
Δικαιούχοι είναι φυσικά, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες. Η δράση υλοποιείται από τον οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛΓΑ) και η σχετική δαπάνη βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Για την υλοποίηση της δράσης με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μεταφέρονται πιστώσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό στον προϋπολογισμό του ΕΛΓΑ.
2. Η ενίσχυση της παρ. 1 είναι αφορολόγητη, ακατάσχετη και ανεκχώρητη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, μη εφαρμοζομένης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/ 2013 (Α΄ 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
3. Με απόφαση των Υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται η μορφή της ενίσχυσης, εξειδικεύονται οι δικαιούχοι, το ύψος της ενίσχυσης και η μεθοδολογία προσδιορισμού του, οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις, η διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και ο τρόπος καταβολής της, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος».
Επιδόματα: Έρχεται μεγάλη αύξηση
Νέο σύστημα επιδότησης της ανεργίας και καταβολής του επιδόματος ανεργίας μέσω εκσυγχρονισμένων προγραμμάτων κατάρτισης προχωράει πιλοτικά η ΔΥΠΑ σύμφωνα με πληροφορίες του Dnews το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Ειδικότερα η ΔΥΠΑ προχωρά στην ταχύτερη επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας με περισσότερες δεξιότητες και στην διακοπή καταβολής ενός επιδόματος χωρίς αντίκρισμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Dnews η καταβολή του επιδόματος ανεργίας σταδιακά θα συνδεθεί με τα νέα προγράμματα κατάρτισης και την ενεργή αναζήτηση εργασίας ως υποχρέωση του ανέργου ως κίνητρο για να επανενταχθεί εκ νέου στην αγορά εργασίας το ταχύτερο δυνατό, έχοντας αποκτήσει επιπλέον εφόδια.
Στο πλαίσιο των αλλαγών που θα τρέξουν αναμένεται να υπάρξει σαφής όρος ότι ο άνεργος εφόσον αιτείται τη λήψη επιδόματος ανεργίας, θα πρέπει να είναι άμεσα διαθέσιμος για κατάρτιση.
Με αυτό τον τρόπο, οι άνεργοι δεν θα λαμβάνουν απλά ένα επίδομα για έως 12 μήνες και πλέον δεν θα εφησυχάζουν μέχρι την ολοκλήρωση της καταβολής του, αλλά θα τους δίνεται κίνητρο επαναφοράς τους στην αγορά εργασίας.
Όπως εκτιμάται η νέα διαδικασία θα δημιουργήσει ένα ασφαλή δρόμο που θα δίνει πρόσβαση σε ποιοτικά προγράμματα κατάρτισης τα οποία θα μπορούν να μπορούν να αξιοποιούνται αποτελεσματικά από όσους χάνουν την δουλειά τους, ώστε να μπορούν να επανεντάσσονται γρήγορα στην αγορά εργασίας.
Μετά την πιλοτική αύξηση του επιδόματος ανεργίας στα νέα προγράμματα θα ακολουθήσει η αύξηση του επιδόματος ανεργίας κοντά στον τελευταίο μισθό του ανέργου.
Βασικός στόχος του νέου πλαισίου που θα διέπει το επίδομα ανεργίας, είναι η σύνδεση αυτού με τον πρότερο εργασιακό μισθό και ασφαλιστικό βίο του ανέργου.
Συγκεκριμένα θα προβλέπεται ότι το πρώτο χρονικό διάστημα μετά την απόλυση να δίδεται στον άνεργο αυξημένο ποσό επιδόματος – πιο κοντά στο μισθό του –, το οποίο μπορεί να μειώνεται σταδιακά όσο περνούν οι μήνες, χωρίς όμως να πέφτει κάτω από το σημερινό όριο των 479 ευρώ ανά μήνα.
Επίσης στο νέο «καθεστώς» θα λαμβάνεται υπόψιν ο μέσος μισθός που είχε ο άνεργος ως πρώην εργαζόμενος την τελευταία τριετία. Βάσει αυτού θα υπολογίζεται ένα ποσοστό 55%-60% που θα ισχύει για τους πρώτους 6 μήνες.
Στη συνέχεια για το δεύτερο εξάμηνο μελετάται ο άνεργος να λαμβάνει 479 ευρώ, το ποσό δηλαδή που ισχύει σήμερα.
Για παράδειγμα αν ένας άνεργος, ως εργαζόμενος την τελευταία τριετία είχε μέσο μισθό τριετίας 1.500 ευρώ, τότε θα λάβει το πρώτο εξάμηνο 825 ευρώ/μήνα ενώ το δεύτερο εξάμηνο θα λαμβάνει τα 479 ευρώ.
Βασικός πυλώνας στο νέο σχεδιασμό είναι και η σύνδεση της καταβολής του επιδόματος ανεργίας, με τα προγράμματα κατάρτισης και την ενεργή αναζήτηση εργασίας. Γι’ αυτό τον λόγο αναμένεται να θεσπιστεί ως υποχρέωση του ανέργου να είναι διαθέσιμος για κατάρτιση και έτοιμος να επανενταχθεί εκ νέου στην αγορά εργασίας το ταχύτερο δυνατό.
Σήμερα το επίδομα ανεργίας χορηγείται για 5 έως 12 μήνες, ανάλογα με τις ημέρες εργασίας που έχουν πραγματοποιήσει οι δικαιούχοι. Το ποσό της επιδότησης είναι σταθερό για όλους (479 ευρώ) και συναρτάται με τον κατώτατο μισθό.
Το επίδομα λαμβάνει μόνο μια μικρή μερίδα ανέργων, που φτάνει μόλις το 10% των εγγεγραμμένων ανέργων.
Να σημειωθεί ότι πρόταση για την αναθεώρηση και τον επανασχεδιασμό του επιδόματος ανεργίας έχει κάνει και η Επιτροπή Πισσαρίδη στην τελική έκθεσή της για την ελληνική οικονομία, της οποίας σημαντικό μέρος υιοθετεί και η κυβέρνηση.
Όπως αναφέρει οι ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης θα πρέπει να ενισχυθούν και επομένως όσοι χάνουν τη δουλειά τους θα υποστηρίζονται άμεσα στην αναζήτηση εργασίας, προτείνεται να μεταβληθεί ο τρόπος προσδιορισμού του επιδόματος ανεργίας, ώστε να μην είναι σταθερό και συνδεδεμένο με τον κατώτατο μισθό αλλά με τις προηγούμενες αμοιβές του ανέργου.
Η πρόταση Πισσαρίδη προβλέπει:
• επίδομα ανεργίας στο 55% του μέσου μηνιαίου μισθού του ανέργου στα προηγούμενα 3 έτη με ανώτατο όριο τα 1.200 ευρώ.
• Η διάρκεια του αυξημένου επιδόματος να είναι στους 6 μήνες, αντί για 12 μήνες που είναι σήμερα και να πληρώνεται υπό την προϋπόθεση ότι ο άνεργος αναζητά ενεργά εργασία ή συμμετέχει σε προγράμματα κατάρτισης.
• Αν ο άνεργος μετά τους 6 μήνες δεν έχει βρει δουλειά, θα λαμβάνει για διάστημα έως 6 μήνες ή έως ότου βρει δουλειά, αν αυτό συμβεί νωρίτερα, το επίδομα ανεργίας στο επίπεδο που είναι σήμερα, δηλαδή στο 55% του κατώτατου μισθού.