Επίδομα τροφίμων – Food Pass: Πότε, πώς και σε ποιους θα δοθούν τα 100 ευρώ

Επίδομα τροφίμων – Food Pass: Αντίστροφη μέτρηση για το επίδομα τροφίμων. Ποιοι θα πάρουν τα 100 ευρώ του Food Pass και πότε. «Ανάσα» για χιλιάδες πολίτες το επίδομα τροφίμων. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Στα σκαριά του κυβερνητικού επιτελείου φαίνεται να βρίσκεται σχέδιο για food pass, στα πρότυπα του Fuel Pass, που θα αφορά το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό Mega, η κυβέρνηση εξετάζει να δώσει ένα voucher για τρόφιμα στους καταναλωτές, με σκοπό να καλύψουν το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.

Το ποσό της επιδότησης που πιθανότατα θα φτάνει έως και τα 100 ευρώ θα αφορά τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού».

Επίδομα τροφίμων – Food Pass: Οι δικαιούχοι

Η χορήγηση του food pass θα γίνει με αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια, ανάλογα την οικογενειακή κατάσταση και το ύψος του ετήσιου εισοδήματος.

Προτεραιότητα θα δοθεί στις οικογένειες με παιδιά, όπου ανάλογα τον αριθμό των παιδιών θα υπάρξουν και οι αντίστοιχες προσαυξήσεις στην επιδότηση για τα τρόφιμα.

Την ίδια ώρα, τον κώδωνα του κινδύνου για ακατάλληλα τρόφιμα, αμφιβόλου ποιότητας, που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά κρούει το ΙΝΚΑ, σημειώνοντας ότι υπάρχουν υπόνοιες, ότι κάποια αυτά βαπτίζονται ελληνικά, ενώ είναι εισαγόμενα.

Επίδομα τροφίμων – Food Pass: Όλη η λίστα με τα προϊόντα που μειώθηκε η τιμή τους

Ο «ανταγωνισμός του φυλλαδίου» μεταξύ των Σούπερ Μάρκετ πλέον περνά στο «καλάθι του νοικοκυριού» καθώς το τελευταίο εξελίσσεται σε ένα δυναμικό εργαλείο προβολής προσφορών.

Είναι χαρακτηριστικό πως σε αρκετές περιπτώσεις οι τιμές προϊόντων της λίστας διορθώνονται σχεδόν άμεσα από αρκετές αλυσίδες ακόμα και λίγες ώρες μετά τη γνωστοποίηση τους.

Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, σήμερα το πρωί αναμένεται να φανούν αλλαγές σε τιμές, προϊόντων, τις οποίες έχουν υποβάλει στην πλατφόρμα e καταναλωτής δύο απ’ τις μεγαλύτερες αλυσίδες της χώρας. Κάτι το οποίο συνέβη και τις δύο προηγούμενες εβδομάδες.

Ενδεικτικά, την περασμένη εβδομάδα υπήρξαν αλλαγές στις τιμές συνολικά 50 προϊόντων από τρεις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, εξαιρουμένων των αντικαταστάσεων στις οποίες προέβησαν (κυρίως σε προϊόντα γάλακτος που αντιμετωπίζουν πρόβλημα επάρκειας).

Σημειώνεται πως η ισχύουσα ρύθμιση δίνει το δικαίωμα στις αλυσίδες να αλλάξουν τις τιμές στα προϊόντα που έχουν δηλώσει μόνο στην περίπτωση μειώσεων.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς η χρονική στιγμή των αλλαγών σήμερα διόλου τυχαία είναι, αφού κάθε Πέμπτη οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρουσιάζουν στο καταναλωτικό κοινό το εβδομαδιαίο φυλλάδιο των προσφορών στο οποίο περιλαμβάνονται και τα προϊόντα του «καλαθιού του νοικοκυριού».

Με δεδομένο ότι ήδη γνωρίζουν τις προθέσεις του ανταγωνισμού μέσα απ’ τις λίστες που κοινοποιούνται μία μέρα πριν, προχωρούν όπου μπορούν σε διορθωτικές κινήσεις ώστε να «κλειδώσουν» στα φυλλάδια τους την καλύτερη δυνατή προσφορά.

Ως επί το πλείστον αυτό έχει καταγραφεί σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα οποία οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαθέτουν μεγαλύτερο έλεγχο στο κόστος και μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.

Γενικά πάντως όπως φάνηκε και απ’ τα επίσημα στατιστικά στοιχεία που κοινοποίησε χθες το υπ. Ανάπτυξης ο ανταγωνισμός φαίνεται να λειτουργεί με φόντο τα προϊόντα του «καλαθιού» παρά το γεγονός ότι με τη γενικότερη ακρίβεια που υπάρχει το καταναλωτικό κλίμα δεν βελτιώνεται.

Συγκεκριμένα το υπ. Ανάπτυξης ανακοίνωσε πως σε σύγκριση της λίστας κάθε σούπερ μάρκετ για την τρέχουσα εβδομάδα με αυτή την περασμένης, σε σύνολο 816 προϊόντων που είναι απολύτως συγκρίσιμα:

-Η τιμή μειώθηκε στα 186, ποσοστό 22%,

-η τιμή παρέμεινε σταθερή στα 555, ποσοστό 69%, και

-η τιμή αυξήθηκε – ελαφρά στις περισσότερες περιπτώσεις – σε 75, ποσοστό 9%.

Επίδομα τροφίμων – Food Pass: Συνεχίζουν τα αιτήματα για ανατιμήσεις

Την ίδια ώρα πάντως το πληθωριστικό σπιράλ δεν λέει να ανακοπεί όσο παραμένει στα ύψη το ενεργειακό κόστος, οι πρώτες και βοηθητικές ύλες και τα μεταφορικά.

Μάλιστα στελέχη αλυσίδων λένε πως ο ρυθμός γνωστοποίησης ανατιμήσεων εκ μέρους των προμηθευτών τους εξακολουθεί να είναι δυναμικός.

Κάτι που παραδέχθηκε την περασμένη Δευτέρα και ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος κ. Νίκος Λαβίδας στην πρώτη του δημόσια εμφάνιση.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς οι περισσότερες ανατιμήσεις θα ενεργοποιηθούν είτε μέσα στην εορταστική περίοδο ή με την αλλαγή του χρόνου σε μία ευρεία γκάμα προϊόντων.

Επίδομα τροφίμων – Food Pass: Αυτό είναι κοροΐδία – Έξαλλοι οι καταναλωτές με αυτό που είδαν στα ράφια

Ενδιαφέροντα πορίσματα σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου του καλαθιού του νοικοκυριού, προκύπτουν από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για την κατάσταση που επικρατεί στα Σούπερ μάρκετ.

Τέσσερις στους 10 καταναλωτές έχουν αγοράσει στα Σούπερ μάρκετ προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του μέτρου. Το κοινό που επιλέγει το καλάθι έχει 12% χαμηλότερη εβδομαδιαία δαπάνη. Με το “καλάθι” εντείνεται ο ανταγωνισμός αφού 1 στους 7 καταναλωτές επισκέφθηκε διαφορετικό σουπερμάρκετ, ενώ 1 στους 2 καταναλωτές αναμένει και άλλους κλάδους να ενταχθούν στο μέτρο.

Τα παραπάνω προκύπτουν από την κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, που πραγματοποιεί το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για όσα συμβαίνουν στα Σούπερ μάρκετ.

Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 8 έως 11 Νοεμβρίου 2022 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα το καλάθι του νοικοκυριού για την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του.

Ένα από τα σημαντικότερα θέματα της επικαιρότητας είναι η νέα πρωτοβουλία του Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και των Αλυσίδων σουπερμάρκετ για το «καλάθι του νοικοκυριού».

Όπως καταγράφεται , το πρώτο 10ήμερο της λειτουργίας αυτής της πρωτοβουλίας, το 39% του κοινού δηλώνει ότι αγόρασε έστω μία φορά κάποιο προϊόν από το καλάθι.

Το 15% έχει πραγματοποιήσει 1 επίσκεψη, το 11% 2 επισκέψεις, το 7% 3 επισκέψεις και το υπόλοιπο 6% 4 επισκέψεις ή περισσότερες.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και η πλειοψηφία του κοινού δεν έχει αγοράσει κάποιο προϊόν από το καλάθι, ένα μεγάλο ποσοστό έχει προσεγγίσει τουλάχιστον δοκιμαστικά την πρωτοβουλία τις πρώτες 7- 10 ημέρες που υλοποιείται.

Άρα αναμένεται αυτά τα ποσοστά να αυξηθούν στο μέλλον.

Όπως φαίνεται το κοινό που επέλεξε τις πρώτες 7-10 ημέρες της πρωτοβουλίας να αγοράσει κάποιο ή κάποια από τα προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού έχει 12% χαμηλότερη εβδομαδιαία δαπάνη στο σουπερμάρκετ, 81,65€ έναντι 93,35€ του συνόλου.

Αυτό αποδίδεται στην τάση το καλάθι να επιλέγεται κυρίως από καταναλωτές με μεγαλύτερη εισοδηματική ανάγκη, οι οποίοι έχουν χαμηλότερες δαπάνες στο Σουπερ μάρκετ.

Δεν υπάρχουν ακόμα επαρκή στοιχεία που να υποστηρίζουν σχέση αιτίου-αιτιατού ανάμεσα στη χρήση του καλαθιού και τη μειωμένη εβδομαδιαία δαπάνη, κάτι που ενδεχομένως να προκύψει σε επόμενα ευρήματα μελετών.

Παρά τις μικρές διαφορές η διείσδυση του καλαθιού φαίνεται προς το παρόν να είναι μεγαλύτερη στην Αττική 42% έναντι της Θεσσαλονίκης 38% και της υπόλοιπης Ελλάδας 37%.

Όσον αφορά τις αγοραστικές τάσεις, 4, 18% του κοινού επισκέφθηκε κάποιο κατάστημα σουπερμάρκετ διαφορετικό από το συνηθισμένο του προκειμένου να βρει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού.

Το στοιχείο αυτό είναι υγιές για τον ανταγωνισμό στον κλάδο, δείχνει ότι υπάρχουν επιπλέον κίνητρα για τον ανταγωνισμό στην αγορά και ότι η κινητικότητα του καταναλωτικού κοινού το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθεί.

-Οι απόψεις για τη χρησιμότητα του καλαθιού είναι μικτές. Μόνο το 22%, δηλώνει ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 30% όσων έχουν αγοράσει από το καλάθι), αλλά συγχρόνως το 56% δηλώνει ότι πρέπει να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο καλάθι.

– Το 51% δηλώνει ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του, κάτι το οποίο είναι μία πραγματικότητα που ήδη καταγραφόταν στο παρελθόν για τους καταναλωτές που κυνηγούν τις προσφορές.

Οι έρευνες του ΙΕΛΚΑ για το καλάθι του νοικοκυριού αναμένεται να συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα με περισσότερα στοιχεία.