Επιχειρήσεις: Η πανδημία δεν χαρίστηκε ούτε σε παγκόσμιους κολοσσούς. Τεράστιες απώλειες για τις εταιρείες στην Ελλάδα. Δείτε στο xristika.gr πόσα έχασαν.

Βαρύ ήταν το τίμημα που πλήρωσαν πέρυσι λόγω της πανδημίας ακόμη και μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, θυγατρικές πολυεθνικών κολοσσών, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ενώ ιδιαίτερα δύσκολη προμηνύεται και η φετινή χρονιά. Οι χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κάνουν λόγο για επαναφορά της ελληνικής οικονομίας στα επίπεδα του 2019 στο τέλος του 2022, εκτιμώντας ότι από ύφεση 10% του ΑΕΠ το 2020 η Ελλάδα θα αναπτυχθεί με ρυθμό 3,5% του ΑΕΠ εφέτος και με 6% το 2022.

Η οικονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία, το ένα μετά το άλλο lockdown που επιβλήθηκε στην αγορά, η «κλειστή» εστίαση και η επί της ουσίας ανύπαρκτη τουριστική κίνηση στοίχισε ακριβά σε ομίλους όπως η Coca-Cola, η Heineken, η H&M, η Dixons (Κωτσόβολος), η Jumbo κ.ά. Κάτι που επιβεβαιώνεται από τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2020 που ανακοίνωσαν οι εν λόγω εταιρείες και τα οποία δίνουν μια πρώτη… πικρή γεύση για τη ζημιά που άφησε η πανδημία στο πέρασμά της.

Ας ξεκινήσουμε με τον όμιλο Carlsberg, ο οποίος, αν και δεν δίνει ακριβή στοιχεία για την επίπτωση του COVID-19 στα μεγέθη του 2020 για την ελληνική αγορά, σημειώνει πως «αγορές όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο και τον τουρισμό, επηρεάστηκαν σοβαρά από την πανδημία».

Η Coca-Cola HBC, που ανακοίνωσε σε επίπεδο ομίλου έσοδα σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση μειωμένα κατά 8,5% -τα δημοσιευμένα έσοδα μειώθηκαν κατά 12,7%- και πτώση 4,6% του όγκου πωλήσεων, στην Ελλάδα η μείωση αυτή ήταν πολλαπλάσια.

Οι πωλήσεις της σε όγκο μειώθηκαν κατά 20,6%, καθιστώντας την Ελλάδα μία από τις χώρες που έχει πληγεί περισσότερο στον τομέα των αναπτυγμένων αγορών, δεδομένης της υψηλής έκθεσης στο κανάλι της κατανάλωσης εκτός σπιτιού και στον τουρισμό. Πάντως η επίδοση του όγκου πωλήσεων κατά το τέταρτο τρίμηνο σημείωσε βελτίωση παρά την ιδιαίτερα υψηλή συγκριτική βάση, αναφέρει η Coca-Cola HBC AG, στα αποτελέσματα που ανακοίνωσε το πρωί της Πέμπτης.

Για τη φετινή χρονιά η CCHBC αναμένει να «δει» σε επίπεδο ομίλου σημαντική ανάκαμψη στα έσοδα από πωλήσεις σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, ως αποτέλεσμα της σταδιακής ανάκαμψης του όγκου πωλήσεων σε σχέση με το 2020 που επηρεάστηκε από τον COVID-19, καθώς και ανάκαμψη στο μείγμα προϊόντων και τιμών, λόγω του βελτιωμένου μείγματος συσκευασίας και της αύξησης τιμών σε σχέση με τον φόρο ζάχαρης στην Πολωνία.

Στο πλαίσιο αυτό σκοπεύει να αυξήσει τις επενδύσεις σε δαπάνες μάρκετινγκ το 2021, ώστε να τροφοδοτήσει αυτή την ανάκαμψη των πωλήσεων.

Σημαντικές απώλειες έχει γράψει και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η εν Ελλάδι θυγατρική του ολλανδικού ομίλου Heineken. Σύμφωνα με πληροφορίες η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εμφάνισε πέρυσι απώλειες άνω του 25% σε σχέση με το 2019. Για τον κ. Αλέξανδρο Δανιηλίδη, επικεφαλής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, η εταιρεία την οποία διοικεί τα έχει πάει καλύτερα από το αναμενόμενο. «Είμαστε ευτυχής που τους στόχους που θέσαμε τους πετύχαμε» είχε πει πριν από κάποιο διάστημα ο ίδιος σημειώνοντας: «Αποδείξαμε ότι μπορούμε να κινηθούμε πολύ γρήγορα και να πετύχουμε τους στόχους που θέσαμε».

Σε ό,τι αφορά τη μητρική του ομίλου στα μέσα της περασμένης εβδομάδας ανακοίνωσε την πρόθεσή της να μειώσει κατά 10% του εργατικού δυναμικού κάτι που ισοδυναμεί με μείωση 8.000 θέσεων εργασίας. Η Αθηναϊκή από την άλλη αποχαιρέτησε το 2020 με πρόγραμμα εθελουσίας, ή πρόγραμμα παροχής αυξημένων κινήτρων όπως το ονομάζει η εταιρεία. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο «έτρεξε» στα τέλη του 2020, εντάχθηκαν 35 υπάλληλοί της.

Ισχυρές πιέσεις, μεγαλύτερες από αυτές που δέχεται ο όμιλος στις άλλες χώρες που δραστηριοποιείται, κατέγραψε πέρυσι ο σουηδικός όμιλος H&M. Κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς -η οικονομική χρήση της αλυσίδας ξεκινά την 1 Δεκεμβρίου κάθε έτους και ολοκληρώνεται στις 30 Νοεμβρίου- παρουσίασε πτώση πωλήσεων 24% όταν σε επίπεδο ομίλου η μείωση ήταν 18%.

Η απώλεια του 1/4 του τζίρου τής εν Ελλάδι θυγατρικής του σουηδικού ομίλου οφείλεται τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο lockdown που επιβλήθηκε στην Ελλάδα. Στο πρώτο lockdown και συγκεκριμένα την περίοδο Μαρτίου – Μαΐου η αλυσίδα έχασε το 52% του τζίρου της ενώ στο δεύτερο lockdown η πτώση άγγιξε το 30% σε ευρώ την περίοδο από 1η Σεπτεμβρίου έως 30 Νοεμβρίου όταν το σύνολο του ομίλου εμφάνισε απώλειες μόλις 10%. Η αλυσίδα η οποία διαθέτει δίκτυο 35 καταστημάτων στην Ελλάδα, το καλοκαίρι, δηλαδή το τρίμηνο Ιουνίου – Αυγούστου, που η αγορά επαναλειτούργησε, είχε καταφέρει να περιορίσει τις απώλειες στο -14%.

H Κωτσόβολος, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η Dixons Carphone, εμφάνισε πτώση τζίρου τις 10 εβδομάδες που ολοκληρώθηκαν στις 9 Ιανουαρίου, δηλαδή το χρονικό διάστημα Νοέμβριος του 2020 έως 9 Ιανουαρίου. Τα 92 καταστήματα της αλυσίδας, αυτές τις εβδομάδες που έκλεισαν στις αρχές Νοεμβρίου, για να επαναλειτουργήσουν με τη μέθοδο του click away στις 14 Δεκεμβρίου και ξανά έκλεισαν στις αρχές της χρονιάς, εμφάνισαν μείωση πωλήσεων 13%. Η Κωτσόβολος είναι το μοναδικό δίκτυο του ομίλου που εμφάνισε υποχώρηση πωλήσεων το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα. Εν αντιθέσει με τις φυσικές πωλήσεις οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της Κωτσόβολος αυξήθηκαν κατά 366%.

Για την αλυσίδα Jumbo το αυστηρό απαγορευτικό λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων που επιβλήθηκε στην Ελλάδα οδήγησε τις πωλήσεις της σε ελεύθερη πτώση. Στο πρώτο lockdown και συγκεκριμένα τον Μάρτιο υποχώρησαν 5,1% και τον Απρίλιο 86%, ενώ στο δεύτερο έχασε τον Νοέμβριο το 35% της αξίας του τζίρου της και τον Δεκέμβριο το 54%. Πάντως τον Ιανουάριο η αλυσίδα του κ. Απόστολου Βακάκη κινήθηκε στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα. Οι πωλήσεις του ομίλου σημείωσαν οριακή πτώση 0,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα ενώ οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής -χωρίς τις ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν αύξηση +0,20%, σε σχέση με τον περσινό Ιανουάριο όπου όλα τα καταστήματα λειτουργούσαν χωρίς περιορισμούς.

Επιχειρήσεις: Άσχημα νέα για την Coca-Cola

Κι όμως, ακόμα και εταιρείες του μεγέθους της Coca-Cola πλήττονται από την πανδημία. Μετά τη δραματική ανακοίνωση της Heineken για απωλήσεις 8.000 εργαζομένων, ήρθε η αρνητική εξέλιξη για την Coca-Cola.  Δείτε στο xristika.gr τι συνέβη.

Πλήγμα στις πωλήσεις της λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, ανακοίνωσε η Coca-Cola για το τέταρτο τρίμηνο, ικανοποιώντας, ωστόσο, τις προσδοκίες των αναλυτών μέσα από τις προσπάθειες για μείωση του κόστους. Ο γίγαντας στην αγορά των αναψυκτικών, παρουσίασε καθαρά έσοδα ύψους 1,46 δισ. δολάρια, ή 34 σεντς ανά μετοχή, λιγότερα κατά 2,04 δισ. δολάρια, ή 47 σεντς ανά μετοχή, από πέρυσι.

Εξαιρώντας τα κόστη της αναδιοργάνωσης και άλλα μεγέθη, η Coca Cola κέρδισε 47 σεντς ανά μετοχή, ξεπερνώντας τα 42 σεντς ανά μετοχή τα οποία προέβλεπαν οι αναλυτές από το Refinitiv. Οι πωλήσεις υποχώρησαν 5% στα 8,6 δισ. δολάρια, διαψεύδοντας τις προσδοκίες για 8,63 δισ. δολάρια.

Ο όγκος ανά μονάδα, μέγεθος που εξαιρεί την επίδραση των συναλλαγματικών μεταβολών, συρρικνώθηκε 3%. Και τα 4 τμήματα αναψυκτικών της εταιρείας ανέφεραν μείωση του όγκου παραγωγής.

«Η πρόοδος που κάναμε το 2020, συμπεριλαμβανομένων των δράσεων για την επιτάχυνση του εταιρικού μετασχηματισμού, μας δίνει αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία για επιστροφή σε ανάπτυξη το επόμενο έτος. Ενώ βραχυπρόθεσμα διατηρείται η αβεβαιότητα, είμαστε σε καλή θέση να αναδυθούμε ισχυρότεροι από την κρίση», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος, Τζέιμς Κουίνσι.

Επιχειρήσεις: Πώς έχασε εκατομμύρια ο Κωτσόβολος

Το δεύτερο lockdown που επιβλήθηκε στο λιανεμπόριο, και το οποίο διήρκεσε σχεδόν 2,5 μήνες «πάγωσε» τα χαμόγελα στον Κωτσόβολο καθώς η εταιρεία έχασε εκατομμύρια από τον τζίρο της!

Χαρακτηριστικό είναι πως ήταν η μοναδική εταιρεία του ομίλου Dixons Carphone, που έκλεισε με πτώση του τζίρου στο διάστημα από τις αρχές Νοεμβρίου 2020 μέχρι τις 9 Ιανουαρίου του 2021.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα τελευταία στοιχεία της μητρικής, σε σύγκριση like for like (δηλαδή σύγκριση μεταξύ ίδιων καταστημάτων) στο εξεταζόμενο διάστημα, η Κωτσόβολος εμφάνισε μείωση πωλήσεων κατά 13%.

Ανάπτυξη (LfL) (στις 10 εβδομάδες που έληξαν στις 9/1/2021)

  • Ην. Βασίλειο & Ιρλανδία: +8%
  • Σκανδιναβία: +19%
  • Ελλάδα: -13%

Στο 48% από 8%

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός – αν και φυσιολογικό αφού δεν υπήρχε άλλο κανάλι πώλησης – το μερίδιο του online στις συνολικές πωλήσεις της Κωτσόβολος εκτοξεύθηκε στο 48% από 8%, που ήταν το αντίστοιχο συγκρινόμενο διάστημα (10 εβδομάδες που ολοκληρώθηκαν στις 11/1/2020). Η αύξηση του τομέα ήταν της τάξης του 366%.

Online μερίδιο επί του τζίρου

Ην. Βασίλειο & Ιρλανδία

  • 75% (10 εβδομάδες, που έληξαν στις 9/1/2021)
  • 37% (10 εβδομάδες, που έληξαν στις 11/1/2020)

Σκανδιναβία

  • 30% (10 εβδομάδες, που έληξαν στις 9/1/2021)
  • 19% (10 εβδομάδες, που έληξαν στις 11/1/2020)

Ελλάδα

  • 48% (10 εβδομάδες, που έληξαν στις 9/1/2021)
  • 8% (10 εβδομάδες, που έληξαν στις 11/1/2020)

Θυμίζουμε ότι τα 92 καταστήματα της Κωτσόβολος (συμπεριλαμβανομένων 19 franchise) είχαν κλείσει στις 7 Νοεμβρίου 2020, ξανάνοιξαν στις 14 Δεκεμβρίου μόνο για παραλαβή και επανήλθαν σε κανονική λειτουργία στις 18 Ιανουαρίου του 2021, με εξαίρεση δύο σημεία πώλησης σε περιοχές υψηλού κινδύνου. Από το περασμένο Σάββατο (29/1) το λιανεμπόριο ξαναπέρασε σε mood…click away.

Επιχειρήσεις: Απέδωσαν καρπούς οι καινοτομίες

Σύμφωνα με τον Alex Baldock, Group Chief Executive της Dixons Carphone, «ακόμη και όπου τα καταστήματα έχουν κλείσει, η δουλειά μας να φέρουμε το καλύτερο ψηφιακό και φυσικό shopping σε κάθε πελάτη απέδωσε καρπούς, με καινοτομίες, όπως το ωριαίο drive-thru order & collect και το ShopLive. Η ευέλικτη υποδομή και ο επιταχυνόμενος μετασχηματισμός μας σημαίνουν ότι καταφέραμε να αντιδράσουμε γρήγορα στις αλλαγές που έφεραν οι περιορισμοί στο εμπόριο, χτίζοντας παράλληλα σχέσεις με μεγαλύτερη διάρκεια και αξία με τους πελάτες μας».

Οι εκτιμήσεις των αναλυτών για την Κωτσόβολος
Για την ετήσια χρήση που ολοκληρώνεται στις 2 Μαΐου του 2021, οι αναλυτές που παρακολουθούν την Dixons, εκτιμούν για την Κωτσόβολος ότι θα κλείσει με μικρή άνοδο της τάξης του 1,7% (1,6% σε LfL), στις 478 εκατ. λίρες, ενώ ανάπτυξη 1,5-2,3% αναμένουν και για τις επόμενες δύο ετήσιες χρήσεις. Σε επίπεδο προ φόρων κερδοφορίας, οι αναλυτές περιμένουν πτώση της τάξης του 10%, στις 18 εκατ. λίρες και αύξηση 5-6% τις αμέσως επόμενες δύο χρήσεις.

DATA (ποσά σε εκατ. λίρες)

Κύκλος εργασιών

  • 2022/2023*: 498
  • 2021/2022*: 486
  • 2020/2021*: 478
  • 2019/2020: 470
  • 2018/2019: 459

EBIT

  • 2022/2023*: 20
  • 2021/2022*: 19
  • 2020/2021*: 18
  • 2019/2020: 20
  • 2018/2019: 21

*εκτιμήσεις αναλυτών

Επιχειρήσεις: Έκτακτη ανακοίνωση για το click away

Η εταιρεία Κωτσόβολος, μέσα στο κλίμα της εποχής και έξω από τα συνηθισμένα, εισάγει την υπηρεσία Pay&Collect και τα ειδικά διαμορφωμένα Quick Points, σημεία παραλαβής προϊόντων έξω από τα καταστήματα Κωτσόβολος, και δίνει μια άλλη διάσταση στο Click Away. Η εταιρεία, έχοντας ως κριτήριο την ασφάλεια και την ταχύτατη εξυπηρέτηση των πελατών της, έχει θέσει σαν απόλυτη προτεραιότητα την ελάχιστη αναμονή στην παραλαβή του προϊόντος.

Με αυτές τις δύο πρωτοποριακές λύσεις, η εταιρεία δίνει τη δυνατότητα για εύκολες και γρήγορες αγορές με παραλαβή από τα ειδικά διαμορφωμένα σημεία Quick Points που βρίσκονται στον εξωτερικό χώρο των καταστημάτων του δικτύου της. Μέσω της υπηρεσίας Pay&Collect, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να επιλέξει το προϊόν, είτε μέσω του Kotsovolos.gr, είτε τηλεφωνικά στο 210 – 2899999, και σε 20 λεπτά το προϊόν είναι έτοιμο στο κοντινότερο Quick Point Κωτσόβολος, ώστε να το παραλάβει την ημέρα και την ώρα που επιθυμεί γρήγορα και με ασφάλεια. Εναλλακτικά, μπορεί να επιλέξει πληρωμή μέσω κάρτας στο σημείο παραλαβής.

Η εταιρεία μειώνει στο ελάχιστο το χρόνο αναμονής και παραλαβής, και ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής, αξιοποιώντας το σύνολο των καταστημάτων που διαθέτει και εισάγοντας μία νέα αγοραστική διαδικασία και εμπειρία.

Για περισσότερα επισκεφτείτε την σελίδα: https://www.kotsovolos.gr/click-away

Επιχειρήσεις: Επείγον μήνυμα στα κινητά

Μπορεί το lockdown να συνεχίζεται, ωστόσο ο Κωτσόβολος άνοιξε τις πόρτες του για 72 καταστήματά του. Δείτε στο xristika.gr ποια είναι και πώς θα τα επισκεφτείτε.

Δυστυχώς, και μέχρι η Κυβέρνηση να ανακοινώσει το ελεύθερο άνοιγμα του λιανεμπορίου, τα συγκεκριμένα καταστήματα μπορούν να τα επισκεφτούν μόνο οι επαγγελματίες.

Για την είσοδο στο κατάστημα μην ξεχάσεις να έχεις μαζί σου την αστυνομική σου ταυτότητα και ένα από τα παρακάτω έγγραφα:

  • Έναρξη επιτηδεύματος
  • Εξουσιοδότηση από αστυνομικό τμήμα ή μέσω του Gov.gr
  • Εκτυπωμένο έγγραφο taxisnet με αναφορά μητρώου
  • Δελτίο επαγγελματικής ταυτότητας
  • Απαγορεύεται η είσοδος σε μη επαγγελματίες ή συνοδούς άλλων επαγγελματιών.

Κατά την παραμονή στο κατάστημα:

  • Η προσέλευση των επαγγελματιών-αγοραστών γίνεται με τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων περί μάσκας, χρήσης απολυμαντικού κατά την είσοδο και τήρησης ελάχιστης απόστασης 1,5 μέτρου.
  • Η αναλογία των παρευρισκόμενων επαγγελματιών στον χώρο του καταστήματος είναι 4 άτομα ανά 200τ.μ. Στα σημεία τιμολόγησης θα πρέπει να τηρείται απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των πελατών και μεταξύ υπαλλήλων και πελατών.
  • Επιτρέπονται πωλήσεις μόνο με έκδοση τιμολογίου και όχι με απόδειξη λιανικής πώλησης.

Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr