Αττική Οδός: Μεγαλώνει και έρχεται να διευκολύνει τις μετακινήσεις στην Αττική σε περισσότερες περιοχές. Μέχρι πού θα φτάσει. Όλα τα νεότερα.
Επέκταση της Αττικής Οδού που θα αποσυμφορήσει το οδικό δίκτυο και τις μετακινήσεις στην Αθήνα φαίνεται ότι προχωρούν άμεσα. Ήδη, από τον περασμένο Οκτώβριο είχε γίνει γνωστό ότι επισπεύδονται οι διαδικασίες για την κατασκευή της πρώτης επέκτασης της Αττικής Οδού, δηλαδή της Λεωφόρου Κύμης προς την Εθνική Οδό.
Όταν δημοπρατηθεί, αυτό θα σημάνει τη δημιουργία μιας νέας εξόδου προς την Εθνική Οδό στον κόμβο της Καλυφτάκη, σηματοδοτώντας το τέλος των μεγάλων ουρών που σχηματίζονται στον κόμβο της Μεταμόρφωσης. Εκ των συνολικά 3,5 χλμ. του έργου, τα 2,5 χλμ. θα έχουν τη μορφή σήραγγας, η οποία θα είναι η μεγαλύτερη εντός πόλης στη χώρα. Το έργο θα ολοκληρωθεί έως το 2027.
Αττική Οδός: Επέκταση Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς Λ.Βουλιαγμένης
Αφορά σε έργο που θα ξεκινά από τα στρατόπεδα «Σακκέτα» και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, όπου θα ξηλωθούν τα φανάρια ώστε να μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομος. Πρόκειται για την αστική σήραγγα Ηλιούπολης μήκους περίπου 3 χλμ. με τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.
Για τη μετακίνηση, λοιπόν, από τη Λεωφ. Κατεχάκη στη Λεωφ. Βουλιαγμένης θα απαιτούνται περίπου 10 λεπτά, όταν σήμερα – και ειδικά κατά τις ώρες αιχμής – ο χρόνος διάνυσης της συγκεκριμένης απόστασης ανέρχεται στα 30 λεπτά.
Αττική Οδός: Επέκταση και προς Λαύριο και Ραφήνα
Από τη μία πλευρά θα έχουμε συνέχιση του αυτοκινητοδρόμου προς το λιμάνι της Ραφήνας με παράκαμψη της Λ. Μαραθώνος και των πολυάριθμων φαναριών, και από την άλλη θα γίνει η διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου από το Μαρκόπουλο έως το λιμάνι του Λαυρίου.
Σημειώνεται ότι οι πρότυπες προτάσεις συνιστούν ένα εργαλείο που ζητούσαν επί χρόνια κορυφαία στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, και αφορούν σε έργα υποδομών αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Οι προτάσεις κατατίθενται από ιδιώτες εταιρείες και τα έργα μπορούν να υλοποιηθούν μέσω συμβάσεων έργων, συμβάσεων παραχώρησης και συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Το μεγάλο πρότζεκτ της επέκτασης της Αττικής Οδού
Είναι το πρώτο μεγάλο οδικό project, μεγάλου προϋπολογισμού, που ανατίθεται εντός του Λεκανοπεδίου μετά από πολλά χρόνια. Υπενθυμίζεται ότι η προσφερόμενη, κατ’ αποκοπή, δαπάνη εργασιών που προσέφερε η κοινοπραξία αντιστοιχεί σε έκπτωση 5,30%, με αποτέλεσμα η συνολική δαπάνη του έργου να ανέλθει στα 244,58 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Το έργο ήταν αρχικού προϋπολογισμού 320 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και με δικαίωμα προαίρεσης 32,53 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Η διάρκεια των εργασιών είναι 48 μήνες. Εφόσον η σύμβαση για την κατασκευή του έργου υπογραφεί εντός του 2022, όπως εκτιμάται, τότε ο νέος οδικός άξονας θα τεθεί σε λειτουργία το 2026 ή το 2027.
Σημειώνεται ότι το έργο (δημοπρατήθηκε ως δημόσιο, άρα δεν θα έχει διόδια) έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς θα πρόκειται για έναν οδικό άξονα εξαιρετικής σημασίας ο οποίος θα εξυπηρετεί μέση ημερήσια κυκλοφορία 35.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, βόρεια της Κηφισιάς.
Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης θα ξεκινά από τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει, μετά από σχεδόν 3,8 χλμ., στον κόμβο Καλυφτάκη της εθνικής οδού στην Κάτω Κηφισιά, προσφέροντας εναλλακτική δίοδο και συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της κορεσμένης Αττικής Οδού και ιδίως του κόμβου της Μεταμόρφωσης. Το έργο θα περιλαμβάνει μία σήραγγα υπόγειας εξόρυξης 1,25 χλμ. και μία σήραγγα με τη μέθοδο cut and cover 1,15 χλμ. Το τελευταίο κομμάτι του δρόμου (1 χλμ.) είναι σε ανοιχτή οδοποιία και περιλαμβάνει έναν ανισόπεδο κόμβο στο υφιστάμενο βιομηχανικό πάρκο στην περιοχή της Λυκόβρυσης. Στο έργο περιλαμβάνονται επίσης η διευθέτηση του ρέματος Πύρνας για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής, η αποκατάσταση των τοπικών οδικών δικτύων σε μήκος 2 χλμ., συνδέσεις με τοπικά δίκτυα μέσω ισόπεδων κόμβων, αποχετευτικά έργα κ.α.
Διόδια: Πότε έρχονται αυξήσεις το 2023;
Υπέρ της μη εφαρμογής αυξήσεων στα διόδια της χώρας είχε ταχθεί ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας σε κυριακάτικη εφημερίδα στα τέλη του 2022.
«Δεν θέλουμε αυξήσεις στα διόδια. Αντιθέτως, είμαστε σε συζητήσεις με τους παραχωρησιούχους για να εφαρμοστεί η αναλογική χρέωση σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, το συντομότερο δυνατό», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά τον περασμένο Δεκέμβριο.
Σημειώνεται ότι το αντίτιμο των διοδίων είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον πληθωρισμό, όπως αναφέρεται στις συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων. Στο πλαίσιο αυτό, κάθε πρώτη του έτους οι τιμές των διοδίων αναπροσαρμόζονται, με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή του Σεπτεμβρίου της προηγούμενης χρονιάς.
Αυτό σημαίνει ότι για το 2023 οι αυξήσεις που προβλέπονται για τα διόδια είναι της τάξεως του 12% (βάσει του δείκτη τιμών καταναλωτή του Σεπτεμβρίου), κάτι το οποίο, όπως έχει διαμηνύσει η κυβέρνηση δεν πρόκειται να επιτραπεί.
Το σκεπτικό της κυβέρνησης είναι ότι μία αύξηση στο κόστος των διοδίων θα επιβάρυνε περαιτέρω τις οικογένειες, οι οποίες έχουν ήδη «χτυπηθεί» από τις αυξήσεις στα καύσιμα και του υψηλού κόστους ζωής.
«Διόδια με το χιλιόμετρο»: Πώς θα πληρώνουμε – Και από πότε;
Στο τραπέζι της κυβέρνησης βρίσκεται το σχέδιο για «διόδια με το χιλιόμετρο», όπως προκύπτει από όσα είχε δηλώσει στο Open ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης.
Έχουμε σκεφτεί σχέδιο για διόδια με το χιλιόμετρο τόνισε ο κ. Καραγιάννης και γνωστοποίησε πως «αμέσως το επόμενο διάστημα θα ανακοινώσουμε το σχέδιό μας για αυτό αλλά και πώς θα γίνει αναλογική η ηλεκτρονική χρέωση διοδίων. Δεν μπορεί όμως να γίνει στην Αττική Οδό αυτό. Η Αττική Οδός είναι ένας υπεραστικός αυτοκινητόδρομος, άρα ουσιαστικά εξυπηρετεί και υπερτοπικές συνδέσεις».
«Δεν μπορούμε να το κάνουμε στην Αττική οδό αυτό », επανέλαβε και είπε πως «σε όλους τους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους αυτή τη στιγμή επεξεργαζόμαστε ένα σχέδιο και με την ηλεκτροφόρτιση και με τα ηλεκτρονικά και αναλογικά διόδια το οποίο το αμέσως επόμενο διάστημα η κυβέρνηση θα το ανακοινώσει». Και συνέχισε λέγοντας πως αυτό που εξετάζεται είναι αναλογικά όσα χιλιόμετρα διανύει ο ιδιοκτήτης ΙΧ τόσο ακριβώς να πληρώνει.
Στην ερώτηση εάν αυτό θα έχει κάποιο κόστος 0,10 το χιλιόμετρο. « Αυτό αφήστε να το δούμε γιατί αυτό έχει σχέση με τις συμβάσεις που αυτή τη στιγμή είναι σε ισχύ. Οι συμβάσεις δεσμεύουν το ελληνικό δημόσιο, έχουν επικυρωθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και από το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Οπότε η τροποποίηση οποιοδήποτε συμβάσεων απαιτεί να έρθουμε σε μια συμφωνία και με τους παραχωρησιούχους αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να τα εγκρίνει » απάντησε και επεσήμανε πως το υπουργείο δουλεύει αυτή στιγμή ένα σχέδιο το οποίο το αμέσως επόμενο διάστημα θα το ανακοινώσει η κυβέρνηση.