Ελλείψεις στα σούπερ μάρκετ: Αυτά είναι τα προϊόντα που εξαφανίζονται

Σούπερ μάρκετ: Αγώνας δρόμου για επάρκεια τροφίμων και συγκράτηση τιμών. Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων εξετάζει την παροχή περαιτέρω κινήτρων για αύξηση της παραγωγής ελληνικών αγροτικών προϊόντων, προκειμένου να μειώσουμε την εξάρτησή μας από άλλες χώρες. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Η κατάσταση που επικρατεί σε όλους τους τομείς του πρωτογενούς τομέα ως αποτέλεσμα της έκρηξης των τιμών σε ενέργεια, μεταφορές και πρώτες ύλες, αλλά και οι πιθανές ελλείψεις σε ορισμένα προϊόντα ως απόρροια της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, θα πέσουν στο τραπέζι της σημερινής συνάντησης που είναι προγραμματισμένη να γίνει στο Μέγαρο Μαξίμου μεταξύ του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργου Γεωργαντά.

Σύμφωνα με το όσα έχει δηλώσει τις τελευταίες ημέρες ο κ. Γεωργαντάς, στην δεδομένη στιγμή, η χώρα μας δεν αντιμετωπίζει προβλήματα επάρκειας. Ειδικότερα, όπως υποστηρίζει, στο σκληρό σιτάρι, το οποίο χρησιμοποιείται κατά βάση για μακαρόνια, η Ελλάδα έχει πλήρη επάρκεια.

Σούπερ μάρκετ: Εναλλακτικές πηγές

Σε ό,τι αφορά το μαλακό σιτάρι, η χώρα μας εισάγει σε ετήσια βάση από Ουκρανία και Ρωσία περίπου 250.000-300.000 τόνους (από τους συνολικά 900.000 που χρειάζεται), με την Ουκρανία να συνεχίζει παρά τον πόλεμο να εξάγει μικρότερες έστω ποσότητες σε διάφορες χώρες.

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργαντά, ήδη χρησιμοποιούνται εναλλακτικές πηγές προμήθειας του συγκεκριμένου προϊόντος, όπως π.χ. από Γερμανία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Βουλγαρία κ.ά., ενώ επανεξετάζονται μετά από χρόνια οι εναλλακτικές αγορές της Βορείου Αμερικής (ΗΠΑ, Καναδά).

Αναφορικά με το ηλιέλαιο, στο οποίο έχει μπει πλαφόν από όλες σχεδόν τις αλυσίδες σούπερ μαρκετ, ο κ. Γεωργαντάς σημείωσε ότι η Ελλάδα έχει μεγάλη παραγωγή σε ηλιοτρόπιο, ωστόσο, το 90% της παραγωγής κατευθύνεται στα βιοκαύσιμα και μόλις το 10% για μαγειρική χρήση ή ως συστατικό για την παραγωγή προϊόντων, όπως τα μπισκότα, η μαργαρίνη, τα πατατάκια κ.λπ., ενώ τις ανάγκες μας μέχρι σήμερα τις κάλυπτε η Ουκρανία.

Σούπερ μάρκετ: Κίνητρα για αύξηση της παραγωγής

Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων εξετάζει την παροχή περαιτέρω κινήτρων για αύξηση της παραγωγής ελληνικών αγροτικών προϊόντων, προκειμένου να μειώσουμε την εξάρτησή μας από άλλες χώρες.

Στη συζήτηση αναμένεται να τεθεί και το θέμα των μεγάλων αυξήσεων στο κόστος παραγωγής, που έχει υποστεί ο πρωτογενής τομέας και πιο συγκεκριμένα από την ενέργεια, τα λιπάσματα και τις ζωοτροφές, γεγονός το οποίο έχει αποτυπωθεί και στα ράφια, δηλαδή στην…τσέπη του τελικού καταναλωτή.

Σούπερ μάρκετ: Πάταξη της αισχροκέρδειας

Το ζήτημα της αισχροκέρδειας αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα της κυβέρνησης, κάτι το οποίο αποδεικνύεται και από τα τσουχτερά πρόστιμα που επιβάλλονται σε εταιρείες που εμφανίζουν πολύ υψηλά ποσοστά κερδοφορίας σε σχέση με πέρυσι, αλλά και στα πλαφόν που έχουν τεθεί στα περιθώρια αυτά.

Ηδη, πάντως, οι τιμές σε σχέση με πέρυσι είναι σημαντικά αυξημένες, αφού η μία μετά την άλλη επιχείρηση σε όλους σχεδόν τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, έχουν περάσει ανατιμήσεις προκειμένου να μπορέσουν να καλύψουν μέρος της δραματικής αύξησης του λειτουργικού τους κόστους.

Θυμίζουμε ότι ο πληθωρισμός Φεβρουαρίου στη χώρα μας διαμορφώθηκε στο 7,2% με τα σημαντικότερα είδη τροφίμων-ποτών να εμφανίζουν μέσες ετήσιες αυξήσεις ως εξής:

  • 5,9% το ψωμί και τα δημητριακά
  • 4,2% το μοσχαρίσιο κρέας
  • 14,4% το αιγοπρόβειο κρέας
  • 6,8% τα πουλερικά
  • 3,6% τα ψάρια
  • 6% τα γαλακτοκομικά και τα αυγά
  • 16,8% τα έλαια
  • 9,8% τα φρούτα
  • 15,2% τα λαχανικά
  • 4,1% ο καφές
  • 1,7% η κατηγορία αναψυκτικού, μεταλλικού νερού και χυμών

Σε μία ετήσια περίοδο, βέβαια, κατά την οποία η μέση αύξηση στο ηλεκτρικό ρεύμα είναι 71,4%, του φυσικού αερίου 78,5%, του πετρελαίου θέρμανσης 41,5% και των καυσίμων/λιπαντικών 23,2%.

Σούπερ μάρκετ: Αναψυκτικά – καφές – ποτά

Επιχειρώντας να δώσουμε μία εικόνα από τις επιχειρήσεις του F&B κλάδου, διαπιστώνουμε ότι στην αγορά του καφέ πέρασαν πέρυσι αυξήσεις μεταξύ 3%-10%, ανάλογα με την υποκατηγορία, ενώ ανάλογες ανατιμήσεις εκτιμώνται και για φέτος.

Ηδη οι καταναλωτές έχουν δει τις αυξήσεις τόσο στη λιανική (σούπερ μάρκετ), όσο και στα cafes.

Στον κλάδο των αναψυκτικών, η Coca-Cola 3E προχώρησε από τον περασμένο Ιανουάριο ανατιμήσεις 4,5% έως 6% σε όλα της τα προϊόντα, με τη μεσοσταθμική αύξηση στην τιμή να διαμορφώνεται στο 5,2%, για την αντιμετώπιση των αυξήσεων στο λειτουργικό κόστος από ενέργεια και πρώτες ύλες.

Και οι άλλες εταιρείες ακολούθησαν. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι η Λουξ προχώρησε σε κάποιες ανατιμήσεις τον περασμένο Ιανουάριο, οι οποίες κινήθηκαν στα επίπεδα του 4%, ενώ σε ανατιμήσεις της τάξης του 6%-7% προέβη και η ΕΨΑ, ενώ αν δεν αποκλιμακωθεί η κατάσταση σε διεθνές επίπεδο, δεν αποκλείεται να δούμε και νέο κύκλο αυξήσεων στον κλάδο.

Στην αγορά των ποτών, εντός του επόμενου τετραμήνου αναμένεται να προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών στα προϊόντα της η Pernod Ricard Hellas, όπως ανέφερε πρόσφατα η διοίκηση της εταιρείας.

Πουλερικά
Αναφορικά με τον τομέα των πουλερικών, όπως ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Πτηνοτροφίας (ΕΔΟΠ), Θάνος Αγγελάκης, «η κρεατοπαραγωγός πτηνοτροφία καλείται, μεταξύ άλλων, να διαχειριστεί τις σημαντικές αυξήσεις στο κόστος παραγωγής λόγω του συνδυασμού των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες παρασκευής ζωοτροφών, στην ενέργεια και στις δαπάνες μεταφοράς.

Σύμφωνα με τον κ. Αγγελάκη, ενώ το κόστος παραγωγής αυξήθηκε κατά 40%, μετά την εμφάνιση της πανδημίας, οι ανατιμήσεις που έγιναν δεν ξεπερνούν το 12%.

Στις προτάσεις που έχει καταθέσει η ΕΔΟΠ συμπεριλαμβάνεται τόσο η αναζήτηση πηγών προμήθειας πρώτων υλών για ζωοτροφές από τρίτες χώρες, ως βραχυπρόθεσμη λύση, όσο και η στήριξη των παραγωγών για τη σπορά ελληνικών δημητριακών, ως μεσοπρόθεσμη λύση, που θα μειώσει το βαθμό εξάρτησης της χώρας μας από τις εισαγωγές.

Επιπλέον, η ενίσχυση κεφαλαίου κίνησης για τη στήριξη των επιχειρήσεων και των εκμεταλλεύσεων του κλάδου είναι αναγκαία για την τόνωση της ρευστότητας που είναι σήμερα απαραίτητη περισσότερο από ποτέ.

Σούπερ μάρκετ: Διάφορα τρόφιμα

Στις κατηγορίες των οσπρίων-ρυζιών η Agrino πέρασε χαμηλές μονοψήφιες ανατιμήσεις, επιλέγοντας να απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων στο λειτουργικό της κόστος, ενώ το ίδιο έπραξε στα αλλαντικά και η Νίκας.

Ακόμη, τα Χρυσά Αυγά έχουν προχωρήσει το τελευταίο πεντάμηνο σε δύο κύκλους ανατιμήσεων, ενώ σε ό,τι αφορά τα προϊόντα άρτου, τα οποία ήταν από τα πρώτα όπου είδαμε σημαντικές αυξήσεις, αναφέρουμε ότι μία από τις εταιρείες που προμηθεύουν με τέτοια προϊόντα τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, η Bake Hellas, από το ξεκίνημα της χρονιάς πέρασε μεσοσταθμικές αυξήσεις της τάξης του 16%, μετά από μία μικρή αρχική διορθωτική κίνηση, 4%, που είχε κάνει το περσινό καλοκαίρι.

Σούπερ μάρκετ: Αυτά είναι τα προϊόντα που είναι σε πλαφόν

Ώρες αγωνίας για τα ελληνικά νοικοκυριά καθώς οι μεγάλες αλυσίδες βάζουν το ένα μετά το άλλο τα προϊόντα τους σε πλαφόν. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr

Στα φυσικά πλέον καταστήματα των σούπερ μάρκετ, εκεί όπου γίνεται ο συντριπτικός όγκος των πωλήσεών τους, επεκτείνεται πλέον το μέτρο του πλαφόν αγοράς σε αλεύρι, ηλιέλαιο, αραβοσιτέλαιο, ενώ πλέον στον κατάλογο των «προβληματικών» προϊόντων προστίθεται και η ζάχαρη.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος, που αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο «παίκτη» του κλάδου, ανακοίνωσε πως θέτει το παρακάτω όρια αγοράς:

  • Μέχρι 3 συσκευασίες προϊόντων αραβοσιτέλαιου και ηλιέλαιου 1lt ή 2lt, ανεξαρτήτως μάρκας.
  • Μέχρι 2 τεμάχια σπορέλαιου 5lt, ανεξαρτήτως μάρκας.
  • Μέχρι 3 τεμάχια στα άλευρα, για όλους τους τύπους.

Τα όρια αυτά ισχύουν τόσο για παραγγελίες από το ηλεκτρονικό κατάστημα όσο και για αγορές από το δίκτυο των φυσικών της καταστημάτων.

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι προχθές η αλυσίδα είχε επιβάλλει πλαφόν σε κάποιους κωδικούς αλεύρων και ηλιελαίου για τις ηλεκτρονικές παραγγελίες, ενώ αρκετοί κωδικοί εμφανίζονταν ως μη διαθέσιμοι.

Σύμφωνα με την αλυσίδα τα όρια αγοράς τίθενται «στο πλαίσιο των διεθνών εξελίξεων και για την καλύτερη εξυπηρέτηση όλων των πελατών της», σύμφωνα με το moneyreview.gr

Πλαφόν στις αγορές ηλιελαίου από τα φυσικά της καταστήματα επέβαλε και η αλυσίδα My Market (έως τέσσερα τεμάχια για τις συσκευασίες του 1lt και 2 lt και έως ένα τεμάχιο για τις συσκευασίες των 5 lt).

H αλυσίδα επιβάλλει ανάλογο όριο αγοράς στο ηλιέλαιο και για τις παραγγελίες από το ηλεκτρονικό της κατάστημα, ενώ είχε προηγηθεί η επιβολή πλαφόν στο ηλιέλαιο και στο δίκτυο cash & carry που διαθέτει (Metro Cash & Carry).

Όριο αγοράς στο ηλιέλαιο, στο αλεύρι και στο αραβοσιτέλαιο θα βάλει τις επόμενες ημέρες και η Lidl Ελλάς, η οποία διαθέτει μόνο φυσικά καταστήματα.

Τα όρια αγοράς που έχει αποφασίσει η αλυσίδα είναι τα εξής και αφορούν 6 κωδικούς:

  • μέχρι τρία τεμάχια αλευριού συσκευασίας 1 κιλού,
  • μέχρι τρία τεμάχια ηλιελαίου συσκευασίας 1 lt,
  • μέχρι δύο τεμάχια ηλιελαίου συσκευασίας 2 lt,
  • μέχρι ένα τεμάχιο ηλιελαίου συσκευασίας 5 lt,
  • μέχρι τρία τεμάχια αραβοσιτελαίου συσκευασίας 1lt και
  • μέχρι ένα τεμάχιο αραβοιστελαίου συσκευασίας 3lt.

Πιθανόν το όριο να τεθεί προς τα τέλη της επόμενης εβδομάδας, αλλά σε κάθε περίπτωση πριν από το Πάσχα, καθώς όπως επεσήμαναν στο «MR» πηγές τις εταιρείας η ζήτηση στα σπορέλαια και στα άλευρα είναι μεγαλύτερη από την προσφορά αυτή τη στιγμή.

Στις ηλεκτρονικές παραγγελίες εξακολουθεί να περιορίζεται το όριο αγοράς που έχει θέσει η αλυσίδα Σκλαβενίτης σε ορισμένους κωδικούς αλεύρων, στο ηλιέλαιο και στο αραβοσιτέλαιο.

Ωστόσο, η εταιρεία έβαλε «κόφτη» και στις αγορές λευκής κρυσταλλικής ζάχαρης στα τέσσερα τεμάχια για ιδιωτικής ετικέτας και για επώνυμη λευκή ζάχαρη και στα δύο τεμάχια για λευκή ζάχαρη σε στικς.

Πηγές της εταιρείας σε ερώτηση για το εάν πρόκειται να προχωρήσουν στην επιβολή ορίων αγοράς και στα φυσικά καταστήματα -σημειωτέον η Σκλαβενίτης αποτελεί τη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα- δήλωσαν ότι ακόμη δεν έχει αποφασισθεί κάτι τέτοιο.