Ελεύθεροι επαγγελματίες: Έσκασε η «λυπητερή» – Ποιοι θα πληρώσουν μετεκλογικό χαράτσι

Ελεύθεροι επαγγελματίες: Η νέα κυβέρνηση φέρνει χαράτσι για τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Σε δραστική αλλαγή της φορολογίας των ελευθέρων επαγγελματιών θα προχωρήσει η νέα κυβέρνηση, με στόχο την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσής τους, καθώς μέχρι σήμερα ο φόρος που πληρώνουν είναι ελάχιστος.

Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, που επικαλείται η Κομισιόν και άλλοι διεθνείς οργανισμοί, αλλά και το ΙΟΒΕ, δείχνουν ότι πάνω από 7 στους 10 δηλώνουν καθαρά κέρδη έως 10.000 ευρώ ενώ το 55% δηλώνει εισοδήματα έως 5.000 ευρώ, κάτω, δηλαδή και από τα όρια της φτώχειας.

Στόχος των αλλαγών, που θα προωθήσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, είναι η αύξηση των δηλωθέντων καθαρών κερδών και ο περιορισμός της έκπτωσης δαπανών.

Άλλωστε, το 2021 το σύνολο των ακαθάριστων εσόδων που δηλώθηκαν από ελεύθερους επαγγελματίες ανήλθε σε 48,6 δισ. ευρώ, αλλά τα δηλωθέντα καθαρά κέρδη ήταν μόλις 4,2 δισ. ευρώ ή το 8,6% επί του τζίρου.

Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα ανέθεσε τον περασμένο Νοέμβριο στο ΙΟΒΕ την εκπόνηση μελέτης για τις αλλαγές στη φορολογία των ελευθέρων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων, η οποία κρατήθηκε μυστική, για ευνόητους λόγους, κατά την προεκλογική περίοδο.

Σύμφωνα και με τις διαπιστώσεις της Κομισιόν και του ΙΟΒΕ το πρόβλημα έγκειται στο ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες εκδίδουν κατά το δοκούν αποδείξεις για τις πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών και μόνο αν πιεστούν από τον πελάτη.

Αλλά ακόμη και αν εκδώσουν αποδείξεις, δηλώνουν παράλληλα υψηλές δαπάνες, με αποτέλεσμα να συρρικνώνονται τα φορολογητέα καθαρά κέρδη. Στο πλαίσιο αυτό, οι λύσεις που εξετάζονται είναι:

  • Ο περιορισμός της δυνατότητας έκπτωσης των δαπανών από τα ακαθάριστα έσοδα.
  • Θα αναγνωρίζονται προς έκπτωση από το εισόδημα μόνο οι δαπάνες – έξοδα που εγγράφονται στα myDATA.
  • Η αλλαγή των Μοναδικών Συντελεστών Καθαρού Κέρδους, ώστε να περιοριστεί η δυνατότητα μείωσης των καθαρών κερδών.
  • Η διατήρηση των τεκμηρίων κατ΄ εξαίρεση για τους ελεύθερους επαγγελματίες, στην περίπτωση που μειωθούν ή καταργηθούν για τους μισθωτούς.
  • Η αύξηση των φορολογικών ελέγχων ειδικά των τραπεζικών λογαριασμών των ελευθέρων επαγγελματιών και αυτοαπασχολουμένων.
  • Η επέκταση και η υποχρεωτική χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
  • Η υποχρέωση γιατρών, δικηγόρων και άλλων ελευθέρων επαγγελματιών να τηρούν ψηφιακό πελατολόγιο, το οποίο θα μπορεί άμεσα να διασταυρώνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα και τις τραπεζικές καταθέσεις του επαγγελματία.
  • Η καθιέρωση του ψηφιακού δελτίου αποστολής, που θα εφαρμοστεί πιλοτικά έως τον προσεχή Δεκέμβριο και υποχρεωτικά εντός του 2024.
  • Η υποχρεωτική χρήση των POS σε όλη την αγορά και σε όλη τη χώρα (ακόμη και σε χωριά».
  • Και τεκμαρτή φορολόγηση
  • Ακόμη στο τραπέζι των συζητήσεων είχε πέσει και η ιδέα της επαναφοράς των τεκμηρίων που ίσχυσαν τη δεκαετία του 1990, ώστε οι ελεύθεροι επαγγελματίες να φορολογούνται για ένα ελάχιστο ποσό καθαρών κερδών.

Αυτό μπορεί να γίνει με τη διατήρηση του τέλους επιτηδεύματος για όσους δηλώνουν καθαρά κέρδη από ένα ορισμένο ποσό και κάτω ή εναλλακτικά να καθιερωθεί άλλο «πέναλτι» για τους εμφανιζόμενους ελεύθερους επαγγελματίες με εισοδήματα φτώχειας.

Ελεύθεροι επαγγελματίες: Χρωστάτε έστω και 1 ευρώ; Σας φακέλωσε ο… υπερ-Τειρεσίας

Η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης θα καταγράφει τα χρέη πολιτών και επιχειρήσεων προς Εφορία, ΕΦΚΑ, δήμους, τράπεζες και άλλους φορείς.

Το φακέλωμα όλων των πολιτών για τα χρέη τους προς Εφορία, ΕΦΚΑ, δήμους, τράπεζες και άλλους φορείς προβλέπει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, σφίγγοντας ακόμη περισσότερο τον κλοιό σε όσους χρωστάνε.

Πρόκειται για την Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, όπως αποκαλείται ο νέος υπερ-ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ, ο οποίος θα αποτελεί το σύστημα πιστοληπτικής βαθμολόγησης φυσικών και νομικών προσώπων βάσει δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που αφορούν σε οφειλές προς το δημόσιο τομέα.

Με το νομοσχέδιο καθορίζεται η διαδικασία για τη χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησης στα υποκείμενα δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς φυσικά ή νομικά πρόσωπα, ενώ προβλέπεται η χορήγηση, έναντι αντιτίμου, ενημέρωσης πιστοληπτικής βαθμολόγησης σε φορείς του ιδιωτικού τομέα και η ανταλλαγή πληροφοριών με φορείς πιστοληπτικής αξιολόγησης, εντός ή εκτός της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςΠρόσβαση στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς των πολιτών και των επιχειρήσεων θα έχουν:

Ο ίδιος ο οφειλέτης.

Οι δικαστικές και εισαγγελικές αρχές και οι υπηρεσίες που ενεργούν υπό την άμεση εποπτεία τους.

Η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες,

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Η πρόσβαση φορέων του ιδιωτικού τομέα ή φορέων πιστοληπτικής αξιολόγησης στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς που είναι καταχωρισμένα στο Σύστημα απαγορεύεται.

Ο οφειλέτης μπορεί να ζητήσει από την Αρχή τη διόρθωση ή συμπλήρωση των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που το αφορούν και είναι καταχωρισμένα στο Σύστημα, με αίτηση που υποβάλλεται ηλεκτρονικά σε αυτό και συνοδεύεται από την απαραίτητη κατά περίπτωση τεκμηρίωση.

Προβλέπεται επίσης ότι:

Η Αρχή παράγει και χορηγεί ενημέρωση πιστοληπτικής βαθμολόγησης στο υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, ύστερα από αίτησή του που υποβάλλεται ηλεκτρονικά στο σύστημα.

Η χορήγηση ενημέρωσης πιστοληπτικής βαθμολόγησης σύμφωνα με το παρόν άρθρο γίνεται ατελώς.

Η Αρχή παράγει και χορηγεί ενημέρωση πιστοληπτικής βαθμολόγησης υποκειμένου δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς σε φορέα του ιδιωτικού τομέα που έχει συνάψει σύμβαση με την Αρχή, μετά από αίτηση του φορέα, με την προϋπόθεση ρητής, ειδικής και διακριτής από άλλους όρους συγκατάθεσης του υποκειμένου στην επεξεργασία των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, την άρση του φορολογικού απορρήτου και τη χορήγηση και διαβίβαση της ενημέρωσης πιστοληπτικής βαθμολόγησης στον αιτούντα φορέα του ιδιωτικού τομέα, η οποία παρέχεται μέσω του Συστήματος.

Η ενημέρωση πιστοληπτικής βαθμολόγησης διαβιβάζεται στον φορέα του ιδιωτικού τομέα ηλεκτρονικά.

Στην αίτηση του φορέα του ιδιωτικού τομέα αναφέρεται ο σκοπός, για τον οποίο ζητείται η χορήγηση ενημέρωσης πιστοληπτικής βαθμολόγησης.

Η ενημέρωση αυτή μπορεί να ζητείται για τους εξής σκοπούς:

  • Την επαλήθευση των πληροφοριών που παρασχέθηκαν από το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, σχετικά με αίτησή του για χορήγηση πίστωσης από τον φορέα του ιδιωτικού τομέα,
  • Την αξιολόγηση των κινδύνων που πηγάζουν από τη χορήγηση πίστωσης από φορέα του ιδιωτικού τομέα προς το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, ή από την αποδοχή από φορέα του ιδιωτικού τομέα της παροχής εγγύησης για μια πιστωτική σύμβαση από το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς,
  • Την αξιολόγηση των κινδύνων που πηγάζουν από χορηγηθείσα πίστωση, ή τη μετατροπή της φύσης ή της διάρκειας μιας πιστωτικής σύμβασης ή εγγύησης που έχει χορηγηθεί για μια πιστωτική σύμβαση από το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς,
  • Την παρακολούθηση και αξιολόγηση της μη τήρησης οποιουδήποτε όρου πιστωτικής σύμβασης που χορηγήθηκε από φορέα του ιδιωτικού τομέα στο υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς ή εγγύησης που παρασχέθηκε από αυτό,
  • Την αξιολόγηση αίτησης υπαγωγής του υποκειμένου δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς σε διακανονισμό οφειλών προς φορέα του ιδιωτικού τομέα, και
  • Την ανάλυση των χαρτοφυλακίων πιστωτικών συμβάσεων