Ελαιόλαδο: Ένα πρωτοφανές θρίλερ βρίσκεται σε εξέλιξη αναφορικά με το ελαιόλαδο στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα προχώρησε σε μέτρα κατά του πληθωρισμού, που δεν έλαβε καμία άλλη χώρα, σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, σε παρέμβασή του στη Βουλή για την τροπολογία με την οποία επιχειρείται η αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων σε βασικά καταναλωτικά αγαθά.
Όπως κάναμε και στην ενεργειακή κρίση, το ίδιο κάνουμε και στο θέμα του πληθωρισμού στα τρόφιμα και τα καταναλωτικά προϊόντα, με δράσεις και μέτρα που δεν έκανε καμία άλλη χώρα είπε ο κ. Σκρέκας:
Και το καλάθι του νοικοκυριού, και η ειδική σήμανση στα προϊόντα που θα έχουν μείωση κατά 5%, για τουλάχιστον έξι μήνες, αλλά και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων, είναι μέτρα που έχει λάβει πρώτη η Ελλάδα, και μόνο η Ελλάδα, και θα περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα και θα κριθούμε για αυτά, σημείωσε.
Αναφερόμενος στις τιμές του ελαιολάδου, ο υπουργός Ανάπτυξης είπε ότι σήμερα το λάδι έχει φτάσει να έχει τιμή χονδρικής στο ελαιοτριβείο ή στον παραγωγό, στα 8 ευρώ:
«Γιατί στο λάδι έχουμε 8 ή 9 ευρώ; Φταίει η ελληνική κυβέρνηση; Όχι. Αυτή είναι η τιμή σε επίπεδο Ευρώπης. Εάν βάλουμε μία διατίμηση 3 ευρώ, για παράδειγμα, στην τιμή του λαδιού στον παραγωγό, τι θα γίνει; Την επόμενη μέρα δεν θα υπάρχει λάδι την Ελλάδα. Θα πουληθεί και θα εξαχθεί στην Ισπανία την Ιταλία και στις υπόλοιπες χώρες. Δυστυχώς έτσι δουλεύει η ελεύθερη αγορά. Άρα τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για το λάδι; [..] Να ελέγξουμε τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον παραγωγό, εάν εκμεταλλευτούν την κρίσιμη κατάσταση και προσθέσουν κέρδος παραπάνω από αυτό που είχανε τα προηγούμενα χρόνια. Και αυτό ελέγχουμε» ανέφερε ο κ. Σκρέκας.
Ακολούθως, ο υπουργός Ανάπτυξης αναφέρθηκε στην πρόταση για μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα, σημειώνοντας ότι κάτι τέτοιο εφαρμόστηκε στην Ισπανία χωρίς επιτυχία. Η Ισπανία μείωσε τον ΦΠΑ από 4% στο 0% στο ψωμί, το αλεύρι, το γάλα τα λαχανικά και τα δημητριακά. Μείωσε τον ΦΠΑ από το 10% στο 5% στο λάδι μαγειρέματος και στα ζυμαρικά. Τι πέτυχε; Ο ετήσιος πληθωρισμός στο ψωμί και τα δημητριακά ήταν στην Ισπανία 5,8%, με 0% ΦΠΑ, ενώ στην Ελλάδα 4%. Τι σημαίνει αυτό; Που πήγε ο ΦΠΑ; Στις τσέπες των ενδιάμεσων σταδίων της εφοδιαστικής αλυσίδας, είπε ο κ. Σκρέκας.
Για το γάλα, είπε ότι ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ισπανία ήταν 15,1% και στην Ελλάδα 6,3%. Για το ελαιόλαδο είπε ότι ήταν 52,5% ο ετήσιος πληθωρισμός ενώ στην Ελλάδα 23,5%, στα ζυμαρικά 2,9% ο πληθωρισμός στην Ισπανία και 0,1% στην Ελλάδα.
«Αποτελεσματικότερο το μέτρο στην Ισπανίας; [..] Συνεχίζει να έχει μειωμένο ΦΠΑ (η Ισπανία) και είναι μειωμένα τα έσοδα του κράτους της Ισπανίας και (είναι) αυξημένος ο πληθωρισμός σε σχέση με την Ελλάδα. Αυτή είναι η πραγματικότητα» παρατήρησε ο κ. Σκρέκας.
Ελαιόλαδο: Το τέλος του τενεκέ… έφτασε – Δείτε γιατί καταργείται
Το ράλι της ακρίβειας φέρνει το τέλος εποχής και στους τενεκέδες!
Τα αποθέματα ελαιολάδου που έχουν μείνει στις δεξαμενές παραγωγών και ελαιοτριβείων είναι ελάχιστα και η ζήτηση υψηλή.
Οι παλιότεροι κάθε φορά που βίωναν δύσκολες εποχές συνήθιζαν να λένε τη φράση «θα πούμε το ψωμί, ψωμάκι».
Να λοιπόν που στη σημερινή εποχή και με αφορμή τη συνεχώς αυξανόμενη τιμή του ελαιόλαδου στη χώρα μας, μπορούμε να παραφράσουμε την παραπάνω φράση στο… «θα πούμε το λάδι, λαδάκι».
Απαισιόδοξη πρόβλεψη ή μια πραγματικότητα;
Η απάντηση δεν είναι δύσκολη, αλλά δεν είναι και ευχάριστη, καθώς στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» καταγγέλθηκαν φαινόμενα διπλασιασμού των μέχρι χθες τιμών στον τεκενέ του ελαιολάδου. «Ποια 50 και ποια 60 ευρώ που ξέρατε;» μας είπε χαρακτηριστικά αναγνώστης.
«Ο τενεκές πωλείται πλέον από 120 ευρώ και πάνω».
Κάνοντας την επιτόπια έρευνά μας διαπιστώσαμε ότι κάπως έτσι έχουν τα πράγματα.
Μιλώντας με τον Νίκο Καράπαπα, έμπειρο επιχειρηματία στον χώρο της επεξεργασίας, συσκευασίας και τυποποίησης βρώσιμων ελαίων, διαπιστώσαμε μάλιστα ότι τα πράγματα μπορεί να χειροτερέψουν ακόμη πιο πολύ.
«Το λάδι έχει πάει ακόμη και 8,5 ευρώ το κιλό. Στη Ζάκυνθο και στην Κεφαλονιά πουλάνε τον τενεκέ 130 ευρώ. Ο λόγος αυτής της αύξησης έχει να κάνει με τον νόμο της αγοράς και της ζήτησης. Στην Ισπανία και την Ιταλία δεν είχε λάδι φέτος, με αποτέλεσμα όλη η Μεσόγειος, για να μην πω όλη η Ευρώπη και ο κόσμος, να παίρνουν το λάδι τους από την Ελλάδα. Θεωρώ ότι και του χρόνου θα γίνουμε μάρτυρες στο ίδιο φαινόμενο. Ο καθένας πουλάει, πλέον, ό,τι θέλει».
Και ο Νίκος Καράπαπας πρόσθεσε τα εξής: «Πολλοί λένε ότι η κυβέρνηση πρέπει να παρέμβει για να βάλει κάποια πλαφόν, όμως δεν ξέρω αν αυτό μπορεί να το κάνει, καθώς πολλοί βολεύονται με όλη αυτή την ιστορία. Οι ελαιοπαραγωγοί ποντάρουν στην ανάγκη. Το λάδι είναι βασικό αγαθό. Και 200 ευρώ να σου πουν ότι έχει ο τενεκές, εσύ θα πας να το πάρεις».
Ποια είναι, όμως, η πρόβλεψη του ιδιοκτήτη του «Nicolas Olives»; «Νομίζω ότι για τα νοικοκυριά η εποχή του τενεκέ αρχίζει να τελειώνει. Ο κόσμος θα πηγαίνει εβδομάδα με την εβδομάδα στα σούπερ μάρκετ για λάδι.
Μέχρι τώρα ξέραμε τον μαύρο χρυσό, το πετρέλαιο. Τώρα θα μάθουμε και τον πράσινο χρυσό, το λάδι. Πριν από δυο μήνες το κιλό στοίχιζε 7,30 ευρώ, σε λίγο καιρό προβλέπω ότι θα φτάσει τα 10 ευρώ. Αλλά και στις ελιές είναι μια από τα ίδια. Πέρσι τις αγόραζα 90 λεπτά και φέτος 2,70 και 2,80 ευρώ και τις πουλάω στα 3».
Ελαιόλαδο: Καλπάζει η ακρίβεια και μαζί της συμπαρασύρει το ελαιόλαδο.
Τα 10 ευρώ, αναμένεται να ξεπεράσει το προσεχές διάστημα η τιμή του ελαιόλαδου στο ράφι του σουπερμάρκετ με τους καταναλωτές να βρίσκονται στα «κάγκελα», καθώς το πολυτιμότερο ελληνικό διατροφικό αγαθό τείνει να γίνει είδος πολυτελείας και «άπιαστο όνειρο» για τους Έλληνες.
Ορισμένοι προτείνουν στους καταναλωτές να φυλάξουν λάδι και για την επόμενη χρονιά επειδή τα πράγματα θα χειροτερέψουν.
Το ελληνικό ελαιόλαδο θεωρείται ότι καλύτερο υπάρχει στον πλανήτη. Δεν είναι τυχαίο ότι οι αρχαίοι Έλληνες το χρησιμοποιούσαν από βρώση, μέχρι συντήρηση τροφίμων και καθαρισμό πληγών από πολεμικά τραύματα.
Παράλληλα, αναμένεται να επηρεαστούν και άλλα προϊόντα, που χρησιμοποιούν ως παράγωγο το ελαιόλαδο.
«Στη ζώνη της Μεσογείου τα τελευταία 10 χρόνια παρατηρείται μια πτώση της παραγωγής. Πέρυσι βρεθήκαμε σε μια φάση που από την παγκόσμια αγορά έλειπαν 1.500.000 τόνοι.
Η Ισπανία και Ιταλία, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους εισήγαγαν σχεδόν όλες τις ποσότητες ελαιόλαδου από την ελληνική αγορά.
Όμως ήταν τόσο μεγάλη η ζήτηση που στις αγορές τους εκτόξευσαν την τιμή χονδρικής πάνω από τα 7 ευρώ», σημείωσε, αρχικά, ελαιοπαραγωγός, μιλώντας στο OPEN.
Ενώ η επόμενη συγκομιδή ελιάς αναμένεται να ξεκινήσει στην Ελλάδα σε δύο μήνες, οι παραγωγοί ελαιόλαδου σε όλη τη χώρα είναι απογοητευμένοι από τα προβλήματα που πλήττουν τους ελαιώνες τους.
«Υπάρχει μεγάλη αγωνία για το αποτέλεσμα της επερχόμενης σοδειάς», δήλωσε ο Ιωάννης Καμπούρης, παραγωγός με έδρα την περιοχή της Κορινθίας στη βορειοανατολική Πελοπόννησο, στην Olive Oil Times.
«Η χαμηλή καρποφορία και η μύγα των καρπών θα είναι στην πρώτη γραμμή της συγκομιδής της ελιάς».
Σύμφωνα με την περιφερειακή κυβέρνηση, η καρπόδεση των ελαιόδεντρων είναι σημαντικά μειωμένη σε όλη τη χερσόνησο ενόψει της καλλιεργητικής περιόδου 2023/24.
Όπως δήλωσε, από την πλευρά του, δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης Πελοποννήσου, Στάθης Αναστασόπουλος σε συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου στις αρχές του μήνα.
«Η περίπτωση της μειωμένης καρποφορίας αφορά τόσο τις επιτραπέζιες ελιές, όπου η κατάσταση είναι πιο σοβαρή, όσο και τις ελιές που προορίζονται για την παραγωγή ελαιολάδου.Όλα αυτά τα προβλήματα είναι αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής, των αλλαγών που όλοι βλέπουμε καθημερινά».
Ελαιόλαδο: Οργή και απόγνωση – Τα προϊόντα που ακριβαίνουν
Οργή και απόγνωση από τους καταναλωτές καθώς τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει νέα ανατίμηση στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ραγδαία είναι η αύξηση που παρατηρείται στις τιμές βασικών προϊόντων που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ο λογαριασμός ανεβαίνει ενώ οι τιμές ειδικότερα στα απορρυπαντικά, στα χαρτικά, στα είδη προσωπικής υγιεινής, στα παγωτά και στα οπωροκηπευτικά τους προκαλούν τρόμο.
Για την ακρίβεια που μαστίζει τους καταναλωτές μίλησαν στο Mega και στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» με την Ανθή Βούλγαρη και τον Ιορδάνη Χασαπόπουλο ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, Απόστολος Ραυτόπουλος και ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Γιάννης Πηλίδης.
«Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση το ποσοστό του εμπορικού κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από αυτό που ήταν από τον Αύγουστο του 2021. Αυτό που βλέπουμε εδώ είναι ότι ξεπερνάει το περιθώριο κέρδους. Στην Ελλάδα αυτό που συμβαίνει με τα απορρυπαντικά, σύμφωνα με την επιτροπή ανταγωνισμού, είναι ότι κοστολόγηση γίνεται ανάλογα με την συσκευασία κι όχι με την μεζούρα, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό. Αυτό συμβαίνει γιατί η Ελλάδα έχει μικρή μικρή αγορά», εξήγησε ο Απόστολος Ραυτόπουλος.
Μέχρι και 15 ευρώ έχει φθάσει να κοστίζει ένα οικογενειακό παγωτό φέτος, σχεδόν 55% ακριβότερο από πέρυσι.
Σύμφωνα δε με την ΕΛΣΤΑΓ μέσα σε ένα μήνα οι τιμές στα παγωτά είχαν αύξηση 5,4%.
Για τα παγωτά διευκρίνισε ο κ. Ραυτόπουλος ότι όλα τα παγωτά των γαλακτοβιομηχανιών γίνονται από ανασυσταμένο αποβουτυρωμένο γάλα σε σκόνη.
Σχετικά με την αισχροκέρδεια ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας: «Από τον αγελαδοτρόφο αγοράζει το γάλα η γαλακτοβιομηχανία 45 λεπτά/κιλό και το γάλα ιδιωτικής ετικέτας κοστίζει στο σούπερ μάρκετ για τον καταναλωτή 1,12 λεπτά όταν τον Νοέμβριο του 2022 το αγόραζε από τον αγελαδοτρόφο 61,50 λεπτά και οι καταναλωτές το αγόραζαν πάλι με 1,12 ευρώ».
Σύμφωνα με πληροφορίες του κ. Ραυτόπουλου τα κεράσια Πέλλας φεύγουν από το χωράφι από 1,20 – 1,60 ευρώ και σήμερα στο σούπερ μάρκετ έχουν 5,60 ευρώ.
Ενώ το ίδιο είδος κεράσι, αλλά σε καλύτερη ποιότητα έχει 3,90 ευρώ/κιλό.
Κλείνοντας ο Απόστολος Ραυτόπουλος ανέφερε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει ό,τι έκανε και η Πορτογαλία για να αντιμετωπίσει την ακρίβεια.
Συγκεκριμένα, πρότεινε να μηδενιστεί ο ΦΠΑ στα έξι βασικά προϊόντα, δηλαδή στο ψωμί, αυγά γάλα, γιαούρτι, δημητριακά και παιδικές τροφές, ενώ στην Ελλάδα για τα αντίστοιχα προϊόντα το ΦΠΑ είναι στο 6%.
Ο Γιάννης Πηλίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος τόνισε ότι οι αυξήσεις στις τιμές έστω και με μειωμένο ρυθμό.
Επιπλέον, σημείωσε ο κ. Πηλίδης ότι ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ έχει αυξηθεί κατά 4%.