Έκτακτο επίδομα Χριστουγέννων: Με το άρθρο 17 του φορολογικού νομοσχεδίου «Επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ευάλωτων νοικοκυριών Δεκεμβρίου 2024», που δημοσίευσε η κυβέρνηση και βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, θα χορηγηθεί μέχρι 31-12-2024 ποσό ύψους 200 ευρώ ως έκτακτη εφάπαξ οικονομική ενίσχυση σε τέσσερις (4) κοινωνικές κατηγορίες.
Η ΕΝΥΠΕΚΚ αναλύοντας τις σχετικές διατάξεις, απαντά σε 6 ερωτήσεις για την καλύτερη κατανόηση της χορήγησης του ανωτέρω επιδόματος ενώ δίνει και ημερομηνία καταβολής!
1.Ποιες κοινωνικές κατηγορίες δικαιούνται το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ευάλωτων (ΕΚΑΕ);
Σύμφωνα με το άρθρο 17 του φορολογικού νομοσχεδίου το ΕΚΑΕ δικαιούνται:
α) Τα άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑμΕΑ) του ΟΠΕΚΑ και του e-ΕΦΚΑ
β) Οι δικαιούχοι σύνταξης ανασφαλίστων υπερηλίκων (ν. 1296/1982) και του επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων (άρθρο 93 ν. 4387/2016)
γ) Οι δικαιούχοι του επιδόματος τέκνου του ΟΠΕΚΑ (άρθρο 214 ν. 4512/2018)
δ) Οι δικαιούχοι του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος οι οποίοι λαμβάνουν προσαύξηση 50% της μηνιαίας εισοδηματικής ενίσχυσης, ήτοι εκατό (100) ευρώ.
2.Πότε θα καταβληθεί το ΕΚΑΕ στους δικαιούχους;
Μέχρι 31-12-2024 καταβάλλεται εφάπαξ οικονομική ενίσχυση ύψους 200 ευρώ, πιθανότατα στις 20-12-2024!
3.Περιλαμβάνονται οι χαμηλοσυνταξιούχοι στη συγκεκριμένη παροχή;
Όχι, δεν περιλαμβάνονται στις κοινωνικές κατηγορίες δικαιούχων.
4.Περιλαμβάνονται οι μακροχρόνια άνεργοι στη συγκεκριμένη παροχή;
Όχι, δεν περιλαμβάνονται στις κοινωνικές κατηγορίες δικαιούχων.
5.Κινδυνεύει το επίδομα να φορολογηθεί ή να κατασχεθεί ή να δεσμευτεί από τρίτους;
Όχι. Σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 17, η συγκεκριμένη οικονομική ενίσχυση καθώς και οι προσαυξήσεις των παροχών είναι αφορολόγητες και ακατάσχετες στα χέρια του δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης. Δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη στη φορολογική διοίκηση και στο Δημόσιο εν γένει, στα ΝΠΔΔ, στους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα, τα Ασφαλιστικά Ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζονται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
6.Ποιός επιβαρύνεται από την καταβολή του ΕΚΑΕ;
Η καταβολή του ΕΚΑΕ επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, ανεξαρτήτως αν χορηγείται από τον ΟΠΕΚΑ, τον ΕΦΚΑ ή το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Έκτακτο επίδομα Χριστουγέννων: Ποια επιδόματα θα καταβάλλονται σε προπληρωμένη κάρτα
Aπό το τελευταίο τρίμηνο έτους πιθανότατα θα ξεκινήσουν να καταβάλλονται μέσω προπληρωμένης κάρτας τα επιδόματα ανεργίας, το επίδομα τέκνων, γέννησης, οικονομικής ενίσχυσης αναδοχής και το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
Οι δικαιούχοι θα μπορούν να πάρουν σε μετρητά έως το 50% του επιδόματος, ενώ το άλλο μισό θα πρέπει να δαπανάται μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών, δηλαδή μέσω της προπληρωμένης κάρτας. Όσοι, δε, επιλέγουν να δαπανούν μεγαλύτερο ποσό (άνω του 50%) μέσω κάρτας θα τυγχάνουν κινήτρων.
Ακόμα, οι δικαιούχοι της προπληρωμένης κάρτας θα συμμετέχουν σε κληρώσεις, λοταρίες και προγράμματα επιβράβευσης που θα διεξάγουν τόσο οι τράπεζες όσο και οι αρμόδιοι φορείς. Οι λεπτομέρειες για τον τρόπο καταβολής των επιδομάτων μέσω προπληρωμένης κάρτας αναφέρονται σε απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκου Παπαθανάση.
Το έργο θα ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και συγκεκριμένα στη «Δράση για την Προστασία του Συστήματος Κοινωνικών Παροχών από Αθέμιτες Πρακτικές» με προϋπολογισμό 10,3 εκατ. ευρώ. Για τη λειτουργία του νέου συστήματος, θα αναπτυχθεί πληροφοριακό σύστημα που θα επιτρέπει τη διαλειτουργικότητα των μητρώων ΔΥΠΑ, ΟΠΕΚΑ και τραπεζών. Όπως αναφέρεται στην απόφαση: «Εισάγεται νέος τρόπος πληρωμής των επιδομάτων, ενισχύσεων και κάθε είδους παροχών της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) και του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ). Ειδικότερα, προβλέπεται η καταβολή τους μέσω ενιαίας προπληρωμένης κάρτας πληρωμών, την οποία μπορεί να εκδίδει κάθε πάροχος υπηρεσιών πληρωμών (ΠΥΠ), στον οποίο ο δικαιούχος τηρεί ενεργό λογαριασμό πληρωμών».
Πρόκειται για ένα μέτρο απλοποίησης και εκσυγχρονισμού του τρόπου πληρωμής κάθε είδους παροχών, με στόχο τη βελτίωση της πρόσβασης των δικαιούχων σε αποτελεσματικές και συμπεριληπτικές δράσεις, αλλά και τη διαφάνεια των συναλλαγών». Το σύνολο (100%) του ποσού του κάθε επιδόματος θα πιστώνεται στην προπληρωμένη κάρτα του δικαιούχου, με δυνατότητα ανάληψης από ΑΤΜ έως και του 50% του ποσού. Η κάρτα θα εκδίδεται από τράπεζες που λειτουργούν στην Ελλάδα και στις οποίες οι δικαιούχοι διατηρούν ενεργό λογαριασμό πληρωμών. Τα επιδόματα που θα ενταχθούν στο νέο σύστημα είναι: το ανεργίας, από πλευράς ΔΥΠΑ, το επίδομα τέκνων, γέννησης, οικονομικής ενίσχυσης αναδοχής, καθώς και το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα από πλευράς ΟΠΕΚΑ.
Ποια επιδόματα εξαιρούνται Δεν θα καταβάλλονται μέσω προπληρωμένης κάρτας επιδόματα, ενισχύσεις, και παροχές όπως: το επίδομα λόγω αφερεγγυότητας εργοδότη, το επίδομα διαθεσιμότητας, στέγασης, Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερηλίκων, η εισοδηματική ενίσχυση οικογενειών ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, αναπηρικά επιδόματα, το επίδομα ομογενών προσφύγων, τα έξοδα κηδείας σε περίπτωση θανάτου ανασφαλίστου υπερήλικα, στεγαστικής συνδρομής σε ανασφάλιστους υπερήλικες.
Το ίδιο ισχύει για τη μηνιαία οικονομική ενίσχυση με τη μορφή επιδόματος προς τα προστατευόμενα τέκνα θανόντων από τις πυρκαγιές που έπληξαν περιοχές της Περιφέρειας Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018, η μηνιαία οικονομική ενίσχυση με τη μορφή επιδόματος προς κάθε ανήλικο τέκνο των θανόντων κατά τη διάρκεια και εξαιτίας των πλημμυρικών φαινομένων που έπληξαν την Κρήτη κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2019 και η μηνιαία οικονομική ενίσχυση προς τα προστατευόμενα τέκνα και αδέρφια θανόντων κατά τη διάρκεια και εξαιτίας των πυρκαγιών που έπληξαν την Περιοχή Βαρυμπόμπης Δήμου Αχαρνών την 3η Αυγούστου 2021 και εξαιτίας του σεισμού της 30ης Οκτωβρίου 2020 στη Σάμο.
Επιδόματα… τέλος για όλους – Πότε κόβονται οριστικά
Η ανάγκη για καθαρά πρωτογενή πλεονάσματα βάζουν φρένο σε κάθε σχέδιο της κυβέρνησης για έκτακτες παροχές στους ασθενέστερους, όπως οι επιταγές ακρίβειας που δίνονταν εδώ και δύο χρόνια Χριστούγεννα και Πάσχα αλλά και τα fuel pass.
Μπορεί υπουργοί και βουλευτές να άφηναν ανοιχτό το ενδεχόμενο παροχής έκτακτης στήριξης το Πάσχα αλλά ο πρωθυπουργός ήρθε άμεσα να κλείσει κάθε παράθυρο. Και η δήλωσή του αυτή ήταν βασιζόμενη στις πιέσεις από την ΕΕ για βιώσιμα πρωτογενή πλεονάσματα.
Συνεπώς, οι πολίτες θα πρέπει να ξεχάσουν από δω και στο εξής οποιαδήποτε επιταγή ακρίβειας, έκτακτα δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων.
Εφόσον υπάρχει ο απαιτούμενος δημοσιονομικός χώρος, η κυβέρνηση, όπως έχει πει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, θα συνεχίσει τον δρόμο της μείωσης της φορολογίας για μισθωτούς, ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις.
Με την τιμή των καυσίμων σε πολλές περιοχές της χώρας να έχει υπερβεί τα 2 ευρώ το λίτρο, θα είχε ανοίξει ήδη η κουβέντα για έναν νέο κύκλο fuel pass.
Ωστόσο, η κυβέρνηση τηρεί σιγή ιχθύος, μη θέλοντας να καλλιεργήσει προσδοκίες με δεδομένου ότι το τελεσίγραφο της Ε.Ε. για τα έκτακτα επιδόματα και της παροχές είναι οριστικό και δεν επιδέχεται αμφισβήτηση.
Αυτή η νέα πολιτική σχετίζεται με την ανάγκη ταχύτερης μείωσης του χρέους και τιθάσευσης των δαπανών που μετά την πανδημία έχουν ξεφύγει. Και η πολιτική αυτή υποδεικνύεται από το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας της ΕΕ.
Οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες είναι το νέο κριτήριο με βάση το οποίο θα καταρτίζονται τα τετραετή δημοσιονομικά – διαρθρωτικά προγράμματα των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως προβλέπει το νέο Σύμφωνο που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2025.
Η Κομισιόν θα καθορίσει, μετά τις ανοιξιάτικες προβλέψεις του Μαΐου και με βάση αυτές, τα επιτρεπτά ανώτατα όρια αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών των κρατών-μελών για το διάστημα 2025-2028. Αυτό θα γίνει τον Ιούνιο ή τον Ιούλιο.
Στη συνέχεια, τα κράτη-μέλη θα διαμορφώσουν αναλόγως τα δημοσιονομικά – διαρθρωτικά τους προγράμματα.
Επιδόματα: Ποια κατάργησε η ΔΥΠΑ
Στην κατάργηση τριών εφάπαξ επιδομάτων που παρέχει η ΔΥΠΑ προχώρησε το υπουργείο Εργασίας.
Πρόκειται για παροχές που λαμβάνουν ειδικές κατηγορίες ανέργων και ορισμένα από αυτά καταβάλλονται μετά τη λήξη της τακτικής επιδότησης της ανεργίας.
Συγκεκριμένα αφορά: πρώτον, το ειδικό επίδομα που χορηγείται μετά τη λήξη της τακτικής επιδότησης ανεργίας.
Το ειδικό βοήθημα μετά την τρίμηνη παραμονή στο μητρώο ανέργων.
Και το ειδικό επίδομα επίσχεσης που αφορά στη διακοπή της λειτουργίας μιας επιχείρησης.
Τα επιδόματα που καταργήθηκαν
- Το ειδικό επίδομα που δίδεται μετά τη λήξη της επιδότησης ανεργίας δικαιούνταν οι ασφαλισμένοι πολίτες που διατηρούσαν την ιδιότητα του ανέργου κατά την ημερομηνία καταβολής του βοηθήματος, εφόσον παρέμεναν εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων επί ένα μήνα μετά τη λήξη της τακτικής επιδότησης ανεργίας. Το ύψος του ήταν ίσο προς δεκατρία (13) ημερήσια επιδόματα ανεργίας, δηλαδή 249,08 ευρώ.
- Το επίδομα τρίμηνης παραμονής στο μητρώο ανέργων, ελάμβαναν ορισμένες κατηγορίες ανέργων – μέχρι και τρεις φορές – μέσα στο ημερολογιακό έτος. Το ποσό του βοηθήματος ήταν 287,4 ευρώ.
- Το επίδομα επίσχεσης εργασίας, δικαιούνταν οι ασφαλισμένοι που δεν συγκεντρώνουν προϋποθέσεις τακτικής επιδότησης, κατά την περίπτωση διακοπής των εργασιών μιας επιχείρησης και αδυναμίας για οποιοδήποτε λόγο καταγγελίας της σύμβασης εργασίας από τον εργοδότη.
Αμέσως μετά την δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ, με εσωτερικό έγγραφο που διανεμήθηκε στις υπηρεσίες της ΔΥΠΑ από τη διοίκηση του Οργανισμού σημειώνεται ότι «στο πλαίσιο εφαρμογής των ανωτέρω που είναι σε ισχύ από 29.12.2023: οι αιτήσεις των καταργηθέντων επιδομάτων δεν είναι πλέον διαθέσιμες στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, τυχόν δε αιτήσεις που υπεβλήθησαν από την 29.12.2023 και εξής είναι απορριπτέες.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον διοικητή της ΔΥΠΑ Σπύρος Πρωτοψάλτη
Επιδόματα: Ποια αύξησε ο κατώτατος μισθός
Με μια σειρά επιδομάτων, όπως υπογράμμισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του στο ΣΚΑΪ, συνδέεται ο κατώτατος μισθός.
Επιδόματα που μετά την αύξηση μέχρι 6,5% που θα λάβει ο κατώτατος από την 1η Απριλίου, αναμένεται να λάβουν κι αυτά ανοδική πορεία.
Το ποσοστό αυτό της αύξησης φαίνεται, μάλιστα, να συμπαρασύρει τουλάχιστον 10 επιδόματα ευαίσθητων ομάδων.
Τα 10 επιδόματα που αναμένεται να αυξηθούν:
- Το επίδομα τακτικής επιδότησης ανεργίας: το ύψος του επιδόματος ανεργίας ορίζεται σε ποσοστό 55% του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη, ανεξαρτήτως του αν ο άνεργος αμειβόταν με μηνιαίο μισθό ή ημερομίσθιο (προσαυξανόμενο κατά 10% για κάθε προστατευόμενο μέλος).
- Το ειδικό βοήθημα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας: ισούται με 15 ημερήσια επιδόματα ανεργίας.
- Το ειδικό εποχικό βοήθημα: το ύψος του προκειμένου για οικοδόμους ορίζεται στο 70% του 37πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη, ενώ για τα επαγγέλματα των μουσικών-τραγουδιστών, ηθοποιών κ.λπ. στο 70% του 25πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη.
- Το βοήθημα ανεργίας αυτοτελώς και ανεξαρτήτως απασχολουμένων-ασφαλισμένων: το μηνιαίο ποσό της παροχής ισούται με το μηνιαίο επίδομα ανεργίας, το οποίο εξαρτάται από το κατώτατο νομοθετημένο ημερομίσθιο.
- Το ειδικό βοήθημα της ΔΥΠΑ, που σήμερα ανέρχεται σε 718 ευρώ και αφορά 18.000 άτομα, μονογονεϊκές οικογένειες, θύματα έμφυλης βίας και βίας εμπορίας ανθρώπων, αποφυλακισμένους και απεξαρτημένους, το οποίο θα αυξηθεί στα 764,6 ευρώ.
- Τα προγράμματα επιχορήγησης επιχειρήσεων για απασχόληση σπουδαστών Α.Τ.Ε.Ι-ΑΣΠΑΙΤΕ (πρώην ΣΕΛΕΤΕ), που ισούνται με το 50% του 80% του νόμιμου κατώτατου μισθού του ανειδίκευτου εργάτη.
- Οι αποδοχές στους μαθητές-σπουδαστές που απέχουν από την εργασία τους για συμμετοχή στις γραπτές εξετάσεις της σχολής που φοιτούν και ισούνται για τους προπτυχιακούς φοιτητές με το 30πλάσιο του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη και για τους μεταπτυχιακούς με το 10πλάσιο αυτού.
- Τα προγράμματα απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας, όπου καταβάλλεται στους ωφελούμενους αποζημίωση ίση με τον κατώτατο μισθό.
- Τα προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα, που καταβάλλουν καθαρές αμοιβές οι οποίες αντιστοιχούν στις κατώτατες νομοθετημένες μεικτές αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη, ενώ καλύπτεται και το μη μισθολογικό κόστος.
- Τα προγράμματα νέων θέσεων εργασίας που συνδέονται έμμεσα με τον κατώτατο μισθό, καθώς η επιχορήγηση κυμαίνεται από 50% έως 80% του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους.
- Να σημειωθεί ότι 4-6 ποσοστιαίες μονάδες χωρίζουν την πρόταση της ΓΣΕΕ από τις εργοδοτικές οργανώσεις, οι οποίες αναμένεται να κινηθούν σε αυξήσεις της τάξης του 4%-6,5%, με τους περισσότερους φορείς να τάσσονται υπέρ της διαδικασίας επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων στους εταίρους.
Υπενθυμίζεται ότι, με βάση τις προτάσεις ο νέος κατώτατος μισθός αναμένεται να κυμανθεί από τα 820 έως τα 830 ευρώ και, σύμφωνα με τους κυβερνητικούς υπολογισμούς, θα χρειαστούν τέσσερις ετήσιες αυξήσεις έως το 2027 της τάξεως των 40-45 ευρώ, αρχής γενομένης από το 2024, ώστε να επιτευχθεί ο προεκλογικός στόχος.
Η δέσμευση προβλέπει τη διαμόρφωση του κατώτατου από τα 780 ευρώ στα 950 ευρώ