Καιρός: Πολύ… ανήσυχος παραμένει ο καιρός καθώς από τη μια μοιάζει ανοιξιάτικος ενώ από την άλλη η βαρυχειμωνιά παραμένει! Δείτε στο xristika.gr την πρόβλεψη του Σάκη Αρναούτογλου.
Όπως εξήγησε ο έμπειρος προγνώστης καιρού το Σάββατο το πρωί θα είναι ιδιαίτερα καλό αλλά στα Επτάνησα θα έχουν ήδη περισσότερη συννεφιά που θα αρχίσει να απλώνεται προς τα ανατολικά. Ειδικά, δε, μετά το μεσημέρι η συννεφιά θα είναι πιο πυκνή και στην Αττική ενώ δεν αποκλείεται στο Πήλιο να το γυρίσει και σε χιονόπτωση.
Το πρωί της Κυριακής αναμένεται αλλαγή του καιρού από τη δυτική Μακεδονία και στα πιο νότια τμήματά της, σε όλη τη Στερεά μέχρι και τις δυτικές Κυκλάδες με αρκετές βροχές ενώ, όπως σημείωσε ο Σάκης Αρναούτογλου «δεν αποκλείεται πάνω από τα 900 μέτρα ίσως να το γυρίσει σε πυκνή χιονόπτωση για λίγο».
«Μετά το μεσημέρι τα φαινόμενα θα εντοπίζονται στα πολύ δυτικά τμήματα και στη βόρεια Κρήτη» πρόσθεσε ο Σάκης Αρναούτογλου ο οποίος εκτίμησε με βάση τα προγνωστικά μοντέλα ότι προς τα μέσα της ερχόμενης εβδομάδας, 16-17 Φεβρουαρίου, θα υπάρξει άνοδος της θερμοκρασίας.
Καιρός: Τι καιρό θα κάνει το Πάσχα, την Καθαρά Δευτέρα και την Τσικνοπέμπτη
Τι δείχνουν για το φετινό Πάσχα, τα Μερομήνια; Οι απαντήσεις στο xristika.gr…
Σύμφωνα με τον πρακτικό μετεωρολόγο Νικόλαο Γεωργίου Βογιατζή, συνταξιούχο του 307 ΤΣΥΑΥ (ΠΕΒ) τα Μερομήνια κατέγραψαν τα εξής για τους επόμενους μήνες:
Ο Φεβρουάριος κάνει ποδαρικό επίσης, με χιόνια. Κατά τη διάρκεια όλου του μήνα ο καιρός θα είναι άστατος. Τον Μάρτιο η κακοκαιρία συνεχίζεται τουλάχιστον μέχρι τις 20 του μήνα με μικρά διαστήματα καλοσύνης. Από 21 έως 31 Μαρτίου μάλιστα εκτός από βροχές, μπουρίνια, και καταιγίδες δεν αποκλείεται να δούμε και χιόνια.
Το ίδιο σκηνικό συνεχίζεται και από 1 έως 5 Απριλίου. Τα φαινόμενα γίνονται πιο ήπια από 6 έως 13 Απριλίου που ο καιρός θα είναι βροχερός, όπως επίσης και για το διάστημα από 14 έως 20 του μήνα. Για την περίοδο αυτή τα Μερομήνια δείχνουν ήπιο καιρό με ισχυρούς όμως ανέμους και ενδεχομένως βροχοπτώσεις.
Εάν επαληθευτούν τα Μερομήνια μάλλον Πάσχα θα κάνουμε με άσχημο καιρό, καθώς σύμφωνα με τον εμπειρικό μετεωρολόγο από 21 έως 30 Απριλίου, μέσα στο Πάσχα δηλαδή, όλα δείχνουν κακοκαιρία (γκρίζα σύννεφα από βορειοδυτικά προς νοτιοανατολικά και δυτικά προς νότο και ανατολικά προς δυτικά).
Ο Μάιος μπαίνει με κακοκαιρία, μπουρίνια και καταιγίδες το διάστημα από 1 έως 5 του μήνα. Ο καιρός καλυτερεύει από 6 έως 20, αλλά ανήμερα του Αγίου Κωνσταντίνου, δηλαδή από 21 Μαΐου έως 31 του μήνα, προβλέπονται βροχές και ισχυροί άνεμοι.
Καιρός: Τι είναι και πώς μπορούμε να μάθουμε τον καιρό
Οι άνθρωποι της υπαίθρου διατήρησαν από γενιά σε γενιά και για χιλιάδες χρόνια την πρακτική γνώση της μελέτης και πρόγνωσης του καιρού.
Εξετάζοντας συστηματικά κάποια φυσικά φαινόμενα ή «σημάδια» στον ουρανό, μπορούσαν να μαντέψουν ή να «δουν» τα μερομήνια, δηλαδή ν’ αποκωδικοποιήσουν τον καιρό ολόκληρου του επόμενου έτους, αρχής γενομένης από την εμφάνιση του ένατου φεγγαριού μέχρι και το χάσιμο του επόμενου ογδόου (μετρώντας πάντα τα φεγγάρια από την αρχή του εκάστοτε έτους).
Αυτοί ήσαν συνήθως άνθρωποι της υπαίθρου, της θάλασσας και οι ιδίως οι μοναχοί, οι οποίοι καθώς φαίνεται είχαν αφιερώσει αρκετό μέρος της ζωής τους, στην σπουδή και την παρατήρηση του σύμπαντος, με τον τρόπο που διέθετε έκαστος αλλά και με την βοήθεια των καιρικών φαινομένων.
Οι αποκλίσεις που υπάρχουν τόσο στα παρατηρούμενα σημάδια, όσο και στις ημέρες κατά τις οποίες γίνονται οι παρατηρήσεις μπορούν να δικαιολογηθούν από τις διάφορες, εδαφολογικές και τις κλιματολογικές συνθήκες του κάθε τόπου.
Μερομήνια ονομάζει ο λαός τις δώδεκα (12) πρώτες ημέρες του ογδόου φεγγαριού του έτους.
Παρατηρώντας τα καιρικά φαινόμενα αυτών των πρώτων ημερών της, οι άνθρωποι μάντευαν την καιρική κατάσταση των επόμενων δώδεκα (12) στην αρχή φεγγαριών και αργότερα μηνών. Μερομήνια ονομάζονται οι μέρες που γίνεται η πρόβλεψη, από τις λέξεις «μέρα και μήνας» γιατί σε κάθε μέρα απ’ αυτές, αντιστοιχεί ένα πλήρες κύκλος του φεγγαριού (γιόμιση και χάση) ή ένας μήνας.
Κατά τον Ν. Πολίτη τα μερομήνια ήταν λείψανα αρχαίων προγνωστικών του καιρού, που έχουν άμεση σχέση με αστρολογικές παρατηρήσεις.
Επειδή ο Αύγουστος θεωρείται η αρχή του Χειμώνα, γι’ αυτό στο μήνα αυτό εντοπιζόταν η πρόγνωση του καιρού. (Γαλανίδου- Μπαλφούσια Έλσα, μν. Έργο, σελ 192).
Τα μερομήνια δεν περιγράφονται, είναι θέμα γνώσης και πρακτικής και όχι θεωρίας. Είναι υπόθεση πείρας και αντίληψης που χρήζει μιας ιδιαίτερης προσοχής.
Μπορεί αρκετοί άνθρωποι να παρατηρούν το ίδιο πράγμα αλλά να έχουν διαφορετικές αντιλήψεις και οι προβλέψεις τους να μην ταυτίζονται.
Η διαφορά δεν θα είναι ακραία, μα η πρόβλεψη του καθενός μπορεί να μη συμπέσει ως προς την ένταση του φαινομένου.
Είναι κατάλοιπο παλαιών αστρολογικών αντιλήψεων που απόκτησε ο άνθρωπος εξετάζοντας τα καιρικά φαινόμενα με βάση τ’ άστρα.
Πίστευαν ότι μπορούσαν να μαντέψουν τον καιρό που θα έχει κάθε μήνας αν εξέταζαν τις πρώτες τρεις ή εξι ή δώδεκα μέρες των μηνών Ιουλίου ή Αυγούστου κατ’ άλλους του Μαρτίου ή Ιανουαρίου.
Τα Μερομήνια (Μήνας+ημέρα) είναι γνωστά και ως Μηναλλάγια (Μήνας+αλλαγή). Σε άλλες περιοχές της χώρας μας είναι γνωστά ως Μεραμήνια, Μηνολόγια, Καταμήνια, Νερομήνια, Κεφαλομήνια, Καταμηνάτα, Αλλαξομήνια, Προφάνερα ή Φανερά, Λογομήνια, Δρίμες, Δρίματα κ.λπ.
Πιστεύεται ότι ο Θεός έδωσε τα μερομήνια σαν σημάδια του καιρού και εμφύτευσε νου και γνώση στους ανθρώπους και τους βοήθησε να μπορούν να τα διαβάζουν ώστε να προγραμματίζουν και να σχεδιάζουν για το επόμενο καλλιεργητικό έτος. Αν αναλογιστούμε ότι ένα μήνα περίπου μετά τα μερομήνια, άρχιζε το έτος της σποράς.
Γνωρίζουμε ότι οι ενοίκια των αγρών άρχιζαν του Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου Ύψωση του Τιμίου Σταυρού εκάστοτε έτους), δηλαδή η καλλιεργητική περίοδος άρχιζε και τέλειωνε αυτή την ημερομηνία. Εφόσον παρατηρούσαν τα μερομήνια, στην διάρκεια του ενός μηνός περίπου σχεδίαζαν τις εργασίες τους, ανάλογα με τον καιρό που πρόβλεπαν και ανέμεναν.
Τα μερομήνια συσχετίζονται κατ’ αρχήν με το Φεγγάρι, τ’ Άστρα, τον Ήλιο και τους Γαλαξίες. Δευτερέυοντα ρόλο σε αυτή την συσχέτηση έχουν, ο άνεμος, η υγρασία και τα σύννεφα. Ακόμη στην πρόβλεψη δύναται να συμβάλλουν οι ζωντανοί οργανισμοί και τα φυτά.
Βάσει των παρατηρήσεων που πραγματοποιούν αποφαίνονται στο, ότι καιρό θα κάνει τη πρώτη μέρα της παρατήρησης τον ίδιο καιρό θα κάνει τον πρώτο μήνα του χρόνου.
Ο υπολογισμός των μηνών για τις καιρικές προβλέψεις αρχίζει καθώς προανάφερα από την εμφάνιση του ογδόου φεγγαριού.
Αυτό συνεπάγεται από τις κινήσεις της Σελήνης και όχι μόνο. Αρκετοί καιροσκόποι αρχίζουν από διάφορες ημερομηνίες, όπως την 20 Ιούλη, αρχές Αυγούστου κ.α.
Αυτές είναι λανθασμένες πρόβλεψεις, διότι τις ημερομηνίες τις όρισε ο άνθρωπος ενώ οι κινήσεις της Σελήνης είναι ένα φυσικό φαινόμενο και όπως γνωρίζουμε η Σελήνη επηρεάζει κατά μεγάλο ποσοστό τις καιρικές συνθήκες.
Στην Ηλεία (Πελοπόννησος) ο καιρός της πρώτης Αυγούστου αντιστοιχεί για τον καιρό που θα κάνει το μήνα Αύγουστο.
Η δεύτερη μέρα του Αυγούστου αντιστοιχεί για το Σεπτέμβριο και ούτω καθεξής. Στη Λέσβο αρχίζουν τις παρατηρήσεις και προβλέψεις του καιρού από τις 26 Ιουλίου ως τις 6 Αυγούστου.
Στα Κύθηρα αρχίζουν από τις 20 Ιουλίου γιορτή του Προφήτη Ηλία. Στον Πόντο μετρούν τις πρώτες ημέρες του Γενάρη.
Οι παρατηρήσεις του καιρού της 1ης Γενάρη αφορούν τη πρόβλεψη του Γενάρη και ούτω καθεξής.
Σε άλλα μέρη της χώρας η πρόβλεψη του καιρού άρχιζε σε διαφορετικές ημερομηνίες.
Σε αρκετές περιοχές υπάρχει η αντίληψη, ότι οι μέρες αυτές είναι αποφράδες όπως οι δρίμες.
Κατά συνέπεια τις ημέρες των Μερομήνιων απαγορεύονται οι εργασίες.
Πίστευαν ότι αν τις ημέρες εκείνες ο ξυλουργός έκοβε ξύλα, η ξυλεία θα σάπιζε.
Αν οι νοικοκυρές έπλυναν τα ρούχα τότε αυτά θα φθειρόταν πολύ γρήγορα.
Πρόσεχαν πολύ τη κάθε εκδήλωση τους. Δεν έκαναν γάμους και προξενιά τις ημέρες των Μερομήνιων διότι πίστευαν ότι οι γάμοι θα διαλυόταν και τα προξενιά θα χαλούσαν.
Οι γυναίκες δεν λούζονταν την νύκτα και δεν έβγαιναν έξω από το σπίτι.
Τα Μερομήνια βασίζονται σε παμπάλαιες αντιλήψεις των αρχαίων που πίστευαν ότι τα ουράνια σώματα επηρεάζουν την ατμόσφαιρα της γης.
Ειδικά εκείνοι που μετρούσαν τα Μερομήνια από τις 20 Ιουλίου πίστευαν ότι τότε γίνεται η εμφάνιση του Αστερισμού του Κυνός.