Η τελική απόφαση για το αν θα ξαναγίνουν οι εκλογές στην Ελλάδα, στον συγκεκριμένο Δήμο, θα περάσει από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Ένα θρίλερ βρίσκεται σε εξέλιξη στην Αλεξάνδριας Ημαθίας, αφού ο συνδυασμός «Μαζί ΑλλάΖΟΥΜΕ» δεν έλαβε μέρος στις Δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου, καθώς κρίθηκε ότι δεν είχε τον απαιτούμενο αριθμό των γυναικών στο ψηφοδέλτιό του. Η επικεφαλής του συνδυασμού, Δώρα Κουρκουτά προσέφυγε στη Δικαιοσύνη με την απόφαση να βγαίνει λίγες ημέρες πριν.
Συγκεκριμένα το Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο Βέροιας αποφάσισε την επανάληψη των δημοτικών εκλογών. Το δικαστήριο αποφάσισε ότι κακώς ο συνδυασμός δεν είχε ανακηρυχθεί τον περασμένο Αύγουστο από το Πρωτοδικείο υποψήφιος, με αποτέλεσμα να μη μπορέσει να συμμετάσχει στις δημοτικές εκλογές της 8ης Οκτωβρίου 2023.
Το χρονικό και η τελική απόφαση
Το Πρωτοδικείο είχε κρίνει ότι στο ψηφοδέλτιο του συνδυασμό της Δώρας Κουρκουτά δεν υπήρχε ο απαιτούμενος αριθμός γυναικών, κάτι που όμως δεν δέχθηκε το Διοικητικό Πρωτοδικείο Βέροιας και ακύρωσε τις δημοτικές εκλογές στον συγκεκριμένο δήμο.
Το Διοικητικό Πρωτοδικείου Βέροιας έκρινε ότι με τις αλλαγές που επήλθαν στο ψηφοδέλτιό της μέσα στις προβλεπόμενες προθεσμίες από την εκλογική νομοθεσία είχε δικαίωμα συμμετοχής στις δημοτικές εκλογές.
Στις εκλογές που διεξήχθησαν στον δήμο Αλεξάνδρειας, ο Παναγιώτης Γκυρίνης έλαβε ποσοστό 79,73% και ο αντίπαλος του Ηλίας Ιακουβίδης έλαβε 20,27%.
Ενδεχομένως, όμως, τον τελικό λόγο να έχει το Συμβούλιο της Επικρατείας, εφόσον προσφύγει σε αυτό ο εκλεγείς Παναγιώτης Γκυρίνης.
Είναι επίσημο: Σκάνδαλο μετά την αποκάλυψη του νέου φόρου για το 2024
Με οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ένας νέος φόρος θα επηρεάσει πολλές επιχειρήσεις στην Ελλάδα.
Το σχέδιο νόμου που αφορά στην ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της ευρωπαϊκής Οδηγίας έκανε πρεμιέρα σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο, η οποία προβλέπει τη θέσπιση ελάχιστου φορολογικού συντελεστή για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις και τους εγχώριους ομίλους μεγάλης κλίμακας, ο οποίος μπορεί να οδηγήσει σε συμπληρωματικό φόρο έως 15% επί των κερδών.
Μιλάμε για την ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/2523/ΕΕ (Pillar II). Με τη συγκεκριμένη οδηγία η Ελλάδα εναρμονίζεται με τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. και τη σχετική πρωτοβουλία του ΟΟΣΑ.
Θα είναι ένα σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος της φοροαποφυγής και ενός αθέμιτου φορολογικού ανταγωνισμού που προκύπτει από την υποδήλωση κερδών μεγάλων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται τόσο στη χώρα μας όσο και στα υπόλοιπα κράτη-μέλη.
Το νέο αυτό σύστημα εφαρμόζει ένα παγκόσμιο ελάχιστο επίπεδο φορολογίας, ένα ελάχιστο δηλαδή πραγματικό φορολογικό συντελεστή 15% για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις και τους μεγάλους ομίλους. Η εφαρμογή αυτού του συντελεστή μπορεί να οδηγήσει σε επιπλέον συμπληρωματικό φόρο έως της τάξεως του 15% επί των κερδών, εφόσον αυτές οι επιχειρήσεις κατέβαλαν σε φόρους ποσοστό μικρότερο αυτού.
Στην Ελλάδα, με στοιχεία του 2022, υπάρχουν 19 ελληνικοί επιχειρηματικοί όμιλοι και 900-950 θυγατρικές ξένων ομίλων που ξεπερνούν σε ενοποιημένο τζίρο τα 750 εκατ. ευρώ για τουλάχιστον 2 από τα 4 τελευταία έτη πριν το 2024.
Τέλος, από το νέο σύστημα εξαιρούνται οι διεθνείς οργανισμοί, οι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί και τα συνταξιοδοτικά ταμεία.
Η εναρμόνιση με την ενωσιακή νομοθεσία αποτελεί μια διεθνή υποχρέωση της χώρας. Εντάσσεται όμως και στη συνολικότερη στρατηγική της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση τόσο της φοροδιαφυγής όσο και της φοροαποφυγής.
ΑΑΔΕ: Πότε οι επιστροφές φόρων και προστίμων
ΑΑΔΕ: Την ευκαιρία να διεκδικήσουν ξεχασμένες επιστροφές φόρου αλλά και παραγραφής προστίμων έχουν οι φορολογούμενοι.
Μέχρι και για μια δεκαετία μπορούν οι φορολογούμενοι να διεκδικούν και να εισπράττουν επιστροφές φόρου, οι οποίες «κολλάνε» σε γραφειοκρατικές διαδικασίες ή για κάποιους λόγους αρνείται η Εφορία να τους επιστρέψει.
Κατόπιν αποφάσεων των ανωτάτων δικαστηρίων, η ΑΑΔΕ αναγκάστηκε να προσαρμόσει το πλαίσιο που θα ισχύει πλέον για τις επιστροφές φόρου και όρισε χρονικά διαστήματα, ίσα με εκείνα που ισχύουν για την παραγραφή των φορολογικών υποθέσεων.
Κατόπιν αποφάσεων των ανωτάτων δικαστηρίων, η ΑΑΔΕ αναγκάστηκε να προσαρμόσει το πλαίσιο που θα ισχύει πλέον για τις επιστροφές φόρου και όρισε χρονικά διαστήματα, ίσα με εκείνα που ισχύουν για την παραγραφή των φορολογικών υποθέσεων.
Το νέο καθεστώς καλύπτει επιστροφές φόρου εισοδήματος, ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ, φόρους γονικών παροχών, δωρεών, κληρονομιών και λοιπών φόρων, τελών και προστίμων, επιβαλλόμενων από τις ΔΟΥ και τα Ελεγκτικά Κέντρα, οι οποίοι κρίθηκαν ως αχρεωστήτως καταβληθέντες ή από πρόστιμα που επιβλήθηκαν, πληρώθηκαν, αλλά στη συνέχεια ακυρώθηκαν.
Ειδικότερα με εγκύκλιο (Ε 2001/2024) του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, ορίζεται κατ’ αρχήν ότι η περίοδος παραγραφής του δικαιώματος επιστροφής φόρου αρχίζει, δηλαδή, να μετρά από τη λήξη του έτους υποβολής της σχετικής φορολογικής δήλωσης.
Ακόμη, προβλέπεται, πως, η χρηματική απαίτηση κατά του Δημοσίου, για την οποία έχει εκδοθεί τίτλος πληρωμής, υπόκειται σε πενταετή παραγραφή, που αρχίζει από την έκδοση του τίτλου πληρωμής.
Συγχρόνως, η εγκύκλιος προσθέτει ότι, η περίοδος παραγραφής μιας επιστροφής φόρου μπορεί να επεκταθεί και πέραν της πενταετίας ή ακόμη και της δεκαετίας από την λήξη του έτους υποβολής της δήλωσης, εφόσον, εν τω μεταξύ, μεσολαβήσει η έκδοση διορθωτικής πράξης προσδιορισμού φόρου από την οποία προκύπτει ότι καταβλήθηκαν αχρεωστήτως ποσά φόρων και προστίμων τα οποία πρέπει να επιστραφούν.
Δηλαδή, αν το επιστραφέν ποσό έχει οριστεί σε 5.000 ευρώ και πριν τη λήξη της πενταετίας από την υποβολή της σχετικής δήλωσης, η ΑΑΔΕ προβεί σε διορθωτική πράξη προσδιορισμού του φόρου, τότε η περίοδος παραγραφής της απαίτησης του φορολογούμενου έναντι του δημοσίου, παρατείνεται αρχικά για ένα έτος και κατόπιν παρατείνεται για μια ακόμη πενταετία, από τη ημερομηνία έκδοσης του ΑΦΕΚ.
Αναλυτικότερα η εγκύκλιος διευκρινίζει τα ακόλουθα:
- Η αξίωση για επιστροφή φόρου, ο οποίος καταβλήθηκε αχρεωστήτως, παραγράφεται κατά τον χρόνο που παραγράφεται το δικαίωμα της Φορολογικής Διοίκησης για έκδοση πράξης προσδιορισμού φόρου, αναφορικά με την αντίστοιχη φορολογική υποχρέωση από την οποία πηγάζει η αξίωση προς επιστροφή.
- Ειδικά για την παραγραφή της αξίωσης για επιστροφή φόρου που προκύπτει ότι καταβλήθηκε αχρεωστήτως ως αποτέλεσμα έκδοσης πράξης για την ακύρωση ή την τροποποίηση άμεσου προσδιορισμού ή πράξης προσδιορισμού του φόρου ή πράξης επιβολής προστίμου, ορίζεται ότι παρατείνεται κατά ένα (1) έτος από την ημερομηνία έκδοσης της πράξης ακύρωσης ή τροποποίησης, εφόσον η πράξη ακύρωσης ή τροποποίησης εκδίδεται εντός του τελευταίου έτους της προθεσμίας παραγραφής ή μετά από τη συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής.
- Κάθε απαίτηση του φορολογούμενου που προκύπτει βάσει δήλωσης ή πράξης προσδιορισμού φόρου ή άλλης πράξης ή οριστικής δικαστικής απόφασης, ή απόφασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών δημιουργεί ατομικό φύλλο έκπτωσης (ΑΦΕΚ), καθώς και ότι το εκκαθαρισμένο ΑΦΕΚ από το οποίο προκύπτει επιστροφή φόρου που εισπράχθηκε αχρεώστητα, αποτελεί οριστικό τίτλο πληρωμής της σχετικής απαίτησης του φορολογούμενου.
- Χρηματική απαίτηση κατά του Δημοσίου, για την οποία έχει εκδοθεί τίτλος πληρωμής, υπόκειται σε πενταετή παραγραφή, που αρχίζει από την έκδοση του τίτλου πληρωμής.
- Οι απαιτήσεις που πηγάζουν από αχρεωστήτως καταβληθέντα φόρο, τέλος ή εισφορά, καθώς και από κάθε άλλη διάταξη νόμου για τις οποίες έχει εκδοθεί τίτλος πληρωμής, παραγράφονται μετά την πάροδο πενταετίας από την εκκαθάριση του ΑΦΕΚ.