ΕΛΤΑ

ΕΛΤΑ: Πολύ δυσάρεστα νέα για του καταναλωτές των ΕΛΤΑ λόγω της έναρξης ισχύος νέων μέτρων ΦΠΑ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce), εκτοξεύοντας τις τιμές στις παραγγελίες!

Η σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπογραμμίζει την ανάγκη επιβολής των νέων κανόνων και υποχρεώσεων εξαιτίας της ραγδαίας ανάπτυξης του e-commerce, το οποίο επιτάχυνε η πανδημία, για αντικείμενα αξίας μέχρι 150€ (B2C), προκειμένου να εξασφαλιστούν ισότιμοι όροι ανταγωνισμού, να διασφαλιστεί η διαφάνεια για τους καταναλωτές και να καταπολεμηθεί η φοροδιαφυγή και η φοροαποφυγή, η οποία επιφέρει σημαντικές απώλειες εσόδων ΦΠΑ για τα Κράτη Μέλη.

Στην χώρα μας, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) εξέδωσε λεπτομερείς οδηγίες σύμφωνα με τις οποίες η απόδοση του φόρου θα μπορεί να γίνει με δύο τρόπους:

Ειδικό καθεστώς εισαγωγής (import one stop shop-IOSS), όπου υπόχρεος στο φόρο είναι ο διαδικτυακός πωλητής και o φόρος αποδίδεται σε μία ηλεκτρονική πύλη «one-stop shop».

Ειδικές ρυθμίσεις για τη δήλωση και πληρωμή του ΦΠΑ (special arrangements), όπου υπόχρεος στο φόρο είναι ο παραλήπτης του δέματος και ο φόρος αποδίδεται, για λογαριασμό του, από τον ταχυδρομικό φορέα.

Η νέα αυτή διαδικασία, εφόσον τα αντικείμενα αξίας μέχρι 150€ έχουν αποσταλεί από τις χώρες, με ευθύνη του αποστολέα, με όλες τις προβλεπόμενες υποχρεωτικές πληροφορίες σε ηλεκτρονική μορφή ή μέσω του καθεστώτος IOSS, δεν θα επιφέρει κάποια επιβάρυνση από τα ΕΛΤΑ για τον εκτελωνισμό τους.

Ενδεχόμενες χρεώσεις για εργασίες εκτελωνισμού θα υπάρξουν μόνο για όσα αντικείμενα δεν συνοδεύονται από τις απαραίτητες ηλεκτρονικές πληροφορίες και στην περίπτωση δειγματοληπτικού ελέγχου, σύμφωνα με τις διαδικασίες που επιβάλει η ΑΑΔΕ.

Τονίζεται ότι η επιβολή ΦΠΑ εφαρμόζεται λαμβάνοντας υπόψη το χρόνο εισόδου των εμπορευμάτων στην Ε.Ε. – και όχι το χρόνο παραγγελίας ή αποστολής των αγαθών – και αυτό θα έχει ως συνέπεια να υπάρξει επιβάρυνση ΦΠΑ για τους καταναλωτές που προχώρησαν σε αγορές πριν την 1η Ιουλίου.

Τα ΕΛΤΑ ζητούν την κατανόηση των πελατών τους για ενδεχόμενες καθυστερήσεις στις παραδόσεις αντικειμένων από χώρες εκτός Ε.Ε. που θα οφείλονται στην φορολογική διαχείριση αυτών στα τελωνεία της χώρας εξαιτίας της εφαρμογής της νέας ευρωπαϊκής οδηγίας.

Σημειώνεται ότι ο σύνδεσμος των Ευρωπαϊκών Ταχυδρομείων (PostEurop), της οποίας μέλος είναι τα ΕΛΤΑ, επεσήμανε προς την Ε.Ε. την ανάγκη καθορισμού μεταβατικής περιόδου για να αποφευχθούν οι καθυστερήσεις και οι μη αναμενόμενες επιβαρύνσεις ΦΠΑ από τους καταναλωτές, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Από την πλευρά τους, τα ΕΛΤΑ υποχρεούνται να εναρμονιστούν με τη νέα ενωσιακή πολιτική, ακολουθώντας τις οδηγίες της ΑΑΔΕ, ενώ ταυτόχρονα καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια να διευκολύνουν τους πελάτες τους στο νέο πλαίσιο που δημιουργείται. Υπογραμμίζουν ωστόσο, ότι για τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις κατά την παραλαβή των μικροδεμάτων τους, τα ίδια ΔΕΝ φέρουν ευθύνη.

ΕΛΤΑ: «Πόλεμος» με ACS!

Στη μέση ενός «πολέμου» έχει μπει άθελά της η ΔΕΗ καθώς ΕΛΤΑ και ACS είναι στα… χαρακώματα για τα «μάτια» της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού.

Με προσφυγές και σκληρή μάχη μεταξύ των ΕΛΤΑ και της ACS, διενεργείται ο διαγωνισμός ταχυδρομικών υπηρεσιών της ΔΕΗ συνολικού ύψους 17,5 εκατ. ευρώ, ο οποίος φαίνεται να οδηγείται σε νέα χρονική εκτροπή λόγω των προσφυγών των υποψηφίων.

Σε πρώτη φάση, ο διαγωνισμός εμποδίστηκε από την ACS με προσφυγή που υποβλήθηκε στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ).

Η εταιρεία του ομίλου Φέσσα είχε εναντιωθεί σύμφωνα με πληροφορίες στους όρους του διαγωνισμού, υποστηρίζοντας ότι ευνοούν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία που διαχρονικά είναι ο προμηθευτής της ΔΕΗ παρότι οι σχέσεις τους έχουν δοκιμαστεί ποικιλοτρόπως τα προηγούμενα χρόνια.

Η ΑΕΠΠ απέρριψε την ένσταση της εταιρείας και στην συνέχεια η ACS, προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με αποτέλεσμα η υπόθεση να φρενάρει επ΄αόριστον μέχρι να εκδοθεί η απόφαση.

Ο ανάδοχος της σύμβασης θα αναλάβει την συλλογή, διαλογή, διακίνηση και διανομή των ταχυδρομικών αποστολών της ΔΕΗ προς τους πελάτες της σε όλη την Ελληνική Επικράτεια εκτιμώμενης ποσότητας 39 εκατομμυρίων φακέλων.

Μέσα σε αυτούς υπολογίζεται και η ετήσια ποσότητα των 38 εκατ. λογαριασμών και 1 εκατ. τεμαχίων ενημερωτικών ομαδικών επιστολών που η ΔΕΗ εκτιμάται ότι μπορεί να αποστείλει σε πελάτες της στην επικράτεια ενημερωτικές επιστολές, διαφημιστικά φυλλάδια, προγράμματα πιστότητας κ.α).

Σύμφωνα με την διακήρυξη η παράδοση των λογαριασμών στους πελάτες της ΔΕΗ προβλέπεται να γίνεται εντός 4 εργάσιμων ημερών κατά μέγιστο από την παραλαβή τους, ενώ η επίδοση ομαδικών ενημερωτικών επιστολών εντός 7 εργάσιμων ημερών.

Για τον ανάδοχο προβλέπεται ότι θα πρέπει να έχει σαν κύρια επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα τουλάχιστον κατά τα 3 τελευταία έτη την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών στο τομέα της καθολικής υπηρεσίας και να διαθέτει ειδική άδεια από την ΕΕΤΤ για όλη την επικράτεια.

Επίσης προϋπόθεση για τον ανάδοχο είναι να έχει τουλάχιστον ένα κατάστημα στο 95% των Καλλικρατικών δήμων της χώρας, όρος που κρίνεται φωτογραφικός.

ΕΛΤΑ: Η κοροϊδία των κούριερ

Σου έχει συμβεί κι εσένα να βρίσκεις ειδοποιητήριο από εταιρία courier έξω από την πόρτα σου και να αναρωτιέσαι “πως και δεν άκουσα το κουδούνι, αφού ήμουν εδώ όλη μέρα”; Αν ναι, δεν είσαι ο μόνος.

Όχι δεν χάλασε το κουδούνι σου, δεν ήσουν τουαλέτα όταν ήρθε ο courier, ούτε μιλούσες στο τηλέφωνο και δεν άκουσες.

Απλώς οι εταιρίες courier έχουν βρει μια πάρα πολύ ωραία πατέντα για να μειώνουν τα έξοδά τους.

Αντί να σου φέρνουν το δέμα στο σπίτι, έρχονται και σου αφήνουν απλώς το ειδοποιητήριο! Ναι αυτό που ακούς. Δεν έχουν καν το δέμα μαζί τους.

Απλώς έρχονται και σου αφήνουν το χαρτάκι. Εσύ το βλέπεις, λες θα ήρθαν οι άνθρωποι και δεν τους άκουσα και πας να παραλάβεις το δέμα από το κατάστημά τους.

Με αυτό τον τρόπο οι εταιρίες courier και τα franchise καταστήματά τους, γλιτώνουν ένα σωρό λεφτά.

Φαντάσου πως το κάθε μηχανάκι μπορεί στο κουτί του να μεταφέρει πχ 40 δέματα. Αν για κάθε δέμα ο οδηγός κατεβαίνει, χτυπάει κουδούνι, ανεβαίνει στον όροφο, κάνει την παράδοση, πάρει υπογραφές κλπ, χάνει περίπου 10 λεπτά. Άρα θέλει 400 λεπτά για αυτά τα 40 δέματα. Δηλαδή 6,5 ώρες. Βάλε και τα πήγαινε έλα, το έφαγε το μεροκάματό του.

Δηλαδή η εταιρία πρέπει να πληρώσει ένα ολόκληρο μεροκάματο μόνο για 40 δέματα. Η εταιρία courier όμως, εκείνη τη μέρα πρέπει να παραδώσει πχ 1.000 δέματα. Άρα χρειάζεται 25 μηχανάκια για να κάνει όλες τις παραδόσεις. Αυτό σημαίνει 25 μεροκάματα, 25 ασφαλιστικές εισφορές, 25 έξοδα για βενζίνες, 25 κινητά τηλέφωνα, 25 POS κλπ.

Κορόιδο είναι λοιπόν η εταιρία να σου φέρει το δέμα; Αντί αυτού σου αφήνει μόνο το ειδοποιητήριο.

Με αυτό τον τρόπο αντί να χρειάζεται 25 μηχανάκια, τώρα χρειάζεται μόνο 3, τα οποία παραδίδουν από 330 χαρτάκια το καθένα! Αυτό είναι όλο. Έτσι οι εταιρείες κάνουν 88% (!) μείωση του κόστους παραδόσεων.

Εσύ το κορόιδο τώρα, παίρνεις τηλέφωνο και λες μπορείτε να μου το ξαναφέρετε;

Η εταιρία είναι έτοιμη για αυτό το ενδεχόμενο. Φυσικά και μπορούμε κύριε, αλλά δεν μπορούμε να σας ορίσουμε συγκεκριμένη ώρα.

Εσύ σκέφτεσαι πως θα πρέπει να πάρεις μια ολόκληρη μέρα άδεια από τη δουλειά να περιμένεις πότε θα έρθει ο courier κι έτσι αποφασίζεις να πας να το πάρεις μόνος σου.

Πάλι είναι κερδισμένη η εταιρία!

Σε πολλές περιπτώσεις δε, συμβαίνει κάτι το ακόμα πιο κωμικό. Δεν αφήνουν ούτε καν ειδοποιητήριο. Απλώς σου έρχεται ένα μήνυμα στο κινητό.

Παίρνεις εσύ τηλέφωνο και λες εδώ ήμουν σπίτι και δεν πέρασε κανείς. Δεν γίνεται αυτό κύριε σου λέει η εταιρία, ο courier πέρασε και δεν ήσασταν εκεί. Άντε βρες το δίκιο σου εσύ. Μα καλά πως πέρασε αφού δεν άφησε ούτε καν ειδοποιητήριο ρωτάς; Δεν ξέρουμε κύριε σου απαντάνε. Μπορεί να το πήρε ο αέρας, ή κάποιος άλλος ένοικος της πολυκατοικίας. Εμείς είμαστε καλυμμένοι από τον νόμο με το SMS μήνυμα που σας στέλνουμε διότι νομικά και αυτό παίζει τον ρόλο ειδοποίησης.

Πάρτο απόφαση φίλε. Είτε θα έρθεις από εδώ να παραλάβεις το δέμα σου είτε δεν θα το παραλάβεις ποτέ. Πάντως άκρη με εμάς δεν θα βρεις. Και στην τελική τυχερός είσαι που σου απαντήσαμε και στο τηλέφωνο. Συνήθως οι περισσότερες τέτοιες εταιρείες σε βάζουν σε αναμονή μισή ώρα μόνο και μόνο για να βαρεθείς, να το κλείσεις και να πας από εκεί.