Απάτη

Απάτη: Σε «μάστιγα» εξελίσσονται οι απατεώνες που αποσπούν χρήματα από τραπεζικούς λογαριασμούς. Πώς με ένα μήνυμα καταφέρνουν να έχουν πρόσβαση στα στοιχεία μας και να «τραβούν» χρήματα από τις κάρτες μας. Τι αναφέρει η Αστυνομία. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Για περιστατικά εξαπάτησης πολιτών μέσω αποστολής ηλεκτρονικών μηνυμάτων ενημερώνει η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Κεντρικής Μακεδονίας, γνωστοποιώντας ότι το τελευταίο 24ωρο, στην Κεντρική Μακεδονία, τέσσερις πολίτες εξαπατήθηκαν μέσω παρόμοιου μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) που έλαβαν δήθεν από τράπεζα και τους αφαίρεσαν συνολικά πάνω από 8.000 ευρώ.

Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωση της αστυνομικής διεύθυνσης επισημαίνεται ότι επιτήδειοι εφαρμόζουν τη μέθοδο ηλεκτρονικής αλίευσης προσωπικών στοιχείων «phishing» και στα e-mail που αποστέλλουν σε πολίτες, τους προτρέπουν να πατήσουν σε έναν σύνδεσμο (link) με διάφορα προσχήματα, όπως ενημέρωση στοιχείων, ασφάλεια λογαριασμού κά.

Ο σύνδεσμος αυτός οδηγεί σε ψεύτικη ιστοσελίδα που προσομοιάζει με αυτές των τραπεζών. Στη συνέχεια ζητούν την καταχώρηση προσωπικών στοιχείων, αριθμούς τραπεζικών καρτών και κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών (username και password), τα οποία οι δράστες υποκλέπτουν μόλις αυτά συμπληρωθούν από τους πολίτες.

Αποκτούν πρόσβαση στον τραπεζικό λογαριασμό

Με την παραπάνω μέθοδο αποκτούν πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς των πολιτών και αφαιρούν αμέσως χρηματικά ποσά.

Η αστυνομία καλεί όσους πολίτες λαμβάνουν παρόμοια μηνύματα να μην επιλέγουν τους προτεινόμενους συνδέσμους και να μην απαντούν στα μηνύματα, να μην καταχωρούν και να μη στέλνουν προσωπικά δεδομένα και στοιχεία πιστωτικών καρτών.

Απάτη: Πληθαίνουν οι απάτες «phishing» – Πώς να μην πέσετε θύμα

Μόνο τις τελευταίες 24 ώρες, τουλάχιστον τέσσερις πολίτες στην Κεντρική Μακεδονία έπεσαν θύματα «phishing», εξαπατήθηκαν δηλαδή μέσω email που δήθεν προερχόταν από την τράπεζά τους, με αποτέλεσμα να αφαιρεθούν από τους λογαριασμούς τους συνολικό ποσό που ξεπερνά τα 8.000 ευρώ.

Όπως έκανε γνωστό η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Κεντρικής Μακεδονίας, στα μηνύματα αυτά, οι επιτήδειοι με διάφορα προσχήματα όπως ενημέρωση στοιχείων, ασφάλεια λογαριασμού κ.α., προτρέπουν τους παραλήπτες να «πατήσουν» σε σύνδεσμο (link), που οδηγεί σε ψεύτικη ιστοσελίδα που προσομοιάζει με αυτές των τραπεζών.

Στη συνέχεια ζητούν την καταχώρηση προσωπικών στοιχείων, αριθμούς τραπεζικών καρτών και κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών (username και password), τα οποία οι δράστες υποκλέπτουν μόλις αυτά συμπληρωθούν από τους πολίτες.

Με τη μέθοδο αυτή αποκτούν πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς των πολιτών και αφαιρούν αμέσως χρηματικά ποσά.

Η αστυνομία τονίζει ότι όσοι λαμβάνουν παρόμοια μηνύματα θα πρέπει:

– να μην επιλέγουν τους προτεινόμενους συνδέσμους (link),
– να μην απαντούν στα μηνύματα,
– να μην καταχωρούν και να μην στέλνουν προσωπικά δεδομένα και στοιχεία πιστωτικών καρτών.

Απάτη: Νέα απάτη μέσω SMS με το λογότυπο τράπεζας

Δεν κατάλαβε ότι ήταν παραπλανητικό το μήνυμα που έλαβε στο κινητό του και τον ενημέρωνε ότι η τραπεζική του κάρτα είναι μπλοκαρισμένη ένας κάτοικος της Δράμας και καταχώρησε τα προσωπικά του κωδικά στοιχεία στον υπερσύνδεσμο ο οποίος οδηγούσε σε ιστοσελίδα που έμοιαζε με αυτήν της τράπεζας.

Με τον τρόπο αυτό, παραχώρησε πρόσβαση στο λογαριασμό του σε απατεώνες, οι οποίοι άρπαξαν 1.500 ευρώ στις 31 Ιουλίου.

Μετά την καταγγελία του θύματος, οι αστυνομικοί της Ασφάλειας ξεκίνησαν έρευνες και σχεδόν ένα μήνα αργότερα εξακρίβωσαν ότι τα χρήματα μεταφέρθηκαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς που ανήκουν σε δύο αλλοδαπούς.

Σε βάρος τους σχηματίστηκε δικογραφία για απάτη μέσω διαδικτύου και υποβλήθηκε στην εισαγγελέα Πρωτοδικών Δράμας.

Άλλο ένα θύμα των απατεώνων του διαδικτύου πλήρωσε σε ηλεκτρονικό κατάστημα 419 ευρώ για την αγορά γεωργικών εργαλείων, χωρίς ποτέ να τα παραλάβει.

Ο επίδοξος αγοραστής που είναι κάτοικος Ιωαννίνων είχε καταθέσει μήνυση στις 16 Μαρτίου και οι αστυνομικοί της Ασφάλειας ταυτοποίησαν τα στοιχεία μιας Ελληνίδας, σε βάρος της οποίας σχηματίστηκε δικογραφία για απάτη μέσω διαδικτύου, που υποβλήθηκε στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Ιωαννίνων.

Απάτη: Έξαρση περιπτώσεων απάτης με κάρτες – Οι πιο συνήθεις τακτικές

Η πιο συνηθισμένη τυπολογία στις ηλεκτρονικές απάτες στην Ελλάδα είναι η εξής:

1. “Phishing, “Pharming και Cracking” με “Sim Swapping”. Οι δράστες αποκτούν παράνομη πρόσβαση στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές των θυμάτων και υποκλέπτουν τα ονόματα χρήστη και τους κωδικούς πρόσβασής τους στις διαδικτυακές τραπεζικές πλατφόρμες.

Εν συνεχεία, με τη χρήση των στοιχείων αυτών εκδίδουν εξουσιοδοτήσεις, μέσω υπηρεσιών της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (Gov.gr).

Αφού εκδώσουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα, οι δράστες χρησιμοποιούν “αχυράνθρωπους” για να εκδώσουν νέες κάρτες SIM για τα κινητά τηλέφωνα των θυμάτων.

Με τον τρόπο αυτό καταφέρνουν να παρακάμψουν τις διαδικασίες ασφαλείας του e-banking (αποστολή SMS ή μηνύματος μέσω VIBER στους πελάτες με μοναδικό κωδικό για κάθε συναλλαγή) και να αφαιρέσουν μεγάλα χρηματικά ποσά από τα θύματα.

2. “Phishing”. Ο όρος “phishing” αναφέρεται στα απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που σκοπό έχουν να εξαπατήσουν τους παραλήπτες τους και να γνωστοποιήσουν στους επιτήδειους δράστες προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας των θυμάτων.

3. “Smishing”. Ο όρος “smishing” (συνδυασμός των λέξεων “SMS” και “Phishing”) αναφέρεται στην προσπάθεια των επιτήδειων δραστών να αποκτήσουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας μέσω μηνυμάτων SMS.

Το SMS συνήθως ζητά από το θύμα να κάνει κλικ σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) ή να καλέσει έναν αριθμό τηλεφώνου, προκειμένου να επαληθεύσει, ενημερώσει ή επανανεργοποιήσει τον λογαριασμό του.

4. “Ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ χωρίς κάρτα”. Υποτίθεται ότι μια τραπεζική υπηρεσία παρέχει τη δυνατότητα άμεσης ανάληψης μετρητών από τα ΑΤΜ τράπεζας, χωρίς τη χρήση κάρτας.

Στην προκειμένη περίπτωση, ανάληψη των μετρητών μπορεί να κάνει ακόμη και παραλήπτης που δεν είναι πελάτης της τράπεζας από οποιοδήποτε ΑΤΜ, αρκεί να διαθέτει τον Κωδικό Ανάληψης Μετρητών που για λόγους ασφαλείας η τράπεζα κοινοποιεί μόνο στον αποστολέα των χρημάτων.

Οι δράστες χρησιμοποιούν εύσχημες δικαιολογίες και βασίζονται κυρίως στην άγνοια των υποψηφίων θυμάτων για το πώς λειτουργεί η συγκεκριμένη υπηρεσία ταχείας ανάληψης μετρητών χωρίς κάρτα.

Παραπλανούν τα θύματα και αυτά, ενώ πιστεύουν ότι πληκτρολογούν το ποσό που θα λάβουν για συγκεκριμένη συναλλαγή, στην πραγματικότητα δίνουν εντολή χρέωσης του δικού τους λογαριασμού (γίνεται ανάληψη από το λογαριασμό τους).

Στη συνέχεια, οι δράστες ζητούν από τα θύματα να τους πουν τον Κωδικό Ανάληψης Μετρητών μίας χρήσης που τα θύματα λαμβάνουν από την τράπεζα.

Τέλος, οι δράστες, μέσω του εν λόγω κωδικού, εισπράττουν άμεσα με ανάληψη από ΑΤΜ τα χρήματα που υποτίθεται ότι έπρεπε να καταβάλουν στα θύματα για τη συγκεκριμένη συναλλαγή.

5. Το κόλπο της προκαταβολής και του valeur. Οι απάτες αυτές σχετίζονται συνήθως με ψευδείς αγγελίες πώλησης αγαθών σε δημοφιλείς ιστοσελίδες αγγελιών και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Οι δράστες άλλοτε ζητούν την κατάθεση του τιμήματος πριν από την παράδοση του προϊόντος, το οποίο ουδέποτε παραδίδουν, άλλοτε αποστέλλουν πλαστογραφημένα αντίγραφα εμβάσματος και SWIFT με στοιχεία υπαρκτών εταιρειών με συναφή δραστηριότητα.

Μια άλλη παραλλαγή φέρει τους δράστες να ισχυρίζονται ότι εκ παραδρομής έχουν μεταφέρει χρηματικά ποσά στους τραπεζικούς λογαριασμούς των υποψήφιων αγοραστών.

Εν συνεχεία, εκμεταλλευόμενοι την καθυστέρηση της πίστωσης του ποσού, λόγω valeur, ζητούν την επιστροφή των χρημάτων σε άλλους τραπεζικούς λογαριασμούς (των δραστών).

6. Ψεύτικες ιστοσελίδες τραπεζών. Κακόβουλα email περιλαμβάνουν ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) που φέρουν αντίγραφα λογοτύπου επίσημων τραπεζών, οι οποίοι σύνδεσμοι τους ανακατευθύνουν σε μια ψεύτικη ιστοσελίδα, δήθεν της επίσημης τράπεζας συνεργασίας, όπου τους ζητείται να αποκαλύψουν τα οικονομικά και προσωπικά τους στοιχεία. Οι ψεύτικες ιστοσελίδες τραπεζών προσομοιάζουν αρκετά με τις νόμιμες ιστοσελίδες τραπεζών. Η απάτη αποκαλύπτεται σχετικά εύκολα παρατηρώντας το URL της ιστοσελίδας αλλά και αρκετά ορθογραφικά και συντακτικά λάθη, τα οποία ποτέ δεν θα υπήρχαν σε μια επίσημη σελίδα τράπεζας.

7. Η απάτη του “τεχνικού”. Άτομα επιχειρούν να παραπλανήσουν χρήστες του διαδικτύου, προσποιούμενοι τους τεχνικούς που εργάζονται σε κέντρα υποστήριξης μεγάλων εταιρειών λογισμικού. Μέσω κλήσεων από τηλέφωνα τρίτων χωρών “προθυμοποιούνται” να βοηθήσουν στην επίλυση τεχνικών προβλημάτων του υπολογιστή. Από τα θύματα ζητούν να εγκαταστήσουν στον υπολογιστή τους λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης. Με αυτόν τον τρόπο αποκτούν πλήρη έλεγχο και έχουν πρόσβαση σε αποθηκευμένους κωδικούς, τους οποίους στη συνέχεια έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν για παράνομες ενέργειες.

8. Η “απάτη του CEO”. Υπάλληλος μιας εταιρείες που έχει τη δυνατότητα να κάνει πληρωμές λαμβάνει ένα επείγον email από τον διευθύνοντα σύμβουλο για μια μεταφορά χρημάτων. Συνήθως το email του αποστολέα διαφέρει ελάχιστα από εκείνο του πραγματικού CEO. O δήθεν CEO ζητά από τον υπάλληλο την άμεση μεταφορά του ποσού χωρίς να περιμένει εγκρίσεις λόγω του επείγοντος.

9. “Πως να γίνεις πλούσιος”. Η απάτη των μη ρεαλιστικών αποδόσεων αποτελούν ίσως τις πιο κοινές, οι οποίες όμως έχουν αυξηθεί τελευταία λόγω των χαμηλών επιτοκίων και της εργασιακής αβεβαιότητας. Οι απάτες αυτές σχετιζόμενες με επενδύσεις και υποσχόμενες εξαιρετικά υψηλές αποδόσεις, μπορεί να περιλαμβάνουν επικερδείς επενδυτικές ευκαιρίες, όπως μετοχές, ομόλογα, κρυπτονομίσματα, πολύτιμους λίθους, υπεράκτιες επενδύσεις σε ακίνητη περιουσία και εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

Απάτη: Τρεις χρυσοί κανόνες

Η Αρχή δίνει τρεις χρήσιμους κανόνες για την ασφάλεια στις συναλλαγές:

1. Ποτέ κλικ σε ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) που περιλαμβάνονται σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τα οποία δήθεν ανακατευθύνουν στην ιστοσελίδα της τράπεζας με την οποία συνεργαζόμαστε.

2. Ποτέ δεν δίνονται οι κωδικοί “PIN” / “ΕΧΤΡΑ PIN” της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας ή τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού λογαριασμού μέσω e-banking. Η επίσημη τράπεζα ποτέ δεν ζητά τέτοιου είδους πληροφορίες.

3. Ιδιαίτερη προσοχή για συναλλαγές ή επικοινωνίες κατά τις μεταμεσημβρινές, απογευματινές και βραδινές ώρες καθώς και κατά τις ημέρες εορτών και αργιών, κατά τις οποίες αναφέρεται ότι είναι αναγκαία η άμεση τηλεφωνική επικοινωνία με την τράπεζα.