Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι γίνονται τα χρήματα από τις δωροκάρτες διάφορων αλυσιδών ένδυσης, καφέ ή οτιδήποτε άλλο που δεν χρησιμοποιούνται; Πού πάνε αυτά τα λεφτά τελικά;
Σύμφωνα με το Associated Press μετά τα ρούχα, οι δωροκάρτες είναι τα πιο δημοφιλή προϊόντα για αγορά κατά τη διάρκεια των γιορτών. Οι περισσότεροι από αυτούς που έχουν στα χέρια τους μία δωροκάρτα θα την εξαγοράσουν, ωστόσο θα υπάρξουν και αυτοί που θα την ξεχάσουν σε κάποια τσάντα ή βαλίτσα και θα χαθεί στον… χωροχρόνο.
Τότε είναι που η ζωή μιας δωροκάρτας γίνεται πιο περίπλοκη, με ημερομηνίες λήξης ή τέλη αδράνειας που μπορεί να διαφέρουν.
Σε μια έρευνα του Ιουλίου, η εταιρεία καταναλωτικής χρηματοδότησης Bankrate διαπίστωσε ότι το 47% των ενηλίκων των ΗΠΑ είχαν τουλάχιστον μία αχρησιμοποίητη δωροκάρτα ή κουπόνι. Η μέση αξία των αχρησιμοποίητων δωροκαρτών είναι 187 δολάρια ανά άτομο, συνολικά 23 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σύμφωνα με έναν ομοσπονδιακό νόμο που τέθηκε σε ισχύ το 2010, μια δωροκάρτα δεν μπορεί να λήξει για πέντε χρόνια από τη στιγμή που αγοράστηκε ή από την τελευταία φορά που κάποιος πρόσθεσε χρήματα σε αυτήν. Ορισμένοι πολιτειακοί νόμοι απαιτούν ακόμη μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Στη Νέα Υόρκη, για παράδειγμα, οποιαδήποτε δωροκάρτα αγοράζεται μετά τις 10 Δεκεμβρίου 2022, δεν μπορεί να λήξει για εννέα χρόνια.
Αν και μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να λήξουν οι δωροκάρτες, οι ειδικοί λένε ότι είναι ακόμα σοφό να τις ξοδέψετε γρήγορα. Ορισμένες κάρτες – ειδικά οι γενικές κάρτες μετρητών από τη Visa ή τη MasterCard – θα αρχίσουν να συγκεντρώνουν τέλη αδράνειας εάν δεν χρησιμοποιηθούν για ένα χρόνο, γεγονός που ροκανίζει την αξία τους.
Και αν ένα κατάστημα κλείσει ή χρεοκοπήσει, τότε η δωροκάρτα χάνει κάθε αξία.
Εάν έχετε μια δωροκάρτα που δεν θέλετε, μια επιλογή είναι να την πουλήσετε σε έναν ιστότοπο όπως το CardCash ή το Raise. Ο Rossman λέει ότι οι ιστότοποι μεταπώλησης δεν θα σας δώσουν ονομαστική αξία για τις κάρτες σας, αλλά συνήθως θα δώσουν 70 έως 80 σεντς ανά δολάριο.
Τι γίνεται με όσε δωροκάρτες δεν χρησιμοποιήθηκαν
Όταν αγοράζετε μια δωροκάρτα, ένας λιανοπωλητής μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτά τα χρήματα αμέσως. Αλλά γίνεται επίσης υποχρέωση. Ο λιανοπωλητής πρέπει να προγραμματίσει την πιθανότητα εξαργύρωσης της δωροκάρτας.
Κάθε χρόνο, οι μεγάλες εταιρείες υπολογίζουν το “breakage”, το οποίο είναι το ποσό της ευθύνης δωροκάρτας που πιστεύουν ότι δεν θα εξαργυρωθεί με βάση τους ιστορικούς μέσους όρους. Για ορισμένες εταιρείες, όπως η Starbucks με έδρα το Σιάτλ, η θραύση είναι ένας τεράστιος παράγοντας κέρδους. Τα Starbucks ανέφεραν έσοδα 212 εκατομμυρίων δολαρίων από θραύση το 2022.
Αλλά σε τουλάχιστον 19 πολιτείες – συμπεριλαμβανομένου του Ντέλαγουερ, όπου έχουν συσταθεί πολλές μεγάλες εταιρείες – οι λιανοπωλητές πρέπει να συνεργαστούν με κρατικά προγράμματα αζήτητων ακινήτων για να επιστρέψουν χρήματα από αχρησιμοποίητες δωροκάρτες στους καταναλωτές. Τα χρήματα που δεν ανακτώνται από μεμονωμένους καταναλωτές δαπανώνται σε πρωτοβουλίες δημόσιας υπηρεσίας. Κατά την άποψη των κρατών, δεν πρέπει να πηγαίνει σε εταιρείες επειδή δεν έχουν παράσχει μια υπηρεσία για να την κερδίσουν.
#CancelZara: Σάλος με τα ΖΑRA – «Να μην ψωνίσει κανείς», τι έχει συμβεί
Σάλος και οργή στα social media με τον κολοσσό Zara, μετά τη διαφήμιση της τελευταίας καμπάνιας του. Χιλιάδες κόσμου καλούν τους καταναλωτές να μην ψωνίσουν ξανά από τα Zara, αλλά και από τα άλλα καταστήματα του ομίλου Inditex.
Με το #BoycottZara οργισμένοι χρήστες εκφράζουν την οργή τους για τη διαφήμιση των Zara, που όπως λένε «κοροϊδεύει» τους Παλαιστίνιους και τους θανάτους χιλιάδων ανθρώπων στη Γάζα.
Η νέα της καμπάνιας έχει τίτλο «The Jacket» με την η εταιρεία να αναφέρεται στο σχέδιο μόδας και την εκ νέου εφεύρεσή του. Για την φωτοχράφιση έβαλαν χρησιμοποίησαν φιγούρες τυλιγμένες σε λευκό ύφασμα, που, όπως λένε οι χρήστες των social media, προσιδιάζει στην παραδοσιακή μουσουλμανική «ενδυμασία» ταφής. Παράλληλα το σκηνικό δείχνει κατεστραμμένα αγάλματα, πέτρες και θραύσματα, που θυμίζουν ,όπως αναφέρουν οι χρήστες, το σκηνικό στη Γάζα.
Υπάρχουν και άλλοι που το μόνο που βλέπουν είναι ένα backstage από έκθεση γλυπτικής.
Μετά τη θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσε, η φωτογραφία «κατέβηκε» από τον επίσημο λογαριασμό της εταιρείας στο Instagram.
Ωστόσο, η πλέον «ενοχλητική» φωτογραφία με την κούκλα μέσα στο λευκό πανί, ενώ το hashtag #BoycottZara έχει γίνει ήδη trend.
Zara, H&M, Mango: Δεν θα πιστεύετε τι κάνουν κρυφά όσο αγοράζετε
Μία συνεργασία για καλό σκοπό έκαναν οι κολοσσοί της ένδυσης ZARA, H&M, Mango στην Ισπανία. Οι τρεις εταιρείες ένωσαν τις δυνάμεις τους για μία ένωση διαχείρισης απορριμμάτων ρούχων.
Η είδηση πέρασε στα… ψιλά, όμως είναι μία πολύ σημαντική κίνηση, την ώρα που η περιβαλλοντική κρίση είναι εδώ.
Η κίνηση αυτή των εταρειών έγινε μόνο στην Ισπανία, καθώς η βιομηχανία προετοιμάζεται για τη νομοθεσία της ΕΕ που απαιτεί από τα κράτη μέλη να συλλέγουν χωριστά κλωστοϋφαντουργικά απόβλητα από τον Ιανουάριο του 2025.
Μένουν χωρίς ρούχα τα Zara: Τεράστια η βόμβα που θα σκάσει
Χωρίς ρούχα κινδυνεύουν να μείνουν κολοσσοί της fast fashion, όπως η Inditex, ο όμιλος πίσω από τη Zara, η Gap, αλλά και η H&M. Και αν δεν ξεμείνουν, σίγουρα θα αντιμετωπίσουν προβλήματα με την παραγωγή.
Η αιτία για την επικείμενη έλλειψη των προϊόντων είναι ο απεργιακός πυρετός που απλώνεται σε εργοστάσια του Μπαγκλαντές. Συγκεκριμένα, έχουν κατεβεί σε απεργία σε έναν από τους χειρότερα αμειβόμενους βιομηχανικούς κλάδους παγκοσμίως, στην κλωστοϋφαντουργία.
Όπως αναφέρει η Wall Street Journal, οι χαμηλοί μισθοί έχουν φέρει στα όριά τους, τους εργάτες. Οι εργαζόμενοι στο Μπαγκλαντές κερδίζουν μόλις 3 δολάρια την ημέρα ή περίπου 75 δολάρια το μήνα. Τις τελευταίες ημέρες, δεκάδες χιλιάδες αρνήθηκαν να εργαστούν, ζητώντας να αυξηθεί ο κατώτατος μισθός σχεδόν στο τριπλάσιο ποσό. Μάλιστα, είναι τέτοια η οργή που οι εργαζόμενοι έχουν πυρπολήσει εργοστάσια και έχουν κάψει μηχανές. 300 εργοστάσια έχουν σταματήσει τη λειτουργία τους.
Ο πυρήνας των αιτημάτων, δηλαδή το αίτημα για υψηλότερους μισθούς που να επιτρέπουν στους εργάτες να εξασφαλίσουν τα στοιχειώδη, έστω, προς το ζην, έχει τύχει ευρείας υποστήριξης, μεταξύ άλλων από κολοσσούς της μόδας όπως η H&M, η Gap και της Inditex, μητρική της Zara, οι οποίες προμηθεύονται προϊόντα από τη χώρα. Ωστόσο, όπως επισημαίνει η WSJ, κανείς δεν μπορεί να συμφωνήσει για το ποιος πρέπει να πληρώσει το λογαριασμό.
Οι ιδιοκτήτες εργοστασίων στο Μπαγκλαντές λένε ότι για να μπορέσουν να αυξήσουν τους μισθούς σε μεγάλο βαθμό, οι δυτικές μάρκες που είναι οι κορυφαίοι αγοραστές τους πρέπει να πληρώνουν περισσότερα για τα ρούχα που παραγγέλνουν. Αν και τα μεγάλα ονόματα της μόδας υποστηρίζουν δημοσίως υψηλότερες αμοιβές, στην πράξη δυσκολεύονται όταν το κόστος αυξάνεται και απειλούν να μεταφέρουν τις παραγγελίες τους σε άλλες χώρες, δήλωσε ο Faruque Hassan, πρόεδρος της Ένωσης Κατασκευαστών και Εξαγωγέων Ενδύματος του Μπαγκλαντές.
Όπως σχολιάζει το αμερικανικό έντυπο, το μοντέλο γρήγορης μόδας των δυτικών εμπορικών σημάτων βασίζεται στους χαμηλούς μισθούς στις χώρες της Ασίας.