Έκτακτη ανακοίνωση: Λουκέτο στις τράπεζες – Πότε και για πόσες ημέρες θα παραμείνουν κλειστές

Τράπεζες: Ανατροπή στις συναλλαγές μας με τις τράπεζες, φέρνει το Πάσχα των Καθολικών.

Το καθεστώς της ειδικής αργίας θα ισχύει και φέτος στις τράπεζες όσον αφορά το Πάσχα των Καθολικών.

Ειδική αργία διατραπεζικών συναλλαγών θα ισχύσει στο ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα κατά την 7η και 10η Απριλίου 2023.

Το διευρωπαϊκό αυτοματοποιημένο σύστημα ταχείας μεταφοράς κεφαλαίων σε συνεχή χρόνο (σύστημα ΤARGET2) θα παραμείνει κλειστό αυτές τις δύο ημέρες (7/4 και 10/4), δηλαδή τη Μεγάλη Παρασκευή και τη δεύτερη ημέρα του Πάσχα των Καθολικών το 2023.

Καθώς οι παραπάνω ημέρες δεν συμπίπτουν με εθνικές μας αργίες, θεωρούνται (άρθρο 11 του Ν.3336/2005) ημέρες ειδικής αργίας διατραπεζικών συναλλαγών.

Ως εκ τούτου και με βάση το ν. 3336/2005, τις παραπάνω ημερομηνίες τα καταστήματα των τραπεζών στην Ελλάδα θα παραμείνουν μεν ανοιχτά, (οι συγκεκριμένες ημέρες είναι εργάσιμες για το προσωπικό), αλλά θα παρέχουν περιορισμένη εξυπηρέτηση στο συναλλακτικό κοινό, καθώς η μη λειτουργία του συστήματος TARGET2 δεν επιτρέπει την πραγματοποίηση ορισμένων διατραπεζικών συναλλαγών.

Κατά την ημέρα ειδικής αργίας, όλες οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις που απορρέουν από υφιστάμενες συμβάσεις μεταξύ των ανωτέρω αναφερομένων φορέων και της πελατείας τους, καθώς και οι λοιπές εν γένει ληξιπρόθεσμες, την ίδια ημέρα, υποχρεώσεις της πελατείας αυτών προς οποιονδήποτε τρίτο, εκπληρώνονται την επόμενη εργάσιμη ημέρα, δηλαδή την Τρίτη, 11 Απριλίου 2023, οπότε και αρχίζουν οι συνέπειες της τυχόν μη εκπλήρωσης.

Οι συναλλαγές που θα πραγματοποιηθούν στα πιστωτικά ιδρύματα τις ημέρες της ειδικής αργίας θα καταχωρηθούν στα συστήματα τους με ημερομηνία 11 Απριλίου 2022, δηλαδή την επόμενη εργάσιμη ημέρα.

Αναμένεται να υπάρξει σχετική ανακοίνωση από την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών.

Τράπεζες: Γιατί εξαφανίζουν τα ΑΤΜ

Σε μια… κοσμογονική αλλαγή ετοιμάζονται να προχωρήσουν οι τράπεζες, καθώς εξαφανίζουν τα ATM!

Με στόχο τη μείωση του λειτουργικού τους κόστους, οι τράπεζες σκέφτονται να μειώσουν τα ΑΤΜ, τουλάχιστον σε σημεία όπου τα έξοδα συντήρησης είναι αυξημένα.

Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα της «Καθημερινής», οι τράπεζες εξετάζουν να πουλήσουν τα λεγόμενα sell off μηχανήματα αυτόματων συναλλαγών που είναι τοποθετημένα -για παράδειγμα- έξω από σούπερ μάρκετ, ή σε πολυκαταστήματα και αλλού.

Επίσης, δεν αποκλείεται να «εξαφανιστούν» ΑΤΜ σε διάφορα απομακρυσμένα σημεία της Ελλάδας, αλλά όχι σε πολυσύχναστα ή εμπορικά σημεία και μέρη με μεγάλη τουριστική κίνηση.

Δεν ισχύει το ίδιο όμως για μέρη όπως νοσοκομεία, απομακρυσμένα δημοτικά σημεία ή απομακρυσμένα νησιά, που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον για τις τράπεζες, αλλά εξυπηρετούν τους πολίτες.

Το συγκεκριμένο δίκτυο φαίνεται πως ζημιώνει τις τράπεζες λόγω του αυξημένου κόστους.

Εκτός από την έλλειψη όμως, ένα ακόμα πρόβλημα που θα προκύψει είναι το αυξημένο κόστος από τις διατραπεζικές συναλλαγές για αναλήψεις μετρητών ή άλλων αυτόματων συναλλαγών.

Προς το παρόν, την αρχή αναμένεται να κάνει η Τράπεζα Πειραιώς, όμως σε ίδιες συζητήσεις φέρονται να βρίσκονται όλες οι τράπεζες.

Τράπεζες: Τέλος στο νταηλίκι – Απόφαση-σταθμός τους «κόβει» τον… βήχα

Μια σειρά από σημαντικές αλλαγές στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό, που θα λειτουργήσουν υπέρ των οφειλετών εξήγγειλε ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.

Όπως τόνισε με τροπολογία που θα κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες ημέρες, έρχονται μια σειρά από παρεμβάσεις με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Αναλυτικά:

Καθίσταται υποχρεωτική η αιτιολόγηση μη συναίνεσης στην πρόταση ρύθμισης που παράγει ο αλγόριθμος, τόσο των χρηματοδοτικών φορέων όσο και του οφειλέτη και παράλληλα απαιτείται δημόσια ανάρτηση της αιτιολόγησης στην πλατφόρμα.

Με τον τρόπο αυτό, θα γίνεται συνειδητή διαχείριση των αιτήσεων, ενώ, η τυχόν άρνηση των χρηματοδοτικών φορέων σε πρόταση ρύθμισης θα τεκμηριώνεται από πλήρως αιτιολογημένες συνθήκες που αφορούν στον εκάστοτε οφειλέτη.

Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του εξωδικαστικού μηχανισμού, προκειμένου να εντάσσονται οφειλέτες και με μία και μοναδική οφειλή προς τους χρηματοδοτικούς φορείς, όπως είναι τα νοικοκυριά με ένα στεγαστικό δάνειο, το οποίο επιθυμούν να ρυθμίσουν, διασώζοντας την περιουσία τους.

Εντάσσονται και νέες κατηγορίες οφειλών που μπορούν να ρυθμιστούν, όπως είναι οι οφειλές υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση.
Με τον τρόπο αυτό, ένας ενδιαφερόμενος, που επιβαρύνεται – για παράδειγμα – με μια οφειλή προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία έχει βεβαιωθεί στην φορολογική διοίκηση, θα μπορεί να την ρυθμίσει μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Καταργείται η ποινή προεξόφλησης των οφειλών προς το Δημόσιο, και μειώνεται το επιτόκιο ρύθμισης αυτών.

Ειδικά, ως προς την κατάργηση της ποινής προεξόφλησης, θα αφαιρούνται, στο ακέραιο, οι τόκοι που αντιστοιχούν στις υπολειπόμενες δόσεις, ενώ παράλληλα θα επωφελείται ο πολίτης από όλα τα ευεργετήματα της ρύθμισης, όπως είναι η διαγραφή τόκων, προσαυξήσεων, ή ακόμη και της βασικής οφειλής.

Επιπλέον, το επιτόκιο ρύθμισης διαμορφώνεται στο 3%, σταθερό, από Euribor συν 5 ποσοστιαίες μονάδες που είναι σήμερα.

Σημειώνεται ότι οι βελτιώσεις αυτές καταλαμβάνουν για το μέλλον και τις ήδη επιτευχθείσες ρυθμίσεις μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Όπως τόνισε ο κ. Σταϊκούρας, ο συγκεκριμένος μηχανισμός ρύθμισης συνολικών οφειλών λειτουργεί ικανοποιητικά τους τελευταίους μήνες ενώ παράλληλα αποδεικνύεται το πιο επιτυχημένο εργαλείο των τελευταίων 12 ετών.

Σε απόλυτους αριθμούς, όπως ανέφερε, περισσότεροι από 3.631 οφειλέτες έχουν ρυθμίσει οφειλές προς το Δημόσιο και χρηματοδοτικούς φορείς, συνολικού ύψους αρχικών οφειλών 1,18 δισ. ευρώ. Μάλιστα το ποσοστό εγκρισιμότητας των αιτήσεων έχει ανέλθει στο 70%, με αυξητική τάση.

Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Σταϊκούρα, συγκριτικά στον προηγούμενο εξωδικαστικό μηχανισμό της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μόλις 2.200 οφειλέτες ολοκλήρωσαν τη διαδικασία ρύθμισης οφειλών.

Εντούτοις, τόνισε πως «παρά την σημαντική πρόοδο των τελευταίων μηνών, δεν είμαστε ακόμη εκεί που επιθυμούμε» καλώντας κυρίως τους διαχειριστές δανείων, αλλά και τις τράπεζες, να εργαστούν πιο σκληρά και αποτελεσματικά, να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους και τις προτάσεις ρυθμίσεων προς τους πολίτες.

Τράπεζες: Αλλάζουν τα πάντα στις συναλλαγές μας – Έκτακτη ανακοίνωση

Αλλάζουν τα πάντα στις συναλλαγές μας με τις τράπεζες. Διαβάστε στο xristika.gr τι ισχύει…

Νέα προγράμματα για πληρωμές προσφέρουν οι τέσσερις συστημικές τράπεζες, οι οποίες καταργούν τις προμήθειες και λανσάρουν νέα συνδρομητικά πακέτα.

Τα νέα πακέτα των τραπεζών έχουν ως στόχο να μετριάσουν το κόστος για μεταφορές χρημάτων ζωτικής για πολλούς σημασίας όπως η πληρωμή ενοικίου όταν για αυτό απαιτείται διατραπεζικό έμβασμα, η ανάληψη μετρητών από «ξένο» ΑΤΜ

Με τα προγράμματα αυτά ο πελάτης με μία σταθερή και χαμηλή μηνιαία ή ετήσια συνδρομή μπορεί να πραγματοποιεί μία σειρά από εργασίες, δίχως να καταβάλλει κάθε φορά προμήθεια.

Εθνική Τράπεζα

Διαθέτει τα ακόλουθα πακέτα:

  1. Πακέτο Value. Με μηνιαία συνδρομή 2 ευρώ, εκτελείτε δωρεάν 3 πληρωμές λογαριασμών μέσω των ηλεκτρονικών της υπηρεσιών ή μέσω πάγιας εντολής
  2. Value Plus. Με μηνιαία συνδρομή 5 ευρώ ή με ετήσια συνδρομή 55 ευρώ, έχετε δωρεάν τα εξής:

5 πληρωμές λογαριασμών το μήνα μέσω των ηλεκτρονικών της υπηρεσιών ή μέσω πάγιας εντολής
2 εμβάσματα εσωτερικού προς άλλες τράπεζες έως 3.000 ευρώ μέσω των ηλεκτρονικών της υπηρεσιών
1 εισερχόμενο έμβασμα εσωτερικού έως 3.000 ευρώ
1 πληρωμή πιστωτικής κάρτας εκδόσεως άλλης τράπεζας εσωτερικού μέσω των ηλεκτρονικών της υπηρεσιών
3 αναλήψεις ανά έτος από ΑΤΜ άλλης τράπεζας εσωτερικού (Αφορά την προμήθεια της Εθνικής)
2 αναλήψεις/έτος από ΑΤΜ εξωτερικού, εφόσον το νόμισμα της συναλλαγής είναι σε ευρώ (Αφορά την προμήθεια της Εθνικής)

  1. e-Value. Με μηνιαία συνδρομή 2 ευρώ ή ετήσια συνδρομή 22 ευρώ, έχετε δωρεάν τα ακόλουθα:

5 πληρωμές λογαριασμών το μήνα μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της τράπεζας ή μέσω πάγιας εντολής
1 εξερχόμενο έμβασμα εσωτερικού έως 3.000 ευρώ των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της τράπεζας
1 εισερχόμενο έμβασμα εσωτερικού έως 3.000 ευρώ
1 πληρωμή πιστωτικής κάρτας εκδόσεως άλλης τράπεζας εσωτερικού μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της τράπεζας
Η Eurobank προσφέρει τα πακέτα My Advantage με κόστος από 2 έως 10 ευρώ το μήνα:

  1. My Silver Advantage. Με μηνιαία συνδρομή 2 ευρώ έχετε δωρεάν τα εξής:
    – 2 πληρωμές λογαριασμών online, σε ΑΤΜ ή σε ΚΑΣ
    – 1 μεταφορά χρημάτων online σε ευρώ, σε τράπεζα εντός Ελλάδας
    – 1 εισερχόμενο έμβασμα σε ευρώ, από τράπεζα εντός Ελλάδας
    – 3 πάγιες εντολές για αυτόματη πληρωμή λογαριασμών
  2. My Gold Advantage. Με μηνιαία συνδρομή 5 ευρώ έχετε δωρεάν τα εξής:
    – 3 πληρωμές λογαριασμών online, σε ΑΤΜ ή σε ΚΑΣ
    – 3 μεταφορές χρημάτων online σε τράπεζα εντός Ελλάδας
    – 1 εισερχόμενο έμβασμα σε ευρώ, από τράπεζα εντός Ελλάδας
    – 1 πιστωτική κάρτα χωρίς ετήσια συνδρομή
  3. My Platinum Advantage. Με μηνιαία συνδρομή 10 ευρώ, έχετε δωρεάν τα εξής:
    – 5 πληρωμές λογαριασμών online, σε ΑΤΜ ή σε ΚΑΣ
    – 5 μεταφορές χρημάτων online σε ευρώ, σε τράπεζα εντός Ελλάδας
    – 1 εισερχόμενο έμβασμα σε ευρώ, από τράπεζα εντός Ελλάδας
    – 1 πιστωτική κάρτα χωρίς ετήσια συνδρομή

Τράπεζα Πειραιώς

Η Τράπεζα Πειραιώς προσφέρει το πακέτο πληρωμών εξόφΛΥΣΗ.

– Με ετήσια συνδρομή 10 ευρώ εκτελείτε έως 50 συναλλαγές πληρωμής λογαριασμών ετησίως μέσω των ηλεκτρονικών της υπηρεσιών.

– Με ετήσια συνδρομή 25 ευρώ μπορείτε να εκτελείτε τον ίδιο αριθμό συναλλαγών είτε στο e-banking ή σε καταστήματα της τράπεζας, ανάλογα με το τι σας εξυπηρετεί.

Η υπηρεσία αφορά πληρωμές προς όλους τους οργανισμούς ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών και ιδιωτικών ασφαλειών, με ή χωρίς πάγια εντολή.

Alpha Bank

Με το myAlpha Benefit εξοικονομείτε κάθε μήνα από έξοδα για πληρωμές λογαριασμών, μεταφορές χρημάτων και αναλήψεις μετρητών από ΑΤΜ άλλων τραπεζών.

Αντί να χρεώνεστε για κάθε συναλλαγή χωριστά, με μια μηνιαία συνδρομή 2€ εξασφαλίζετε πρόγραμμα με δωρεάν συναλλαγές από το myAlpha Web και το myAlpha Mobile.

Ενεργοποιήστε το πρόγραμμα online και εξοικονομήστε έως 4,25€ κάθε μήνα.

Τράπεζες: Η μεγάλη αλλαγή που ετοιμάζεται στα ΑΤΜ

Πολλές αλλαγές έχουν παρατηρήσει οι καταναλωτές στα ΑΤΜ οι οποίες ωστόσο φαίνεται πως θα συνεχιστούν.

Όπως έχετε, ίσως, παρατηρήσει το τελευταίο διάστημα πολλά ATM πολλών τραπεζών έχουν αλλάξει όψη.

Έρχεται όμως ακόμη μια αλλαγή που λίγοι θα παρατηρήσουν…

Θα αφορά κυρίως τα ΑΤΜ εκτός τραπεζικών καταστημάτων, που λειτουργούν σε πολυκαταστήματα, σούπερ μάρκετ και δημόσια κτίρια ανά την Ελλάδα.

Αυτά λοιπόν οδεύουν ή προς κατάργηση ή προς «αλλαγή ιδιοκτησίας».

Δεδομένου ότι το κόστος της λειτουργίας τέτοιων «απομακρυσμένων» μηχανημάτων είναι υψηλό και σε πολλές περιπτώσεις επικίνδυνο, αφού γίνονται ευκολότερος στόχος, υπάρχει μια «ενιαία» τραπεζική σκέψη ώστε να τεθούν υπό την επίβλεψη κάποιας εταιρείας, στο πλαίσιο μιας διατραπεζικής συμφωνίας.

Όπως εξηγούν στο newmoney αρμόδιες πηγές, μολονότι οι όποιες συζητήσεις βρίσκονται σε πολύ πρώιμο στάδιο, μιας και πρόκειται για μία μάλλον σύνθετη διαδικασία, εντούτοις οι τράπεζες – συστημικές, αλλά και μικρότερες – βολιδοσκοπούν το ενδεχόμενο της πώλησης είτε κατά μόνας είτε από κοινού.

Ως προς τη διαδικασία, ίδιες πηγές λένε ότι αυτή θα μπορούσε να προσομοιάζει με εκείνη που ακολουθήθηκε στην περίπτωση της πώλησης του τομέα του acquiring των καρτών, δηλαδή, με εισφορά του δικτύου σε νέα εταιρεία και τη διατήρηση ενός ποσοστού από τις τράπεζες.

Προφανώς, αυτή η αλλαγή-όταν επέλθει- δεν θα γίνει άμεσα αντιληπτή από το συναλλασσόμενο κοινό, ωστόσο αυτό που ενδιαφέρει τον απλό κόσμο είναι να διατηρηθεί ο αριθμός των ΑΤΜs καθώς τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μια τάση «μαζέματος».

Το αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι η ταλαιπωρία σε μετακινήσεις και ουρές, ιδίως για άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.

Τράπεζες: «Βόμβα» με τα στεγαστικά δάνεια!

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η Τράπεζα της Ελλάδος σχετικά με τα στεγαστικά δάνεια στη χώρα μας.

Κινδύνους για την ομαλή αποπληρωμή των στεγαστικών δανείων προκαλεί στα νοικοκυριά η αύξηση των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αλλά και η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματός τους, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος.

Η Κεντρική Τράπεζα της χώρας στην Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας προειδοποιεί ότι «η περαιτέρω ομαλοποίηση της νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος το προσεχές διάστημα αναμένεται να ασκήσει σταδιακά μεγαλύτερη επίδραση στο κόστος εξυπηρέτησης των δανείων προς τα νοικοκυριά, τα οποία σε σημαντικό ποσοστό έχουν κυμαινόμενο επιτόκιο».

Όπως αναφέρεται στην Έκθεση, η διατήρηση των επιτοκίων των στεγαστικών δανείων σε χαμηλό επίπεδο, τα τελευταία χρόνια διευκόλυνε τα νοικοκυριά να ανταποκριθούν στις δανειακές τους υποχρεώσεις και βοήθησε να αποφευχθούν αρνητικές επιδράσεις στη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Ωστόσο, από τον Ιούλιο του 2022 το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο στα υφιστάμενα υπόλοιπα των δανείων προς τα νοικοκυριά αυξήθηκε (Σεπτέμβριος 2022: 4,5%, Ιούνιος 2022: 3,9%) αντανακλώντας τη σταδιακή ομαλοποίηση της νομισματικής πολιτικής στη ζώνη του ευρώ.

Η αύξηση αυτή ήταν πιο αισθητή στα μακροπρόθεσμα δάνεια. Ειδικότερα, το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο στα υφιστάμενα υπόλοιπα στεγαστικών δανείων με διάρκεια άνω των πέντε ετών αυξήθηκε κατά 74 μονάδες βάσης (Σεπτέμβριος 2022: 2,7%, Ιούνιος 2022: 2%), ενώ στα στεγαστικά δάνεια με διάρκεια από ένα έως πέντε έτη αυξήθηκε κατά 25 μονάδες βάσης (Σεπτέμβριος 2022: 4,1%, Ιούνιος 2022: 3,9%).

Σύμφωνα πάντως με τα στοιχεία της ΤτΕ οι συνολικές εκταμιεύσεις δανείων με εξασφάλιση οικιστικά ακίνητα ανήλθαν σε 498,7 εκατ. ευρώ το α΄ εξάμηνο του 2022, αυξημένες κατά 60% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2021, και υπογράφηκαν 6.596 νέες δανειακές συμβάσεις. Υπενθυμίζεται βέβαια ότι οι εκταμιεύσεις στο πρώτο τρίμηνο του 2021 είχαν επηρεαστεί αρνητικά από το ξέσπασμα της πανδημίας και την αβεβαιότητα που αυτή προκάλεσε.

Παράλληλα, η αναζωπύρωση του πληθωρισμού (αύξηση του ΕνΔΤΚ κατά 12% το Σεπτέμβριο του 2022 σε σχέση με το Σεπτέμβριο του 2021) λόγω των σημαντικών αυξήσεων στις τιμές της ενέργειας, των διατροφικών αγαθών και του μεταφορικού κόστους, αλλά και της συνακόλουθης διάχυσης των ανατιμήσεων στο σύνολο των αγαθών και υπηρεσιών, ασκεί σημαντικές πιέσεις στο πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, ιδιαίτερα των ευάλωτων.

Ειδικότερα το κόστος στέγασης παρουσίασε ιδιαίτερα υψηλό ετήσιο ρυθμό μεταβολής κατά 35,4% το Σεπτέμβριο του 2022. Οι πιέσεις αυτές αναμένεται να συνεχιστούν τους πρώτους μήνες του 2023 και να μετριαστούν μόνο εν μέρει αφενός από τα δημοσιονομικά μέτρα για την άμβλυνση των επιπτώσεων του αυξημένου ενεργειακού κόστους και αφετέρου από τις αναμενόμενες αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις.

Η ΕΛΣΤΑΤ διαπιστώνει ότι το ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημα αυξήθηκε κατά 1,7% το β΄ τρίμηνο του 2022 έναντι του β΄ τριμήνου του 2021, ενώ το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα μειώθηκε.

Από την άλλη πλευρά ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα από την αγορά κατοικίας καθώς παρά την άνοδο των τιμών των τελευταίων ετών, απέχουν ακόμη σημαντικά από το ιστορικό υψηλό που είχε καταγραφεί πριν τη χρηματοπιστωτική κρίση.

Με βάση το δείκτη τιμών διαμερισμάτων που καταρτίζει η Τράπεζα της Ελλάδος για το σύνολο της χώρας, η υψηλότερη τιμή του δείκτη παρατηρήθηκε το έτος 2008 (101,7), στη συνέχεια ο δείκτης ακολούθησε σταθερά καθοδική πορεία και κατέγραψε τη χαμηλότερη τιμή του το 2017.

Σε κάθε περίπτωση οι προσδοκίες για την ελληνική αγορά ακινήτων παραμένουν θετικές. Βραχυπρόθεσμα, εκτιμάται ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον θα παραμείνει έντονο, ειδικά για συγκεκριμένες προνομιακές θέσεις στο λεκανοπέδιο της Αττικής και για περιοχές με τουριστικά χαρακτηριστικά , συμβάλλοντας έτσι στην ενίσχυση της χρηματοοικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών.

Τράπεζες: Γιατί κλείνουν η μια πίσω από την άλλη;

Η ΟΤΟΕ συνεχίζοντας τις πρωτοβουλίες και τις συστηματικές παρεμβάσεις ξεκινά νέα εκστρατεία ενημέρωσης σχετικά με το ζήτημα της μείωσης των καταστημάτων και του προσωπικού στις Τράπεζες.

Σύμφωνα με αποφάσεις της Εκτελεστικής Γραμματείας και του Γενικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας, που συνεδρίασαν σήμερα, η ΟΤΟΕ αποστέλλει αναλυτικό τεκμηριωμένο ενημερωτικό σημείωμα με τις θέσεις της για τη συρρίκνωση του δικτύου και τον ψηφιακό τραπεζικό αποκλεισμό.

Το σχετικό ενημερωτικό κείμενο με 7 ερωτήσεις – 7 απαντήσεις αποστέλλεται στα συναρμόδια υπουργεία, τα πολιτικά κόμματα, την Τράπεζα της Ελλάδος, την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, την ΚΕΔΕ, τους υπόλοιπους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα Επιμελητήρια.

Το κείμενο αυτό αναλύει τις θέσεις της ΟΤΟΕ και αιτιολογεί την αντίδραση της Ομοσπονδίας στη διαρκή συρρίκνωση του δικτύου.

1) Στο ερώτημα γιατί η ομοσπονδία αντιτίθεται σε μια πανευρωπαϊκή τάση μείωσης προσωπικού και κλεισίματος καταστήματος, που φέρνουν η ψηφιοποίηση και οι νέες τεχνολογίες, η ΟΤΟΕ απαντά, ότι η υπερβολική συρρίκνωση στην χώρα μας δεν οφείλεται τόσο στην τεχνολογική πρόοδο, αλλά κυρίως σε ακραίες επιλογές συρρίκνωσης του εγχώριου Τραπεζικού Συστήματος, με κύριο στόχο την περικοπή κόστους και όχι την καλύτερη εξυπηρέτηση της πελατείας.

2) Στο ερώτημα σε τι διαφοροποιείται η πρακτική των Τραπεζών στην Ελλάδα, σε σχέση με αντίστοιχες τάσεις στην Ευρωζώνη, η ΟΤΟΕ απαντά, ότι η μείωση στον αριθμό καταστημάτων, ΑΤΜ και προσωπικού στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρωζώνη είναι κατά πολύ μεγαλύτερη στη χώρα μας. Παρατίθενται δε και συγκεκριμένοι πίνακες με αναλυτικά στοιχεία.

3) Στον ισχυρισμό των τραπεζών ότι υπάρχει δραστική αλλαγή στις συναλλακτικές συνήθειες της πελατείας, με ολοκληρωτική στροφή στα ψηφιακά-εναλλακτικά δίκτυα συναλλαγών, η ΟΤΟΕ απαντά με στοιχεία και σχετικούς πίνακες, που αποδεικνύουν ότι η χρήση των ψηφιακών μέσων στην Ελλάδα βρίσκεται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τον μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γεγονός που οδηγεί μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού σε τραπεζικό αποκλεισμό.

«Θέση της ΟΤΟΕ είναι πως τα καταστήματα δικτύου και το προσωπικό τους είναι το αναντικατάστατο πρόσωπο και ο σύνδεσμος εμπιστοσύνης της κάθε Τράπεζας με την πελατεία στις γειτονιές και στις τοπικές κοινωνίες» αναφέρεται στο σχετικό ενημερωτικό κείμενο της ΟΤΟΕ. «Γιατί οι τράπεζες δεν πωλούν οποιοδήποτε προϊόν. Πωλούν πρώτιστα πίστη, εμπιστοσύνη. Αυτά δεν χτίζονται ούτε διατηρούνται χωρίς τη σωστή εξυπηρέτηση του κάθε πελάτη και με την απαραίτητη διαπροσωπική επαφή».

4) Στο ερώτημα αν το ΑΕΠ της χώρας μας δικαιολογεί τις διαφορές στους δείκτες με τις χώρες της Ευρωζώνης, η ΟΤΟΕ απαντά: Όταν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δημοσιοποιεί τα αντίστοιχα συγκριτικά στοιχεία, δεν τα σταθμίζει με το ΑΕΠ. Στόχος, άλλωστε, των Τραπεζών δεν πρέπει να είναι τα υπέρ- κέρδη, αλλά και η κάλυψη των αναγκών της πελατείας, της οικονομίας και της κοινωνίας.

5) Σχετικά με τις συνέπειες του τραπεζικού αποκλεισμού για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, τις τοπικές κοινωνίες, την ελληνική ύπαιθρο, η ΟΤΟΕ απαντά ότι έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα και επιβαρύνσεις στους συνταξιούχους, στους αγρότες, στους μικρομεσαίους και στους επαγγελματίες, που αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν τα εναλλακτικά διαδικτυακά κανάλια συναλλαγών. Ειδικά σε επίπεδο τοπικών κοινωνιών, η απόσυρση των Τραπεζών από αυτές συνδέεται με απομόνωση, υποβάθμιση και εν τέλει με οικονομικό μαρασμό.

6) Στο ερώτημα γιατί πρέπει ο ψηφιακός αποκλεισμός να απασχολήσει την Πολιτεία, η ΟΤΟΕ απαντά:

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι:

· αφ’ ενός οι τράπεζες ανάλωσαν για την ανάταξη και εξυγίανσή τους δημόσιο χρήμα (ανακεφαλαιοποιήσεις), με σοβαρή συνακόλουθη ζημία του ΤΧΣ και του Δημοσίου, ενώ συνεχίζουν να αξιοποιούν δημόσιες εγγυήσεις για την απαλλαγή τους από τα κόκκινα δάνεια,

· αφ’ ετέρου ότι οι χ/π υπηρεσίες είναι, βάσει και των αλλεπάλληλων ρυθμίσεων στις οποίες προχώρησε η Πολιτεία βασικά και απαραίτητα δημόσια αγαθά,

εκτιμούμε ότι οι ελεγκτικοί θεσμοί, οι αρμόδιες ανεξάρτητες Αρχές και -βέβαια – η εκάστοτε Κυβέρνηση δεν μπορούν να μένουν αμέτοχες απέναντι στις πρακτικές δραστικής συρρίκνωσης που υιοθετούνται από τον κλάδο, τόσο σε ό,τι αφορά στα καταστήματα δικτύου, όσο και σε ό,τι αφορά στην απασχόληση.

«Πρέπει να αξιοποιηθούν οι καλές Ευρωπαϊκές τραπεζικές πρακτικές έγκαιρης διαβούλευσης της Διοίκησης κάθε Τράπεζας με την ΟΤΟΕ και τους αντίστοιχους Συλλόγους, με τους τοπικούς φορείς, με στόχο τη διασφάλιση κατάλληλης εναλλακτικής τοποθέτησης για τους εργαζόμενους, καθώς και εναλλακτικών τρόπων πρόσβασης για την πελατεία, σε εύλογη απόσταση».

Για παράδειγμα, ο χρηματοπιστωτικός κλάδος στην Αγγλία, συνομολόγησε ότι θα πρέπει να υπάρχει:

– Έγκυρη ενημέρωση και διαβούλευση (τουλάχιστον 4 μήνες πριν) με τους εργαζόμενους, τους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες για τα σχέδια κλεισίματος καταστημάτων από τις Τράπεζες. Εκτίμησης των συνεπειών για τους εργαζόμενους και την πελατεία (νοικοκυριά, επιχειρήσεις, αγρότες, επαγγελματίες, συνταξιούχους, επισκέπτες σε τουριστικές περιοχές), καθώς και των εναλλακτικών για απασχόληση και εξυπηρέτηση για κάθε μια από αυτές τις κατηγορίες.

7) Στον ισχυρισμό των τραπεζών ότι πλεονάζει προσωπικό, η ΟΤΟΕ απαντά:

«όχι μόνο δεν πλεονάζει, αλλά λείπει προσωπικό».

«Οφείλουν να μπουν τίτλοι τέλους στο κλείσιμο των καταστημάτων δικτύου και στη συνεχή συρρίκνωση της απασχόλησης στις τράπεζες».