Εφορία: Σοκ! Μας μεγαλώνει τα χρέη – Δείτε τι κάνει

Εφορία: «Κόκκινο» για μια σειρά συναλλαγών με το δημόσιο ανάβει για όσους χρωστάνε στην Εφορία και στον ΕΦΚΑ ή φυσικά και στους δύο φορείς μαζί, καθώς σε τρεισήμισι μήνες τίθεται σε εφαρμογή το ενιαίο Πιστοποιητικό Οικονομικής Ενημερότητας.

Πρόκειται για το κοινό πιστοποιητικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας το οποίο την 31η Δεκεμβρίου 2023 θα αντικαταστήσει τα υφιστάμενα πιστοποιητικά για οφειλές, που λαμβάνουν οι πολίτες από την ΑΑΔΕ και τον ΕΦΚΑ.

Το ενιαίο πιστοποιητικό νομοθετήθηκε από το 2022, αλλά δεν κατέστη δυνατή η εφαρμογή του, επειδή υπάρχουν προβλήματα στη διασύνδεση των συστημάτων του Taxisnet και του ΚΕΑΟ.

Η έκδοση του κοινού πιστοποιητικού προβλέπεται από τον νόμο 4934/2022, σύμφωνα με τον οποίο, παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης, για κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, ενιαίου Πιστοποιητικού Οικονομικής Ενημερότητας, μέσω ειδικής πλατφόρμας προσβάσιμης διαμέσου της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.

Ειδικότερα, κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα δύναται να αιτηθεί, μέσω ειδικής πλατφόρμας προσβάσιμης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ), την έκδοση ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας.

Το πιστοποιητικό περιλαμβάνει τα στοιχεία του αποδεικτικού του σημερινού φορολογικής ενημερότητας, όπως περιγράφεται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και του αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας.

Το Πιστοποιητικό Οικονομικής Ενημερότητας, που θα εκδίδεται με τη νέα διαδικασία, θεωρείται έγκυρο για κάθε νόμιμη χρήση και γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από όλους τους φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και από φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, τα δικαστήρια όλων των βαθμών και τις εισαγγελίες όλης της χώρας, όταν είναι κατά νόμον υποχρεωτική η προσκόμιση των ανωτέρω αποδεικτικών ενημερότητας.

Για την έκδοση του πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας η πλατφόρμα αντλεί μέσω διαλειτουργικότητας τα αναγκαία δεδομένα από το πληροφοριακό σύστημα φορολογικού μητρώου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και το πληροφοριακό σύστημα του ΕΦΚΑ. Οι απαιτούμενες διαλειτουργικότητες διασφαλίζονται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Πλέον, για να λάβει κανείς το ενιαίο πιστοποιητικό και να μπορεί να διεκπεραιώσει συναλλαγές του όπως π.χ. η μεταβίβαση ενός ακινήτου, θα πρέπει να μη χρωστάει ούτε σε Εφορία ούτε σε ΕΦΚΑ. Αν χρωστάει σε έναν εκ των δύο φορέων, δεν θα μπορεί να λάβει κανένα πιστοποιητικό.

Αυτό θα μπλοκάρει και θα δημιουργήσει πρόβλημα σε περισσότερους από 2 εκατομμύρια πολίτες που χρωστάνε στον ΕΦΚΑ, ενώ δεν χρωστάνε στην Εφορία. Μέχρι τώρα λαμβάνουν πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας και πραγματοποιούν συναλλαγές που δεν απαιτείται και το πιστοποιητικό ασφαλιστικής ενημερότητας.

Όμως, από το 2024 δεν θα είναι εφικτή η λήψη του ενιαίου πλέον Πιστοποιητικού Οικονομικής Ενημερότητας, εάν υπάρχουν ανεξόφλητα και αρρύθμιστα χρέη προς τον ΕΦΚΑ.

Εφορία: Απίστευτο και όμως αληθινό – Ποιους κυνηγά μετά από 15 χρόνια

Δεν σταματά η Εφορία τους ελέγχους και μάλιστα δεν διστάζει να ψάξει υποθέσεις 15 και πλέον ετών!

Στις υποθέσεις που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2023, ρίχνουν το βάρος των ελέγχων τα Ελεγκτικά Κέντρα, οι ΔΟΥ, οι ΥΕΔΔΕ και γενικά όλες οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.

Σε τέσσερις μήνες παραγράφονται οι υποθέσεις που συμπληρώνουν πενταετία ως ανέλεγκτες αλλά και οι υποθέσεις 10 και 15 ετών, που εκκρεμούν, αναλόγως την κατηγορία και την αιτία που εκκρεμούν.

Σημειώνεται ότι βασικό εργαλείο ελέγχου όλων υποθέσεων είναι η παρακολούθηση των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών και ο έλεγχος των καταθέσεων, με τις ελεγκτικές αρχές να εστιάζουν σε περιπτώσεις καταθέσεων, το ύψος των οποίων δεν δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα του φορολογούμενου.

Οι παραγραφόμενες υποθέσεις χωρίζονται με βάση τα φορολογικά έτη που αφορούν, το είδος της υπόθεσης και του φόρου που αφορούν όπως εισόδημα, ΦΠΑ, ακίνητα, αλλά και το αν έχει υποβληθεί ή όχι φορολογική δήλωση.

Ο βασικός κανόνας της παραγραφής είναι η πενταετία, διάστημα το οποίο διευρύνεται σε 10 χρόνια, αν υπάρχουν «συμπληρωματικά στοιχεία».

Συγκεκριμένα, οι υποθέσεις που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2023 είναι οι ακόλουθες:

  • Οι υποθέσεις του φορολογικού έτους 2017 (φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ), για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις ή για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις το αργότερο μέχρι τις 31-12-2022. Οι συγκεκριμένες υποθέσεις υπάγονται στον κανόνα της 5ετούς παραγραφής. Στην ουσία είναι 5+1 έτη, δεδομένου ότι η πενταετής προθεσμία αρχίζει να μετράει, ένα έτος μετά από την εν λόγω φορολογική χρήση. Δηλαδή, για τη χρήση του 2017, η φορολογική δήλωση έπρεπε να υποβληθεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018 και η προθεσμία που έχουν οι φορολογικές αρχές για τη διενέργεια ελέγχου ξεκίνησε να «τρέχει» από την 1-1-2018 και εκπνέει στις 31 Δεκεμβρίου 2023. Όποια επιχείρηση δεν ελεγχθεί για τη χρήση του 2017 μέχρι τις 31η Δεκεμβρίου 2023, δεν θα μπορεί να ελεγχθεί από την 1η-1-2024.
  • Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση 2014, αλλά οι επιτηδευματίες «ξέχασαν» να υποβάλουν έγκαιρα φορολογικές δηλώσεις και τις υπέβαλαν εντός του 2020. Για τις συγκεκριμένες υποθέσεις η βασική προθεσμία παραγραφής, που είναι 5 χρόνια, έληξε κανονικά στις 31-12-2020 (5+1 έτος από το τη φορολογική χρήση), εφόσον υποβάλλονταν εμπρόθεσμη φορολογική δήλωση. Ωστόσο επειδή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη δήλωση το 2020, η προθεσμία παραγραφής επεκτείνεται για μια τριετία ακόμη και φτάνει στα 8 έτη.
  • Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της χρήσης του 2012, για τις οποίες προέκυψαν «συμπληρωματικά» στοιχεία. Εφόσον οι φοροελεγκτικές αρχές εντοπίζουν, μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής, «συμπληρωματικά» στοιχεία, (π.χ. εικονικά τιμολόγια) από τα οποία προκύπτει ότι υπήρξε απόκρυψη εισοδήματος και φοροδιαφυγή, ο χρόνος της μη παραγραφής επεκτείνεται στη δεκαετία. Σημειώνεται ότι από τα συμπληρωματικά στοιχεία εξαιρούνται οι καταθέσεις σε τράπεζες του εσωτερικού, ενώ συνιστούν «συμπληρωματικά στοιχεία» οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών σε τράπεζες του εξωτερικού.
  • Οι υποθέσεις ΦΠΑ της φορολογικής χρήσης του έτους 2012 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ. Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει 10ετής περίοδος παραγραφής που άρχισε να «τρέχει» από την 1η-1-2013 -δηλαδή μετά τη λήξη του έτους 2012 στο οποίο έπρεπε να υποβληθεί η εκκαθαριστική δήλωση- και λήγει την 31η-12-2023.
  • Οι υποθέσεις του έτους 2007. Στις περιπτώσεις που για κάποιο έτος δεν υποβλήθηκε δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, η προθεσμία παραγραφής είναι 15ετής. Αυτό σημαίνει ότι η εφορία έχει το δικαίωμα να διενεργήσει ελέγχους και να επιβάλει πρόστιμα και προσαυξήσεις, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023, για τις υποθέσεις του φορολογικού έτους 2007.
  • Σημειώνεται όμως, ότι, με βάση τη σχετική απόφαση του ΣτΕ, η 15ετία είναι το μέγιστο χρονικό όριο παραγραφής, ακόμη και αν υποβληθεί εκπρόθεσμη δήλωση στο 13, 14, ή 15 έτος, από το έτος υποχρέωσης. Δηλαδή, ενώ μέχρι τώρα, η προθεσμία παραγραφής επεκτεινόταν για μια τριετία στην περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης, το ΣτΕ αποφάσισε ότι η επέκταση της τριετίας δεν μπορεί να εκτείνει τον χρόνο πέραν της 15ετίας.
  • Τέλος, στις υποθέσεις που παραγράφονται την 31η Δεκεμβρίου, δεν αρκεί να εκδοθεί μέχρι τότε η Πράξη Προσδιορισμού του Φόρου για το παραγραφόμενο έτος, αλλά και να κοινοποιηθεί στον ελεγχόμενο εντός της προθεσμίας παραγραφής.

Σε διαφορετική περίπτωση, με βάση τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (616-618/2021) η διαδικασία είναι άκυρη.

Παράδειγμα, αν εκδοθεί η Πράξη εντός του 2022, αλλά κοινοποιηθεί στον φορολογούμενο τον Ιανουάριο του 2023, είναι άκυρη και η υπόθεση έχει παραγραφεί.

Στο πλαίσιο αυτό, ζητείται από τις ελεγκτικές υπηρεσίες να επιταχύνουν τους ελέγχους και να ελέγξουν ταχύτατα όσες περισσότερες υποθέσεις γίνεται, εντός του τετραμήνου Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου.

Εφορία: Έχετε… γράμμα – Σε ποιους στένει ραβασάκια για ξεχασμένα χρέη τις επόμενες ημέρες

«Ραβασάκια» σε χιλιάδες φορολογούμενους που έχουν εκκρεμείς υποθέσεις από το πρόσφατο παρελθόν, θα αποστείλει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων το επόμενο διάστημα.

Οι υποθέσεις αυτές αφορούν αδήλωτα αναδρομικά από αποδοχές εργαζόμενων και συνταξιούχων, μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ επαγγελματιών και επιχειρήσεων, καθώς και περιπτώσεις ιδιοκτητών ακινήτων με αδήλωτα εισοδήματα.

Η ΑΑΔΕ προέβη το προηγούμενο διάστημα στους απαραίτητους ελέγχους και τις διασταυρώσεις για τις εν λόγω εκκρεμείς υποθέσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες θα αποστείλει τουλάχιστον 15.000 εκκαθαριστικά με φόρο «κατ΄ εκτίμηση» για το εισόδημα που αναλογεί στους φορολογούμενους.

Οι φορολογούμενοι θα λάβουν την ειδοποίηση στην προσωπική τους θυρίδα στην ψηφιακή πύλη myAADE, ενώ όσοι έχουν δώσει διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θα πάρουν και εκεί ειδοποίηση.

Σε πρώτο πλάνο για την ΑΑΔΕ είναι φορολογικές υποθέσεις, κυρίως από το 2017, που παραγράφονται στο τέλος του 2023.

Ειδικότερα θα σταλούν «ραβασάκια» για φορολογικές αμαρτίες επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών που δήλωσαν ανακριβή στοιχεία για τα ακαθάριστα έσοδα ή τις δαπάνες κατά τη διαχειριστική περίοδο του 2017 ή υπέβαλαν εκπρόθεσμα τις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών – προμηθευτών τις γνωστές ΜΥΦ.

Οι συγκεντρωτικές καταστάσεις φορολογικών στοιχείων εσόδων και εξόδων, γνωστές και ως Μ.Υ.Φ καταργήθηκαν το 2021, όταν τέθηκε σε ισχύ η ψηφιακή υποβολή των φορολογικών στοιχείων εσόδων στην πλατφόρμα myDATΑ.

Επίσης ειδοποιήσεις θα λάβουν και φορολογούμενοι που δεν δήλωσαν ή δήλωσαν ανακριβώς αναδρομικά ποσά αποδοχών τα οποία εισέπραξαν μέσα στο 2017 αλλά αφορούν παλαιότερα έτη.

Επιπρόσθετα υπό διερεύνηση βρίσκονται και παλαιότερες-πριν το 2017- υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος, για τη χρήση του 2014, για τις οποίες υποβλήθηκαν αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις εντός του 2020.

Δικαίωμα προσφυγής για τους φορολογούμενους

Μετά την έκδοση της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου, ο φορολογούμενος δύναται να υποβάλει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για το οικείο φορολογικό έτος δήλωση φορολογίας εισοδήματος, συνυποβάλλοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

Κατά της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου ο φορολογούμενος έχει τη δυνατότητα άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής εντός προθεσμίας 30 ημερών από την κοινοποίησή της.

Εφορία: Θέλετε να σας… συγχωρήσει; Πόσα πρέπει να δώσετε

Την πληρωμή εγγύησης απαιτεί η ΑΑΔΕ από φορολογούμενους, προκειμένου να «ξεχάσει» τις φορολογικές παραβάσεις στις οποίες υπέπεσαν στο παρελθόν, εφόσον επιθυμούν να ασκήσουν ξανά επιχειρηματική δραστηριότητα.

Στόχος είναι να διασφαλίσει ότι δεν θα επαναλάβουν τις ίδιες παραβάσεις, αλλά είναι ρίσκο σε κάθε περίπτωση, αφού μια νέα μεγάλη απάτη μπορεί να αποφέρει περισσότερα από το «συγχωροχάρτι», όπως αναφέρει το Sofokleousin.gr.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η Φορολογική Διοίκηση απαιτεί εγγύηση από οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που πρόκειται να ασκήσει επιχειρηματική δραστηριότητα, εάν:

  • Το ίδιο το φυσικό πρόσωπο, οποτεδήποτε κατά το τρέχον και τα προηγούμενα πέντε (5), πριν από την υποβολή της δήλωσης έναρξης, φορολογικά έτη, πτώχευσε ή κατέστη εν γένει αφερέγγυο ή υπήρξε διευθυντής, πρόεδρος, διαχειριστής, διευθύνων σύμβουλος ή πρόσωπο εντεταλμένο στη διοίκηση νομικού προσώπου ή οντότητας ή ήταν «συνδεδεμένο πρόσωπο» με άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, που πτώχευσαν ή κατέστησαν αφερέγγυα κατά τον ίδιο ως άνω χρόνο.
  • Μέτοχος με ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον 33% ή εταίρος ή μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας υπήρξε οποτεδήποτε κατά το τρέχον και τα προηγούμενα πέντε (5), πριν από την υποβολή της δήλωσης έναρξης, φορολογικά έτη, διευθυντής, πρόεδρος, διαχειριστής, διευθύνων σύμβουλος ή πρόσωπο εντεταλμένο στη διοίκηση νομικού προσώπου ή οντότητας ή ήταν «συνδεδεμένο πρόσωπο» με άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, που πτώχευσαν ή κατέστησαν εν γένει αφερέγγυα κατά τον ίδιο ως άνω χρόνο, και η πτώχευση ή άλλη αφερεγγυότητα είχε ως αποτέλεσμα να οφείλεται στη Φορολογική Διοίκηση, κατά το χρόνο υποβολής της δήλωσης έναρξης, συνολική βασική ληξιπρόθεσμη φορολογική οφειλή από φόρο εισοδήματος, ΦΠΑ, παρακρατούμενους φόρους μισθωτών υπηρεσιών και πρόστιμα, τουλάχιστον 100.000 ευρώ.
  • Εξαιρούνται ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές, οι οποίες κατά την υποβολή της δήλωσης τελούν σε αναστολή που έχει χορηγηθεί με προσωρινή διαταγή, δικαστική απόφαση, πράξη διοικητικού οργάνου ή εκ του νόμου, καθώς και οφειλές οι οποίες έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, η οποία τηρείται και έχουν καταβληθεί τουλάχιστον τρεις (3) δόσεις.
  • Επίσης, ως αφερέγγυο πρόσωπο, πλέον αυτού που πτώχευσε, νοείται και κάθε πρόσωπο που έχει υπαχθεί σε διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης εν λειτουργία, σε διαδικασία εξυγίανσης, σε ειδική διαχείριση του άρθρου 68 του Ν 4307/2014, καθώς και κάθε πρόσωπο που έχει υπαχθεί στη ρύθμιση του Ν. 3869/2010 (νόμος Κατσέλη).

Εξαιρούνται νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, δημόσιες επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, αμιγείς ή μεικτές επιχειρήσεις Ο.Τ.Α. και των συνδέσμων δήμων, δημόσιοι οργανισμοί, καθώς και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, που ανήκουν στο κράτος ή επιχορηγούνται, τακτικώς, από κρατικούς πόρους κατά πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους ή τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος.

Η εγγύηση απαιτείται μόνο μετά από απόφαση της Φορολογικής Διοίκησης, από την οποία προκύπτει, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις και με την οποία προσδιορίζεται το ύψος της.

Η Φορολογική Διοίκηση οφείλει να κοινοποιεί στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή στη νομική οντότητα που υποβάλλει τη δήλωση, την απαίτηση για παροχή εγγύησης.

Στην περίπτωση αυτή η έναρξη στο φορολογικό μητρώο ολοκληρώνεται μόνο μετά την παροχή της αιτηθείσας εγγύησης.

Εάν με την υποβολή της δήλωσης έναρξης υποβάλλεται ταυτόχρονα και δήλωση εγγραφής, η εγγραφή του φορολογούμενου στο φορολογικό μητρώο ολοκληρώνεται μόνο μετά την παροχή της αιτηθείσας εγγύησης.

Το ύψος της εγγύησης προσδιορίζεται λαμβάνοντας υπόψη ενδεικτικά το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς και τη νομική μορφή του υποβάλλοντος τη δήλωση προσώπου.

Με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ορίζονται το είδος, η διάρκεια, το ύψος και η διαδικασία κατάθεσης της εγγύησης, οι περιπτώσεις κατάπτωσης αυτής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Εφορία: Κλειδώνει χιλιάδες ΑΦΜ

Αντιμέτωποι με το «πάγωμα» του αριθμού φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) μπορούν να βρεθούν φορολογούμενοι οι οποίοι υποπίπτουν σε φορολογικές παραβάσεις.

Το μπλοκάρισμα του ΑΦΜ οδηγεί σε πάγωμα κάθε οικονομικής δραστηριότητας του υπαίτιου, ενώ για την επάνοδο στην «κανονικότητα» απαιτείται ειδική διαδικασία και καταβολή εγγύησης.

Οι πιο γνωστές περιπτώσεις απενεργοποίησης ΑΦΜ είναι εκείνες των εξαφανισμένων εμπόρων που συνδέονται με απάτες στον τομέα του ΦΠΑ, τύπου καρουζέλ, εξαφανισμένου εμπόρου κ.λπ.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου ή να προβαίνει σε απενεργοποίηση αυτού, εάν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία τα οποία υποδηλώνουν ότι:

  • Ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα
  • Διαπράττει φοροδιαφυγή
  • Παραβιάζει ή παραποιεί ή επεμβαίνει κατά οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών
  • Έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτησή του.
  • Έχει εγγραφεί στο φορολογικό μητρώο περισσότερες φορές.
  • Μπλόκο συναλλαγών

Οι φορολογούμενοι που χάνουν το ΑΦΜ τους, μένουν «εκτός αγοράς», αφού δεν μπορούν:

  • να υποβάλουν οποιαδήποτε δήλωση στο τμήμα Μητρώου της Δ.Ο.Υ.
  • να υποβάλουν οποιαδήποτε φορολογική δήλωση ηλεκτρονικά.
  • να θεωρήσουν βιβλία και στοιχεία
  • να υποβάλουν οποιαδήποτε γνωστοποίηση σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του Κ.Β.Σ.
  • να τύχουν απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης, κληρονομιών και γονικών παροχών κατά την απόκτηση πρώτης κατοικίας.
  • να λάβουν πιστοποιητικό για υποβολή δηλώσεων κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών,
  • να λάβουν πιστοποιητικό για μεταβίβαση ακινήτων
  • να πάρουν αντίγραφο των υποβληθεισών δηλώσεων φόρου κληρονομιάς, δωρεάς, γονικής παροχής, δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9), δήλωσης ΦΑΠ νομικών προσώπων και εκκαθαριστικών ΕΤΑΚ και ΦΑΠ φυσικών προσώπων.
  • να λάβουν φορολογική ενημερότητα
  • να εισπράξουν ποσά από την εξόφληση τίτλων πληρωμής (Α.Φ.Ε.Κ. Χρηματικά Γραμμάτια, Γραμμάτια τρίτων, Χρηματικά εντάλματα).
  • να έχουν συναλλαγές με το Δημόσιο τομέα (συμμετοχή σε διαγωνισμό για προμήθεια υλικών ή ανάθεση έργων του Δημοσίου).

Εφορία: Ξεμπλοκάρουν τα ΑΦΜ με εγγύηση

Για τα φυσικά πρόσωπα, που προβαίνουν σε νέα έναρξη εργασιών και κατά την άσκηση προηγούμενης δραστηριότητας επιχειρηματικού περιεχομένου ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου τους είχε ανασταλεί ή πληρούνται οι προϋποθέσεις αναστολής αυτού, απαιτείται η κατάθεση εγγύησης.

Το ύψος της εγγύησης προσδιορίζεται, λαμβάνοντας υπόψη το ύψος της φοροδιαφυγής, το λόγο της αναστολής και την τυχόν υποτροπή, με ελάχιστο ποσό εγγύησης τα δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ.

Η εν λόγω εγγύηση καταπίπτει αυτοδικαίως σε περίπτωση νέας αναστολής χρήσης του ΑΦΜ.

Τα ανωτέρω εφαρμόζονται και στην περίπτωση που νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα υποβάλλει δήλωση έναρξης και μέτοχος με ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον 33% ή εταίρος ή μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, που υποβάλλει τη δήλωση, υπήρξε οποτεδήποτε κατά το τρέχον και τα προηγούμενα πέντε (5), πριν από την υποβολή της δήλωσης, φορολογικά έτη, διευθυντής, πρόεδρος, διαχειριστής, διευθύνων σύμβουλος ή πρόσωπο εντεταλμένο στη διοίκηση νομικού προσώπου ή οντότητας ή ήταν «συνδεδεμένο πρόσωπο» με άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, του οποίου ο ΑΦΜ είχε ανασταλεί.

Συγχρόνως η ΑΑΔΕ σημειώνει πως:

  • Ο ΑΦΜ φυσικού προσώπου που ασκεί δραστηριότητα επιχειρηματικού περιεχομένου δεν καταργείται με την οριστική παύση των εργασιών του.
  • Ο ΑΦΜ των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων δεν καταργείται στο φορολογικό μητρώο με την αλλαγή της νομικής μορφής τους.
  • Ο ΑΦΜ φορολογούμενου φυσικού προσώπου που απεβίωσε, νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας που λύθηκε ή ολοκλήρωσε τις εργασίες της εκκαθάρισης ή διαγράφηκε από το Γ.Ε.ΜΗ, κατά περίπτωση, χρησιμοποιείται για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων των προσώπων αυτών στη Φορολογική Διοίκηση κατά την κείμενη νομοθεσία καθώς και για την επιβολή και βεβαίωση οποιουδήποτε φόρου, τέλους, εισφοράς ή κυρώσεων και για την είσπραξη αυτών.
  • Ο ΑΦΜ της υπό ίδρυση επιχείρησης παραμένει ο ίδιος για την επιχείρηση και μετά το πέρας των εργασιών της ίδρυσης.

Εφορία: Και όμως το έκανε και αυτό – Ποιους έριξε στο κυνήγι των φοροφυγάδων

Τη συνδρομή και ιδιωτών που θα αναλαμβάνουν τον εντοπισμό περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών του Δημοσίου, θα ενεργοποιήσουν τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης της ΑΑΔΕ.

Η πρόσληψη ιδιωτών που θα λειτουργούν ως «κεφαλοκυνηγοί», προβλέπεται από τον νέο Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ), οποίος παράλληλα επιτρέπει και τις εφόδους των φοροεισπρακτόρων στα σπίτια των οφειλετών του δημοσίου.

Σύμφωνα με το άρθρο 9 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί, προκειμένου να εντοπιστούν περιουσιακά στοιχεία των υπόχρεων ή συνυπόχρεων προσώπων και να διασφαλιστεί η είσπραξη των δημοσίων εσόδων, να ανατίθεται η έρευνα σε ελεγκτικές εταιρείες ή δικηγόρους ή δικηγορικά γραφεία ή κοινοπραξίες αυτών.

Με όμοια απόφαση καθορίζονται η ειδική διαδικασία ανάθεσης, η οποία εφαρμόζεται κατ’ αποκλειστικότητα στις αναθέσεις αυτές, ο τρόπος της αμοιβής του αναδόχου, που μπορεί να συνδέεται και με το τελικό αποτέλεσμα της έρευνας ή της είσπραξης.

Δηλαδή η ΑΑΔΕ, έχει πλέον την ευχέρεια να προσλαμβάνει ιδιώτες στους οποίους θα αναθέτει την εύρεση περιουσιακών στοιχείων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, οφειλετών του δημοσίου.

Αυτό θα γίνεται για οφειλέτες, οι οποίοι έχουν μεγάλα χρέη και εμφανίζονται επισήμως, να μην διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία και τραπεζικές καταθέσεις.

Μάλιστα, η αμοιβή τους, το πιθανότερο είναι να οριστεί σε ποσοστά επί της αξίας των περιουσιακών στοιχείων που θα εντοπίσουν, ώστε να αποτελεί κίνητρο για ενδελεχή έρευνα.

Οι ιδιώτες φορο-ντετέκτιβ, θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε στοιχεία του Taxisnet όπως και των τραπεζών, που σημαίνει ότι δεν θα ισχύει γι΄ αυτούς, φορολογικό ή τραπεζικό απόρρητο.

Παράλληλα, ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, όπως έχει αποκαλύψει το Σin, επιτρέπει εφόδους ακόμα και μέσα στα σπίτια των οφειλετών του δημοσίου, προκειμένου να κατασχέσουν κινητά αντικείμενα του οφειλέτη!

Οι φοροεισπράκτορες, θα έχουν δυνατότητα να κάνουν φύλλο και φτερό τις κατοικίες ανοίγοντας πόρτες, ντουλάπες, διάφορα έπιπλα, βάζα, σκεύη και δοχεία, σε αναζήτηση χρημάτων ή αντικειμένων αξίας που μπορούν να κατασχεθούν έναντι της οφειλής.

Επίσης, στις περιπτώσεις αντικειμένων που είναι ασφαλισμένα, θα κατάσχεται και η αποζημίωση που οφείλεται από την ασφάλιση.

Συγκεκριμένα, το άρθρο 11 του νέου ΚΕΔΕ προβλέπει τα ακόλουθα:

Εξουσίες ενεργούντος την κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη

Ο ενεργών την κατάσχεση έχει την εξουσία, εφόσον το απαιτεί ο σκοπός της αναγκαστικής εκτέλεσης, να εισέρχεται στην κατοικία ή και σε κάθε άλλο χώρο που βρίσκεται στην κατοχή του καθ’ ου η εκτέλεση, να ανοίγει τις πόρτες και να προβαίνει σε έρευνες, καθώς και να ανοίγει κλειστά έπιπλα, σκεύη, ή δοχεία.

Ο ενεργών την κατάσχεση μπορεί να ζητήσει τη συνδρομή της αρμόδιας για την τήρηση της τάξης Αρχής, η οποία υποχρεούται να την παρέχει.

Πάντως, οι έφοδοι στα σπίτια και οι κατασχέσεις κινητών στα χέρια των οφειλετών δεν μπορούν να γίνονται νυχτερινές ώρες, Κυριακές και αργίες, εκτός και αν υπάρχουν πληροφορίες, ότι ο οφειλέτης ετοιμάζεται «να το σκάσει