Ντίζελ: Η χειρότερη κρίση για το ντίζελ στην Ευρώπη δεν έχει έρθει ακόμη. Πότε θα «χτυπήσει». Γιατί πρέπει να αλλάξουν δραματικά τα πράγματα. Παγκόσμια ανησυχία και για τις τιμές και για τα αποθέματα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Σε μία δυσοίωνη πρόβλεψη για την αγορά πετρελαίου στην Ευρώπη προχώρησε η εταιρεία συμβούλων Wood Mackenzie, καθώς εκτιμά ότι τα αποθέματα καυσίμου τύπου ντίζελ στη βορειοδυτική Ευρώπη θα φτάσουν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 12 ετών στις αρχές της άνοιξης 2023.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, τα αποθέματα πρόκειται να αυξηθούν τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο, πριν υποχωρήσουν απότομα.
Συγκεκριμένα, τα αποθέματα τον Μάρτιο αναμένεται να είναι τα χαμηλότερα που έχουν καταγραφεί σε μηνιαία βάση από το 2011, ανέφεραν οι αναλυτές της Woodmac.
Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να διακόπτει τις θαλάσσιες παραδόσεις ρωσικών καυσίμων στις αρχές Φεβρουαρίου, η ήδη δύσκολη κατάσταση όσον αφορά τον εφοδιασμό της ηπείρου κινδυνεύει να επιδεινωθεί.
Τα αποθέματα αποτελούν ένα ζωτικό «μαξιλάρι» έναντι τέτοιων διαταραχών και όταν εξαντλούνται, αυξάνονται οι πιθανότητες αστάθειας στην αγορά.
Τα χαμηλότερα αποθέματα έχουν διευρύνει τα περιθώρια κέρδους για τα διυλιστήρια πετρελαίου, δίνοντας κίνητρα στους Ευρωπαίους διαχειριστές των διυλιστηρίων να διατηρούν σκληρή στάση, δήλωσε ο Τζέιμς Μπερλέι, βασικός αναλυτής της Woodmac.
Ως εκ τούτου, η εταιρεία συμβούλων αναμένει ότι η ημερήσια επεξεργασία αργού στη βορειοδυτική Ευρώπη θα αυξηθεί κατά 420.000 βαρέλια αυτόν τον μήνα, φτάνοντας τα 6,14 εκατομμύρια.
«Αναμένουμε ότι η υψηλότερη παραγωγή θα συνεχίσει να υποστηρίζεται από τα ισχυρά καθαρά ταμειακά περιθώρια και αναμένουμε τα αποθέματα βενζίνης/ντίζελ στα τέλη Δεκεμβρίου να διαμορφωθούν σε σχεδόν τρία εκατομμύρια βαρέλια», δήλωσε ο Μπερλέι.
Καθώς η Ρωσία εξακολουθεί να είναι μακράν ο μεγαλύτερος εξωτερικός προμηθευτής καυσίμων τύπου ντίζελ δια θαλάσσης, η απότομη πτώση των αποθεμάτων στο τέλος του χειμώνα είναι αναμενόμενη.
Μέρος του προβλήματος διαθεσιμότητας ντίζελ στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ οφείλεται και στον τρόπο που είναι δομημένη η αγορά future.
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, οι άμεσες προμήθειες είναι πιο ακριβές από το ίδιο καύσιμο που παραδίδεται σε μεταγενέστερη ημερομηνία.
Αυτό αποθαρρύνει τη συσσώρευση αποθεμάτων, καθώς οι traders πιθανότατα μπορούν να πουλήσουν σήμερα σε καλύτερη τιμή από ό,τι στο μέλλον.
Αυτό το μοτίβο έχει αποδυναμωθεί τις τελευταίες ημέρες, αλλά παραμένει ισχυρό σε σχέση με τα ιστορικά πρότυπα.
Ντίζελ: Δράμα η τιμή της βενζίνης
Δραματική η κατάσταση με τα καύσιμα. Η τιμή βενζίνης εκτοξεύτηκε ξανά και οι πολίτες πλέον είναι σε απόγνωση. Η τιμή βενζίνης στις Κυκλάδες έφτασε τα 2,300 ευρώ/λίτρο. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Aντιστρόφως ανάλογη πορεία έχουν την τελευταία εβδομάδα η τιμή βενζίνης με αυτήν του πετρελαίου, με την αμόλυβδη να ξεπερνάει χθες το diesel.
«Αυτό είναι αποτέλεσμα των χρηματιστηριακών πιέσεων και του βασικού κανόνα της αγοράς “προσφορά και ζήτηση”», σχολίασε στην «Η» ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου.
Ερωτηθείς, εφόσον η τιμή της βενζίνης επηρεάζεται από την τιμή του πετρελαίου, γιατί ενώ πέφτει η τιμή του diesel δεν συμβαίνει το ίδιο με την τιμή της βενζίνης, ο κ. Ασμάτογλου τόνισε ότι αυτό αποδεικνύει ότι η πορεία ενός χρηματιστηριακού προϊόντος είναι απρόβλεπτη, λόγω προσφοράς και ζήτησης.
Αρα οι τιμές στην αμόλυβδη θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν;
«Κανείς δεν μπορεί να το προβλέψει αυτό», απάντησε ο κ. Ασμάτογλου, ωστόσο κάτι τέτοιο θεωρείται πιθανό.
Ντίζελ: «Δαγκώνει» η βενζίνη
Η πορεία της μέσης τιμής της αμόλυβδης τις τελευταίες επτά ημέρες έχει αυξητική τάση σε αντίθεση με την τιμή του diesel:
- 1 Νοεμβρίου -> 2,041 (αμόλυβδη) —— 2,104 (diesel)
- 2 Νοεμβρίου -> 2,047 —— 2,099
- 3 Νοεμβρίου -> 2,054 —— 2,094
- 4 Νοεμβρίου -> 2,067 —— 2,088
- 5 Νοεμβρίου -> 2,081 —— 2,090
- 6 Νοεμβρίου -> 2,083 —— 2,091
- 7 Νοεμβρίου -> 2,094 —— 2,090
Ντίζελ: Απλησίαστη η βενζίνη στα νησιά
Τη χθεσινή ημέρα η τιμή της αμόλυβδης χτύπησε κόκκινο σε αρκετά νησιά, με την τιμή στις Κυκλάδες να σκαρφαλώνει στα 2,300 ευρώ/λίτρο.
Στα Δωδεκάνησα η μέση τιμή χθες ήταν στα 2,211 ευρώ/λίτρο, στην Κεφαλονιά τα 2,146 ευρώ/λίτρο, στα Χανιά τα 2.153 ευρώ/λίτρο και στην Κέρκυρα τα 2,122 ευρώ/λίτρο.
Πτωτική τιμή σημειώνει η τιμή του πετρελαίου brent. Στις 11.30 η τιμή κυμαινόταν στα 97,32 δολάρια το βαρέλι.
Ντίζελ: Γιατί είναι ακριβότερο από τη βενζίνη
Η βασική εξήγηση του γιατί ξαφνικά η τιμή του ντίζελ είναι υψηλότερη της βενζίνης, συνίσταται στο ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης.
Αυτή τη στιγμή, η ευρωπαϊκή βιομηχανία έχει στραφεί σε μεγάλο βαθμό στο πετρέλαιο, σε μια προσπάθεια να «απογαλακτιστεί» από το υψηλό κόστος του φυσικού αερίου.
Κι αυτό, εύλογα, συμπιέζει τα ήδη περιορισμένα αποθέματα και «γιγαντώνει» τις τιμές. Την ίδια στιγμή, η ζήτηση για βενζίνη είναι αισθητά μειωμένη σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, καθώς το κύμα ακρίβειας έχει αναγκάσει πολλά νοικοκυριά να περιορίσουν τις μετακινήσεις και τη χρήση Ι.Χ. οχημάτων, με αποτέλεσμα το «ψαλίδισμα» της κατανάλωσης αμόλυβδης.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, μάλιστα, τα χειρότερα ενδέχεται να βρίσκονται μπροστά μας, δημιουργώντας ακόμη ένα αρνητικό κοκτέιλ στις τιμές ενέργειας και δίνοντας νέα ώθηση στον πληθωρισμό.
«Τα αποθέματα είναι εξαιρετικά χαμηλά» επιβεβαιώνει ο Γκάρι Ρος, πρώην αναλυτής στην Black Gold Investors LLC.
«Δεν ξέρω από πού θα έρθουν νέες προμήθειες. Το ντίζελ είναι το βιομηχανικό προϊόν του κόσμου».
Μην ξεχνάμε, εξάλλου, ότι η ζήτηση πετρελαίου παραδοσιακά αυξάνεται κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών, καθώς αρκετά νοικοκυριά χρησιμοποιούν το πετρέλαιο ως βασικό μέσο θέρμανσης.
Κάτι που ισχύει κατά κόρον και στην Ελλάδα, όπου ήδη εκφράζονται ανησυχίες για την τιμή διάθεσης.
«Πλησιάζουμε στον χειμώνα, κατά τη διάρκεια του οποίου καταγράφεται αύξηση της ζήτησης για πετρέλαιο θέρμανσης» τονίζει επικουρικά ο αναλυτής της Turner, Τζόναθαν Λέιτχ, ο οποίος δεν παραλείπει να αναφερθεί και στην αυξανόμενη χρήση πετρελαίου στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος. «Εάν δεν υπάρχει αρκετά φυσικό αέριο, ολοένα και περισσότερο ντίζελ θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργεια» σημειώνει, μιλώντας στο Bloomberg.
Ντίζελ: Υψηλά ασφάλιστρα
Κάποια στιγμή μέσα στην εβδομάδα, οι traders κλήθηκαν να πληρώσουν ασφάλιστρα έως και 160 δολαρίων ανά τόνο -περισσότερα από 20 δολάρια ανά βαρέλι- προκειμένου ένα φορτίο να σταλεί στην Ευρώπη. Πριν έναν μήνα, το αντίστοιχο κόστος δεν ξεπερνούσε τα 24 δολάρια ανά τόνο.
Το ντίζελ, όπως προαναφέρθηκε, αποτελεί τη μηχανή της οικονομίας. Χρησιμοποιείται στις μεταφορές, στη θέρμανση, στη βιομηχανική διαδικασία. Όλα αυτά σημαίνουν ότι η αύξηση της τιμής του μπορεί να οδηγήσει σε ευρείες ανατιμήσεις.
«Σε μακροοικονομικό επίπεδο, οι υψηλές τιμές πετρελαίου αυξάνουν τον πληθωρισμό και περιορίζουν την ανάπτυξη» προειδοποιεί ο Μαρκ Γουίλιαμς, αναλυτής της WoodMackenzie. «Το αυξανόμενο κόστος επηρεάζει άπαντες, καθώς το ντίζελ επιδρά άμεσα στη μεταποίηση, τις μεταφορές και τη θέρμανση».
Ντίζελ: Η χείρα βοηθείας
Μία χείρα βοηθείας προς την Ευρώπη είναι πιθανό να δοθεί από την Κίνα, η οποία ετοιμάζεται να αυξήσει κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως τις παραδόσεις προς την Ευρώπη, φθάνοντας το 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως έως τα τέλη του 2022.
«Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει μια ανακούφιση στο έλλειμμα ντίζελ της Ευρώπης, αν και είναι απίθανο να καλύψει πλήρως το κενό» σχολιάζει το πρακτορείο Bloomberg, υπενθυμίζοντας και τις κυρώσεις της Ε.Ε. στο εισαγόμενο από τη Ρωσία πετρέλαιο (ξεκινούν από Δεκέμβριο).
Αυξητικές τάσεις καταγράφονται και στις εισαγωγές από τις ΗΠΑ, ενώ προσδοκίες καλλιεργούνται κι από την επιτάχυνση της παραγωγής σε διυλιστήρια της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής.