Αυτοκίνητο: Πώς η απόκτηση οχημάτων ντίζελ ή βενζίνης σταδιακά θα κρίνεται πλέον ασύμφορη. Τα σενάρια για Φόρο Άνθρακα. Τι θα γίνει με τα εγχώρια αλλά και εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Θα μπει πράγματι τέλος στην πώληση νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες από το 2030; Όπως έγινε γνωστό, στόχος των αλλαγών είναι να γίνει πιο άμεσα η μετάβαση σε καθαρές μορφές κινητικότητας με την παράλληλη δραστική μείωση των εκπομπών CO2 και μακροπρόθεσμα την αποδέσμευση των μεταφορών από τα ορυκτά καύσιμα.
Χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός ανέφερε: «Από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Και από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης!
Ξέρω ότι οι στόχοι αυτοί είναι φιλόδοξοι, είναι όμως αναγκαίοι και με το σχέδιο το οποίο έχουμε στη διάθεσή μας μπορούν να γίνουν και ρεαλιστικοί.
Είναι άλλωστε πρωτοβουλίες στις οποίες πλέον ανταποκρίνονται όλοι οι Έλληνες και πρώτα και πάνω απ’ όλα οι νέοι μας. Το αποδεικνύει, εξάλλου, η μεγάλη επιτυχία του προγράμματος «Εξοικονομώ», όπως και η γρήγορη μετατροπή των νησιών μας σε πράσινες, ενεργειακά αυτόνομες περιοχές…» επισήμανε.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του newsauto.gr στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων πέραν των παραπάνω έχει πέσει και η πρόταση για έναν Φόρο Άνθρακα που θα επιβληθεί από το 2028.
Ειδικότερα ο Φόρος Άνθρακα ο οποίος αναμένεται να επιβληθεί από το 2028 σε όλα τα καινούρια αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά φορτηγά με κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι πολύ πιθανό να αντικαταστήσει το Τέλος Ταξινόμησης.
Σε αντίθετη περίπτωση το κόστος απόκτησης ενός καινούριου οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα είναι τόσο υψηλό ώστε με δεδομένη την σταδιακή μείωση της τιμής των ηλεκτρικών οχημάτων, η απόκτηση οχημάτων ντίζελ ή βενζίνης θα κρίνεται πλέον ασύμφορη.
Προφανώς η κυβέρνηση ακολουθεί χώρες από την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και την υπόλοιπη υφήλιο στο θέμα απαγόρευσης της πώλησης οχημάτων με κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου.
Η Ελλάδα θα είναι η 11η χώρα στην Ευρώπη και ανάμεσα στις 28 (πλέον) χώρες σε όλο τον κόσμο που επιβάλει dead-line απαγόρευσης πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η πιο προχωρημένη χώρα πάντως στο πεδίο του εξηλεκτρισμού είναι η Νορβηγία, όπου ήδη τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα που πωλούνται είναι περισσότερα από αυτά με θερμικούς κινητήρες και η οποία έχει ανακοινώσει ότι από το 2025 θα απαγορέψει πλήρως την πώληση νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες.
Αυτοκίνητο: Τι ισχύει σε άλλες χώρες
Αξίζει εδώ να διευκρινίσουμε ότι το χρονοδιάγραμμα απαγόρευσης ποικίλει ανάλογα με την χώρα. Στην Μ. Βρετανία για παράδειγμα θα επιτρέπονται οι πωλήσεις αυτοκινήτων με plug-in υβριδικά συστήματα μέχρι το 2035, οπότε και θα υπάρχει ολοκληρωτική απαγόρευση για οποιασδήποτε μορφής πρόωση με θερμικό κινητήρα.
Στην Ελλάδα πάντως η απαγόρευση από το 2030 θα αφορά και την τεχνολογία plug-in. Από εκείνη τη χρονιά και εντεύθεν όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα πωλούνται θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή (στην περίπτωση που θα υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές) αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου.
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις με τις οποίες θα βρεθεί αντιμέτωπη η Ευρωπαϊκή Ένωση, επομένως και η Ελλάδα, έχει να κάνει με τα εγχώρια αλλά και εισαγόμενα μεταχειρισμένα που θα κινούνται και θα πωλούνται σε όλη την Γηραιά Ήπειρο.
Οπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς στο newsauto.gr: «Κανένα κράτος-μέλος δεν είναι δυνατόν να απαγορεύει την πώληση καινούριων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και την ίδια στιγμή να μην επιβάλλει κάποιο χαράτσι στα παλαιά και ρυπογόνα μεταχειρισμένα οχήματα.
Είναι σίγουρο ότι θα επιβληθούν μέτρα όπως περιορισμός της κυκλοφορίας εντός των μεγαλουπόλεων και περιβαλλοντικοί φόροι ώστε το κόστος χρήσης τους να κρίνεται ασύμφορο και η μετάβαση σε αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων να αποτελεί μονόδρομο».
Αυτοκίνητο: «Βόμβα» Μητσοτάκη! Τέλος τα ΙΧ με βενζίνη και πετρέλαιο
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αποκάλυψε στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο της κυβέρνησης για δραστική μείωση των εκπομπών CO2 με νέα μέτρα και Φόρο Άνθρακα.
Ανακοίνωσε την απαγόρευση της πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030, ειδική ρύθμιση για τα Ταξί και τα ενοικιαζόμενα οχήματα. Στόχος των αλλαγών είναι να γίνει η πιο άμεσα η μετάβαση σε καθαρές μορφές κινητικότητας με την παράλληλη δραστική μείωση των εκπομπών CO2 και μακροπρόθεσμα την αποδέσμευση των μεταφορών από τα καύσιμα.
Συγκεκριμένα ο κ. Μητσοτάκης στο υπουργικό τόνισε: «Η πράσινη πολιτική για την οποία θα συζητήσουμε σήμερα, ωστόσο, αφορά και την καθημερινότητα. Αυτή θα γίνει καλύτερη διότι στα πλαίσια του κλιματικού νόμου αναλαμβάνουμε ορισμένες πολύ συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
Παραδείγματος χάρη, από το 2023 σε όλα τα νέα σπίτια που θα κατασκευάζονται θα απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου εκεί που υπάρχει επαρκές δίκτυο φυσικού αερίου.
Από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Και από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης».
Αυτοκίνητο: Πότε θα αναρτηθούν τα τέλη κυκλοφορίας
Στα μέσα Νοεμβρίου αναμένεται να «ανέβουν» τα ειδοποιητήρια για τα τέλη κυκλοφορίας του 2022, τα οποία σε σχέση με πέρυσι, θα είναι διαφορετικά για τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν μετά την 1η Ιανουαρίου 2021.
Ωφελημένοι από τη διαδικασία αυτή θα είναι όσοι έχουν οχήματα, τα οποία ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα μετά τις 1 Ιανουαρίου 2021, καθώς όσα από αυτά εκπέμπουν έως ρύπους 122 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο θα έχουν μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.
Για τα επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομούμενα για πρώτη φορά σε κράτος μέλος της ΕΕ/ΕΟΧ από την 1η Ιανουαρίου 2021 και εφεξής με βάση τις τιμές εκπομπών CO2 ανά χιλιόμετρο σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (WLTP) όπως αναγράφονται στη άδεια του οχήματος.
Με βάση τις εκπομπές CO2 ανά χιλιόμετρο σύμφωνα με το νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (NEDC) όπως αναγράφονται στην Άδεια του οχήματος.
Τέλη κυκλοφορίας 2022 με QR code
Φέτος, θα έχει QR Code σε κάθε ειδοποιητήριο για τα τέλη κυκλοφορίας, διευκολύνοντας την πληρωμή. Αυτό επιτρέπει σε ένα ιδιοκτήτη ΙΧ σκανάροντάς τον κωδικό να μπορεί να πληρώσει εύκολα και γρήγορα μέσω web banking από το κινητό του χωρίς να πρέπει να περάσει κωδικό πληρωμής, ούτε το ποσό.
Σημειώνεται πως οι πολίτες, οι οποίοι δεν είναι εξοικειωμένοι με το διαδίκτυο και επισκέπτονται τις τράπεζες για να πληρώσουν, θα μπορούν να κάνουν χρήση του QR Code στα μηχανήματα αυτόματων πληρωμών (ATM). Επίσης, θα υπάρχει και η δυνατότητα πληρωμής μέσω web banking, που από φέτος πραγματοποιείται μέσω κωδικού RF, για ακόμα μεγαλύτερη ευκολία.
Ειδικότερα:
Εκπομπές CO2 – τιμή σε ευρώ ανά μονάδα ρύπου
- 0-122: 0 ευρώ
- 123-139: 0,64 ευρώ
- 140-166: 0,70 ευρώ
- 167-208: 0,85 ευρώ
- 209-224: 1,87 ευρώ
- 225-240: 2,20 ευρώ
- 241-260: 2,50 ευρώ
- 261-280: 2,70 ευρώ
- Πάνω από 281: 2,82 ευρώ
Οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες οχημάτων αναμένεται να πληρώσουν τα ίδια τέλη κυκλοφορίας με την προηγούμενη χρονιά.
Αναλυτικά, οι τιμές των τελών κυκλοφορίας για οχήματα που είναι αγορασμένα από το 2006 και μετά έχουν ως εξής:
- Από 1.072 κ.ε – 1.357 κ.ε ο ιδιοκτήτης καλείται να πληρώσει 135 ευρώ
- Από 1.358 κ.ε – 1548 κ.ε ο ιδιοκτήτης καλείται να πληρώσει 255 ευρώ
- Από 1.549 κ.ε – 1.738 κ.ε ο ιδιοκτήτης καλείται να πληρώσει 280 ευρώ
- Από 1.739 κ.ε – 1.928 κ.ε ο ιδιοκτήτης καλείται να πληρώσει 320 ευρώ
- Από 1.929 κ.ε – 2.357 κ.ε ο ιδιοκτήτης καλείται να πληρώσει 690 ευρώ
- Από 4.001 κ.ε και άνω ο ιδιοκτήτης καλείται να πληρώσει 1.380 ευρώ
Η εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας όπως και η μη καταβολή τους επισύρει πρόστιμο ίσο με το 100% των τελών που αναλογούν στο όχημα.
Πιο συγκεκριμένα, το ύψος του προστίμου είναι:
- ίσο με το ποσό των τελών αν το όχημα είναι δίκυκλο/ τρίκυκλο ή επιβατικό ΙΧ
- ίσο με το 50% των τελών αν το όχημα είναι επιβατικό Δ.Χ.
- μηδενικό αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα από 30 ευρώ.
Όσοι δεν επιθυμούν να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας θα πρέπει να καταθέσουν πινακίδες ηλεκτρονικά μέσω της ειδικής πλατφόρμας της AADE.
Συγκεκριμένα οι ιδιοκτήτες με τους κωδικούς τους TAXISNet θα πρέπει να ακολουθήσουν τα εξής βήματα:
- Συνδέεστε στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης ΑΑΔΕ
- Μπαίνετε στην εφαρμογή myCar
- Βάζετε τους κωδικούς Taxisnet
Καταχωρείτε:
α) τον ΤΚ της περιοχής
β) την οδό
γ) τον αριθμό
Δηλώνετε το χώρο στάθμευσης ( ενοικιασμένος ή καταχωρημένος)
Υποβάλετε την αίτηση
Λαμβάνετε τον αριθμό αίτησης
Αφαιρείτε τις πινακίδες από το όχημα και τις κρατάτε σε ασφαλές μέρος
Από τη στιγμή που θα ολοκληρωθεί η διαδικασία το όχημα δεν μπορεί να μετακινηθεί. Σε αντίθετη περίπτωση υπάρχουν κυρώσεις οι οποίες φτάνουν έως και τα 30.000 ευρώ σε περίπτωση υποτροπής.
Ο μοναδικός τρόπος μετακίνησης του οχήματος είναι με προσωρινές πινακίδες για τις οποίες θα χρειαστεί ο οδηγός να έχει μαζί του ασφάλεια αυτοκινήτου.