«Δώρο» 100 εκατ. ευρώ στους Αθηναίους: Πώς θα μοιραστούν

Η εικόνα της Αθήνας αλλάζει μετά το δώρο των 100 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια.

Το ποσό των 101 εκατομμυρίων ευρώ για την υλοποίηση πάνω από 40 σημαντικών έργων και δράσεων που θα αλλάξουν την εικόνα της Αθήνας, διατίθεται με την απόφαση εκχώρησης του Περιφερειάρχη Αττικής Νίκου Χαρδαλιά προς τον Δήμο Αθηναίων, στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (ΟΧΕ) υπό τον τίτλο «Αθήνα 2030», που εντάσσεται στο Πρόγραμμα «Αττική» 2021 – 2027.

Τα έργα που θα γίνουν τα επόμενα χρόνια με αυτό το ποσό είναι τα εξής: η αναβάθμιση των υποδομών του Εθνικού Κήπου, η αποκατάσταση πεζοδρόμων και πεζοδρομίων στο Εμπορικό Κέντρο με έμφαση στην ανάπλαση της Ερμού από την πλατεία Συντάγματος έως την Αιόλου, η ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου στην Ακαδημία Πλάτωνος, η εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, η δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων και «πράσινων» διαδρομών, η ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων του Δήμου Αθηναίων, καθώς επίσης και οι στοχευμένες υπηρεσίες υγείας σε ευάλωτες και ευπαθείς ομάδες του κέντρου και των γειτονιών της πόλης.

Πού θα δοθούν τα ποσά: Αναλυτική λίστα

Ειδικότερα και πάντα σύμφωνα με την ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής, από τα 101 εκατομμύρια ευρώ:

  • 5 εκατ. ευρώ θα δοθούν για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας της περιφερειακής οικονομίας (ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας, αξιοποίηση των οφελών της ψηφιοποίησης και ανάπτυξη – ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων).
  • 78 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της χωρικής οικονομικής, κοινωνικής, περιβαλλοντικής και πολιτιστικής ανάπτυξης και συνοχής.
  • 18 εκατ. ευρώ για την προώθηση της περιφερειακής κοινωνικής συνοχής (πρόσβαση στην απασχόληση και μέτρα ενεργοποίησης για όλους, ισόρροπη συμμετοχή των φύλων στην αγορά εργασίας, κοινωνική ένταξη των ατόμων που διατρέχουν κίνδυνο, ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτικές κοινωνικές και υγειονομικές υπηρεσίες, κ.α.).

Αυτοκίνητο: Σκάει η βόμβα – Έρχονται Σαββατοκύριακα χωρίς ΙΧ!

Αυτοκίνητο: Ακόμη και με απαγόρευση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων τα Σαββατοκύριακα «απειλεί» το ομοσπονδιακό υπουργείο Μεταφορών, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι για το κλίμα.

Για «ελιγμό» του υπουργού Φόλκερ Βίσινγκ (FDP) προκειμένου «να αποσπάσει την προσοχή από τις αποτυχίες του», κάνει λόγω η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace, ενώ και οι Πράσινοι απορρίπτουν την πρόταση.

Σε επιστολή του που αποκάλυψε η BILD προς τους επικεφαλής των κοινοβουλευτικών ομάδων των κομμάτων της Bundestag, ο υπουργός Μεταφορών, αναφερόμενος στην πολύμηνη συζήτηση σχετικά με τη νομοθεσία για το κλίμα, επισημαίνει ότι «το γεγονός ότι η νομοθεσία δεν έχει ακόμη τεθεί σε ισχύ προκαλεί σημαντική νομική και πρακτική αβεβαιότητα, η οποία δεν εξυπηρετεί ούτε το κλίμα ούτε τη φήμη της κυβέρνησης». Προειδοποιεί μάλιστα ότι, αν αυτό δεν συμβεί έως τα μέσα Ιουλίου, θα πρέπει να αντιδράσει με απαγόρευση κυκλοφορίας αυτοκινήτων, καθώς, όπως υποστηρίζει, μόνο έτσι μπορούν να μειωθούν οι εκπομπές καυσαερίων σε αυτόν τον τομέα. «Αυτός ο ισχυρισμός είναι απλώς ψευδής. Ένας υπουργός δεν πρέπει να προκαλεί αβάσιμη ανησυχία στους πολίτες», δήλωσε στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων dpa η αντιπρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας των Πρασίνων Γιούλια Φερλίντεν.

Η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace ερμηνεύει την «απειλή» του υπουργού Μεταφορών ως «προσπάθεια να αποσπάσει την προσοχή από λάθη της δικής του πολιτικής». Ο υπουργός «προσπαθεί ξεδιάντροπα και με αδιαφάνεια να μετατρέψει τις συνέπειες της δικής του αποτυχίας σε πολιτική πίεση», δήλωσε η αρμόδια της οργάνωσης για θέματα κυκλοφορίας Κλάρα Τόμπσον, επίσης στο dpa, επισημαίνοντας ότι ο κ. Βίσινγκ εδώ και δύο χρόνια μπλοκάρει κάθε μέτρο προστασίας του κλίματος που σχετίζεται με την οδική κυκλοφορία και τώρα «ζωγραφίζει στον τοίχο σενάρια φρίκης προκειμένου να μη χρειαστεί να κάνει τίποτα». Η Greenpeace αντιθέτως, εστιάζει την προσοχή της κυρίως στην επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων συγκοινωνιών και των σιδηροδρομικών συνδέσεων.

Ο τομέας των μεταφορών έχει κατ’ επανάληψη υπερβεί τα υφιστάμενα όρια εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα και την Δευτέρα το Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων για Θέματα Κλίματος αναμένεται να επιβεβαιώσει το πρόβλημα, επισημαίνοντας ότι το υπουργείο Μεταφορών πρέπει να παρουσιάσει άμεσα ένα πρόγραμμα προκειμένου ο συγκεκριμένος τομέας να επιστρέψει στην τροχιά επίτευξης των στόχων, αναφέρει σε ρεπορτάζ της η γερμανική δημόσια τηλεόραση ARD. Ο κυβερνητικός συνασπισμός όμως δεν έχει κατορθώσει έως τώρα να συμφωνήσει σε συγκεκριμένες προτάσεις νομοθεσίας. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, οι εκπομπές καυσαερίων θα πρέπει έως το 2030 να έχουν μειωθεί κατά 65% σε σχέση με το 1990.

Ακίνητα: Οι πιο φθηνές περιοχές για αγορά ή ενοικίαση

Ακίνητα: Σε… πονοκέφαλο έχει εξελιχθεί η ανεύρεση φτηνής στέγης για χιλιάδες Έλληνες.

H Αθηναϊκή Ριβιέρα, δηλαδή τα νότια προάστια της Αθήνας, εξακολουθούν να αποτελούν την πιο ακριβή περιοχή για την αγορά ή ενοικίαση κατοικίας.

Τη μεγαλύτερη αύξηση στις τιμές πώλησης ακινήτων στα μεγάλα αστικά κέντρα, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024, παρουσίασε ο Πειραιάς.

Στα νότια προάστια τη Αθήνας, το α΄ τρίμηνο του 2024, η μέση τιμή για τα σπίτια προς πώληση ήταν η υψηλότερη, με 3.664 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.

Η εν λόγω περιοχή είχε τα πρωτεία ακρίβειας και στην ενοικίαση, με τις τιμές μίσθωσης να διαμορφώνονται στα 12,35 ευρώ/τ.μ.

Σύμφωνα τα στοιχεία της ιστοσελίδας Spitogatos, η μεγαλύτερη μείωση στις τιμές πώλησης σημειώθηκε στην Καστοριά με -15,1%, σε σύγκριση με το περυσινό αντίστοιχο διάστημα.

Όσο για τις ενοικιάσεις, η χαμηλότερη τιμή καταγράφεται στο Κιλκίς με 3,57 ευρώ/τ.μ. και η υψηλότερη τιμή στη Χαλκιδική με 32,31 ευρώ/τ.μ..

Η μεγαλύτερη αύξηση σε αυτό το τρίμηνο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αναφορικά με τις πωλήσεις, καταγράφηκε στον Πειραιά με +27,3%, ενώ στην εν λόγω περιοχή και δη στο κέντρο της πόλης, υπήρξε η μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή με +18,5%.

Σε σχέση με τις τιμές πώλησης, στο κέντρο της Αθήνας φτάνουν στο πρώτο τρίμηνο 2024 σε 2.073 ευρώ/τ.μ. (+14,6%), στα βόρεια προάστια στα 3.000 ευρώ/τ.μ. (+7,1%), στα νότια, όπως ειπώθηκε, η άνοδος ήταν 8,8% με 3.664 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, στα δυτικά προάστια στα 1.880 ευρώ/τ.μ. κατά μέσο όρο, ήτοι +15% σε σχέση με το α’ τρίμηνο 2023, στα ανατολικά στα 2.083 ευρώ/τ.μ. και στο υπόλοιπο Αττικής στα 1.889 ευρώ/τ.μ..

Στο κέντρο του Πειραιά οι τιμές πώλησης στο α’ τρίμηνο 2024 ανήλθαν κατά μέσο όρο στα 2.333 ευρώ/τ.μ. και στα προάστια της πόλης στα 1.875 ευρώ/τ.μ..

Στη Θεσσαλονίκη, στον Δήμο οι τιμές ανήλθαν κατά μέσο όρο στα 2.273 ευρώ/τ.μ. (+13,6%), στα προάστια 1.647 ευρώ/τ.μ. (+14,6%) και στον υπόλοιπο νομό στα 836 ευρώ/τ.μ. στο πρώτο τρίμηνο του 2024.

Σε σχέση με τις τιμές ενοικίασης, στο κέντρο της Αθήνας ανήλθαν κατά μέσο όρο στα 10,36 ευρώ/τ.μ. στο α’ τρίμηνο 2024, ενισχυμένες 10,4% έναντι των αρχών του 2023, ενώ στα νότια προάστια έφτασαν στα 12,35 ευρώ (+11,5%).

Στα βόρεια της πόλης ανήλθαν σε 10,94 ευρώ/τ.μ. (+6,6% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο 2023), στα δυτικά σε 8,18 ευρώ/τ.μ. (+9,7%), στα ανατολικά προάστια σε 8,57 ευρώ/τ.μ. (+13%), στην υπόλοιπη Αττική σε 8,6 ευρώ/τ.μ..

Όπως αναφέρθηκε, ο Πειραιάς και πάλι ήταν πρωταθλητής στις αυξήσεις σε ποσοστιαία μεταβολή, με +18,5% στο κέντρο (8,13 ευρώ/τ.μ.) και +15,6% στα προάστια με 8,13 ευρώ/τ.μ. κατά μέσο όρο.

Στην Θεσσαλονίκη οι τιμές ενοικίασης ανήλθαν σε 8,75 ευρώ/τ.μ. στο κέντρο της πόλης (+9,4%), στα 6,71 ευρώ/τ.μ. στην περιφέρεια (άνοδος 9,8%) και στα 4,12% στο υπόλοιπο νομού (+9,9%).