Δίπλωμα οδήγησης: Η Κομισιόν ετοιμάζει μεγάλες αλλαγές στο Δίπλωμα οδήγησης προκειμένου να καταστήσει ασφαλέστερους τους δρόμους της ΕΕ. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει να υποβληθούν οι ηλικιωμένοι οδηγοί (άνω των 70 ετών) σε τακτικά ιατρικά τεστ προκειμένου να ανανεώνουν την άδεια οδήγησής τους, στόχος της οποίας είναι η μείωση του αριθμού τροχαίων ατυχημάτων στην ΕΕ.
Σύμφωνα με την πρόταση, οι ηλικιωμένοι οδηγοί θα πρέπει να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις κάθε πέντε χρόνια, προκειμένου να εξασφαλίζουν ότι είναι κατάλληλοι για την οδήγηση οχημάτων.
Επιπλέον, η Κομισιόν προτείνει να λαμβάνουν μέρος και σε μαθήματα οδήγησης οι ηλικιωμένοι οδηγοί, προκειμένου να βελτιώσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους.
Αν όλα τα παραπάνω δεν τηρούνται τότε ο οδηγός θα χάνει αυτόματα την άδεια οδήγηση…
Η πρόταση αναμένεται να συζητηθεί από τα κράτη μέλη της ΕΕ, προκειμένου να εγκριθεί και να τεθεί σε εφαρμογή.
Ανάμεσα σε αυτές τις αλλαγές συγκαταλέγεται και η υποχρεωτική υποβολή σε ιατρικές εξετάσεις για την ανανέωση της άδειας οδήγησης των οδηγών που έχουν συμπληρώσει τα 70 τους χρόνια.
Στην Ελλάδα, όλοι οι οδηγοί, ανεξαρτήτως της ηλικίας τους, υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις κάθε τρία χρόνια για την ανανέωση της άδειας οδήγησής τους.
Επίσης, οι οδηγοί που έχουν συμπληρώσει τα 80 τους χρόνια πρέπει να ανανεώνουν την άδεια οδήγησής τους ανά δύο χρόνια και να υποβάλλονται σε εξετάσεις από ιατρούς πολλών ειδικοτήτων όπως παθολόγου, ωτορινολαρυγγολόγου, οφθαλμίατρου, νευρολόγου ή ψυχίατρου.
Με την έγκριση των παραπάνω, οι αλλαγές θα εφαρμοστούν και στη χώρα μας…
Δίπλωμα οδήγησης: Νέος νόμος που προτείνεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα επιφέρει αλλαγές στις ποινές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Όλες οι λεπτομέρειες για το δίπλωμα οδήγησης στο xristika.gr.
Αφορά τις λεγόμενες «σοβαρές τροχαίες παραβάσεις» και την υποτροπή αυτών, κάτι σύνηθες στην Ελλάδα, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που έχει η Τροχαία.
Σύμφωνα με το νέο σχέδιο, οι οδηγοί που επαναλαμβάνουν παραβάσεις όπως η οδήγηση μετά από κατανάλωση αλκοόλ και η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, δεν θα χάνουν δια βίου το δίπλωμά τους, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά αυτό θα αφαιρείται για 5 έτη.
Επίσης, οι οδηγοί που έχουν ήδη χάσει το δίπλωμά τους θα μπορούν να το ανακτήσουν μετά από εκπαίδευση και επανεξέταση, κάτι που δεν ίσχυε στο παρελθόν.
Σύμφωνα με το OpenGov
Η παρ. 6 αντικαθίσταται ως εξής:
«6. Σε περίπτωση διάπραξης των παραβάσεων που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, των παραβάσεων της πινακίδας Ρ2 και του ερυθρού σηματοδότη, των παραβάσεων που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για πέντε (5) έτη και ο παραβάτης υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της, κατ’ εφαρμογή της απόφασης που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 107.
Η κύρωση του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται και για τους παραβάτες οδηγούς που έχουν διαπράξει τρεις από τις προαναφερθείσες παραβάσεις μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4530/2018».
Δίπλωμα οδήγησης: Τέλος όσα ξέραμε – Ποιοι θα περνούν από εξετάσεις κάθε χρόνο
Σύμφωνα με την πρότασή της που δημοσιεύτηκε την 1η Μαρτίου οι ηλικιωμένοι οδηγοί θα είναι υποχρεωμένοι να περνούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα από ιατρικές εξετάσεις για την ανανέωση του διπλώματος οδήγησής
Η ΕΕ επιθυμεί να μειώσει τον αριθμό τροχαίων ατυχημάτων στα εδάφη της, και στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζει οι οδηγοί που έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος της ηλικίας τους να υποβάλλονται στις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις, ανά πενταετία (ή και λιγότερo), προκειμένου να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους.
Πέρα από τα απαραίτητα ιατρικά τεστ, η Κομισιόν προτείνει οι ηλικιωμένοι (άνω των 70 ετών) οδηγοί να λαμβάνουν μέρος και σε μαθήματα οδήγησης προκειμένου να φρεσκάρουν τόσο τις γνώσεις όσο και τις δεξιότητές τους.
Όπως διευκρινίζεται στις προτάσεις των 132 σελίδων της Κομισιόν, τα κατατεθέντα μέτρα της ενδέχεται να ισχύουν σε ορισμένες χώρες.
Σε αυτές συγκαταλέγεται και η χώρα μας η οποία έχει εισάγει ένα ακόμα πιο αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο.
Σύμφωνα με το carandmotor, ειδικότερα, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, μετά τη συμπλήρωση των 65 ετών, η ανανέωση της άδειας οδήγησης γίνεται ανά τριετία για όλους, είτε μιλάμε για ερασιτεχνικές (κατηγοριών AM,A1,A2,A,B,B1 και BE), είτε για επαγγελματικές άδειες οδήγησης, ανεξαρτήτως του τύπου διπλώματος (πλαστικοποιημένη κάρτα/τρίπτυχο έγγραφο).
Επίσης, μετά το 65o έτος της ηλικίας, οι οδηγοί πρέπει να υποβάλλονται εκ νέου σε ιατρικές εξετάσεις (από παθολόγο και οφθαλμίατρο).
Επιπροσθέτως, ο οδηγός που συμπληρώνει το 80ο έτος της ηλικίας του πρέπει να ανανεώνει την άδεια οδήγησης ανά δύο χρόνια, ενώ απαιτείται εξέταση από ιατρούς των ειδικοτήτων: Παθολόγου, Οφθαλμιάτρου, Ωτορινολαρυγγολόγου & Νευρολόγου ή Ψυχίατρου.
Από τα παραπάνω τεκμαίρεται ότι εφόσον πάρουν το «πράσινο» φως οι προτάσεις της Κομισιόν, θα υπόκειται στη δικαιοδοσία της χώρας μας αν διατηρήσει το ισχύον καθεστώς ή προβεί σε αλλαγές.
Στον αντίποδα, υπάρχουν χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, όπου το ερασιτεχνικό δίπλωμα οδήγησης δεν έχει ημερομηνία λήξης, κάτι που σημαίνει ότι εφόσον «αποκτηθεί» διαρκεί για μια ζωή, χωρίς να απαιτείται η υποβολή των οδηγών σε οποιαδήποτε εξέταση.
Σημειώνεται ότι οι προτάσεις της Κομισιόν υπηρετούν το στρατηγικό στόχο “Vision Zero”, για μηδενικούς σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050.
Η Κομισιόν σημειώνει ότι τα τελευταία 20 χρόνια η οδική ασφάλεια στην ΕΕ έχει βελτιωθείς σε σημαντικό βαθμό. Οι θάνατοι από τροχαία, το διάστημα 2001-2021 έχουν μειωθεί κατά 61,5%, από τους 51.400 σε 19.800, αλλά για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου της ΕΕ απαιτούνται ακόμα πιο αυστηρές πολιτικές.
Δίπλωμα οδήγησης: Αλλαγές σε εξεταστές και ιατρικές εξετάσεις μετά το αλαλούμ
Την επαναφορά της δυνατότητας ιατρικών εξετάσεων υποψηφίων οδηγών και οδηγών και σε κρατικά νοσηλευτικά ιδρύματα επαναφέρει το σχέδιο νόμου, ύστερα από το αλαλούμ που προκάλεσε η σχετική απαγόρευση που είχε φέρει η ηγεσία του υπουργείου με τον νόμο που ψηφίστηκε το 2021.
Το πρόβλημα δημιουργήθηκε καθώς οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί επρεπε να εξετάζονται μόνο από ιδιώτες ιατρούς, καθόσον καταργήθηκε η δυνατότητα εξέτασής τους από ιατρούς κρατικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων ή κρατικών κέντρων υγείας.
Αυτό έχει επιφέρει ως συνέπεια, κάτοικοι περιοχών της χώρας, στις οποίες δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιδιώτες ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων, να αναγκάζονται να μετακινούνται σε όμορες περιοχές προκειμένου να εξεταστούν.
Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται εκ νέου η δυνατότητα ιατρικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών και από ιατρούς κρατικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων ή κρατικών κέντρων υγείας στο πλαίσιο της ολοήμερης λειτουργίας τους (απογευματινά ραντεβού) σε περιοχές της χώρας που δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιδιώτες ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων.
Παρέχεται δε η δυνατότητα, η ιατρική εξέταση να διενεργείται στα τοπικά κρατικά νοσηλευτικά ιδρύματα στο πλαίσιο της λειτουργίας των τακτικών εξωτερικών ιατρείων, σε περιοχές της χώρας όπου δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων, είτε ιδιώτες είτε κρατικών δομών υγείας κατά την ολοήμερη λειτουργία τους (απογευματινά ραντεβού) ή δεν πραγματοποιείται ολοήμερη λειτουργία (απογευματινά ραντεβού).
Επίσης με άλλο άρθρο που αφορά τις εξετάσεις οδήγησης, προβλέπεται ο ορισμός, ως επιτηρητών θεωρητικής εξέτασης, υπαλλήλων όλων των Υπηρεσιών της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, με απόφαση του Περιφερειάρχη καθώς επίσης και η απασχόληση ως εξεταστών πρακτικής δοκιμασίας και δημοσίων υπαλλήλων κατηγορίας ΔΕ εφόσον ο αριθμός των εγγεγραμμένων εξεταστών δεν επαρκεί για την κάλυψη του έργου που ανατίθεται σε αυτούς.
Το τελευταίο, όπως επισημαίνεται, «προωθείται στο πλαίσιο της διασφάλισης της ομαλής τέλεσης του έργου των πρακτικών δοκιμασιών υποψηφίων οδηγών και οδηγών και της εξυπηρέτησης των ενδιαφερομένων, δεδομένου και ότι οι Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών ανά την επικράτεια αντιμετωπίζουν έντονες δυσκολίες στην τέλεση του έργου αυτού, ως συνέπεια της έλλειψης επαρκούς αριθμού υπαλλήλων – εξεταστών και της συνεπαγόμενης συσσώρευσης αυξημένου αριθμού υποψηφίων προς εξέταση.