Διπλώματα οδήγησης: Νέα δεδομένα για τις άδειες οδήγησης φέρνει η προσωρινή συμφωνία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, βάσει της οποίας εκσυγχρονίζονται οι σχετικοί κανόνες της ΕΕ, έπειτα από διαπραγματεύσεις διάρκειας πολλών μηνών.

Στόχος των νέων οδηγιών είναι να μειωθεί ο αριθμός των ατυχημάτων στους δρόμους της Ευρωπαϊκή Ένωσης αλλά και η διευκόλυνση των πολιτών και των Αρχών σε ό,τι αφορά στις διοικητικές διαδικασίες.

Για αυτό τον λόγο αποφασίστηκε η εισαγωγή ψηφιακών αδειών οδήγησης που θα είναι προσβάσιμες σε κινητά τηλέφωνα ή άλλες ψηφιακές συσκευές και να χρησιμοποιούνται σε ολόκληρη την ΕΕ.

Επιπλέον, εισάγεται ένα πανευρωπαϊκό σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης για οδηγούς 17 ετών, ένα μέτρο που έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει σημαντικά την οδική ασφάλεια.

Αυτό το μέτρο μπορεί μπορεί να επεκταθεί και σε οδηγούς φορτηγών 17 υπό ορισμένες προϋποθέσεις.

Η νέα οδηγία περιλαμβάνει επίσης μια δοκιμαστική περίοδο σε ολόκληρη την ΕΕ για τους νέους οδηγούς , ένα μέτρο που αποσκοπεί στη μείωση του κινδύνου ατυχημάτων μεταξύ των νέων οδηγών.

Δεδομένου ότι 2 στις 5 θανατηφόρες συγκρούσεις αφορούν νεαρούς οδηγούς κάτω των 30 ετών, αυτό το μέτρο είναι ιδιαίτερα σημαντικό.

Κατά τη διάρκεια αυτής της δοκιμαστικής περιόδου θα τίθεται σε ισχύ ένα πλαίσιο με αυστηρότερους κανόνες και κυρώσεις σε ολόκληρη την ΕΕ.

Ψηλά στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται και η ασφάλεια των πεζών, των ποδηλατών, των χρηστών ηλεκτρικών πατινιών και άλλων μέσων μικροκινητικότητας.

Οι οδηγοί θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι γνωρίζουν τους κινδύνους που διατρέχουν αυτές οι ομάδες τόσο στις θεωρητικές όσο και στις πρακτικές εξετάσεις τους.

Πράγματι σύμφωνα με όσα αποφασίστηκαν, θα γίνονται πιο συστηματικοί έλεγχοι στους κατόχους άδειας οδήγησης.

Η νέα οδηγία περιέχει πολλές διατάξεις που στοχεύουν στο να εξακριβωθεί εάν ένας οδηγός εξακολουθεί (σωματικά και διανοητικά) να οδηγεί.

Οι οδηγοί θα κληθούν να συμπληρώσουν μια αυτοαξιολόγηση πριν τους χορηγηθεί άδεια και σε κάθε ανανέωση άδειας ή να συμμορφωθούν με άλλα συστήματα αξιολόγησης που έχουν σχεδιαστεί σε εθνικό επίπεδο.

Διπλώματα οδήγησης: Το χαρτί που φέρνει πρόστιμο 400 ευρώ σε κάθε οδηγό – Να το έχετε πάντα μαζί σας

Ένα χαρτί μπορεί να επιφέρει βαριά πρόστιμα. Ποιο είναι αυτό και από πού μπορούμε να το προμηθευτούμε αν θέλουμε να γλιτώσουμε το πρόστιμο των 400 ευρώ;

Εκτός από την άδεια κυκλοφορίας, την ασφάλεια και το δίπλωμα, υπάρχει ακόμα ένα έγγραφο που υποχρεούται ο οδηγός να επιδείξει σε περίπτωση ελέγχου, με την μη ύπαρξή του να επιφέρει βαρύ πρόστιμο.

Ο τεχνικός έλεγχος στα ΚΤΕΟ αποτελεί υποχρέωση κάθε ιδιοκτήτη οχήματος, τόσο για την προάσπιση της οδικής ασφάλειας όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος.

Όλα τα νέα επιβατικά ΙΧ περνούν για πρώτη φορά από ΚΤΕΟ όταν συμπληρώνουν 4 έτη από την ημερομηνία έκδοσης της 1ης άδειας κυκλοφορίας.

Πόσο είναι το πρόστιμο για εκπρόθεσμο έλεγχο; Ο ιδιοκτήτης κάθε οχήματος έχει την υποχρέωση να το περάσει από τεχνικό έλεγχο από 3 εβδομάδες πριν από την προβλεπόμενη ημερομηνία, έως και 1 εβδομάδα μετά από αυτήν.

Σε περίπτωση εκπρόθεσμου ελέγχου, εκτός από το κόστος του ελέγχου επιβάλλεται επιπλέον πρόστιμο, το οποίο εξαρτάται από το χρόνο καθυστέρησης του ελέγχου.

Αναλυτικά:

Καθυστέρηση έως 30 ημέρες

Επιβατικά ΙΧ 16 ευρώ Δίκυκλα 10 ευρώ Καθυστέρηση έως 6 μήνες

Επιβατικά ΙΧ 33 ευρώ Δίκυκλα 20 ευρώ Καθυστέρηση άνω των 6 μηνών

Επιβατικά ΙΧ 65 ευρώ Δίκυκλα 41 ευρώ Όταν περάσουν οι 6 μήνες, εκτός από το πρόστιμο του Κ.Τ.Ε.Ο., επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ, το οποίο βεβαιώνεται απευθείας μέσω TAXIS, με την εφαρμογή του να μπαίνει σύντομα σε ισχύ.

Συγκεκριμένα, ο έλεγχος θα γίνεται σε εξαμηνιαία βάση από την ΓΓΠΣ με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, του TAXISnet και άλλων φορέων, όπου αν διαπιστωθεί ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο Κ.Τ.Ε.Ο., θα επιβάλλεται το προβλεπόμενο πρόστιμο.

Πρόστιμο 400 ευρώ από την Τροχαία Εκτός όμως από τα παραπάνω πρόστιμα, “τσουχτερή” είναι η χρηματική ποινή που θα δεχθεί ο οδηγός σε περίπτωση ελέγχου από την Τροχαία. Συγκεκριμένα, αν διαπιστωθεί ότι δεν έχει το χαρτί που να αποδεικνύει ότι το όχημα έχει περάσει Κ.Τ.Ε.Ο., βεβαιώνεται αμέσως πρόστιμο 400 ευρώ.

Αν ο ιδιοκτήτης του οχήματος περάσει τον απαραίτητο τεχνικό έλεγχο και προσκομίσει το χαρτί εντός 10 ημερών, τότε θα πληρώσει μόνο το 1/8 του επιβληθέντος ποσού, δηλαδή 50 ευρώ, στο οποίο όμως πρέπει να υπολογιστεί και το ειδικό αυξημένο τέλος που αναφέραμε παραπάνω, το οποίο καταβάλλεται στο Κ.Τ.Ε.Ο..

Τώρα, αν είχε περάσει τον απαραίτητο τεχνικό έλεγχο πριν την καταγραφή της παράβασης, αλλά δεν είναι μαζί του το αποδεικτικό, μόλις το προσκομίσει στην Τροχαία, το πρόστιμο μειώνεται αμέσως στα 20 ευρώ, μιας και εκπίπτει στο άρθρο 100 του Κ.Ο.Κ., όπου αναφέρονται τα έγγραφα τα οποία πρέπει να φέρει ο οδηγός.

Διπλώματα οδήγησης: Αυτός είναι ο νέος ΚΟΚ – Πρόστιμα ακόμα και στους… πεζούς!

Σε φάση διαβούλευσης θα μπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ο οποίος θέλει να συμβάλει στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Παράλληλα στόχος είναι να μειωθεί σημαντικά και η κυκλοφοριακή συμφόρηση που αποτελεί πραγματικότητα στους Ελληνικούς δρόμους αλλά και στην μείωση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Για τον σκοπό αυτό θα δοθούν κίνητρα για την χρήση μοτοσυκλετών και οχημάτων μικρο-κινητικότητας. Σε αυτή την κατηγορία μάλιστα εντάσσονται τα ποδήλατα, συμβατικά ή ηλεκτρικά, και τα ηλεκτρικά πατίνια.

Τα όρια ταχύτητας εντός των πόλεων πρόκειται να μειωθεί στα 30 χλμ/ωρα από τα 50 που ίσχυαν ως τώρα και στα 20 χλμ/ωρα έξω από σχολεία. Το ερώτημα που προκύπτει ωστόσο από την αλλαγή αυτή είναι το αν το χαμηλότερο όρια μπορεί να επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την κυκλοφοριακή συμφόρηση, κάτι που θα φανεί στην πράξη.

Με βάση το νέο ΚΟΚ η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων θα γίνεται με βάση την επικινδυνότητά τους. Οι ποινές που προβλέπονται είναι ιδιαίτερα αυστηρές και σε περίπτωση υποτροπής των ίδιων επικίνδυνων παραβάσεων, οι ποινές θα πολλαπλασιάζονται.

Αν υπάρχει 3η υποτροπή σε διάστημα πέντε ετών, τότε το δίπλωμα θα αφαιρείται για πέντε χρόνια και ο παραβάτης υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της.

Το δίπλωμα θα αφαιρείται και όταν συμπληρωθούν 25 πόντοι στο point system, ενώ για πρώτη φορά δεν θα υφίσταται για τροχαία παράβαση η αφαίρεση της άδειας και των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος, καθώς η ποινή θα εφαρμόζεται στον οδηγό. Σε περιπτώσεις που δεν προκύπτει με σαφήνεια ο παραβάτης, π.χ. σε κλήση από κάμερες, η ποινή θα επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

Συνολικά οι κατηγορίες παραβάσεων είναι τρεις:

Ε1, χαμηλή επικινδυνότητα: επιβολή προστίμου 30 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 10 ημέρες. Ε2, μεσαία επικινδυνότητα: πρόστιμο 150 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 20 ημέρες. Ε3, υψηλή επικινδυνότητα και αντικοινωνική οδήγηση: ποινές κακουργηματικού χαρακτήρα για σοβαρές παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση σηματοδοτών και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Προβλέπεται φυλάκιση έως 3 έτη αν προκύπτει κίνδυνος για ξένη περιουσία, φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους αν προκύπτει κίνδυνος για άνθρωπο, κάθειρξη έως 10 έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη. Προτεραιότητα στα φανάρια για τις μοτοσικλέτες Με βάση το νέο ΚΟΚ για πρώτη φορά η διήθηση των μοτοσυκλετών γίνεται νόμιμη. Με τον όρο διήθηση χαρακτηρίζεται η κίνηση των διτρόχων ανάμεσα στα αυτοκίνητα και θα είναι νόμιμη μόνο όταν τα αυτοκίνητα είναι ακινητοποιημένα -π.χ. σε κυκλοφοριακή συμφόρηση ή σε κάποιο φανάρι- και όταν δεν παραβιάζονται τα όρια ταχύτητας.

Επίσης, τα δίκυκλα θα έχουν προτεραιότητα στα φανάρια, θα επιτρέπεται δηλαδή να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα, τόσο για λόγους ασφαλείας όσο και διευκόλυνσης της κυκλοφορίας.

Η μη χρήση κράνους θα τιμωρείται πλέον πιο αυστηρά, ενώ σε περίπτωση υποτροπής θα υπάρχει το ενδεχόμενο αφαίρεση αφαίρεσης του διπλώματος για έως και 5 χρόνια.

Οι ποινές για μη χρήση κράνους αυστηροποιούνται, με κίνδυνο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης έως και για 5 χρόνια σε περίπτωση υποτροπής.

Οι κλήσεις θα καταχωρούνται σε διαδικτυακή πλατφόρμα και οι παραβάτες θα ενημερώνονται άμεσα μέσω SMS, χωρίς δυνατότητα παρέμβασης για τη διαγραφή τους.

Οι παραβάτες πάντως θα έχουν τη δυνατότητα μέσα σε 7 έως 10 ημέρες να καταθέτουν τις ενστάσεις τους. Εάν αυτές κριθούν βάσιμες οι παραβάσεις και τα πρόστιμα θα διαγράφονται. Αλλιώς θα αναρτώνται απευθείας στον λογαριασμό TAXISnet του παραβάτη οδηγού και εάν αυτός δεν το εξοφλεί εμπρόθεσμα, τότε θα αποτελεί βεβαιωμένη οφειλή προς το Δημόσιο.

Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμα και για πεζούς που καθυστερούν ή παρεμποδίζουν την κυκλοφορία στα πεζοδρόμια, καθώς και για επιβάτες αυτοκινήτων που ανοίγουν τις πόρτες απρόσεκτα.

Διπλώματα οδήγησης: Έρχεται νέα πινακίδα στην Ελλάδα – Τι θα κάνει

Μια νέα πινακίδα έρχεται να δώσει τη λύση στο αιώνιο πρόβλημα που ταλανίζει τους δρόμους της χώρας, την κίνηση.

Πιο συγκεκριμένα, η πινακίδα έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή της στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, ως μια από τις σημαντικές προσπάθειες που πραγματοποιούνται για να μετριάσουν το φαινόμενο. Ανάμεσα στα ληφθέντα μέτρα είναι και η δημιουργία λωρίδων για οχήματα υψηλής πληρότητας, οι οποίες, όπως υποδηλώνει η ονομασία τους, προορίζονται αποκλειστικά για αυτοκίνητα με περισσότερους από έναν επιβάτες.

Οι συγκεκριμένες λωρίδες δημιουργούνται σε δρόμους με κυκλοφοριακή ασφυξία, δίνοντας την ευκαιρία στα Ι.Χ. με μεγάλη πληρότητα επιβατών να κινηθούν σε έναν χώρο που ουσιαστικά είναι άδειος. Αποτελούν επιβράβευση για όσους μοιράζονται το αυτοκίνητό τους με συναδέλφους τους ή μέλη της οικογένειάς τους.

Οι λωρίδες υψηλής πληρότητας αυτή την ώρα χρησιμοποιούνται στην Ισπανία, η οποία διαθέτει τέτοιες λωρίδες σε Μαδρίτη, Βαρκελώνη και Γρανάδα, επιτρέποντας την είσοδο σε αυτές στα επιβατικά Ι.Χ. με τουλάχιστον δύο επιβάτες. Χρησιμοποιούνται και στις ΗΠΑ, όπου έχουν παρουσία σε πάνω από 20 πολιτείες, καταλαμβάνοντας χιλιάδες χιλιόμετρα οδικού δικτύου.

Carpooling 4

Οι συγκεκριμένες λωρίδες δημιουργούνται σε δρόμους με κυκλοφοριακή ασφυξία, δίνοντας την ευκαιρία στα Ι.Χ. με μεγάλη πληρότητα επιβατών να κινηθούν σε έναν χώρο που ουσιαστικά είναι άδειος. Αποτελούν επιβράβευση για όσους μοιράζονται το αυτοκίνητό τους με συναδέλφους τους ή μέλη της οικογένειάς τους.

Οι λωρίδες υψηλής πληρότητας αυτή την ώρα χρησιμοποιούνται στην Ισπανία, η οποία διαθέτει τέτοιες λωρίδες σε Μαδρίτη, Βαρκελώνη και Γρανάδα, επιτρέποντας την είσοδο σε αυτές στα επιβατικά Ι.Χ. με τουλάχιστον δύο επιβάτες. Χρησιμοποιούνται και στις ΗΠΑ, όπου έχουν παρουσία σε πάνω από 20 πολιτείες, καταλαμβάνοντας χιλιάδες χιλιόμετρα οδικού δικτύου.

Διπλώματα οδήγησης: Η υποχρεωτική αλλαγή – Τι ισχύει για όλα από εδώ και πέρα

Ο κανονισμός 2019/2144 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019, ο οποίος δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τη 16η Δεκεμβρίου εκείνης της χρονιάς, αφορά την αύξηση της οδικής ασφάλειας με τη σταδιακή ενσωμάτωση συστημάτων στα καινούργια αυτοκίνητα, τα οποία θα προειδοποιούν τον οδηγό για ενδεχόμενο κίνδυνο.

Μεταξύ άλλων, στον Κανονισμό προβλεπόταν και η ύπαρξη του συστήματος Intelligent Speed ​​Assist (ISA), το οποίο πρέπει να ενημερώνει τον οδηγό ότι έχει ξεπεράσει το όριο ταχύτητας που αναγράφεται στις πινακίδες κυκλοφορίας.

Από την 7η Ιουλίου 2024, λοιπόν, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι υποχρεωτικό να διαθέτουν στον βασικό εξοπλισμό τους το συγκεκριμένο σύστημα προειδοποίησης για την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας όταν αυτό συμβαίνει.

Ο κανονισμός ορίζει τέσσερις επιλογές προειδοποίησης του οδηγού, από τις οποίες οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να επιλέξουν μία από αυτές για να την ενσωματώνουν στον εξοπλισμό των αυτοκινήτων τους.

Αυτές είναι η κλιμακωτή ακουστική προειδοποίηση, η κλιμακωτή προειδοποίηση δόνησης, η απτική ανατροφοδότηση μέσω του πεντάλ επιτάχυνσης και η λειτουργία ελέγχου ταχύτητας.

Οι δύο πρώτες επιλογές ανατροφοδότησης δεν παρεμβαίνουν άμεσα, αλλά παρέχουν μόνο προειδοποιήσεις (πρώτη οπτική και εάν δεν υπάρξει ανταπόκριση από τον οδηγό, καθυστερημένη ακουστική / δονητική προειδοποίηση), οι οποίες πρέπει να είναι όσο το δυνατόν συντομότερες σε διάρκεια για να αποφευχθεί η πιθανή ενόχληση του οδηγού.

Η τρίτη βασίζεται στη δύναμη ανάδρασης του δεξιού πεντάλ, δηλαδή θα ωθήσει απαλά το πόδι του οδηγού προς τα πίσω για να τον ευαισθητοποιήσει οδηγό και να τον βοηθήσει να μειώσει την ταχύτητα του οχήματος. Αυτός μπορεί να αγνοήσει την προτροπή του συστήματος ISA πατώντας περισσότερο το πεντάλ εάν κρίνει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος.

Το σύστημα θα λαμβάνει δεδομένα τόσο από το GPS όσο και την κάμερα ανάγνωσης ρυθμιστικών πινακίδων κυκλοφορίας που διαθέτει το αυτοκίνητο. Αρχικά, ο κανονισμός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να παρέχουν στον οδηγό τη δυνατότητα απενεργοποίησης του συγκεκριμένου συστήματος κατά τη διαδρομή. Όμως, θα πρέπει να τίθεται ξανά σε λειτουργία αυτόματα όταν αυτός ξεκινά για μία νέα μετακίνηση.