Δίπλωμα οδήγησης: Σε περίπτωση που προγραμματίζετε κάποιο ταξίδι στο εξωτερικό, καλό θα είναι να βεβαιωθείτε ότι η άδεια οδήγησης που έχετε στην κατοχή σας ισχύει στις χώρες που πρόκειται να επισκεφθείτε. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Οι αργίες του Πάσχα πλησιάζουν και αρκετοί είναι αυτοί που θέλουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, οδηγώντας το δικό τους αυτοκίνητο ή νοικιάζοντας ένα για τις μετακινήσεις τους.
Αλήθεια, το ελληνικό δίπλωμα οδήγησης είναι συμβατό ή θα χρειαστεί να εκδώσετε διεθνές δίπλωμα οδήγησης;
Εφόσον η άδειά σας έχει εκδοθεί σε χώρα της Ε.Ε., μπορείτε να τη χρησιμοποιείτε οπουδήποτε εντός αυτής.
Πριν όμως από την αναχώρησή σας για το ταξίδι, βεβαιωθείτε ότι εξακολουθεί να ισχύει. Αν λήξει ενόσω ταξιδεύετε στο εξωτερικό, καθίσταται αυτόματα άκυρη και πιθανόν να μην αναγνωρίζεται σε άλλες χώρες.
Επιπλέον, θα πρέπει να έχετε υπόψη ότι δεν μπορείτε να οδηγείτε σε άλλη χώρα με προσωρινή άδεια οδήγησης ή ανάλογο πιστοποιητικό.
Από το 2013, όλες οι άδειες οδήγησης που εκδίδονται στην Ε.Ε. έχουν τυποποιημένη μορφή – μια πλαστική κάρτα με φωτογραφία, σε μέγεθος πιστωτικής κάρτας και με βελτιωμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας, οπότε δεν θα αντιμετωπίσετε κάποιο πρόβλημα.
Σε περίπτωση όμως που διαθέτετε δίπλωμα παλαιού τύπου ή θέλετε να επισκεφτείτε oρισμένα κράτη της Ευρώπης τα οποία δεν είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή χώρες άλλων ηπείρων, τότε θα πρέπει να αποκτήσετε ένα διεθνές δίπλωμα οδήγησης για να οδηγήσετε το αυτοκίνητό σας ή κάποιο ενοικιαζόμενο.
Το διεθνές δίπλωμα οδήγησης αποτελεί συμπληρωματικό/συνοδευτικό έγγραφο του ισχύοντος διπλώματος οδήγησης που έχει εκδοθεί από τις Ελληνικές Αρχές και σε καμία περίπτωση δεν το υποκαθιστά.
Αρμόδιος φορέας για την έκδοση του διεθνούς διπλώματος οδήγησης είναι η ΕΛΠΑ απο τα κατά τόπους γραφεία της και οι προϋποθέσεις και τα δικαιολογητικά είναι τα εξής:
- Ο ενδιαφερόμενος να κατέχει ισχύουσα άδεια οδήγησης (Ελληνική / Ευρωπαϊκή)
- πρωτότυπη και ισχύουσα Ελληνική / Ευρωπαϊκή άδεια οδήγησης
- Διαβατήριο ή νέου τύπου Αστυνομική ταυτότητα
- Μία πρόσφατη έγχρωμη φωτογραφία
Το διεθνές δίπλωμα οδήγησης μπορεί να έχει μονοετή ή τριετή ισχύ, ανάλογα με τον τόπο προορισμού του ενδιαφερομένου, με το μονοετές να κοστίζει 60 ευρώ και το τριετές 110 ευρώ.
Η ΕΛΠΑ εκδίδει αυθημερόν το διεθνές δίπλωμα οδήγησης με την προϋπόθεση ότι ο ενδιαφερόμενος έχει συγκεντρώσει και προσκομίσει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Δίπλωμα οδήγησης: Τέλος όσα ξέραμε – Ποιοι θα περνούν από εξετάσεις κάθε χρόνο
Σύμφωνα με την πρότασή της που δημοσιεύτηκε την 1η Μαρτίου οι ηλικιωμένοι οδηγοί θα είναι υποχρεωμένοι να περνούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα από ιατρικές εξετάσεις για την ανανέωση του διπλώματος οδήγησής
Η ΕΕ επιθυμεί να μειώσει τον αριθμό τροχαίων ατυχημάτων στα εδάφη της, και στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζει οι οδηγοί που έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος της ηλικίας τους να υποβάλλονται στις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις, ανά πενταετία (ή και λιγότερo), προκειμένου να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους.
Πέρα από τα απαραίτητα ιατρικά τεστ, η Κομισιόν προτείνει οι ηλικιωμένοι (άνω των 70 ετών) οδηγοί να λαμβάνουν μέρος και σε μαθήματα οδήγησης προκειμένου να φρεσκάρουν τόσο τις γνώσεις όσο και τις δεξιότητές τους.
Όπως διευκρινίζεται στις προτάσεις των 132 σελίδων της Κομισιόν, τα κατατεθέντα μέτρα της ενδέχεται να ισχύουν σε ορισμένες χώρες.
Σε αυτές συγκαταλέγεται και η χώρα μας η οποία έχει εισάγει ένα ακόμα πιο αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο.
Σύμφωνα με το carandmotor, ειδικότερα, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, μετά τη συμπλήρωση των 65 ετών, η ανανέωση της άδειας οδήγησης γίνεται ανά τριετία για όλους, είτε μιλάμε για ερασιτεχνικές (κατηγοριών AM,A1,A2,A,B,B1 και BE), είτε για επαγγελματικές άδειες οδήγησης, ανεξαρτήτως του τύπου διπλώματος (πλαστικοποιημένη κάρτα/τρίπτυχο έγγραφο).
Επίσης, μετά το 65o έτος της ηλικίας, οι οδηγοί πρέπει να υποβάλλονται εκ νέου σε ιατρικές εξετάσεις (από παθολόγο και οφθαλμίατρο).
Επιπροσθέτως, ο οδηγός που συμπληρώνει το 80ο έτος της ηλικίας του πρέπει να ανανεώνει την άδεια οδήγησης ανά δύο χρόνια, ενώ απαιτείται εξέταση από ιατρούς των ειδικοτήτων: Παθολόγου, Οφθαλμιάτρου, Ωτορινολαρυγγολόγου & Νευρολόγου ή Ψυχίατρου.
Από τα παραπάνω τεκμαίρεται ότι εφόσον πάρουν το «πράσινο» φως οι προτάσεις της Κομισιόν, θα υπόκειται στη δικαιοδοσία της χώρας μας αν διατηρήσει το ισχύον καθεστώς ή προβεί σε αλλαγές.
Στον αντίποδα, υπάρχουν χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, όπου το ερασιτεχνικό δίπλωμα οδήγησης δεν έχει ημερομηνία λήξης, κάτι που σημαίνει ότι εφόσον «αποκτηθεί» διαρκεί για μια ζωή, χωρίς να απαιτείται η υποβολή των οδηγών σε οποιαδήποτε εξέταση.
Σημειώνεται ότι οι προτάσεις της Κομισιόν υπηρετούν το στρατηγικό στόχο “Vision Zero”, για μηδενικούς σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050.
Η Κομισιόν σημειώνει ότι τα τελευταία 20 χρόνια η οδική ασφάλεια στην ΕΕ έχει βελτιωθείς σε σημαντικό βαθμό. Οι θάνατοι από τροχαία, το διάστημα 2001-2021 έχουν μειωθεί κατά 61,5%, από τους 51.400 σε 19.800, αλλά για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου της ΕΕ απαιτούνται ακόμα πιο αυστηρές πολιτικές.
Δίπλωμα οδήγησης: Πότε θα χάνουν οι οδηγοί το δίπλωμά τους για πέντε χρόνια
Το δίπλωμα οδήγησής τους για πέντε χρόνια θα χάνουν οι οδηγοί, οι οποίοι θα εντοπίζονται υπότροποι σε πέντε σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ενώ για να το πάρουν πίσω μετά το πέρας της πενταετίας, θα πρέπει να επανεξεταστούν. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Αυτό ορίζει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο έχει αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 61 του σχεδίου νόμου επισημαίνεται ότι σε περίπτωση διάπραξης των συγκεκριμένων παραβάσεων, (οι οποίες έχουν εδω και χρόνια συσχετιστεί με την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου), για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε ετών, η άδεια οδήγησης θα αφαιρείται για 5 έτη και ο παραβάτης θα υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της. Οι παραβάσεις που μπορούν να στερήσουν επί μακρόν το δίπλωμα των οδηγών συνδέονται με:
- την κατανάλωση αλκοόλ,
- την παραβίαση πινακίδας STOP
- την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη,
- τις παραβάσεις που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και
- τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων (αντικανονική προσπέραση).Να σημειωθεί ότι ο προηγούμενος νόμος του 2018 όριζε ότι σε αυτές τις περιπτώσεις ο οδηγός έχανε το δίπλωμά του δια παντός. Ωστόσο η έκθεση συνεπειών της προτεινόμενης ρύθμισης σημειώνει ότι η πενταετής αφαίρεση της άδειας και η επαναχορήγησή της μέσω της διαδικασίας εκπαίδευσης και εξέτασης του Σ.Ε.Σ.Ο αποτελεί ρεαλιστικότερη προσέγγιση επιβολής ποινής στις περιπτώσεις υποτροπής ορισμένων παραβάσεων του ΚΟΚ από την δια βίου αφαίρεση της άδειας οδήγησης.Στο σχέδιο νόμου μάλιστα δίνεται και αναδρομική ισχύ στη συγκεκριμένη δάταξη ώστε να καλύπτει και τους παραβάτες οδηγούς που έχουν διαπράξει τρεις από τις προαναφερθείσες παραβάσεις μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4530/2018.Επιπλέον με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, καταργείται η πρόβλεψη περί προσαύξησης των διοικητικών προστίμων του Κ.Ο.Κ. ανάλογα με το φορολογητέο εισόδημα του παραβάτη οδηγού, η οποία υπήρχε στον νόμο του 2018 χωρίς ωστόσο να ακολουθήσει η εφαρμοστική Κοινη Υπουργική Απόφαση.
Με αυτόν τον τρόπο – όπως σημειώνεται – αίρονται οι επιφυλάξεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για την αντισυνταγματικότητα της εν λόγω διάταξης και τα πρακτικά προβλήματα στην υλοποίησή της.
Βάσει της καταργούμενης ρύθμισης οριζόταν ότι τα καθοριζόμενα διοικητικά πρόστιμα προσαυξάνονται κατά 100%, αν ο παραβάτης με βάση την πιο πρόσφατη πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος έχει ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα από 50.001 ευρώ έως 100.000 ευρώ και κατά 200%, αν ο παραβάτης έχει καθαρό ετήσιο φορολογητέο εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ.
Δίπλωμα οδήγησης: Αλλαγές σε εξεταστές και ιατρικές εξετάσεις μετά το αλαλούμ
Την επαναφορά της δυνατότητας ιατρικών εξετάσεων υποψηφίων οδηγών και οδηγών και σε κρατικά νοσηλευτικά ιδρύματα επαναφέρει το σχέδιο νόμου, ύστερα από το αλαλούμ που προκάλεσε η σχετική απαγόρευση που είχε φέρει η ηγεσία του υπουργείου με τον νόμο που ψηφίστηκε το 2021.
Το πρόβλημα δημιουργήθηκε καθώς οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί επρεπε να εξετάζονται μόνο από ιδιώτες ιατρούς, καθόσον καταργήθηκε η δυνατότητα εξέτασής τους από ιατρούς κρατικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων ή κρατικών κέντρων υγείας.
Αυτό έχει επιφέρει ως συνέπεια, κάτοικοι περιοχών της χώρας, στις οποίες δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιδιώτες ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων, να αναγκάζονται να μετακινούνται σε όμορες περιοχές προκειμένου να εξεταστούν.
Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται εκ νέου η δυνατότητα ιατρικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών και από ιατρούς κρατικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων ή κρατικών κέντρων υγείας στο πλαίσιο της ολοήμερης λειτουργίας τους (απογευματινά ραντεβού) σε περιοχές της χώρας που δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιδιώτες ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων.
Παρέχεται δε η δυνατότητα, η ιατρική εξέταση να διενεργείται στα τοπικά κρατικά νοσηλευτικά ιδρύματα στο πλαίσιο της λειτουργίας των τακτικών εξωτερικών ιατρείων, σε περιοχές της χώρας όπου δεν υφίστανται διαθέσιμοι ιατροί των απαιτούμενων ειδικοτήτων, είτε ιδιώτες είτε κρατικών δομών υγείας κατά την ολοήμερη λειτουργία τους (απογευματινά ραντεβού) ή δεν πραγματοποιείται ολοήμερη λειτουργία (απογευματινά ραντεβού).
Επίσης με άλλο άρθρο που αφορά τις εξετάσεις οδήγησης, προβλέπεται ο ορισμός, ως επιτηρητών θεωρητικής εξέτασης, υπαλλήλων όλων των Υπηρεσιών της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, με απόφαση του Περιφερειάρχη καθώς επίσης και η απασχόληση ως εξεταστών πρακτικής δοκιμασίας και δημοσίων υπαλλήλων κατηγορίας ΔΕ εφόσον ο αριθμός των εγγεγραμμένων εξεταστών δεν επαρκεί για την κάλυψη του έργου που ανατίθεται σε αυτούς.
Το τελευταίο, όπως επισημαίνεται, «προωθείται στο πλαίσιο της διασφάλισης της ομαλής τέλεσης του έργου των πρακτικών δοκιμασιών υποψηφίων οδηγών και οδηγών και της εξυπηρέτησης των ενδιαφερομένων, δεδομένου και ότι οι Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών ανά την επικράτεια αντιμετωπίζουν έντονες δυσκολίες στην τέλεση του έργου αυτού, ως συνέπεια της έλλειψης επαρκούς αριθμού υπαλλήλων – εξεταστών και της συνεπαγόμενης συσσώρευσης αυξημένου αριθμού υποψη