Προσοχή αν έχεις το χάρτινο δίπλωμα οδήγησης: Έχει λήξει και δεν το ξέρεις

Δίπλωμα οδήγησης: Το γνωστό μας ροζ τρίπτυχο δίπλωμα οδήγησης έχει συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης και θα πρέπει να γνωρίζουμε πότε πρέπει να το αντικαταστήσουμε υποχρεωτικά. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Πολλοί χιλιάδες οδηγοί στη χώρα μας συνεχίζουν να έχουν στην κατοχή τους το παλιό, χάρτινο δίπλωμα οδήγησης, όπως άλλωστε του επιτρέπει η τωρινή νομοθεσία.

Ωστόσο, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το έντυπο ροζ τρίπτυχο δίπλωμα οδήγησης έχει συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης που πέραν αυτής δεν θα θεωρείται ως νόμιμο έγγραφο του πολίτη, με αποτέλεσμα να απαιτείται η ανανέωσή του με το νεότερο δίπλωμα οδήγησης, που είναι πλαστικοποιημένο και σε μορφή κάρτας.

Το παλιό ροζ δίπλωμα οδήγησης έχει ισχύ μέχρι τις 19 Ιανουαρίου του 2033 και μέχρι το 65ο έτος ηλικίας του οδηγού, ενώ το νεότερο τύπου κάρτας διαρκεί για 15 χρόνια από την έκδοσή του.

Εννοείται ότι και οι δύο τύποι διπλωμάτων μπορεί να λήγουν νωρίτερα για λόγους υγείας ή επαγγελματικής χρήσης, οπότε εάν προβλέπεται μπορείτε να προχωρήσετε σε ανανέωση ή αναθεώρηση.

Σε σχέση με το ροζ τρίπτυχο δίπλωμα οδήγησης, το νέο τύπου κάρτας έχει πολλές δικλείδες ασφαλείας που το προφυλάσσουν από πλαστογραφία, ενώ ευνοεί την χρήση του στο εξωτερικό διότι αναγράφονται τα στοιχεία του κατόχου και με λατινικούς χαρακτήρες. Επιπλέον, φέρει μοναδικό αύξοντα αριθμό στην πίσω όψη με τον οποίο αναζητείται από τις διωκτικές αρχές σε περίπτωση κλοπής.

Το νέου τύπου δίπλωμα οδήγησης έχει χρονική διάρκεια 15 ετών για τις κατηγορίες ΑΜ, Α1, Α2, Α, Β, Β1 και ΒΕ. Μετά τα 15 χρόνια θα πρέπει να γίνεται συνεχής ανανέωση, κάθε 15 χρόνια, μέχρις ότου ο οδηγός συμπληρώσει το 65ο έτος της ηλικίας του.

Για τις υπόλοιπες κατηγορίες C, CΕ, C1, C1Ε, D, DΕ, D1 και D1Ε το νέο δίπλωμα οδήγησης ισχύει για 5 χρόνια. Ομοίως, ο οδηγός θα πρέπει να ανανεώνει κάθε 5 χρόνια το δίπλωμα του έως ότου κλείσει τα 65 χρόνια.

Από την συμπλήρωση της ηλικίας των 65 ετών και μετά, για όλες τις κατηγορίες διπλωμάτων, η ισχύς τους δεν επιτρέπεται να υπερβεί τα 3 χρόνια από την ημέρα της επιτυχούς εξέτασης προσόντων και συμπεριφοράς για την χορήγηση οποιασδήποτε κατηγορίας ή από την ημέρα της ανανέωσης της κατηγορίας, ανάλογα την περίπτωση.

Αν το παλιό δίπλωμα είναι φθαρμένο ή έχουν αλλαχτεί κάποια στοιχεία τότε ακολουθείται η διαδικασία της έκδοσης αντιγράφου διπλώματος οδήγησης.

Για την αντικατάσταση του παλιού ροζ διπλώματος με ένα νέου τύπου θα πρέπει να καταθέσετε τα απαραίτητα δικαιολογητικά στην οικεία Περιφέρεια του τόπου κατοικίας ή στο Κ.Ε.Π. της γειτονιάς σας ή ηλεκτρονικά μέσω του  gov.gr.

Τα απαραίτητα δικαιολογητικά είναι:

  • Αίτηση αλλαγής παλιού διπλώματος
  • Απλή φωτοτυπία αστυνομικής ταυτότητας ή ισχύοντος ελληνικού διαβατηρίου ή ατομικού βιβλιαρίου υγείας
  • Δύο πρόσφατες φωτογραφίες τύπου διαβατηρίου χωρίς γυαλιά διαστάσεων 4×6 εκ.
  • Ένα e-παράβολο των 30 ευρώ για την εκτύπωση του νέου διπλώματος

Δίπλωμα οδήγησης: Ανακοινώθηκε! Αυτοί θα το χάσουν για πέντε χρόνια

Νέος νόμος που προτείνεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα επιφέρει αλλαγές στις ποινές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Όλες οι λεπτομέρειες για το δίπλωμα οδήγησης στο xristika.gr.

Αφορά τις λεγόμενες «σοβαρές τροχαίες παραβάσεις» και την υποτροπή αυτών, κάτι σύνηθες στην Ελλάδα, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που έχει η Τροχαία.

Σύμφωνα με το νέο σχέδιο, οι οδηγοί που επαναλαμβάνουν παραβάσεις όπως η οδήγηση μετά από κατανάλωση αλκοόλ και η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, δεν θα χάνουν δια βίου το δίπλωμά τους, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά αυτό θα αφαιρείται για 5 έτη.

Επίσης, οι οδηγοί που έχουν ήδη χάσει το δίπλωμά τους θα μπορούν να το ανακτήσουν μετά από εκπαίδευση και επανεξέταση, κάτι που δεν ίσχυε στο παρελθόν.

Σύμφωνα με το OpenGov

Η παρ. 6 αντικαθίσταται ως εξής:

«6. Σε περίπτωση διάπραξης των παραβάσεων που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, των παραβάσεων της πινακίδας Ρ2 και του ερυθρού σηματοδότη, των παραβάσεων που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για πέντε (5) έτη και ο παραβάτης υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της, κατ’ εφαρμογή της απόφασης που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 107.

Η κύρωση του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται και για τους παραβάτες οδηγούς που έχουν διαπράξει τρεις από τις προαναφερθείσες παραβάσεις μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4530/2018».

Δίπλωμα οδήγησης: Τέλος όσα ξέραμε – Ποιοι θα περνούν από εξετάσεις κάθε χρόνο

Σύμφωνα με την πρότασή της που δημοσιεύτηκε την 1η Μαρτίου οι ηλικιωμένοι οδηγοί θα είναι υποχρεωμένοι να περνούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα από ιατρικές εξετάσεις για την ανανέωση του διπλώματος οδήγησής

Η ΕΕ επιθυμεί να μειώσει τον αριθμό τροχαίων ατυχημάτων στα εδάφη της, και στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζει οι οδηγοί που έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος της ηλικίας τους να υποβάλλονται στις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις, ανά πενταετία (ή και λιγότερo), προκειμένου να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους.

Πέρα από τα απαραίτητα ιατρικά τεστ, η Κομισιόν προτείνει οι ηλικιωμένοι (άνω των 70 ετών) οδηγοί να λαμβάνουν μέρος και σε μαθήματα οδήγησης προκειμένου να φρεσκάρουν τόσο τις γνώσεις όσο και τις δεξιότητές τους.

Όπως διευκρινίζεται στις προτάσεις των 132 σελίδων της Κομισιόν, τα κατατεθέντα μέτρα της ενδέχεται να ισχύουν σε ορισμένες χώρες.

Σε αυτές συγκαταλέγεται και η χώρα μας η οποία έχει εισάγει ένα ακόμα πιο αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο.

Σύμφωνα με το carandmotor, ειδικότερα, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, μετά τη συμπλήρωση των 65 ετών, η ανανέωση της άδειας οδήγησης γίνεται ανά τριετία για όλους, είτε μιλάμε για ερασιτεχνικές (κατηγοριών AM,A1,A2,A,B,B1 και BE), είτε για επαγγελματικές άδειες οδήγησης, ανεξαρτήτως του τύπου διπλώματος (πλαστικοποιημένη κάρτα/τρίπτυχο έγγραφο).

Επίσης, μετά το 65o έτος της ηλικίας, οι οδηγοί πρέπει να υποβάλλονται εκ νέου σε ιατρικές εξετάσεις (από παθολόγο και οφθαλμίατρο).

Επιπροσθέτως, ο οδηγός που συμπληρώνει το 80ο έτος της ηλικίας του πρέπει να ανανεώνει την άδεια οδήγησης ανά δύο χρόνια, ενώ απαιτείται εξέταση από ιατρούς των ειδικοτήτων: Παθολόγου, Οφθαλμιάτρου, Ωτορινολαρυγγολόγου & Νευρολόγου ή Ψυχίατρου.

Από τα παραπάνω τεκμαίρεται ότι εφόσον πάρουν το «πράσινο» φως οι προτάσεις της Κομισιόν, θα υπόκειται στη δικαιοδοσία της χώρας μας αν διατηρήσει το ισχύον καθεστώς ή προβεί σε αλλαγές.

Στον αντίποδα, υπάρχουν χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, όπου το ερασιτεχνικό δίπλωμα οδήγησης δεν έχει ημερομηνία λήξης, κάτι που σημαίνει ότι εφόσον «αποκτηθεί» διαρκεί για μια ζωή, χωρίς να απαιτείται η υποβολή των οδηγών σε οποιαδήποτε εξέταση.

Σημειώνεται ότι οι προτάσεις της Κομισιόν υπηρετούν το στρατηγικό στόχο “Vision Zero”, για μηδενικούς σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050.

Η Κομισιόν σημειώνει ότι τα τελευταία 20 χρόνια η οδική ασφάλεια στην ΕΕ έχει βελτιωθείς σε σημαντικό βαθμό. Οι θάνατοι από τροχαία, το διάστημα 2001-2021 έχουν μειωθεί κατά 61,5%, από τους 51.400 σε 19.800, αλλά για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου της ΕΕ απαιτούνται ακόμα πιο αυστηρές πολιτικές.