Διόδια: Πόσο μειώνονται οι τιμές – Πόσα θα πληρώνουμε

Διόδια: Με ποιόν τρόπο θα επιτευχθεί η μείωση του αντίτιμου των διοδίων, σε σημαντικό τμήμα του οδικού δικτύου. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Σε μειώσεις διοδίων -αρχικά- σε τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου προβλέπεται να διατεθεί το όφελος που θα αποκομίσει το Δημόσιο, από την αναχρηματοδότηση που προωθείται με την τροποποίηση της σχετικής Σύμβασης.

Πρόκειται για τη Σύμβαση Παραχώρησης για το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι (Π.Α.Θ.Ε.), σύμφωνα με το σχετικό σχέδιο νόμου, το οποίο παρουσίασε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.

Κατά την τοποθέτησή του, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι στόχος της τροποποίησης είναι να προβλεφθούν στο σώμα της Σύμβασης, οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες ο Παραχωρησιούχος θα μπορεί να αναχρηματοδοτηθεί και, ταυτόχρονα, να εξασφαλιστεί ότι το Δημόσιο θα εισπράττει κάθε φορά μέρος της ωφέλειας από την αναχρηματοδότηση αυτή.

«Θεωρούμε ότι η χρονική στιγμή είναι ασφαλής για το Δημόσιο, διότι τοποθετείται χρονικά σε καίριο σημείο, δηλαδή μετά την πλήρη και επιτυχή ολοκλήρωση των θεμελιωδών υποχρεώσεων του παραχωρησιούχου και συγκεκριμένα, μετά την ολοκλήρωση του κατασκευαστικού τμήματος της σύμβασης και την παράδοση του έργου σε πλήρη λειτουργία για χρήση από τους πολίτες», σημείωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Στη συνέχεια, ο κ. Σταϊκούρας ενημέρωσε την Ολομέλεια της Βουλής ότι, κατόπιν διαπραγμάτευσης, το όφελος που θα αποκομίσει το Δημόσιο από τη συναλλαγή, θα διατεθεί υπέρ της μείωσης του αντιτίμου των διοδίων σε συγκεκριμένο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου.

Όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας:

«Κατόπιν διαπραγμάτευσης πετύχαμε, με την παρούσα συμφωνία, την εισαγωγή του όρου ότι ο παραχωρησιούχος, προκειμένου να λάβει την έγκριση του Ελληνικού Δημοσίου για την αναχρηματοδότησή του, να μοιραστεί με το Ελληνικό Δημόσιο το προκύπτον όφελος από τη χρηματοοικονομική συναλλαγή της αναχρηματοδότησης, το οποίο θα ανέρχεται – με τωρινούς υπολογισμούς – στο ύψος περίπου των 14 εκατ. ευρώ.

Το ποσό αυτό θα εισρεύσει ως δημόσιο έσοδο, στον κρατικό προϋπολογισμό, εντός του Αυγούστου.

Βούλησή μας, από την πρώτη στιγμή που επιτεύχθηκε αυτή η συμφωνία, ήταν αυτό το ποσό, που απορρέει από την χορήγηση της έγκρισης του Ελληνικού Δημοσίου για την αναχρηματοδότηση του ιδιώτη παραχωρησιούχου, να επιστραφεί / αποδοθεί άμεσα ως ωφέλεια στους πολίτες / χρήστες του συγκεκριμένου αυτοκινητοδρόμου παραχώρησης.

Καταλήξαμε, συνεπώς, μετά από συνεννόηση και συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, και συγκεκριμένα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, όπως, με νομοθετική ρύθμιση, που άμεσα θα εισαχθεί προς ψήφιση, προβλεφθεί ότι το ανωτέρω ποσό, αφού εγγραφεί ως δημόσιο έσοδο στον κρατικό προϋπολογισμό, θα χρησιμοποιηθεί με επιχορήγηση και εγγραφή ισόποσης πίστωσης στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με σκοπό να διατεθεί/αξιοποιηθεί είτε για οριζόντια μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων μέχρι απολογιστικής εξάντλησής του, είτε για στοχευμένη μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων μέχρι απολογιστικής εξάντλησής του σε συγκεκριμένες κατηγορίες συμπολιτών μας (πχ ΑμεΑ, πολύτεκνοι), στο συγκεκριμένο τμήμα των αυτοκινητοδρόμων.

Σε κάθε περίπτωση, το ποσό αυτό θα επιστρέψει στην ελληνική κοινωνία».

Διόδια: Επεκτείνεται η Αττική Οδός – Δείτε σε ποιες περιοχές θα φτάσει

Στο τραπέζι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και ο άξονας Ελευσίνας – Οινόης
Με ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις τα έργα της Αττικής –Χωρίς χρηματοδότηση η επέκταση της Κύμης- Αιχμηρές δηλώσεις για την γραμμή 4 του μετρό και το σχεδιασμό του έργου. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Στα έργα της Αττικής που θα ανακουφίσουν την πόλη από το κυκλοφοριακό που προκαλεί πλέον συνθήκες ασφυξίας στις μεταφορές θα δώσει προτεραιότητα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη.

Ο σχεδιασμός όπως παρουσιάστηκε χθες από την πολιτική ηγεσία στους διαπιστευμένους συντάκτες του υπουργείου προβλέπει την υλοποίηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και του άξονα Ελευσίνα -Οινόφυτα, με τη διαφορά ότι για τα έργα αυτά προτεραιότητα θα δοθεί στην ελαχιστοποίηση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου καθώς στόχος είναι να γίνουν μέσω συμβάσεων παραχώρησης και ΣΔΙΤ.

Διόδια: Καρφιά για τη γραμμή 4

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν όμως και τα όσα δήλωσε ο υφυπουργός υποδομών Νίκος Ταχιάος σχετικά με την γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας. Όπως είπε, το μετρό δεν προχωράει με τους ρυθμούς του χρονοδιαγράμματος, τονίζοντας ότι όταν η πολιτική εισέρχεται σε ένα έργο δημιουργεί πρόβλημα.

Χαρακτήρισε προβληματικό σημείο τον τρόπο ανάθεσης της σύμβασης και την ξεχωριστή εργολαβία των πρόδρομων εργασιών καθώς οι δύο διαγωνισμοί που έπρεπε να γίνουν σε διαφορετικούς χρόνους ουσιαστικά υπογράφθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα.

Συνεχίζοντας στους ίδιους τόνους, ο υφυπουργός χαρακτήρισε εξωπραγματικό και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου των οκτώ ετών, το οποίο είναι σαφές ότι δεν θα τηρηθεί. Όπως αναφέρθηκε, η καθυστέρηση που υφίστανται στην γραμμή 4 δεν μπορεί προς το παρόν να προσδιοριστεί.

Τα προβλήματα του έργου εντοπίζονται στο σταθμό Εξαρχείων που ακολουθεί τους δικούς τους ρυθμούς, στον σταθμό Ευαγγελισμός για το Πάρκο Ριζάρη που εκκρεμεί η τεχνική μελέτη (ΤΕΠΕΜ) και για το σταθμό στην Κυψέλη σε σχέση με τις μετακινήσεις των δικτύων κοινής ωφέλειας.

Διόδια: Αύξηση ΠΔΕ

Η πολιτική ηγεσία απέφυγε να δώσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τα έργα της Αττικής, τα οποία δεν έχουν ούτε εξασφαλισμένους πόρους, όπως για παράδειγμα η επέκταση προς της Λ. Κύμης που αποτελεί την μεγάλη εκκρεμότητα του κυβερνητικού σχεδιασμού για τα οδικά έργα εντός του αστικού ιστού και έχει από καιρό ανάδοχο.

Πρόκειται πάντως για υποδομές που όπως επισήμανε ο υπουργός υποδομών κ. Χρήστος Σταϊκούρας θα έχουν μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και προβλέπονται για τον σχεδιασμό του υπουργείου τα επόμενα 5 έως 10 χρόνια.

«Δεν είμαστε σε θέση να μιλήσουμε για συγκεκριμένα έργα στην Αττική» τόνισε χθες ο υπουργός και μίλησε για αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στα 500 εκ. από 320 εκ. που ήταν η πρόβλεψη λόγω δημοσιονομικού χώρου.

Διόδια: Ο σχεδιασμός

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος μίλησε για τα έργα της Αττικής για τα οποία υπάρχει ενδιαφέρον να υλοποιηθούν από ιδιώτες στο πλαίσιο των λεγόμενων πρότυπων προτάσεων.

Τα έργα αυτά είναι η προέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού προς το Ελληνικό μέσω της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης που θεωρείται αναγκαία μετά και την ανάπτυξη του Ελληνικού στα νότια προάστια της Αθήνας αλλά και για τον οδικό άξονα Ελευσίνα- Οινόφυτα που εκτιμάται ότι θα αποσυμφορήσει την κίνηση στον Κηφισό κυρίως για τα φορτηγά. Και οι δύο αυτές προτάσεις έχουν υποβληθεί προς το υπουργείο, η μεν πρώτη από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ η δε δεύτερη μόνο από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Για το μοντέλο των προτύπων προτάσεων, ο κ. Ταχιάος επανέλαβε χθες ότι θα υπάρξουν νομοθετικές αλλαγές που θα διαφοροποιούν τον τρόπο που θα εφαρμοστούν.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι τα έργα αυτά θα έχουν προϋπολογισμό πάνω από 200 εκατομμύρια και ότι στις επιτροπές αξιολόγησης δεν θα συμμετέχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου υποδομών όπως αρχικά προέβλεπε το νομοθετικό πλαίσιο.

Διόδια: Υποκατάσταση αναδόχου

Αναφορικά με τις ΣΔΙΤ, όπως αναφέρθηκε χθες στο υπουργείο είναι σε εξέλιξη αίτημα υποκατάστασης του ενός από τους δύο αναδόχους στον διαγωνισμό ΣΔΙΤ για τη Γενική Γραμματεία Υποδομών, μετά από σχετικό αίτημα της REDEX του ομίλου Κοπελούζου, η οποία είχε κερδίσει το έργο με την Intrakat.

Όπως αναφέρθηκε το υπουργείο παρακολουθεί το θέμα με χρηματοδοτικούς σύμβουλους, ωστόσο το έργο απαιτεί περίπλοκες διαδικασίες, ενώ οι τράπεζες πρέπει να επιβεβαιώσουν το μοντέλο και τη βιωσιμότητα. Επίσης όπως τονίστηκε χθες πρέπει να μεταφερθούν οι εγκαταστάσεις του υπουργείου Υποδομών και μεταφορών σε διπλανή εγκατάσταση της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Διόδια: Η παράδοση Αττικής Οδού-Εγνατίας

Για την παράδοση της Αττικής Οδού και της Εγνατίας Οδού, χθες ο κ. Ταχιάος δήλωσε ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα αναλάβει την λειτουργία της Αττικής Οδού στο διάστημα που θα μεσολαβήσει μέχρι να παραδοθεί στον νέο παραχωρησιούχο, κάτι που υπολογίζεται ότι είναι εφικτό το πρώτο τρίμηνο του 2025.

Τόνισε μάλιστα ότι περίπτωση παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης δεν υφίσταται. Ομοίως και για την Εγνατία Οδό, είπε «προσπαθούμε να επιλύσουμε ζητήματα που συνδέονται με την παράδοση του έργου».

Μέχρι το καλοκαίρι θα έχει ψηφιστεί ο κυρωτικός Νόμος για την σύμβαση της Εγνατίας Οδού. Με αυτόν θα αντιμετωπιστούν εκτός των άλλων όλες οι εκκρεμότητες που αφορούν στην παράδοση του έργου, ώστε στις αρχές του επόμενου έτους αυτό να περάσει στον παραχωρησιούχο, ο οποίος και θα αναλάβει όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την σύμβαση.

Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται να ενεργοποιήσουν και άλλα έργα όπως ο οδικός άξονας Χαλάστρα – Εύζωνοι.

Διόδια: Για τη Θεσσαλία

Σχετικά με τα έργα της Θεσσαλίας, αναφέρθηκε ότι σύντομα, θα προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για τα οδικά και τα σιδηροδρομικά έργα και εκτιμήθηκε ότι μέχρι το τέλος του καλοκαιριού – αρχές φθινοπώρου θα έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις που αφορούν στην αποκατάσταση της Θεσσαλίας.