Διόδια: Η μεγάλη αλλαγή για τα διόδια πλησιάζει. Πόσο και γιατί τα ρυπογόνα οχήματα θα πληρώνουν ακριβότερα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
To πράσινο φως για την εφαρμογή ενός νέου συστήματος τελών διοδίων βάσει της διανυθείσας απόστασης, αλλά και την αύξηση των τελών για τα ρυπογόνα φορτηγά έχει δώσει η ΕΕ.
Ένα νέο σύστημα πληρωμής τελών διοδίων, βασισμένο στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» βρίσκεται προ των πυλών σε όλα τα κράτη της ΕΕ, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων και να προωθηθεί η αειφόρος ανάπτυξη.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την αναθεωρημένη ντιρεκτίβα – γνωστή ως – «Ευρωβινιέτα» που εγκρίθηκε στις 17 Φεβρουαρίου του 2022 από το Κοινοβούλιο, τα οδικά τέλη για φορτηγά, ελαφρά επαγγελματικά, και επιβατικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν τις οδούς του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) θα ποικίλλουν ανάλογα με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ή/και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις του οχήματος, ώστε να προαχθεί η χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον οχημάτων.
Σημειώνεται ότι ο ανανεωμένος νόμος δεν θα υποχρεώσει τα κράτη μέλη της ΕΕ να επιβάλλουν τέλη στα οχήματα που χρησιμοποιούν τους δρόμους του, δεδομένου ότι η χρέωση μέσω διοδίων αποτελεί ένα εθνικό ζήτημα. Εφόσον, όμως, επιλέξουν να το πράξουν, θα πρέπει να συμμορφωθούν με τους τους κανόνες της ΕΕ.
Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους δύο χρόνια για να προετοιμαστούν για την εφαρμογή των νέων κανόνων.
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E), η οποία αποτελεί την ευρωπαϊκή ομπρέλα για μη κυβερνητικές οργανώσεις που ενθαρρύνουν τις βιώσιμες μεταφορές στην Ευρώπη, έχει χαιρετίσει την έγκριση της νέας ντιρεκτίβας, υποστηρίζοντας ότι αποτελεί μία απόφαση-ορόσημο για την προστασία του περιβάλλοντος.
Παράλληλα, κάλεσε τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μην χρονοτριβούν και να προβούν στην άμεση εφαρμογή της ντιρεκτίβας, η οποία ορίζει σημαντικά κίνητρα για όσα φορτηγά ενσωματώνουν «πράσινα» συστήματα κίνησης.
Στόχος του νέου κανονιστικού πλαισίου είναι η μετάβαση των οδικών τελών από ένα μοντέλο χρονοεξαρτώμενων χρεώσεων («βινιέτες») που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες (όχι στην Ελλάδα), σε ένα καθεστώς χρέωσης βάσει των αποστάσεων. Με αυτό τον τρόπο αντικατοπτρίζεται καλύτερα η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ουσιαστικά ορίζει ότι, έως το 2030, τα κράτη μέλη θα πρέπει να καταργήσουν τις βινιέτες για τα βαρέα οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία), δίνοντας τη σκυτάλη στη χρέωση με βάση την απόσταση. Αργότερα, οι κανόνες θα αφορούν και τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Από την άλλη, τα κράτη μέλη θα μπορούν να διατηρήσουν τις βινιέτες για ορισμένα κομμάτια του οδικού δικτύου τους, αρκεί να αποδείξουν ότι το νέο σύστημα δεν μπορεί να τους διασφαλίσει τα προβλεπόμενα έσοδα.
Από το 2026, οι εταιρείες μεταφορών που χρησιμοποιούν φορτηγά τα οποία κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια (επαναφορτιζόμενα ή υδρογονοκίνητα) θα πρέπει να έχουν σημαντικές εκπτώσεις στα διόδια των χωρών όπου εφαρμόζεται χρέωση βάσει των διανυθέντων χιλιομέτρων.
Επιπροσθέτως, τα κράτη μέλη θα μπορούν να χρεώνουν υψηλότερα οδικά τέλη στα φορτηγά που ενσωματώνουν κινητήρες εσωτερικής καύσης με αυξημένες εκπομπές ρύπων, σε μια προσπάθεια να αποθαρρυνθεί η χρήση τους και να υιοθετηθούν πιο οικολογικές λύσεις.
Για τα ΙΧ δεν είναι υποχρεωτική η εφαρμογή του συστήματος χρέωσης βάσει των περιβαλλοντικών επιδόσεων, αλλά τα κράτη – μέλη μπορούν να επιβάλλουν χαμηλότερα διόδια σε οχήματα που είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον.
Όσον αφορά τα ημιφορτηγά και τα μικρά λεωφορεία, θα μπορούν επίσης να επιβληθούν περιβαλλοντικά διόδια, «εφόσον αυτό είναι τεχνικά εφικτό» από τα συστήματα των παραχωρησιούχων από το 2026.
Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ότι 3 έτη μετά την έναρξη ισχύος των κανόνων, τα κράτη μέλη θα δημοσιοποιούν τα διόδια και τα τέλη χρήσης που επιβάλλονται στην επικράτειά τους, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα έσοδα αυτά.
Την ώρα που οι εκδρομείς εγκαταλείπουν άρον άρον τα αστικά κέντρα για να παραθερίσουν, δεν είναι λίγοι εκείνοι που επιλέγουν τον προορισμό των διακοπών τους υπολογίζοντας το κόστος του ταξιδιού.
Με τις τιμές των ακτοπλοϊκών να έχουν ξεφύγει, η επιλογή κάποιου θέρετρου στα ηπειρωτικά μπορεί να σας εξοικονομήσει αρκετά χρήματα.
Ειδικά αν εγγραφείτε στα διάφορα συνδρομητικά προγράμματα που προσφέρουν έκπτωση ανάλογα με τις διελεύσεις που πραγματοποιείτε σε μηνιαία βάση.
Το μόνο που έχουν να κάνουν οι οδηγοί είναι να γίνουν συνδρομητές και να παραλάβουν δωρεάν τον ηλεκτρονικό πομποδέκτη, που θα χρησιμοποιούν στα διόδια.
Δείτε τις εκπτώσεις στους σταθμούς διοδίων, ανά αυτοκινητόδρομο.
Η Νέα Οδός προσφέρει δύο συνδρομητικά προγράμματα Fast Pass για τα επιβατικά οχήματα ΙΧ (μέ ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος μέχρι 2,20 μ.):
Το Fast Pass Frequent Local αφορά τους σταθμούς διοδίων Αφιδνών, Καπανδριτίου, Μαλακάσας και Οινοφύτων:
Επίσης, υπάρχει και το πρόγραμμα Frequent All 2 που αφορά όλα τα διόδια της Νέας Οδού και Ιονίας Οδού:
Eκπτώσεις προβλέπονται και για όσους επιλέξουν το πρόγραμμα Fast Pass Frequent All 2 της Κεντρική Οδός (Ξυνιάδα Φθιώτιδας-Τρίκαλα):
Οι εκπτώσεις στα διόδια της Ολυμπίας Οδού αφορούν την υπηρεσία ηλεκτρονικής πληρωμής διοδίων Pass Hybrid και συγκεκριμένα το εκπτωτικό πρόγραμμα Value.
Eκπτώσεις έχουν και όσοι επιλέξουν τα προγράμματα της Εγνατίας Οδού – Smart και Citizen.
Όπως και στις προηγούμενες περιπτώσεις, οι συνδρομητές επωφελούνται από κλιμακωτή έκπτωση επί της τιμής του τέλους διοδίου ανάλογα με τον αριθμό των διελεύσεων που πραγματοποιούν σε μηνιαία βάση στους σταθμούς διοδίων της Εγνατία Οδός Α.Ε.
Τα δικά της εκπτωτικά προγράμματα E-Pass προσφέρει και η Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου. Αρχικά, υπάρχει το πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ E-pass Pre Paid που απευθύνεται στους συχνούς χρήστες της Γέφυρας και το E-pass Aller – Retour το οποίο είναι ιδανικό για όσους επιθυμούν να περάσουν στην άλλη πλευρά του στενού και να επιστρέψουν σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Συνδρομητικά προγράμματα με εκπτώσεις προσφέρει και η Αττική Οδός που διατρέχει το Λεκανοπέδιο. Για τα ΙΧ υπάρχουν τα προγράμματα Express, Bonus και Friendly τα οποία προσφέρουν τα εξής:
Express
Είναι ένα συνδρομητικό πρόγραμμα προπληρωμής, που παρέχει σταθερή έκπτωση, ανεξάρτητα από τον αριθμό των διελεύσεων και τον χρόνο πραγματοποίησής τους. Το τέλος διοδίων ανέρχεται σε 2,55 ευρώ (έναντι 2,80 ευρώ).
Bonus
Για τις πρώτες 32 διελεύσεις το τέλος ανά διέλευση είναι 2,80 ευρώ. Οι επόμενες όμως διελεύσεις (33η έως 47η) παρέχονται δωρεάν. Οι πέραν των 47 διελεύσεων (48η και άνω) κοστίζουν 2,80 ευρώ ανά διέλευση.
Friendly
Παρέχει αυξανόμενη κλιμακωτή έκπτωση ανάλογα με τον αριθμό των διελεύσεων που πραγματοποιείτε σε μηνιαία βάση: Οι πρώτες 30 διελεύσεις κοστίζουν 2,55 €, οι επόμενες 20 διελεύσεις 2,30 ευρώ και οι πέραν των 50 (51η και άνω) 2,05 ευρώ.
Οι εκπτώσεις στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου προσφέρονται μέσω των συνδρομητικών προγραμμάτων eway, και το ύψος τους ποικίλει ανάλογα με τον σταθμό διοδίων.
Πρόκειται για το πρόγραμμα eway Local που απευθύνεται σε όσους χρησιμοποιούν συχνά τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο προσφέροντας εκπτώσεις που φτάνουν έως και 80%.
Συνεχίζεται ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό και τον επόμενο ιδιοκτήτη της, καθώς 8 σχήματα πέρασαν στη Β’ Φάση.
Τα επενδυτικά σχήματα που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στη Β’ φάση του διαγωνισμού (υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών) για τη νέα σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού επέλεξε το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ.
Ειδικότερα, τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα είναι τα εξής:
1) ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
2) INC S.p.A. (GRUPPO FININC)
3) Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE
4) Ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – FS ARK HOLDCO S.a.r.l.
5) Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE BIDCO S.A.
6) Ένωση προσώπων CORE INFRASTRUCTURE FUND III SCS (VAUBAN) – DIF INFRA 6 PARTICIPATIONS 5 B.V. – EGIS PROJECTS S.A.
7) Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD
8) Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.
Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα, αφού υπογράψουν τις σχετικές Συμβάσεις Εμπιστευτικότητας, θα λάβουν τα τεύχη της Β’ φάσης του διαγωνισμού (υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών) και θα αποκτήσουν πρόσβαση στην εικονική αίθουσα τεκμηρίωσης (Virtual Data Room), όπου θα έχουν αναρτηθεί στοιχεία και λοιπές πληροφορίες σχετικά με την Αττική Οδό.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…