Δεν είναι πλάκα: Ανοίγουν καφετέριες μέσα στις τράπεζες – Τι ισχύει για Πειραιώς, Alpha

Οι τράπεζες αλλάζουν, εκσυγχρονίζονται και φέρνουν απίστευτες καινοτομίες. Τι ισχύει όμως για τις ελληνικές τράπεζες;

Δεν κάνουμε καθόλου πλάκα με τον τίτλο… Οι τράπεζες πλέον στην Αμερική προσπαθούν να πετάξουν την εικόνα του γκρι, νοσοκομειακού περιβάλλοντος, εκσυγχρονίζοντας τους χώρους τους και δημιουργώντας νέες παροχές για τους πελάτες τους.

Δυστυχώς ακόμα οι ελληνικές συστημικές τράπεζες δεν έχουν πάρει ακόμα μία ανάλογη πρωτοβουλία.

Οι μεγαλύτερες τράπεζες των ΗΠΑ ξοδεύουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για την ανακαίνιση παλαιών τοποθεσιών ή την κατασκευή νέων, και στη διαδικασία αλλάζουν την εμφάνιση, την αίσθηση και τον σκοπό του τοπικού τραπεζικού υποκαταστήματος .

Όπως γράφει το Associated Press πολλά από αυτά τα υποκαταστήματα είναι μεγαλύτερα και πιο ευάερα με στόχο όσοι μπαίνουν σε αυτά με δύσκολες οικονομικές ερωτήσεις ή προβλήματα να αισθάνονται πιο άνετα. Άλλοι σχεδιάζονται ως «τρίτοι χώροι» για να επιτρέπουν σε τοπικούς μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς ή εκπροσώπους της κοινότητας να διοργανώνουν εργαστήρια ή σεμινάρια για πελάτες ή γείτονες.

Η Porche ηγείται μιας ομάδας 150 εργαζομένων που εργάζονται σε αυτά που η JPMorgan αποκαλεί τώρα «κοινοτικά κέντρα», τα οποία είναι μεγαλύτερα υποκαταστήματα που διαθέτουν χώρους για μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς για να κάνουν παρουσιάσεις στους κατοίκους της περιοχής και να παρέχουν εργαστήρια σε όσους αναζητούν συμβουλές. Το τελευταίο από αυτά τα κοινοτικά κέντρα άνοιξε στο Μπρονξ τον Απρίλιο, όπου συμμετείχαν τοπικοί και πολιτειακοί πολιτικοί της Νέας Υόρκης καθώς και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της JPMorgan, Jamie Dimon.

Η JPMorgan δεν είναι η μόνη που σχεδιάζει υποκαταστήματα που εστιάζουν λιγότερο στις πωλήσεις και περισσότερο στην παροχή συμβουλών. Η Capital One άνοιξε το τελευταίο του «καφέ» στην Union Square τον Μάιο, έναν χώρο που σερβίρει καφέ και αρτοσκευάσματα και επιτρέπει σε οποιονδήποτε, πελάτη της Capital One ή όχι, να καθίσει μέσα στο καφέ για να εργαστεί και να δικτυωθεί.

«Η τραπεζική δεν θα πρέπει να είναι αυτή η εμπειρία κάποιου που κάθεται με ένα κοστούμι πίσω από ένα γραφείο και μιλάει για την αίτηση δανείου σας, αλλά θα πρέπει να είναι κάποιος που κάθεται μαζί σας, και μπορεί να σας βοηθήσει με αυτές τις ερωτήσεις σχετικά με τα χρήματα και τα οικονομικά», είπε η Jennifer Windbeck. , επικεφαλής των καναλιών και λειτουργιών λιανικής τραπεζικής της Capital One.

Τράπεζες όπως η JPMorgan Chase, η Bank of America και η Wells Fargo είχαν κλείσει υποκαταστήματα από την οικονομική κρίση του 2008. Έβλεπαν μικρή ανάγκη για τα δίκτυά τους με χιλιάδες φυσικές τοποθεσίες, όταν λιγότεροι Αμερικανοί έμπαιναν σε ένα υποκατάστημα τακτικά για συνήθεις τραπεζικές ανάγκες και τα ΑΤΜ είχαν αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τα ταμεία. Στα υποκαταστήματα που παρέμεναν, οι πελάτες παρατηρούσαν συχνά φθαρμένα έπιπλα γραφείου.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα φαινόταν ότι η μοίρα του τραπεζικού υποκαταστήματος είχε σφραγιστεί όταν τα τεχνολογικά κέρδη κατά τη διάρκεια της πανδημίας κατέστησαν δυνατή την αγορά ενός σπιτιού ή ενός αυτοκινήτου χωρίς να αλληλεπιδράσετε σωματικά με άλλον άνθρωπο. Ο τραπεζικός κλάδος των ΗΠΑ εκτιμάται ότι έχει κλείσει περίπου 4.000 υποκαταστήματα από το 2020, σύμφωνα με τον National Community Reinvestment Coalition.

Η τάση του κλεισίματος καταστημάτων μπορεί να αντιστρέφεται ή τουλάχιστον να επιβραδύνεται. Η Chase προσθέτει νέα υποκαταστήματα, ενώ η Bank of America έχει μειώσει σημαντικά το ποσοστό κλεισίματος καταστημάτων. Άλλες μεγάλες τράπεζες όπως η Capital One και η Wells Fargo προσθέτουν σιγά σιγά υποκαταστήματα επίσης.

Οι τράπεζες βρίσκουν νέες χρήσεις για τα υποκαταστήματά τους, συχνά με απροσδόκητους τρόπους.

Παρά την εξάπλωση της ψηφιακής τραπεζικής, οι τραπεζίτες και οι κοινοτικές ομάδες εξακολουθούν να τονίζουν ότι τα φυσικά υποκαταστήματα είναι αναγκαιότητα. Η βιομηχανία και η ανεξάρτητη έρευνα έχουν δείξει ότι οι Αμερικανοί εξακολουθούν να θέλουν να εισέλθουν σε έναν κλάδο όταν πρόκειται για μεγάλα οικονομικά ζητήματα όπως η αγορά σπιτιού ή αυτοκινήτου, η προετοιμασία για συνταξιοδότηση, η αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων του γάμου ή του διαζυγίου ή η απόκτηση νέου παιδιού.

Ορισμένες τράπεζες χτίζουν ακόμη και νέα υποκαταστήματα σε μοναδικές τοποθεσίες που αρχικά δεν φωνάζουν «αυτή πρέπει να είναι τράπεζα».

Η Bank of America, για παράδειγμα, έφερε τη Rebekah Sigfrids από τα Sephora και τη Victoria’s Secret ως την πρώτη της εσωτερική σχεδιάστρια για υποκαταστήματα αντί να χρησιμοποιεί παραδοσιακούς τρίτους εργολάβους.

Στεγαστικό δάνειο: Μην χάσεις την ευκαιρία – Αυτοί δίνουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ

Στεγαστικό δάνειο: Τα 6+1 μέτρα για επίλυση του στεγαστικού. Πρόγραμμα κοινωνικής αντιπαροχής που θα διαθέτει σπίτια με χαμηλά ενοίκια, ακίνητα του Δημοσίου σε ιδιώτες, τίτλους ιδιοκτησίας σε καταπατημένα, αλλά και πλατφόρμα ανεύρεσης φθηνής κατοικίας προβλέπει το σχέδιο της κυβέρνησης για τη στέγη. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός για την επίλυση του στεγαστικού προβλήματος προβλέπει 36.000 ακίνητα του Δημοσίου που θα περάσουν σε ιδιώτες, επιπλέον κονδύλια για έναν νέο κύκλο του προγράμματος «Σπίτι μου», πρόσθετες παρεμβάσεις -ίσως και με πλαφόν- σε ιδιοκτήτες με πολλά Airbnb, πρόγραμμα κοινωνικής αντιπαροχής που θα διαθέτει σπίτια με φθηνά ενοίκια, τίτλους ιδιοκτησίας σε καταπατημένα, αλλά και πλατφόρμα ανεύρεσης φθηνής κατοικίας.

Η επίλυση του στεγαστικού προβλήματος αποτελεί προσωπικό στοίχημα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, κάτι που φροντίζει να επαναλαμβάνει σε κάθε δημόσια εμφάνισή του.

Το νέο και ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι αμέσως μετά τις ευρωεκλογές τα προγράμματα αυτά θα είναι βασική προτεραιότητα για τα συναρμόδια υπουργεία, προκειμένου εντός του έτους να αλλάξουν τα δεδομένα τόσο στην αγορά ακινήτων όσο και στις μισθώσεις.

Στόχος είναι να αυξηθεί η προσφορά των ακινήτων και να συγκρατηθεί το συνεχιζόμενο ράλι σε τιμές αγοράς αλλά και στα ενοίκια.

Το αποτέλεσμα των κυβερνητικών παρεμβάσεων, προφανώς, θα διαμορφωθεί ανάλογα με τις ευρύτερες συνθήκες που επικρατούν, καθώς οι διακυμάνσεις στην ελληνική κτηματαγορά επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από εξωγενείς παράγοντες όπως οι διεθνείς τιμές και το αυξημένο κόστος στα υλικά για οικοδομή – ανακαινίσεις κ.λπ. Κι όλα αυτά, ενώ συνεχίζεται η τάση με τις μαζικές αγορές ακινήτων, τόσο ως επενδυτική κίνηση όσο και λόγω της μεταβατικής περιόδου για την απόκτηση Golden Visa με τις χαμηλές τιμές.

Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες θα ξεδιπλώνονται σταδιακά, όπως η κοινωνική αντιπαροχή που αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα (με δεδομένο ότι οι πρώτοι διαγωνισμοί σε μεγάλο βαθμό είναι έτοιμοι) και τα καταπατημένα για τα οποία το προσεχές διάστημα ανοίγει πλατφόρμα για τις αιτήσεις για 90.000 τίτλους ιδιοκτησίας.

Ακόμη, μέσα στο φθινόπωρο η κυβέρνηση θα έχει στα χέρια της μια ειδική μελέτη που θα δείχνει ποιες παρεμβάσεις θα πρέπει να γίνουν στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων. Παράλληλα, μέσα σε όλο αυτό το διάστημα θα ετοιμάζονται και θα βγαίνουν στον αέρα τα πακέτα με τα δημόσια ακίνητα που θα παρέχονται για αξιοποίηση σε ιδιώτες.

Ειδικότερα:

Δημόσια ακίνητα: Είναι σε εξέλιξη η πλήρης καταγραφή και ταυτοποίηση 36.000 ακινήτων της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Αυτό το project θα δώσει τη δυνατότητα να αποτιμηθούν πλήρως 6.000 ακίνητα, εκ των οποίων τα 1.000 θα μπουν σε άμεσο πλάνο ωρίμανσης και αξιοποίησης.

Βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb: Η κυβέρνηση προχωράει σε μια μελέτη σκοπιμότητας για το αν πρέπει να υπάρξουν νέες παρεμβάσεις στη βραχυχρόνια μίσθωση.

Η μελέτη θα λαμβάνει υπόψη αφενός το κόστος, δηλαδή τις απώλειες για τους ιδιοκτήτες και για τα δημόσια έσοδα από νέα περιοριστικά μέτρα (π.χ. πλαφόν στις ημέρες ή στον αριθμό αδειών λειτουργίας), και αφετέρου το πώς θα επηρεαστεί -ή, καλύτερα, θα περιοριστεί- το οικιστικό πρόβλημα.

Η μελέτη αυτή θα είναι η μια παράμετρος που θα επηρεάσει τις κυβερνητικές αποφάσεις για νέους περιορισμούς στις βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Η άλλη παράμετρος είναι η μόνιμη στρατηγική της κυβέρνησης, δηλαδή ο διαχωρισμός όσων έχουν επιχείρηση με πάνω από δύο Airbnb και όσων νοικιάζουν απλώς ένα ακίνητο μέσα από τις πλατφόρμες. Προφανώς, στο επίκεντρο των όποιων νέων μέτρων θα είναι και πάλι η επιχειρηματική δράση στις βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Κοινωνική αντιπαροχή: Το πρόγραμμα θα εστιάζει στην εύρεση προσιτής κατοικίας για νέους, 18-39 ετών, αξιοποιώντας ακίνητα του Δημοσίου μέσω ΣΔΙΤ για την ανέγερση κοινωνικών κατοικιών.

Στην πρώτη φάση του προγράμματος θα ανακατασκευαστούν αδρανή κτίρια του Δημοσίου ώστε να παραχωρηθούν έναντι μικρού μισθώματος σε νέους ή νέα ζευγάρια.

Στη δεύτερη φάση θα πραγματοποιηθούν εντός του 2024 οι διαγωνισμοί για να επιλεχθούν οι ανάδοχοι που θα αξιοποιήσουν αδόμητα οικόπεδα της ΔΥΠΑ, με στόχο το 2025 να έχει ολοκληρωθεί η ανέγερση των πρώτων κατοικιών από τους ιδιώτες κατασκευαστές.

Στη συνέχεια, η ΔΥΠΑ θα δημοσιεύσει την πρόσκληση για την επιλογή των δικαιούχων βάσει κοινωνικών κριτηρίων. Οι πρώτοι διαγωνισμοί είναι σε ώριμο στάδιο προκήρυξης.