Ένα επικίνδυνο θαλάσσιο πλάσμα που θυμίζει μέδουσα έχει αρχίσει να ξεβράζεται μαζικά σε παραλίες του Ατλαντικού, προκαλώντας αναστάτωση και έκτακτα μέτρα ασφαλείας.
Πρόκειται για τον περίφημο «Πορτογάλο πολεμιστή», γνωστό και ως Physalia physalis, ένα τροπικό θαλάσσιο είδος με εντυπωσιακές μπλε αποχρώσεις και χαρακτηριστική γεμάτη αέρα κύστη που επιπλέει στην επιφάνεια του νερού.
► Μεγάλη προσοχή: Οι παραλίες που είναι ακατάλληλες για κολύμπι στην Αττική (Ανανεωμένη λίστα)
Αν και μοιάζει με κοινή μέδουσα, στην πραγματικότητα είναι κάτι πολύ πιο σύνθετο και το τσίμπημά του μπορεί να προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις, όπως έντονο ερεθισμό του δέρματος, εμετούς και δυσκολία στην αναπνοή.
Η μαζική εμφάνισή του οδήγησε σε κλείσιμο πολλών δημοφιλών παραλιών κατά μήκος των ακτών του Ατλαντικού, με τις τοπικές αρχές να παραμένουν σε επιφυλακή. Ανάμεσα στις περιοχές που επηρεάστηκαν περιλαμβάνονται γνωστά παραθαλάσσια θέρετρα, με αρκετές παραλίες να έχουν ανοίξει ξανά, αλλά υπό συνεχή παρακολούθηση της κατάστασης. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να κλείσουν ξανά αν εντοπιστούν νέες συγκεντρώσεις του επικίνδυνου οργανισμού.
Οι ειδικοί συνιστούν στους λουόμενους να αποφεύγουν την επαφή με το πλάσμα, ακόμα και όταν φαίνεται ακίνητο στην άμμο, καθώς ακόμη και νεκρό μπορεί να προκαλέσει τσούξιμο και τοξικές αντιδράσεις.
Τι πρέπει να κάνεις αν σε τσιμπήσει Πορτογάλος Πολεμιστής
Με πλοκάμια μήκους 20 μέτρων, μπορεί να σκοτώσει μικρά θαλάσσια πλάσματα και, σε σπάνιες περιπτώσεις, να σκοτώσει και άνθρωπο.
Ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι αναρρώνουν από τα τσιμπήματα αφού λάβουν ιατρική περίθαλψη, ο πόνος μπορεί να δυσχεράνει το κολύμπι και να αυξήσει τον κίνδυνο πνιγμού. Η εφαρμογή γλυκού νερού, άμμου ή το τρίψιμο του δέρματος μπορεί να επιδεινώσει την αντίδραση, προειδοποιούν οι ειδικοί.
Νέα εποχή για τα Zara: Μπαίνουν σε… όλα τα λιμάνια
Ο Αμάνθιο Ορτέγκα, ο δισεκατομμυριούχος πίσω από την παγκόσμια αυτοκρατορία της Zara, προχωρά σε μια νέα εντυπωσιακή επενδυτική κίνηση, αποκτώντας το 49% της βρετανικής εταιρείας λιμένων και logistics PD Ports, μέσω του επενδυτικού του οχήματος Pontegadea Inversiones.
► ZARA: Επιστρέφει λεφτά σε χιλιάδες Έλληνες – Δείτε την ανακοίνωση
Όπως ανακοίνωσε η PD Ports την Τρίτη, η συμφωνία προβλέπει τη μερική εξαγορά του μεριδίου από τη Brookfield Asset Management, η οποία θα διατηρήσει το υπόλοιπο 51% και θα συνεχίσει να δραστηριοποιείται στην εταιρεία ως μακροπρόθεσμος μέτοχος. Οι όροι της συμφωνίας δεν έγιναν γνωστοί, ενώ ούτε η Brookfield ούτε η PD Ports απάντησαν άμεσα σε αιτήματα για περισσότερες λεπτομέρειες.
Η PD Ports διαχειρίζεται 11 βασικές τοποθεσίες στο Ηνωμένο Βασίλειο, μεταξύ των οποίων τα σημαντικά λιμάνια Teesport και Hartlepool, αποτελώντας κρίσιμο κρίκο στην εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας.
Από τη μόδα… στα ακίνητα και τα logistics
Η νέα αυτή εξαγορά δεν είναι μεμονωμένο γεγονός, αλλά μέρος ενός ευρύτερου «ντεμαράζ» κινήσεων από τον Ορτέγκα, ο οποίος φαίνεται να χτίζει την ισχυρότερη ιδιωτική αυτοκρατορία ακινήτων στην Ευρώπη.
Το οικογενειακό του γραφείο Pontegadea, με έδρα την Κορούνια της Ισπανίας, έχει πραγματοποιήσει μέσα στους τελευταίους τρεις μήνες επενδύσεις που ξεπερνούν τα 500 εκατομμύρια δολάρια:
- Αγορά πεντάστερου ξενοδοχείου στο Παρίσι
- Απόκτηση πολυώροφου κτιρίου στη Φλόριντα
- Επένδυση σε εμβληματικό κτίριο στη λεωφόρο Diagonal της Βαρκελώνης
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, η Pontegadea βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις για την αγορά ενός ακόμα κτιρίου στο Μαϊάμι, με τίμημα που αγγίζει τα 275 εκατομμύρια δολάρια.
Ο Ορτέγκα, που έχει επανειλημμένα αναφερθεί στην ανάγκη διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου του, φαίνεται να επιδιώκει όχι απλώς υψηλές αποδόσεις, αλλά και στρατηγικές θέσεις σε κρίσιμους τομείς, όπως τα logistics, τα εμπορικά ακίνητα και η φιλοξενία.
Με αυτή την τελευταία κίνηση στη μεταφορική υποδομή του Ηνωμένου Βασιλείου, ο ιδρυτής της Zara δείχνει πως η αυτοκρατορία του δεν περιορίζεται πια στον κόσμο της μόδας, αλλά εξαπλώνεται σταθερά σε όλο το φάσμα της παγκόσμιας οικονομίας.
Δεν έχεις λεφτά για διακοπές; Πάρε 200 ευρώ από το κράτος
Νέο γύρο κρατικής ενίσχυσης (επίδομα) για διακοπές σε επιλεγμένες περιοχές της Ελλάδας φέρνει το πρόγραμμα Thessaly & Evros Pass 2025, με ψηφιακές επιταγές έως και 200 ευρώ για τουρισμό εντός της χώρας.
► Ανακοίνωσαν νέο επίδομα: Ποιοι θα πάρουν λεφτά από το κράτος
Το πρόγραμμα υλοποιείται βάσει της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Αριθμ. 42364 / ΦΕΚ Β’ 3765/16.07.2025) και θα εφαρμοστεί σε τρεις φάσεις μέσα στο έτος.
Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις
Η υποβολή αιτήσεων αναμένεται να ξεκινούν σήμερα, Τετάρτη 23 Ιουλίου μέσω της ειδικής πλατφόρμας vouchers.gov.gr.
Οι δικαιούχοι θα δουν τα ποσά να πιστώνονται σε ψηφιακή κάρτα, την οποία θα μπορούν να χρησιμοποιούν αποκλειστικά για τουριστικές δαπάνες κατά την περίοδο των διακοπών.
Ποια είναι τα ποσά και οι περιοχές
Οι επιταγές κατανέμονται ανάλογα με την περιοχή και την κατηγορία ως εξής:
-
Thessaly Pass A 2025: 150 ευρώ για διακοπές σε συγκεκριμένες περιοχές της Θεσσαλίας
-
Thessaly Pass B 2025: 150 ευρώ για άλλες επιλέξιμες περιοχές της Θεσσαλίας
-
Evros Pass 2025: 200 ευρώ για διακοπές στον Έβρο
Ποιοι είναι δικαιούχοι
Οι δικαιούχοι θα οριστούν βάσει εισοδηματικών και κοινωνικών κριτηρίων, αντίστοιχα με τα προηγούμενα προγράμματα, ενώ αναμένεται να δοθεί προτεραιότητα:
-
Σε κατοίκους πληγεισών περιοχών
-
Σε οικογένειες χαμηλού εισοδήματος
-
Σε δικαιούχους Κοινωνικού Τουρισμού
Οριστικό: Χαράτσι 20 ευρώ σε όποιον πάει διακοπές στις Κυκλαδες
Το χαράτσι που μπαίνει στα ελληνικά νησιά για τους συγκεκριμένους ταξιδιώτες. Οι διακοπές πλέον στην Ελλάδα… κοστίζουν.
► Καταργούνται τα IBAN μας: Τι θα γίνει τώρα με τις τράπεζες
Από την 1η Ιουλίου ενεργοποιείται, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Capital.gr, το νέο τέλος επιβατών κρουαζιέρας που προκαλεί ήδη μεγάλες αντιδράσεις από τις εταιρείες του κλάδου. Οι επισκέπτες που αποβιβάζονται σε Μύκονο και Σαντορίνη θα πληρώνουν έως και 20 ευρώ ανά άτομο, ενώ μικρότερο τέλος θα ισχύει και για τα υπόλοιπα νησιά και λιμάνια της χώρας.
► Έκτακτη εξέλιξη με όλα τα Iban στις τράπεζες: Τι έγινε
Το τέλος, που επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμάνι, διαμορφώνεται ως εξής:
Από 1 Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου:
- 20€ για αποβίβαση σε Μύκονο & Σαντορίνη
- 5€ για τους υπόλοιπους λιμένες της χώρας
Από 1 Οκτωβρίου έως 31 Οκτωβρίου και 1 Απριλίου έως 31 Μαΐου:
- 12€ για Μύκονο & Σαντορίνη
- 3€ για τους υπόλοιπους λιμένες
Από 1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου:
- 4€ για Μύκονο & Σαντορίνη
- 1€ για τα υπόλοιπα λιμάνια
Το τέλος δεν υπόκειται σε ΦΠΑ και επιβάλλεται μόνο με την αποβίβαση του επιβάτη στο εκάστοτε λιμάνι.
Τα έσοδα δεν καταλήγουν στα ταμεία του κράτους, αλλά θα κατευθυνθούν σε έργα και βελτιώσεις υποδομών:
-
1/3 στους δήμους των λιμένων για τουριστικές υποδομές
-
1/3 στο Υπουργείο Ναυτιλίας
-
1/3 στο Υπουργείο Τουρισμού
Στόχος είναι, σύμφωνα με το Υπουργείο, η ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος και η αντιμετώπιση της υπερφόρτωσης που προκαλούν οι χιλιάδες επισκέπτες σε μικρά νησιά.
Oι εταιρείες κρουαζιέρας αντιδρούν έντονα, υποστηρίζοντας ότι:
-
Οι κρατήσεις έχουν γίνει από πέρσι, χωρίς πρόβλεψη για το έξτρα κόστος
-
Το τέλος θα έπρεπε να ισχύσει από το 2026, όχι μέσα στην τουριστική περίοδο
-
Πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα έσοδα όντως θα επιστρέφουν στα νησιά
Οι εταιρείες επικαλούνται επίσης παραδείγματα από το εξωτερικό, όπου τέτοια τέλη πληρώνονται εθελοντικά επί τόπου, και όχι υποχρεωτικά.