Σπουδαία νέα: Η εφορία διαγράφει χρέη – Δείτε ποιους αφορά

Εφορία: Χαρμόσυνα νέα για χιλιάδες φορολογούμενους, καθώς η Εφορία προχωρά σε διαγραφή χρεών.

Τον οδικό χάρτη για την απαλλαγή ή διαγραφή χρεών προς το δημόσιο για υπερχρεωμένα νοικοκυριά που έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους προς την Εφορία με δικαστική απόφαση στο πλαίσιο του ν.3869/2010 (νόμος Κατσέλη), δίνει μέσα από νέες οδηγίες και διευκρινήσεις η ΑΑΔΕ.

Η εγκύκλιος του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή ξεκαθαρίζει το τοπίο για την απαλλαγή του οφειλέτη από το υπόλοιπο των χρεών του στη φορολογική διοίκηση αλλά και τις περιπτώσεις που χάνεται η απαλλαγή, «αναβιώνουν» τα χρέη και ενεργοποιείται η διαδικασία πλειστηριασμού της κύριας κατοικίας.

Οπως ορίζεται στην εγκύκλιο, οι οφειλέτες που έχουν εντάξει τις οφειλές τους στη ρύθμιση του Ν. 3869/2010 απαλλάσσονται από «κάθε τυχόν υφιστάμενο υπόλοιπο οφειλής» και από απαίτηση του Δημοσίου εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:

Να έχει περιληφθεί η απαίτηση του Δημοσίου ως πιστωτή στο σχέδιο διευθέτησης οφειλών που περιλαμβάνεται στην αίτηση του οφειλέτη ενώπιον του αρμόδιου Ειρηνοδικείου και να μην έχει εξαιρεθεί από το δικαστήριο.

  • Να έχει επιδοθεί η αίτηση του οφειλέτη περί υπαγωγής των οφειλών του στον Ν. 3869/2010 στο Δημόσιο.
  • Να έχει συμμορφωθεί ο οφειλέτης στη ρύθμιση των οφειλών του, σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση και τον νόμο, στις οριζόμενες καταβολές εντός της τριετίας, προς όλους τους πιστωτές. Δηλαδή, δεν αρκεί η συμμόρφωση του οφειλέτη προς την κανονική εκτέλεση των υποχρεώσεών του έναντι του Δημοσίου, αλλά απαιτείται η συμμόρφωσή του έναντι του συνόλου των πιστωτών, των οποίων οι απαιτήσεις καταλαμβάνονται από τη δικαστική ρύθμιση.

Ο οφειλέτης απαλλάσσεται για οφειλές:

  • οι οποίες είναι βεβαιωμένες στη Φορολογική Διοίκηση προς το Δημόσιο ή υπέρ τρίτων,
    ατομικές, δηλαδή βεβαιωμένες στον ΑΦΜ του οφειλέτη ή σε ΑΦΜ τρίτου, για τις οποίες όμως ο οφειλέτης έχει αποκλειστική ευθύνη, όπως οφειλές από κληρονομική διαδοχή, ή
  • από συνυπευθυνότητα, δηλαδή βεβαιωμένες στον ΑΦΜ τρίτου προσώπου, για την καταβολή των οποίων ο οφειλέτης ευθύνεται εις ολόκληρον με το πρόσωπο αυτό, υπό την προϋπόθεση ότι ρυθμίζονται από τη δικαστική απόφαση του Ν. 3869/2010.
  • Ο οφειλέτης δεν απαλλάσσεται από βεβαιωμένες οφειλές που α) ενώ είχαν συμπεριληφθεί στην αίτηση περί υπαγωγής τους στον Ν. 3869/2010 εξαιρέθηκαν και δεν ρυθμίστηκαν και β) δεν συμπεριλήφθηκαν από τον οφειλέτη στην αίτησή του ούτε εντάχθηκαν στη διαδικασία από το δικαστήριο.
  • Η απαλλαγή από το υπόλοιπο οφειλών επέρχεται μόνο υπέρ του αιτούντος οφειλέτη που υπήχθη στις προστατευτικές διατάξεις του Ν. 3869/2010 και δεν έχει καμία επίπτωση στην ευθύνη τυχόν τρίτων προσώπων που ευθύνονται αλληλεγγύως με αυτόν έναντι του Δημοσίου (π.χ. συνυπόχρεοι, εγγυητές). Η ευθύνη των προσώπων αυτών εξακολουθεί να υφίσταται.

Για να διαγραφούν οριστικά οι οφειλές για τις οποίες έχει απαλλαγεί ο οφειλέτης θα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • Να έχει καταστεί αμετάκλητη η δικαστική απόφαση με την οποία ρυθμίστηκαν οι οφειλές, σύμφωνα με τον Ν. 3869/2010.
  • Να έχει παρέλθει άπρακτη η προθεσμία για την άσκηση αίτησης έκπτωσης, δηλαδή να έχουν παρέλθει 2 έτη από την επέλευση της απαλλαγής, χωρίς να έχει ασκηθεί από πιστωτή αίτηση έκπτωσης ή, σε περίπτωση που έχει ασκηθεί αίτηση έκπτωσης, να έχει εκδοθεί αμετάκλητη απορριπτική απόφαση επί αυτής.
  • Να μην υφίστανται άλλοι οφειλέτες / ευθυνόμενα πρόσωπα πέραν του απαλλασσόμενου οφειλέτη για τις οφειλές που υπόκεινται σε απαλλαγή.

Εφόσον με τη δικαστική απόφαση εξαιρείται από την εκποίηση η κύρια κατοικία του οφειλέτη, να έχει ολοκληρωθεί η αποπληρωμή των δόσεων που ορίζονται σε αυτή.

Ο οφειλέτης που έτυχε απαλλαγής από το υπόλοιπο των οφειλών ενδέχεται να βρεθεί αντιμέτωπος με την καταγγελία της ρύθμισης από τον πιστωτή και την ενεργοποίηση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης εις βάρος της κύριας κατοικίας του, αν καθυστερήσει τέσσερις τουλάχιστον μηνιαίες δόσεις.

Κατ’ εξαίρεση και παρά την απαλλαγή, ακόμα και οφειλές για τις οποίες απαλλάσσεται ο οφειλέτης αναγγέλλονται από τη φορολογική διοίκηση:

  • στον εκκαθαριστή, εάν τυχόν οριστεί για να προχωρήσει εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη,
  • σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κύριας κατοικίας του οφειλέτη λόγω καταγγελίας της εν λόγω ρύθμισης.

Η απαλλαγή του οφειλέτη ανατρέπεται εάν γίνει δεκτή από το δικαστήριο αίτηση έκπτωσης, η οποία μπορεί να ασκηθεί από πιστωτή εντός 2 ετών από την επέλευση της απαλλαγής.

Εφορία: Αμόλησε τα… σκυλιά – Δείτε τι τάζει στους εφοριακούς για να μας ελέγξουν

Σε ένα ανελέητο κυνήγι των φορολογούμενων έχει επιδοθεί η ΑΑΔΕ, τάζοντας μάλιστα μπόνους στους εφοριακούς!

Εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων, καθώς και των διαδικασιών είσπραξης των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο δρομολογεί η ΑΑΔΕ, μέσω της καθιέρωσης ειδικών πριμ στους εφοριακούς υπαλλήλους.

Με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή καθιερώνονται συγκεκριμένοι στόχοι που οφείλουν να επιτυγχάνουν τα ελεγκτικά τμήματα, αλλά τα τμήματα που θα υπερβούν τους στόχους ως προς τους αριθμούς των ελέγχων και της βεβαίωσης φόρων και προστίμων, θα λαμβάνουν και ειδική χρηματική αμοιβή.

Η αξιολόγηση των Οργανικών μονάδων της Αρχής, με σκοπό τη βράβευση αυτών, αποβλέπει στη μέτρηση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας αυτών βάσει της συνεισφοράς τους στον επιχειρησιακό σχεδιασμό και στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων, αναφέρει η απόφαση.

Τα κριτήρια είναι οι αριθμοί των τακτικών και προληπτικών ελέγχων που πραγματοποιούν και τα πρόστιμα που βεβαιώνουν.

Η αξιολόγηση θα γίνεται από ειδική επιτροπή, με βάση το σύστημα των μορίων, ανάλογα με την επίδοση και το προσωπικό και τον τομέα δράσης της κάθε υπηρεσίας.

Το χρηματικό έπαθλο θα μοιράζεται σε όλους του υπαλλήλους κάθε τμήματος και όχι μόνο στους ελεγκτές.

Ισχυρότερα μπόνους προβλέπονται για την αποκάλυψη σημαντικών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, κάτω από επικίνδυνες συνθήκες, αλλά και για τον επιτυχή χειρισμό υποθέσεων ιδιαίτερης βαρύτητας.

Ειδικότερα, με την απόφαση της ΑΑΔΕ, καθορίζεται το γενικό βραβείο αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας Οργανικών Μονάδων της ΑΑΔΕ και καθώς και ειδικά βραβεία για:

  • Την υψηλή απόδοση και την ιδιαίτερη συνεισφορά των Οργανικών Μονάδων στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της ΑΑΔΕ και στην εκπλήρωση της αποστολής της ή στην επίτευξη οροσήμων που έχουν τεθεί στην Αρχή στο πλαίσιο του Σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας ή για την αποκάλυψη ιδιαίτερα σημαντικών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου.
  • Τη συμμετοχή των Οργανικών Μονάδων στην υλοποίηση σημαντικών έργων ή στην ανταπόκρισή τους σε έκτακτα γεγονότα, εκτός επιχειρησιακού Σχεδίου της ΑΑΔΕ.
  • Την ανάληψη πρωτοβουλιών Οργανικών Μονάδων που προάγουν το έργο της ΑΑΔΕ.
  • Τη διαχείριση υποθέσεων ιδιαίτερης βαρύτητας ή υπό ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας.
  • Κοινωνικής προσφοράς και περιβαλλοντικής ευαισθησίας.

Κριτήριο αξιολόγησης της γενικής βράβευσης αποτελεί η αποδοτικότητα κάθε Οργανικής Μονάδας, ήτοι ο βαθμός επίτευξης αυτής ως προς τους τεθέντες στόχους της βάσει του Επιχειρησιακού Σχεδίου της ΑΑΔΕ, λαμβάνοντας υπόψη το ανθρώπινο δυναμικό της (στελέχωση).

Αναλυτικότερα, τα κριτήρια που θα μετράνε είναι:

  • Η υψηλή απόδοση έναντι στόχων και η ιδιαίτερη συνεισφορά των Οργανικών Μονάδων στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της ΑΑΔΕ.
  • Ο χειρισμός υποθέσεων ιδιαίτερης πολυπλοκότητας εντός ασφυκτικών χρονικών πλαισίων – προθεσμιών, με παράλληλη εκπλήρωση κρίσιμων δεικτών απόδοσης της φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης σε ποσοστό άνω του 100%.
  • Ο επιτυχής συντονισμός Οργανικών Μονάδων στην υλοποίηση στόχων, επιχειρησιακών σχεδίων, προγραμμάτων, μεταρρυθμίσεων ή οροσήμων που έχουν τεθεί στην Αρχή στο πλαίσιο του Σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, με σημαντικά και μετρήσιμα αποτελέσματα στο έργο της ΑΑΔΕ.
  • Η αποκάλυψη ιδιαίτερα σημαντικών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, κάτω από ιδιαίτερα επικίνδυνες συνθήκες, με ουσιαστική βαρύτητα στο έργο της ΑΑΔΕ.
  • Η ανάληψη πρωτοβουλιών Οργανικών Μονάδων, που προάγουν το έργο της ΑΑΔΕ. Οι πρωτοβουλίες αξιολογούνται σύμφωνα με την πρωτοτυπία της ιδέας και την αποτελεσματικότητά της σε συνδυασμό με το πολλαπλασιαστικό όφελος που επιφέρουν.
  • Η υποβολή τεκμηριωμένης πρότασης κατόπιν μελέτης, η οποία οδηγεί σε αύξηση των δημοσίων εσόδων.
  • Ο χειρισμός υποθέσεων ιδιαίτερης βαρύτητας (ως προς το αποτέλεσμα αυτών σε εισπραχθέντα ανά ελεγκτή Οργανικής Μονάδας έσοδα από καταλογισμό φόρων, δασμών ή τελών, κατόπιν ελέγχων).

Εφορία: Δεν θα γλυτώσει κανείς – Ποιους θα ελέγξει άμεσα

Σε νέα αναδιάρθρωση των μηχανισμών για τους φορολογικούς ελέγχους και την είσπραξη των χρεών προς το δημόσιο προχωρεί η ΑΑΔΕ, αναδιοργανώνοντας πλήρως όλες τις υπηρεσίες της.

Στόχος των αλλαγών, που θα ισχύσουν από τις 6 Φεβρουαρίου 2023, όπως προβλέπει η απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής, η βελτίωση της εισπραξιμότητας των φόρων, ο έλεγχος των offshore εταιρειών και η καταπολέμηση της διακίνησης του μαύρου χρήματος, σε συνεργασία με άλλες ελληνικές αρχές ή υπηρεσίες άλλων «συνεργάσιμων» κρατών.

Ειδικότερα, στην ΑΑΔΕ συνιστώνται  δύο οργανικές μονάδες, επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης, με τίτλους «Γενική Διεύθυνση Φορολογίας (Γ.Δ.Φ.)» και «Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Λειτουργιών (Γ.Δ.Φ.Λ.)».

Επίσης συστήνονται τέσσερις οργανικές μονάδες, επιπέδου Διεύθυνσης, δύο (2) στη Γ.Δ.Φ., με τίτλους «Διεύθυνση Ελεγκτικών Διαδικασιών (ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ.)» και «Διεύθυνση Διαδικασιών Εισπράξεων και Επιστροφών (ΔΙ.Δ.ΕΙΣ.ΕΠ.)» και δύο στη Γ.Δ.Φ.Λ., με τίτλους «Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχων (ΔΙ.Ε.Σ.ΕΛ.)» και «Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Εισπράξεων και Επιστροφών (ΔΙ.Ε.Σ.Ε.Ε.)».

Συγχρόνως αναδιαρθρώνονται οι αρμοδιότητες των Ελεγκτικών Κέντρων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς και τα επιμέρους τμήματα φορολογικών ελέγχων και εισπράξεων φόρων της ΑΑΔΕ.

Ο επιχειρησιακός στόχος της Διεύθυνσης Ελεγκτικών Διαδικασιών (ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ.) είναι η διασφάλιση της ορθής και ενιαίας εφαρμογής της νομοθεσίας που αφορά στους φορολογικούς ελέγχους, καθώς και στους ελέγχους δέουσας επιμέλειας, προκειμένου να επιτευχθεί η βελτίωση: 

  • της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας του φοροελεγκτικού μηχανισμού και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των φορολογουμένων και 
  • της ποιότητας του ελεγκτικού έργου του φοροελεγκτικού μηχανισμού για τη μεγιστοποίηση της διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου.

Οι αρμοδιότητες της ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ. κατανέμονται μεταξύ των Τμημάτων της και είναι οι ακόλουθες:

  1. Η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου και για την κατάρτιση κανονιστικών πράξεων, εγκυκλίων και οδηγιών για θέματα, που αφορούν στην τήρηση λογιστικών αρχείων (βιβλίων και έκδοση στοιχείων), στον καταλογισμό παραβάσεων και στην επιβολή προστίμων για τη μη συμμόρφωση με τις κείμενες διατάξεις, περί τήρησης βιβλίων, έκδοσης στοιχείων και υποχρέωσης χρήσης Φ.Η.Μ., με βάση τις διαμορφούμενες συνθήκες, τάσεις, μεταβολές και απαιτήσεις του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος και του φοροελεγκτικού και φοροεισπρακτικού μηχανισμού, καθώς και η μέριμνα για την ερμηνεία αυτών.
  2. Η συνδυαστική αξιοποίηση (διασταύρωση) των Ηλεκτρονικών Βιβλίων «MyData».
  3. Ο καθορισμός των υπόχρεων έκδοσης αποδείξεων λιανικών συναλλαγών με τη χρήση φορολογικών μηχανισμών, καθώς και εξαιρέσεων από τη χρήση αυτών.
  4. Η μελέτη και η κατάρτιση εγχειριδίων μερικών επιτόπιων ελέγχων, πρόληψης, κατά λόγο αρμοδιότητας, με βάση τις σχετικές με την τήρηση λογιστικών αρχείων επιχειρησιακές απαιτήσεις.
  5. Η διαχείριση θεμάτων, που αφορούν στο φορολογικό πιστοποιητικό.
  6. Η εκπόνηση οδηγών ελέγχων και ελάχιστων ελεγκτικών επαληθεύσεων για ελέγχους, που διενεργούν οι Ελεγκτικές Υπηρεσίες της Γ.Δ.Φ.Λ., πλην των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., για τους οποίους θα εφαρμόζονται μέθοδοι έμμεσου προσδιορισμού φορολογητέας ύλης, καθώς και η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου και την κατάρτιση σχετικών κανονιστικών πράξεων, εγκυκλίων και οδηγιών για θέματα ελέγχου.
  7. Η εκπόνηση προγραμμάτων ελέγχου της ορθής και ποιοτικής εφαρμογής των διαδικασιών ελέγχου για την βελτίωση αυτών, προγραμμάτων, που αφορούν στο φορολογικό πιστοποιητικό και την τήρηση διαδικασιών για το εύρος τύπων ελέγχου.
  8. Η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου για την ποινικοποίηση της φοροδιαφυγής, ιδίως για την επιβολή του μέτρου της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων επιτηδευματιών, τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων, πριν από την απόκτηση εκτελεστού τίτλου και των προληπτικών και διασφαλιστικών μέτρων κατά τον έλεγχο και τα πρόστιμα και τις λοιπές διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται κατόπιν ελέγχου.
  9. Η γραπτή συναίνεση για τη μη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας, ακόμη και όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, σε ειδικές περιπτώσεις διασφάλισης σοβαρών συμφερόντων του Δημοσίου ή σε περιπτώσεις οικονομικού εγκλήματος και μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή.
  10. Η παρακολούθηση της δικαστηριακής νομολογίας, που αφορά σε φορολογικά θέματα.
  11. Ο συντονισμός και η υποστήριξη των ενεργειών της Α.Α.Δ.Ε. για την πρόληψη και την καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
  12. Η τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από το θεσμικό πλαίσιο περί αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών.
  13. Η υποστήριξη των ελέγχων δέουσας επιμέλειας, αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
  14. Η εκπόνηση ειδικών επιχειρησιακών προγραμμάτων ελέγχων ηλεκτρονικού εμπορίου, ενδοομιλικών συναλλαγών, εξωχώριων (offshore) εταιρειών.
  15. Η μελέτη, έρευνα και συγκέντρωση στοιχείων από φορολογουμένους και από αρμόδιες υπηρεσίες στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή, για θέματα ελέγχου ηλεκτρονικού εμπορίου.
  16. Η διερεύνηση συναλλαγών Ελλήνων φορολογουμένων με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε χώρες με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς.

Μεταξύ των τμημάτων που ιδρύονται είναι το «Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχου Φυσικών Προσώπων Μεγάλου και Μεσαίου Πλούτου» με στόχο τον έλεγχο φυσικών προσώπων, εφόσον πληρούν οποιοδήποτε από τα παρακάτω κριτήρια:

  • H αξία ακίνητης περιουσίας του φορολογουμένου, του/της συζύγου και των προστατευόμενων τέκνων αυτού, όπως υπολογίζεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ΟΠΣ Περιουσιολογίου της ΑΑΔΕ, υπερβαίνει αθροιστικά, από την 1η-12015 και μετά τουλάχιστον σε ένα έτος, το ποσό του 1.000.000 ευρώ.
  • H ετήσια τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης, που προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2018, υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ.
  • Τα ποσά δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων στο φορολογικό έτος 2018 υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ.
  • Απέστειλαν στο εξωτερικό χρηματικά εμβάσματα συνολικού ύψους 100.000 ευρώ, σε τουλάχιστον ένα έτος από το 2015 και μετά.