Μισθοί: Δεν είναι μόνο ο κατώτος μισθός που αυξάνεται. Το ΣτΕ ανακοίνωσε πως οι τριετίες δεν πρέπει να καταργηθούν και έτσι οι μισθοί των εργαζομένων αναμένεται να αυξηθούν τους επόμενους μήνες. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Οι προσφεύγοντες υποστήριζαν ότι οι τριετίες στις κατώτατες αμοιβές έχουν καταργηθεί, ενώ η επίμαχη εγκύκλιος διευκρινίζει ότι οι τριετίες πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλλονται
Ο κύβος ερίφθη για το «καυτό» θέμα του επιδόματος προυπηρεσίας με το Συμβούλιο της Επικρατείας να απορρίπτει την αίτηση ακύρωσης του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) και άλλων περιφερειακών εργοδοτικών Ενώσεων που ζητούσαν να ακυρωθεί η εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας της 18ης Φεβρουαρίου 2019, με την οποία δινόντουσαν οδηγίες για την εφαρμογή του νέου κατώτατου μισθού των 586ευρώ του ημερομισθίου και την καταβολή τριετιών στους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας.
Αυτή η εκκρεμότητα της απόφασης του ΣτΕ ήταν κομβικής σημασίας καθώς το εάν θα «ξεμπλόκαρε» το πρόγραμμα του επιδόματος υπηρεσίας που είχε «παγώσει» από το 2012, θα κρίνει μεταξύ άλλων και τις κατώτατες αποδοχές.
Η αίτηση των εργοδοτικών Οργανώσεων απορρίφθηκε ως απαράδεκτη, καθώς οι σύμβουλοι Επικρατείας του Δ΄ Τμήματος, έκριναν ότι η επίμαχη εγκύκλιος του υπουργού Εργασίας που παρείχε οδηγίες «για την εφαρμογή του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου για τους υπαλλήλους και εργατοτεχνίτες όλης της χώρας» είναι καθαρά ερμηνευτική εγκύκλιος και δεν μπορεί να προσβληφθεί στο ΣτΕ.
Ειδικότερα, στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχε προσφύγει τον Απρίλιο του 2019 ο ΣΕΒ και άλλοι έξι περιφερειακοί σύνδεσμοι-Ενώσεις, ζητώντας να ακυρωθεί η επίμαχη εγκύκλιος η οποία προέβλεπε τα καθορισθέντα με την υπ΄ αριθμ. 4241/127/30.1.2019 απόφαση του υπουργού Εργασίας, ποσά με τα οποία θα προσαυξάνονται οι τριετίες σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νόμο 4093/2012.
Οι προσφεύγοντες υποστήριζαν ότι οι τριετίες στις κατώτατες αμοιβές έχουν καταργηθεί, ενώ η επίμαχη εγκύκλιος διευκρινίζει ότι οι τριετίες πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλλονται. Μάλιστα, στην προσφυγή αναφερόταν πως δεν έχει τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία για τις τριετίες, και η επίμαχη εγκύκλιος δεν έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ενώ γινόταν λόγος για οικονομική επιβάρυνση από τον καθορισμό των αποδοχών των εργαζομένων οι οποίες θα προσαυξηθούν ανάλογα με την προϋπηρεσία (τριετίες) του κάθε εργαζόμενου.
Μισθοί: Τι αναφέρει η απόφαση
Το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ απέρριψε ως απαράδεκτη την αίτηση του ΣΕΒ σημειώνοντας ότι η εν λόγω εγκύκλιος «δεν είναι εκτελεστή διότι έχει χαρακτήρα ερμηνευτικής εγκυκλίου» και προσθέτοντας ότι με την επίμαχη εγκύκλιο το υπουργείο Εργασίας παρέχει υποδείξεις για την ορθή εφαρμογή και συμμόρφωση του ισχύοντος νομικού πλαισίου, που όμως οι υποδείξεις αυτές «δεν είναι καθ΄ ευατές δεσμευτικές για τους αποδέκτες και δεν αποτελούν νομική δέσμευση γι΄ αυτούς».
Οι σύμβουλοι επικρατείας αναφέρουν, ότι «δεν παράγονται δεσμευτικές έννομες συνέπειες από τις υποδείξεις σχετικά με το ύψος των καταβλητέων αποδοχών, η δε προσβαλλόμενη πράξη δεν αποτελεί κατόπιν τούτων εκτελεστή διοικητική πράξη». Μάλιστα, στο σκεπτικό της απόφασης ξεκαθαρίζεται ότι οι εργοδότες «μπορούν να μη συμμορφωθούν στο περιεχόμενο της εγκυκλίου αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τις προβλεπόμενες τυχόν από το νόμο κυρώσεις, στην περίπτωση που οι ενέργειες τους δεν θα είναι πράγματι νόμιμες».
Υπενθυμίζεται, ότι οι τριετίες στον κατώτατο μισθό και το ημερομίσθιο αποτελούν αυξήσεις αμοιβών που έχουν σχέση με την προϋπηρεσία των εργαζομένων σε οποιονδήποτε εργοδότη. Το επίδομα προϋπηρεσίας, («τριετίες»), ισούται με 10% επί του κατώτατου μισθού και μπορούν να καταβληθούν έως τρεις τριετίες κατ’ ανώτατο όριο.
Μισθοί: Θα ξεπεράσει τα 703 ευρώ ο κατώτατος
Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για μια νέα αύξηση δεύτερη μέσα στο 2022 του κατώτατου μισθού. Ήδη δόθηκε το πράσινο φως στους επιστημονικούς φορείς να συντάξουν τις σχετικές μελέτες, όπως προβλέπει ο νόμος. Το ενδεχόμενο για μια «σημαντική αύξηση» έχει αφήσει ανοικτό η ίδια η κυβέρνηση, με δηλώσεις από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη μέχρι και τον αρμόδιο υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη.
Η νέα αύξηση θα δοθεί, όπως προβλέπεται σε πρόσφατη τροπολογία που ψηφίστηκε από τη Βουλή, από την 1η Μαΐου, και το ύψος της θα καθοριστεί μέχρι τα μέσα Απριλίου. Ήδη, την Πέμπτη συνεκλήθη η Επιτροπή Διαβούλευσης για τον Κατώτατο Μισθό, υπό την Προεδρία του ομ. καθηγητή Νομικής Αθηνών και Προέδρου του ΟΜΕΔ Κώστα Παπαδημητρίου, αποστέλλοντας προσκλήσεις στους αρμόδιους επιστημονικούς φορείς για μελέτη και υποβολή, εκ μέρους τους, των σχετικών εκθέσεων.
Βάσει του προγραμματισμού, η σύνταξη και η υποβολή των εκθέσεων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο έως την 28η Φεβρουαρίου 2022. Θα ακολουθήσει η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευόμενου από την Επιτροπή Συντονισμού προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση το αργότερο έως την 15η Μαρτίου 2022.
Όλα τα υπομνήματα καθώς και οι εκθέσεις των φορέων θα πρέπει να διαβιβαστούν στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) έως τις 31 Μαρτίου, ώστε στη συνέχεια το ΚΕΠΕ να συντάξει Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης το αργότερο έως την 15η Απριλίου 2022.
Η τελική εισήγηση του υπουργού Εργασίας προς το Υπουργικό Συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών θα γίνει εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του Απριλίου 2022.
Υπενθυμίζεται ότι στην Ελλάδα από την 1η Ιανουαρίου του 2022 ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε κατά 2%, φθάνοντας τα 663 ευρώ τον μήνα (μεικτά), που εάν υπολογιστεί σε 12μηνη βάση, ανέρχεται σε 774 ευρώ τον μήνα.
Το κύμα ακρίβειας που σαρώνει την αγορά και οδήγησε, στην πράξη, την κυβέρνηση να επισπεύσει την διαδικασία αύξησης του κατώτατου μισθού, παράλληλα με την αύξηση του ΑΕΠ, δημιουργεί τις συνθήκες για ικανοποιητικές αυξήσεις.
Τα σενάρια που υπάρχουν είναι δύο σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες:
- Νέα αύξηση των κατώτατων απολαβών κατά 5%, κάτι που θα ανέβαζε τον μισθό στα 696 ευρώ.
- Νέα αύξηση 6%, ώστε ο νέος κατώτατος από την 1η Μαΐου να φτάσει στα 703 ευρώ και σε 14μηνη βάση τα 820 ευρώ.
Αυξήσεις λόγω της αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού θα προκύψουν και για:
- Το επίδομα ανεργίας που πλέον έχει διαμορφωθεί στα 407 ευρώ.
- Το ειδικό βοήθημα λήξης ανεργίας το οποίο ισούται με 13 ημερήσια επιδόματα ανεργίας
- Το ειδικό βοήθημα μετά από τρίμηνη παραμονή στα μητρώα των ανέργων: Ισούται με 15 ημερήσια επιδόματα ανεργίας
- Το ειδικό Βοήθημα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας: ισούται με 15 ημερήσια επιδόματα ανεργίας
- Το ειδικό Βοήθημα λόγω Επίσχεσης Εργασίας ή Διακοπής Εργασιών: ισούται με 20 ημερήσια επιδόματα ανεργίας
- Το ειδικό εποχικό βοήθημα: Το ύψος του προκειμένου για οικοδόμους ορίζεται στο 70% του 37πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη, ενώ για τα επαγγέλματα των μουσικών – τραγουδιστών, ηθοποιών κλπ στο 70% του 25πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη
Το βοήθημα Ανεργίας Αυτοτελώς και Ανεξαρτήτως Απασχολουμένων – Ασφαλισμένων: Το μηνιαίο ποσό της παροχής ισούται με το μηνιαίο επίδομα ανεργίας, το οποίο εξαρτάται από το κατώτατο νομοθετημένο ημερομίσθιο.