Αυτοκίνητο: Τα χειρότερα… έρχονται για τους ασυνεπείς οδηγούς καθώς με νέο νομοσχέδιο θα πληρώσουν «χρυσάφι» αν το όχημά τους μείνει ανασφάλιστο ή χωρίς ΚΤΕΟ!
Οριστικό τέλος στα οχήματα που κινούνται χωρίς ασφάλεια, χωρίς να έχουν περάσει από ΚΤΕΟ αλλά και χωρίς να έχουν εξοφλήσει τα Τέλη Κυκλοφορίας βάζει το άρθρο 31 που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο που κατέθεσε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Κτηματολογίου, νέες Ψηφιακές υπηρεσίες και ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης.
Με το άρθρο 31 προβλέπεται η υλοποίηση από τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών (Γ.Γ.Ψ.Δ.Α.Δ.) σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) των ηλεκτρονικών υπηρεσιών παροχής πληροφοριών οχημάτων («myAuto» και «Audit-Car»), οι οποίες θα είναι προσβάσιμες μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-Ε.Ψ.Π.). Οι εν λόγω ηλεκτρονικές υπηρεσίες θα παρέχουν σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση σε βασικές πληροφορίες όσον αφορά στα οχήματα, όπως στα βασικά στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, στην εξόφληση των τελών κυκλοφορίας, στον τεχνικό έλεγχο και στην ασφάλιση του οχήματος.
Ειδικότερα μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας «myAuto», οι ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν πρόσβαση, σε πραγματικό χρόνο, σε πληροφορίες που αφορούν στο όχημά τους και σχετίζονται, ιδίως, με: α) την ημερομηνία έκδοσης και ανάκλησης της άδειας κυκλοφορίας και τα λοιπά βασικά στοιχεία αυτής, β) την ημερομηνία καταβολής τελών κυκλοφορίας και τη χρονική περίοδο στην οποία αφορούν, γ) την περίοδο ασφαλιστικής κάλυψης σε ισχύ και το ιστορικό ασφαλιστικών αποζημιώσεων, δ) το ιστορικό Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό αν το όχημα εισήχθη μεταχειρισμένο, με βάση τις διελεύσεις και τα διανυθέντα χιλιόμετρα, ε) τον τύπο και το μοντέλο του οχήματος, στ) τη θέση του οχήματος σε προσωρινή ακινησία, ζ) τον τεχνικό έλεγχο του οχήματος, η) την ένταξή του στο Μητρώο Κλεμμένων Οχημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας και θ) την επίταξη του οχήματος.
Στις ίδιες πληροφορίες έχουν πρόσβαση και οι αρμόδιες ελεγκτικές αρχές μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας «Audit-Car».
Για τον σκοπό αυτό, οι ανωτέρω ψηφιακές υπηρεσίες διασυνδέονται με πληροφοριακά συστήματα των φορέων του δημοσίου τομέα κατά την έννοια της παρ. 57 του άρθρου 2 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), και ιδίως του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), της Ελληνικής Αστυνομίας, του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών (Γ.Γ.Ψ.Δ.Α.Δ.) αναπτύσσει και παρέχει τις ανωτέρω υπηρεσίες σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.), η οποία είναι αρμόδια για τη διαχείριση και την παραγωγική λειτουργία αυτών.
Αυτοκίνητο: Τα νέα πρόστιμα
Ο νόμος 489/76 προβλέπει ότι η κυκλοφορία οχήματος χωρίς το ειδικό αποδεικτικό της ασφάλισης σήμα επισύρει την αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες.
Η πρόκληση δε ατυχήματος από όχημα χωρίς το προαναφερόμενο ειδικό σήμα, επισύρει την αφαίρεση πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια και επί υποτροπής για τρία χρόνια. Επίσης επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, βεβαιωθέντος με πράξη της Αστυνομικής Αρχής και εισπραττόμενο με τις οικείες διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε, 1000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και των 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες μπορούν να επιστραφούν στον κάτοχο ή στον ιδιοκτήτη του οχήματος, πριν περάσουν τα παραπάνω χρονικά διαστήματα, αν πληρώσει το πρόστιμο και προσκομίσει την απόδειξη πληρωμής καθώς και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο για το όχημα.
Επίσης υπάρχουν και Ποινικές κυρώσεις που περιλαμβάνουν φυλάκιση από 2 μήνες μέχρι 1 χρόνο και χρηματική ποινή μέχρι 3.000 ευρώ.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ταυτοποίησης των στοιχείων του ανασφάλιστου οχήματος, θα σταλεί από τη Γ.Γ.Π.Σ., σε κάθε ιδιοκτήτη ανασφάλιστου ειδοποιητήριο για να ασφαλιστεί μέσα σε 8 μέρες ή να δώσει εξηγήσεις, να πληρώσει παράβολο 250 ευρώ για να ασφαλιστεί ενώ αν ο ιδιοκτήτης δεν κάνει τα παραπάνω, θα του επιβληθεί νέο πρόστιμο 500 ευρώ καθώς και οι παραπάνω διοικητικές και ποινικές κυρώσεις!
Σύμφωνα με το νόμο, αν το όχημά σου είναι καινούργιο, θα πρέπει να το περάσεις ΚΤΕΟ στα 4 χρόνια από την πρώτη του κυκλοφορία και κατόπιν θα ελέγχεται κάθε 2 χρόνια.
Αν αργήσεις και χάσεις την προθεσμία σου, πληρώνεις πρόστιμο στο ταμείο του ΚΤΕΟ ώστε να γίνει τελικά ο έλεγχος. Το ποσό που θα πληρώσεις εξαρτάται από την καθυστέρηση και υπολογίζεται σε 16 ευρώ για καθυστέρηση έως 30 ημέρες, σε 33 ευρώ για καθυστέρηση από 30 ημέρες – 6 μήνες και σε 65 ευρώ για καθυστέρηση πάνω από 6 μήνες.
Σε περίπτωση ηλεκτρονικού ελέγχου το πρόστιμο ανέρχεται σε 150 ευρώ ενώ αν διαπιστωθεί η παράβαση σε έλεγχο της Τροχαίας τότε το πρόστιμο ανέρχεται σε 400 ευρώ το οποίο μπορεί να περιοριστεί στο 1/8 (50 ευρώ) στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του οχήματος προσκομίσει δελτίο ΚΤΕΟ σε ισχύ εντός 10 ημερών.
Το πρόστιμο της Τροχαίας σε περίπτωση ανέλεγκτων Φορτηγών άνω των 3,5 τόνων, Ταξί, Ασθενοφόρων, Λεωφορείων από ΚΤΕΟ έχει οριστεί στα 400 ευρώ, το οποίο μπορεί να περιοριστεί στο 1/2 (200 ευρώ) στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του οχήματος προσκομίσει δελτίο ΚΤΕΟ σε ισχύ εντός 10 ημερών.
Αν κάποιος δεν έχει πληρώσει τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας και το διαπιστώσουν σε κάποιο έλεγχο της Τροχαίας τότε αφαιρούνται επί τόπου οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας μέχρι ο κάτοχος του οχήματος να προσκομίσει την απόδειξη πληρωμής τους που να υπενθυμίσουμε ανέρχεται στο διπλάσιο του αρχικού ποσού.
Αυτοκίνητο: Κλήσεις με SMS
Παράλληλα, σαρωτικές είναι οι αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) στις οποίες προχωρά το υπουργείο Υποδομών σε συνεννόηση με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Αλλάζει πλήρως το δόγμα επιβολής προστίμων για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η κυβέρνηση, κάτι που θα αποτυπώνεται στο νέο νομικό πλαίσιο το οποίο μόλις ολοκληρωθεί θα εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, θα προβλέπονται χαμηλότερα χρηματικά πρόστιμα για τις περισσότερες ποινές, ωστόσο θα δοθεί παράλληλα έμφαση στις πιο επικίνδυνες παραβάσεις που οδηγούν σε σοβαρούς τραυματισμούς και θανάτους όπως είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, η μη χρήση της ζώνης ασφαλείας, η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και η μη χρήση κράνους για τους μοτοσυκλετιστές.
Επίσης θα προβλέπεται η μείωση του ορίου ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 χιλιόμετρα την ώρα που είναι τώρα, στα 30, όπως συμβαίνει σε αρκετές χώρες της Ευρώπης.
Για πρώτη φορά επίσης θα υπάρχει κατηγοριοποίηση των παραβάσεων βάσει του βαθμού επικινδυνότητας αλλά και της συχνότητας στην οποία υποπίπτει ο οδηγός.
Κι επειδή θα δίνεται ιδιαίτερη σημασία όχι τόσο στο ύψος του προστίμου αλλά στη βεβαιότητα είσπραξής του, το υπουργείο Υποδομών θα ψηφιοποιήσει όλη τη διαδικασία από τη στιγμή που σε κάποιον επιβάλλεται ένα πρόστιμο μέχρι τη στιγμή που το πληρώνει, προκειμένου το κράτος να γνωρίζει ότι «έκλεισε» η υπόθεση με την καταβολή του αντιτίμου.
Οι αρχές θα γνωρίζουν όμως επίσης και κάτι άλλο: εάν είναι η πρώτη, η δεύτερη ή η τρίτη φορά που ένας πολίτης προβαίνει στο ίδιο αδίκημα, κάτι που μέχρι και σήμερα δεν φαινόταν.