Δακτύλιος: Τελειώνει ο δακτύλιος όπως τον γνωρίζαμε στην Αθήνα, με ένα νέο σύστημα να παίρνει τη θέση του.

Αυτό σημαίνει πως πλέον δεν θα έχουμε μονά και ζυγά για να ορίζουμε ποια οχήματα θα μπαίνουν στο κέντρο της πόλης. Στη θέση του ετοιμάζεται ένα νέο ψηφιακό πλαίσιο που θα βασίζεται στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα του οχήματός μας, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη.

Σύμφωνα με το Υπουργείο λοιπόν, χρειαζόμαστε ένα πιο σύγχρονο πλαίσιο που θα βασίζεται στα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουμε, για την δίκαιο κατανομή των περιορισμών στην κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας. Αυτό θα έχει στόχο να βάλει τέλος στα παλιά αυτοκίνητα από το κέντρο, καθώς είναι πιο ρυπογόνα.

Με αυτό τον τρόπο, τα οχήματα που κατατάσσονται στις παλαιές ευρωπαϊκές προδιαγραφές εκπομπών, μπαίνουν στο στόχαστρο του νέου συστήματος.

Έτσι, τα αυτοκίνητα κατηγορίας Euro 1, που κυκλοφόρησαν από το 1992, τα Euro 2 από το 1996, τα Euro 3 από το 2000 και τα Euro 4 από το 2005, θα έχουν σημαντικούς περιορισμούς στην κυκλοφορία τους στο Κέντρο. Αυτό γιατί αυτά τα οχήματα έχουν πολύ περισσότερους ρίπους από τα νεότερα αυτοκίνητα.

Το νέο σύστημα θα είναι πλήρως ψηφιακό και θα παρέχει μια ηλεκτρονική άδεια εισόδου για κάθε όχημα, ενώ θα ελέγχεται μέσω επίδειξης της άδειας σε εφαρμογή, αλλά και από τις κάμερες αναγνώρισης πινακίδων. Με αυτό τον τρόπο τα νεότερα οχήματα, τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά, θα κυκλοφορούν κάθε μέρα στον δακτύλιο, ανάλογα με το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.

Τα αμιγώς ηλεκτρικά θα κυκλοφορούν χωρίς περιορισμούς, τα plug-in υβριδικά και τα οχήματα τελευταίας τεχνολογίας Euro 6 με χαμηλές εκπομπές CO₂ θα έχουν προνομιακή μεταχείριση, ενώ όσα αντιστοιχούν στις παλαιότερες προδιαγραφές θα βρεθούν αντιμέτωπα με σημαντικούς περιορισμούς ακόμα και πλήρη απαγόρευση εισόδου στο κέντρο.

Πρακτικά, ο νέος δακτύλιος θα λειτουργεί σαν μοχλός πίεσης για να αποσυρθούν τα παλαιότερα αυτοκίνητα από τους δρόμους, ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα αέρα στην πρωτεύουσα.

Η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους να εξασφαλίσει ότι οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι στο κέντρο δεν θα αποκλειστούν από την καθημερινότητά τους, διατηρώντας ειδικά δικαιώματα πρόσβασης για όσους το χρειάζονται πραγματικά.

Βέβαια, συνήθως όσοι κινούνται στο κέντρο το κάνουν επειδή εργάζονται εκεί. Δε νομίζω να είπε κανείς πως θέλει να βολτάρει στο κέντρο καθημερινές και σε εργάσιμες ώρες.

Μέχρι τώρα ο δακτύλιος απέτρεπε τους λίγους που πήγαιναν για βόλτα από το να πάρουν το αυτοκίνητό τους.

Το νέο πλαίσιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, ώστε οι αλλαγές που θα γίνουν να είναι με συμμετοχή και συναίνεση.

Παράλληλα, ο κρατικός μηχανισμός θα πρέπει επιτέλους να βελτιώσει και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ώστε να μην χρειάζονται οι πολίτες το αυτοκίνητό τους για να πάνε στο κέντρο.

Βέβαια, από την εποχή Covid και μετά, ο κόσμος προτιμάει το δικό του αυτοκίνητο, από το να στοιβαχθεί σα σαρδέλα με άλλα 200 άτομα.

Η Αθήνα μπαίνει σε μια νέα εποχή διαχείρισης της κυκλοφορίας, με στόχο να περιορίσει τη ρύπανση, να βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών και να εξασφαλίσει ότι το κέντρο δεν θα συνεχίσει να ασφυκτιά από οχήματα περασμένων δεκαετιών.

Το 2025 θα είναι η χρονιά των αποφάσεων, με τον παραδοσιακό δακτύλιο να ανήκει πια στο παρελθόν και τη συζήτηση να στρέφεται γύρω από ένα πιο δίκαιο και βιώσιμο μοντέλο κυκλοφορίας. Μακάρι ο σχεδιασμός να γίνει σωστά και η καθημερινότητά μας να βελτιωθεί. Χρειάζεται προσοχή, γιατί πολύ εύκολα η ζωή των πολιτών μπορεί να γίνει κόλαση.

Δακτύλιος: Πότε επιστρέφει στο κέντρο της Αθήνας – Ποιες ώρες και μέρες θα ισχύει

Με την επιστροφή στους φθινοπωρινούς ρυθμούς, η Αθήνα εφαρμόζει και πάλι τον Δακτύλιο στο κέντρο της πόλης από τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2025.

Το μέτρο, που είχε ανασταλεί το καλοκαίρι λόγω μειωμένης κίνησης, επιστρέφει με σκοπό να ανακουφίσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση και να μειώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση, ενόψει της αυξημένης κινητικότητας στη νέα σεζόν.

Τα όρια του Δακτυλίου

Λ. Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Λ. Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπ. Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Αμβρ. Φραντζή – Λ. Ανδρ. Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Λ. Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλ. Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη – 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Λ. Αλεξάνδρας.

Στις οριακές λεωφόρους και οδούς του μικρού Δακτυλίου τα μέτρα περιορισμού δεν ισχύουν.

Στις οδούς και λεωφόρους που περικλείονται από τον μικρό Δακτύλιο επιτρέπεται μόνο η εκ περιτροπής κυκλοφορία των Ι.Χ.Ε. αυτοκινήτων, καθώς και των φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2,2 τόνους, με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους (μονά – ζυγά).

Οι εξαιρέσεις

Δεν υπάγονται στις παραπάνω απαγορεύσεις και κυκλοφορούν χωρίς κανένα περιορισμό στον μικρό Δακτύλιο τα οχήματα των κατηγοριών που εξαιρούνται των περιορισμών, καθώς και τα οχήματα των κατηγοριών, που απαιτείται να είναι εφοδιασμένα με ειδικές άδειες, οι οποίες χορηγούνται από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ’ αριθμ. 195948 από 07/10.10.2024 (ΦΕΚ 5627, τ. Β΄) Κοινής Υπουργικής Απόφασης.

Ειδικότερα δύνανται να εκτυπώσουν ειδικό σήμα για την κατ’ εξαίρεση κυκλοφορία τους στο κέντρο της Αθήνας, ηλεκτρονικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) είτε σε έγχαρτη είτε σε ηλεκτρονική μορφή καταχωρημένη σε κινητό τηλέφωνο οι κύριοι ή/και κάτοχοι:

-Εκ κατασκευής, αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και εκ κατασκευής υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων, οχημάτων φυσικού αερίου και υγραερίου,

-Αυτοκινήτων EURO 6,πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου, σύμφωνα με το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης – New European Driving Cycle/NEDC), τα οποία ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως και την 31.12.2020),

-Αυτοκινήτων EURO 6 πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 145g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη

-Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων – Worldwide Light Test Procedure/WLTP), τα οποία ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την 01.01.2021 και εφεξής.

Τι ισχύει για τους μόνιμους κατοίκους

Για τα οχήματα των μονίμων κατοίκων εσωτερικά του μικρού Δακτυλίου, προβλέπονται ειδικές ζώνες εισόδου – εξόδου και χορηγείται ειδική κάρτα από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων.

Οι ημέρες και ώρες ισχύος των ως άνω περιοριστικών μέτρων, είναι οι εξής:

  • Δευτέρα έως Πέμπτη, ώρες 07.00 έως 20.00,
  • Παρασκευή, ώρες 07.00 έως 15.00.
  • Τα Σάββατα, τις Κυριακές, τις επίσημες αργίες, καθώς και τις ημέρες που πραγματοποιείται απεργία των εργαζομένων σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα μέτρα δεν ισχύουν.

Δακτύλιος: Αυτοί οι δρόμοι «σβήνουν» από τον χάρτη της Αθήνας

Ένα νέο κεφάλαιο εγκαινιάζεται για το οδικό δίκτυο της Αττικής, το οποίο δείχνει έτοιμο να «καλωσορίσει» κάποιες νέες αστικές σήραγγες που εκτιμάται ότι θα εξομαλύνουν σε μεγάλο βαθμό τις μετακινήσεις των οδηγών.

Σε Γόρδιο Δεσμό έχει εξελιχθεί η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην Αθήνα, με τις μεγάλες καθυστερήσεις να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των οδηγών. Στο πλαίσιο αυτό, αναζητούνται συνεχώς και εναγωνίως λύσεις που θα μπορέσουν να εξομαλύνουν έστω στο ελάχιστο τις μετακινήσεις των πολιτών, βελτιώνοντας παράλληλα την οδική ασφάλεια.

Καθοριστική συμβολή αναμένεται να έχουν κάποια οδικά έργα που έχουν ξεκινήσει ήδη στο λεκανοπέδιο Αττικής ή βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού. Πρόκειται για έργα που μόλις ενταχθούν στο οδικό δίκτυο θα σημάνουν -κυριολεκτικά ή μεταφορικά- το «σβήσιμο» αρκετών δρόμων από τον χάρτη της Αττικής και το μυαλό των οδηγών αντίστοιχα.

Υπογειοποίηση Ποσειδώνος

Αναντίρρητα, ένα από τα μεγαλύτερα υπό υλοποίηση οδικά έργα στην Αθήνα είναι η υπογειοποίηση τμήματος της Ποσειδώνος, το οποίο συνδέεται άμεσα με τη μεγάλη επένδυση του Ελληνικού.

Το υπογειοποιημένο τμήμα θα έχει μήκος 1,3 χλμ. ξεκινώντας από την παραλία του Αλίμου και καταλήγοντας στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά.

Η σήραγγα θα σηματοδοτήσει την κατάργηση 6 φωτεινών σηματοδοτών, συνδράμοντας καθοριστικά στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Θα έχει 6 λωρίδες κυκλοφορίας (3 ανά ρεύμα) και το όριο ταχύτητας θα ανέρχεται σε 70 χλμ./ώρα.

Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση της Lamda Development, μέχρι και σήμερα έχει υλοποιηθεί το 80% των εσκαφών, έχει ολοκληρωθεί το 70% της σκυροδέτησης τοιχίων και το 80% της σκυροδέτησης πλάκας βάσης, ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται και η κατασκευή της οροφής της σήραγγας. Oι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάιο του 2022 και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2025.

Αστική σήραγγα Ηλιουπόλεως

Επόμενο μεγάλο project που θα δώσει ανάσα στο κυκλοφοριακό χάος του λεκανοπεδίου είναι η Υπόγεια Σήραγγα της Ηλιούπολης, φροντίζοντας για την ένωση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού με τη Λ.Βουλιαγμένης.

Για το εν λόγω έργο έχει υποβληθεί ενιαία Πρότυπη Πρόταση από σχήμα τριών μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών, με τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιο για τις Υποδομές, Νίκο Ταχιάο, να επισημαίνει ότι στόχος του υπουργειου είναι να προβεί στην εξέταση της. Με δεδομένο, βέβαια, ότι δεν υπάρχει μεγάλο περιθώριο χρηματοδότησης έργων από δημόσιους πόρους, το υπουργείο επιζητά την ελαχιστοποίηση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου.

Η σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 3 χλμ. και θα αποτελείται από δύο δακριτούς κλάδους, έναν για το κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Θα έχει τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, ενώ για την κατασκευή της προβλέπονται η επιστράτευση σύγχρονων τεχνικών.

Το τούνελ θα ξεκινάει περίπου από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης.

Οι οδηγοί θα μπορούν να φτάνουν από τη Λεωφ. Κατεχάκη στη Λεωφ. Βουλιαγμένης μέσα σε μόλις 10 λεπτά (από 30 λεπτά σήμερα), ενώ θα σημάνει την «απελευθέρωση» της Βουλιαγμένης από τα φανάρια και τη μετατροπή της σε αυτοκινητόδρομο.

Πέρα από την αποσυμφόρηση της Βουλιαγμένης, θα βελτιωθούν τα κυκλοφοριακά δεδομένα και στη Λεωφ. Καρέα, ενώ θα εξασφαλιστεί ταχύτερη πρόσβαση στον πόλο του Ελληνικού όπου καθημερινά θα υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες.

Επέκταση Λεωφ. Κύμης

Σε πιο προχωρημένο στάδιο απ’ ότι η Αστική Σήραγγα Ηλιουπόλεως, χωρίς ωστόσο να έχουν ξεκινήσει και εδώ τα έργα, βρίσκεται η επέκταση της Λεωφ. Κύμης, ένα έργο προϋπολογισμού 245 εκατ. ευρώ έχει ως προσωρινό ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

Εκκρεμεί, ωστόσο, η εκδίκαση από το Συμβούλειο της Επικρατείας της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου, από την οποία θα κριθεί εν πολλοίς το μέλλον του έργου.

Προβλέπεται η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη), που αφορά στην μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ.

Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται η κατασκευή σήραγγας 2,4 χλμ. που θα κατασκευαστεί με υπόγεια διάνοιξη (ενδεικτικού μήκους 1,25 χλμ). μέχρι την οδό Κανάρη στο κέντρο της Πεύκης και με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut & Cover) για ακόμα 1,15 χλμ. μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Πεύκη.

Με το συγκεκριμένο έργο θα δημιουργηθεί μία νέα έξοδος προς την Εθνική Οδό στον κόμβο της Καλυφτάκη και έτσι οι οδηγοί θα γλιτώνουν τις ουρές που σχηματίζονται στον κόμβο της Μεταμόρφωσης.

Υπογειοποίηση οδού «Μελίνας Μερκούρη»

Στη μείωση της ταλαιπωρίας που υφίστανται πεζοί και οδηγοί, αλλά και στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας για τους κατοίκους της περιοχής του Ηρακλείου Αττικής αναμένεται να συνδράμει αποφασιστικά η υπογειοποίηση της οδού «Μελίνας Μερκούρη».

Η συγκεκριμένη οδός, στο ύψος του Ηλεκτρικού Σταθμού εκτρέπεται μέσα από τις γειτονιές με αποτέλεσμα να διέρχονται καθημερινά σε αυτούς τους δρόμους περί τα 25.000 αυτοκίνητα -πλην της Λεωφόρου Ηρακλείου.

Με την ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να εξομαλυνθεί σημαντικά η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης με παράλληλη αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και τη δημιουργία, μεταξύ άλλων, πεζόδρομων, ποδηλατοδρόμων, αλλά και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας.

Η παρέμβαση ξεκινάει από την οδό Μελίνας Μερκούρη στη διασταύρωσή της με την οδό Ελ. Βενιζέλου όπου δημιουργούνται δύο κλάδοι μονής κατεύθυνσης. Ο ένας κλάδος συνεχίζει επίγεια και ενώνεται με την οδό Πρασίνου Λόφου.

Ο άλλος κλάδος υπογειοποιείται και αφού περάσει κάτω από την οδό Πρασίνου Λόφου και την πλατεία Κολοκοτρώνη συναρμόζεται με την οδό Κηφισίας στο πεζοδρομημένο τμήμα της. Η σήραγγα αναδύεται στη Μαρίνου Αντύπα όπου πλέον υπάρχει άνετη σύνδεση με Κύμης, Σπύρου Λούη, Λεωφόρο Κηφισίας.