ΔΕΗ: Τι δουλειά έχει η ΔΕΗ με τον Κωτσόβολο; Γιατί την ενδιαφέρει η αγοραπωλησία του; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Επιτυχηµένες συνταγές του µακρινού παρελθόντος, όταν ως ο µοναδικός πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας εκπαίδευε τις Ελληνίδες νοικοκυρές για το πώς να κάνουν χρήση των πρώτων οικιακών ηλεκτρικών συσκευών για να πουλήσει ρεύµα, ενσωµατώνει η ΔΕΗ στη στρατηγική της στη λιανική αγορά ηλεκτρισµού, καθώς η ενεργειακή µετάβαση αλλάζει το ενεργειακό προφίλ των πελατών της και ανεβάζει τις απαιτήσεις τους.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής, με αυτή τη στρατηγική συνδέεται το ενδιαφέρον της εταιρείας για την εξαγορά της «Κωτσόβολος», για το οποίο στελέχη της ΔΕΗ δηλώνουν «ουδέν σχόλιον».
Ωστόσο το ενδιαφέρον για τη µεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής πώλησης ηλεκτρικών ειδών της χώρας από τη ΔΕΗ φαίνεται να αποτελεί τη συνέχεια µιας πελατοκεντρικής φιλοσοφίας εµπορικής πολιτικής που αναπτύσσει τα δύο τελευταία χρόνια η διοίκηση του κ. Γιώργου Στάσση, ξεκινώντας από την αναβάθµιση των καταστηµάτων της και τη λειτουργία τους ως «εκπαιδευτικών και παροχής συµβουλευτικών υπηρεσιών κέντρων».
Φωτοβολταϊκά συστήµατα, αντλίες θερµότητας, φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έξυπνες ηλεκτρικές συσκευές, µπαταρίες αποθήκευσης, πράσινα πιστοποιητικά και έξυπνη διαχείριση ενέργειας είναι µερικά µόνο από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που η ΔΕΗ παρέχει ήδη στους πελάτες της, καθώς αποτελεί στρατηγικό στόχο ο µετασχηµατισµός της σε ένα ολοκληρωµένο utility που θα καλύπτει πλήρως τις νέες ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή.
Σε περίπτωση εξαγοράς της «Κωτσόβολος» η ΔΕΗ τοποθετείται σε κεντρικά σηµεία σε όλη τη χώρα και αποκτά ένα ισχυρό δίκτυο λιανικής και υποδοµής logistics που δεν διαθέτει η ίδια και τεχνογνωσία προσωπικού στις πωλήσεις προϊόντων συναφών µε την ηλεκτρική ενέργεια.
Η αγορά συνδέει το ενδιαφέρον της ΔΕΗ για την «Κωτσόβολος» και µε τα µελλοντικά προγράµµατα αντικατάστασης οικιακών ηλεκτρικών συσκευών και εγκατάστασης αντλιών θερµότητας, τα οποία θα µπορεί να αξιοποιήσει συνδυαστικά µε άλλες παροχές και την προµήθεια ηλεκτρικού ρεύµατος για τους περίπου 6,5 εκατ. πελάτες της.
Κάποιοι παροµοιάζουν την κίνηση της ΔΕΗ µε αυτή που έκανε προ 15ετίας ο ΟΤΕ εξαγοράζοντας τα καταστήµατα Γερµανός που του διασφάλισαν ένα στρατηγικό δίκτυο πώλησης αποκλειστικής συνεργασίας.
Η άποψη που επικρατεί στη ΔΕΗ είναι ότι όσο µετασχηµατίζεται ο τοµέας της ενέργειας ο καταναλωτής θα αναζητεί όλο και περισσότερο λύσεις για την αποδοτικότερη διαχείριση της ενέργειας που καταναλώνει, τις οποίες µπορεί να βρίσκει µε την καθοδήγηση εκπαιδευµένου προσωπικού κατά την επίσκεψή του σε φυσικά καταστήµατα του δικτύου της.
Κατά το µοντέλο που η ΔΕΗ τη δεκαετία του ’70 εκπαίδευε τα νοικοκυριά πώς θα χρησιµοποιούν τις ηλεκτρικές συσκευές, σήµερα οι καταναλωτές θα εκπαιδεύονται και θα παίρνουν χρήσιµες συµβουλές για τα νέα ενεργειακά προϊόντα και υπηρεσίες µέσα από ένα αναβαθµισµένο δίκτυο λιανικής πώλησης.
Για τη ΔΕΗ µάλιστα, σύµφωνα µε αρµόδιες πηγές, αυτό αποτελεί στρατηγικό στόχο που θα υλοποιηθεί ακόµη και εάν δεν προχωρήσει η εξαγορά της «Κωτσόβολος».
Η ΔΕΗ εµφανίζεται αυτή τη στιγµή ως η µοναδική εκτός κλάδου λιανικού εµπορίου που διεκδικεί την «Κωτσόβολος».
Για την απόκτησή της, σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις της αγοράς, θα χρειαστεί να επενδύσει ένα πολύ µικρό ποσό της τάξης των 300 εκατ. σε σχέση µε το συνολικό επενδυτικό της πρόγραµµα των 11 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτής της πελατοκεντρικής στρατηγικής εξάλλου η ΔΕΗ προχωράει στην επέκταση του δικτύου της στη λιανική αγορά αξιοποιώντας και το µοντέλο franchise.
Μέσω του προγράµµατος «ΔΕΗ mystore» ανοίγει τον δρόµο σε ιδιώτες για να αποκτήσουν κατάστηµά της, το οποίο θα λειτουργεί µε το µοντέλο της δικαιοχρησίας.
Η ΔΕΗ, σύµφωνα µε το πρόγραµµα που έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα της, θα αναλαµβάνει εξ ολοκλήρου την κατασκευή και διαµόρφωση του καταστήµατος και θα το παραδίδει «µε το κλειδί στο χέρι».
Θα γίνεται υποµίσθωση του καταστήµατος από την Επιχείρηση στον δικαιούχο, ενώ ο χρόνος απόσβεσης εκτιµάται σε τρία έτη.
Η ΔΕΗ επιλέγει η ίδια την τοποθεσία που θα ανοίξουν τα καταστήµατα και στην παρούσα φάση ενδιαφέρον µπορεί να εκδηλωθεί από ιδιώτες έως και τις 29 Αυγούστου, για τις περιοχές της Βούλας, της Κηφισιάς και της Πετρούπολης.
ΔΕΗ: Μεγαλώνει η λίστα των επίδοξων «µνηστήρων» του Κωτσόβολου
Σε «πολύφερνη νύφη» εξελίσσεται η «Κωτσόβολος», καθώς λίγες ηµέρες πριν ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της διαδικασίας για την πώλησή της εντείνεται η ονοµατολογία για τους «µνηστήρες».
Βεβαίως µένει να φανεί το επόµενο διάστηµα εάν όλοι οι εµφανιζόµενοι ως ενδιαφερόµενοι θα εκδηλώσουν και τυπικά το ενδιαφέρον τους στον χρηµατοοικονοµικό σύµβουλο που έχει επιλεγεί για τη διαδικασία, εν προκειµένω τη Citigroup, καθώς βεβαίως και εάν οι προσφορές που θα κατατεθούν σε επόµενη φάση θα ικανοποιήσουν τον πωλητή, ήτοι τον βρετανικό όµιλο Currys.
Σηµειώνεται ότι µέχρι τις αρχές Αυγούστου οι ενδιαφερόµενοι θα πρέπει να εκδηλώσουν το αρχικό ενδιαφέρον τους προκειµένου προς τα τέλη Σεπτεµβρίου να παρασχεθούν περισσότερες πληροφορίες για την «Κωτσόβολος» προς όσους κριθούν επιλέξιµοι.
Αν και επισήµως η Currys δεν έχει παρουσιάσει χρονοδιάγραµµα, βούληση του βρετανικού οµίλου είναι να έχει «κλείσει» η διαδικασία µέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς, προκειµένου στη συνέχεια να αποφασίσει τις επόµενες κινήσεις του.
Υπενθυµίζεται ότι, αν και βούληση της Currys είναι να πωληθεί το 100% της «Κωτσόβολος», δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το σενάριο πώλησης πλειοψηφικού πακέτου µετοχών ή τελικά να µην πωληθεί καθόλου εάν καµία προσφορά δεν κριθεί επαρκής από τους σηµερινούς ιδιοκτήτες της αλυσίδας.
Σε αυτή τη φάση, πάντως, ενδιαφέρον δηµοσίως έχει εκδηλώσει µόνο η αλυσίδα «Πλαίσιο Computers».
Από την ηµέρα που η Currys ανακοίνωσε την πρόθεσή της να πωλήσει την «Κωτσόβολος», η απάντηση, έστω και ανεπισήµως, από τη διοίκηση της «Πλαίσιο» ήταν καταφατική, ενώ λίγες εβδοµάδες µετά ο διευθύνων σύµβουλός της κ. Κωνσταντίνος Γεράρδος τοποθετήθηκε και δηµοσίως. «Πρέπει να είµαστε αναγκαστικά µέσα στη συζήτηση. Δεν γίνεται να µην είµαστε µέσα σε αυτήν. Είµαστε τρεις παίκτες πλέον στην αγορά.
Αρα, το να πούµε “δεν µας ενδιαφέρει, δεν θέλουµε να πούµε τίποτα” είναι κάτι που δεν µπορεί να ισχύσει.
Πρέπει να είµαστε µέσα», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά στις 12 Ιουλίου, προσθέτοντας ότι βρισκόταν στη διαδικασία εύρεσης συµβούλου για να συµµετάσχει στη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Από τις πρώτες εταιρείες για τις οποίες αναπτύχθηκε έντονη φηµολογία για συµµετοχή στον διαγωνισµό είναι η Quest Συµµετοχών, καθώς η εταιρεία έχει παρουσία στη λιανική µέσω καταστηµάτων για την πώληση προϊόντων τεχνολογίας συγκεκριµένων κατασκευαστών (Apple, Xiaomi), ενώ έχει τη διανοµή των κλιµατιστικών Gree, Toyotomi και επίσης τη διανοµή των σηµάτων Singer, Izola και Kerosun, µετά την εξαγορά της Γ. Ε. Δηµητρίου.
Ακόµη, διατηρεί το ηλεκτρονικό κατάστηµα you.gr. Αν µη τι άλλο θεωρείται ότι η απόκτηση της «Κωτσόβολος» και του δικτύου των 95 καταστηµάτων σε Ελλάδα και Κύπρο θα δηµιουργούσε µεγάλες συνέργειες για τον όµιλο.
Πηγές πάντως από την εταιρεία επισηµαίνουν ότι αξιολογούν το ενδεχόµενο εξαγοράς της «Κωτσόβολος», χωρίς ωστόσο να έχουν αποφασίσει τις επόµενες κινήσεις τους.
Παράγοντες και αναλυτές της αγοράς εντάσσουν στους πιθανούς ενδιαφεροµένους ακόµη και τον όµιλο Cosmote, ο οποίος διαθέτει ήδη παρουσία στη λιανική –µε έµφαση όµως στην κατηγορία των προϊόντων τηλεφωνίας– µέσω του δικτύου των καταστηµάτων «Γερµανός», τα οποία το 2022 ανέρχονταν σε 263.
Οπως και στην περίπτωση της ΔΕΗ, έτσι και στην περίπτωση του ΟΤΕ η αγορά υποστηρίζει ότι η χρηµατοδότηση µιας τέτοιας εξαγοράς δεν θα ήταν ιδιαίτερα δύσκολη λόγω της ισχυρής θέσης και του µεγέθους του οµίλου.
Από την πλευρά της λιανικής, αναλυτές της αγοράς εκτιµούν ότι ενδιαφέρον θα είχε για την «Κωτσόβολος» και το fund Fairfax, το οποίο δραστηριοποιείται στην Ελλάδα στην κατηγορία µέσω της Praktiker, µε την τελευταία να ενισχύει την παρουσία της στις ηλεκτρικές συσκευές.