Χρωστάτε στην Εφορία; Τι μπορεί να σας κατασχέσει και τι όχι

Εφορία: Χιλιάδες (μπορεί και εκατομμύρια) Έλληνες ανησυχούν καθημερινά για τις κατασχέσεις από το κράτος.

Πλήθος επιλογών για κατασχέσεις και δεσμεύσεις καταθέσεων, μισθών, συντάξεων, ακινήτων, αυτοκινήτων, ενοικίων και επιδομάτων έχει η Εφορία για όσους χρωστάνε στο δημόσιο.

Τα μέτρα κατά των οφειλετών κλιμακώνονται ανάλογα με το ύψος του χρέους και τη συμπεριφορά του οφειλέτη και φτάνουν μέχρι και σε πλειστηριασμούς ακινήτων.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία το όριο οφειλής για να ξεκινήσει η εφαρμογή των μέτρων κατά των οφειλετών είναι το ποσό των 30 ευρώ.

Πάνω από αυτό, η Εφορία μπορεί να κατασχέσει χρήματα από τους οφειλέτες, ενώ αν η οφειλή είναι πάνω από 500 ευρώ, με το γράμμα του νόμου, μπορεί να κατάσχει ακίνητο οφειλέτη, ακόμη και για χρέος που υπερβαίνει οριακά το ποσό των 500 ευρώ.

Επίσης:

  • Αν φορολογούμενος οφείλει στο Δημόσιο ένα ποσό άνω των 500 ευρώ και δεν έχει καταθέσεις στις τράπεζες ούτε εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις, ενοίκια τα οποία μπορούν να κατασχεθούν άμεσα, τότε η Εφορία προχωρεί σε κατάσχεση ακινήτων, που είναι δηλωμένα στο Ε9.
  • Η ΑΑΔΕ μπορεί να προχωρήσει και σε κατάσχεση αυτοκινήτου, σκάφους ή οποιουδήποτε άλλου κινητού περιουσιακού στοιχείου του οφειλέτη για χρέος άνω 500 ευρώ.

Κατασχέσεις χρημάτων

Για οποιοδήποτε ποσό ληξιπρόθεσμης οφειλής προς το Δημόσιο η Εφορία έχει το δικαίωμα να κατάσχει τα ακόλουθα χρήματα:

  • Μισθούς, συντάξεις και ασφαλιστικά βοηθήματα άνω των 1.000 και έως 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ποσοστού 50% επί του τμήματος πάνω από τα 1.000 και μέχρι τα 1.500 ευρώ, ενώ από ποσά άνω των 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου του συνόλου του υπερβάλλοντος των 1.500 ευρώ ποσού.
  • Το 25% οποιουδήποτε άλλου ασφαλιστικού βοηθήματος καταβάλλεται περιοδικά στον οφειλέτη, εφόσον αυτό υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση το ποσό που απομένει μετά την κατάσχεση δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο των 1.000 ευρώ.
  • Το 20% των καταβαλλόμενων ημερομισθίων.
  • Το 50% του εφάπαξ που καταβάλλεται από οποιοδήποτε ασφαλιστικό ταμείο, λόγω εξόδου από την υπηρεσία ή το επάγγελμα.
  • Έως και το 100% των ενοικίων των οποίων επίκειται η είσπραξη, εφόσον ο οφειλέτης δικαιούται να λαμβάνει τέτοια εισοδήματα.
  • Έως και το 100% των πάσης φύσεως αποζημιώσεων (π.χ. για απόλυση του οφειλέτη από την εργασία ή για ζημιά που υπέστη κάποιο ασφαλισμένο περιουσιακό στοιχείο του κ.λπ.)
  • Έως και το 100% των πάσης φύσεως εισπράξεων από πωλήσεις προϊόντων ή οποιονδήποτε άλλων πραγμάτων (π.χ. ακινήτων, ΙΧ αυτοκινήτων, σκαφών κ.λπ.).
  • Ολόκληρα τα ποσά των οικογενειακών επιδομάτων που χορηγεί ο ΟΠΕΚΑ.

Εφορία: «Ή πληρώνετε ή βγάζουμε τα ονόματά σας στη δημοσιότητα»

ΑΑΔΕ: Στα… μανταλάκια ετοιμάζεται να κρεμάσει χιλιάδες οφειλέτες η ΑΑΔΕ αν δεν τακτοποιήσουν τα ποσά που χρωστάνε.

Τελεσίγραφο σε χιλιάδες μεγαλοοφειλέτες της Εφορίας σχεδιάζει να στείλει η ΑΑΔΕ για να ρυθμίσουν άμεσα τα χρέη τους αλλιώς θα τους «κρεμάσει στα μανταλάκια» με τις δυο λίστες που ετοιμάζεται να δώσει στη δημοσιότητα στις 30 Ιουνίου 2023.

Οι νέες λίστες θα είναι κοινές για όσους χρωστούν σε Εφορίες, Τελωνεία και ΕΦΚΑ και θα αναγράφουν το σύνολο των οφειλών κάθε φορολογούμενου.

Στη λίστα θα περιληφθούν φορολογούμενοι και ασφαλισμένοι που έχουν συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές προς ΕΦΚΑ και φορολογική διοίκηση άνω των 150.000 ευρώ ο καθένας περιλαμβανομένων προσαυξήσεων και προστίμων.

Η μια λίστα θα περιλαμβάνει τα φυσικά πρόσωπα και η άλλη τις επιχειρήσεις. Πρόκειται για χιλιάδες οφειλέτες οι οποίοι παρά τις οχλήσεις και τις προειδοποιήσεις από την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία δεν εξόφλησαν ή δεν ρύθμισαν τα χρέη τους κατά τα έτη 2020, 2021, 2022 και 2023.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες πριν από τη δημοσιοποίηση των οφειλετών τους θα αποστείλουν «ραβασάκι» στους φορολογούμενους και ασφαλισμένους για διακανονισμό των χρεών τους προκειμένου να βγουν από τη λίστα.

Ειδικότερα τα φυσικά ή τα νομικά πρόσωπα που πληρούν τα κριτήρια για τη δημοσιοποίηση θα λάβουν από την ΑΑΔΕ στην γραμματοθυρίδα τους στο Taxisnet καθώς και στην πιστοποιημένη διεύθυνση ηλεκτρονικής τους αλληλογραφίας σχετική ενημέρωση η οποία θα τους προσκαλεί εντός 15 ημερών, να εξοφλήσουν ή να ρυθμίσουν τις προς δημοσιοποίηση οφειλές τους.

Όσοι δεν φροντίσουν να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους θα δουν το όνομά τους να φιγουράρει στις λίστες της ΑΑΔΕ. Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία δημοσιοποίηση της λίστας των μεγαλοοφειλετών ήταν για τα φυσικά πρόσωπα στις 10 Ιουλίου 2019 και για τα νομικά πρόσωπα αρχές Δεκεμβρίου 2019.

Ειδικότερα το φως της δημοσιότητας θα δουν φυσικά και νομικά πρόσωπα που έχουν:

  1. Βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή προς την εφορία που υπερβαίνει το ποσό των 150.000 ευρώ και η καταβολή της καθυστερεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του έτους κατά την ημερομηνία άντλησης των στοιχείων αυτών από τα πληροφοριακά συστήματα Φορολογίας και Τελωνείων.
  2. Βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης προς τον ΕΦΚΑ που υπερβαίνει το ποσό των 150.000 ευρώ και η καταβολή της καθυστερεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του έτους κατά την ημερομηνία άντλησης των στοιχείων αυτών από το πληροφοριακό σύστημα του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ).

Για τα φυσικά πρόσωπα η λίστα θα αναγράφει: τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου, επώνυμο, όνομα, όνομα πατέρα, βασική οφειλή και συνεισπραττόμενα προς Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες/Ελεγκτικά Κέντρα, Τελωνεία και μερικό σύνολο οφειλής για κάθε ομάδα υπηρεσιών και φορέων.

Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες θα δημοσιοποιηθούν ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου, επωνυμία, διεύθυνση έδρας, βασική οφειλή και συνεισπραττόμενα προς Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες/Ελεγκτικά Κέντρα, Τελωνεία, Ε.Φ.Κ.Α., μερικό σύνολο οφειλής για κάθε ομάδα υπηρεσιών και φορέων και παρατηρήσεις.

Πάντως ακόμα και μετά την δημοσιοποίηση των οφειλών υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης, άρσης ή διαγραφής των στοιχείων, είτε αυτεπάγγελτα είτε κατόπιν αιτήσεως του φυσικού ή νομικού προσώπου.

Ο νόμος προβλέπει ότι από την δημοσιοποίηση εξαιρούνται οι κάτωθι οφειλές ακόμα και αν πληρούν τα προαναφερθέντα κριτήρια ύψους και παλαιότητας οφειλής:

– οι οφειλές οι οποίες έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης και τηρούνται οι όροι αυτής

– οι οφειλές οι οποίες τελούν υπό αναστολή καταβολής με προσωρινή διαταγή, δικαστική απόφαση, πράξη διοικητικού οργάνου ή εκ του νόμου

– οι οφειλές οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτες είσπραξης

– οι οφειλές οι οποίες αποβιωσάντων ή ανηλίκων και

– οι οφειλές των νομικών προσώπων εντός του στενού ή ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Εφορία: Και όμως το έκανε και αυτό – Καρφώστε ελεύθερους επαγγελματίες μέσω κινητών

ΑΑΔΕ: Με εφαρμογή θα μπορούμε να… καρφώνουμε ελεύθερους επαγγελματίες, μετά από απόφαση της ΑΑΔΕ.

Την καταγγελία ελευθέρων επαγγελματιών και καταστηματαρχών που φοροδιαφεύγουν, εκδίδοντας «μαϊμού» αποδείξεις, ζητεί η ΑΑΔΕ με νέα εφαρμογή για κινητά, που έθεσε σε εφαρμογή από χθες το βράδυ.

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες είναι στο «μάτι» της Εφορίας καθώς όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία πάνω από τους μισούς δηλώνουν ετήσιο εισόδημα έως 5.000 ευρώ και οι 3 στους 4 δηλώνουν μέχρι και 10.000 ευρώ!

Προκειμένου να περιοριστεί η φοροδιαφυγή στο χώρο των συγκεκριμένων επαγγελματιών, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, έθεσε σε λειτουργία νέα έκδοση της εφαρμογής appodixi την οποία μπορούν να κατεβάσουν οι χρήστες από το Google Play και το Apple Store, ενώ η παλαιά έκδοση δεν θα λειτουργεί από χθες το βράδυ (19 Μαΐου).

Μέσω της εφαρμογής αυτής, ο χρήστης σκανάρει τις αποδείξεις και διαπιστώνει αν είναι νόμιμες ή όχι. Εφόσον η εφαρμογή υποδείξει την απόδειξη ως μη νόμιμη, μπορεί να υποβάλλει καταγγελία στην ΑΑΔΕ, μέσω της ίδιας εφαρμογής.

Εφόσον ο χρήστης επιλέξει να αναφέρει την απόδειξη, καλείται να κάνει τα ακόλουθα βήματα:

  • Να τραβήξει φωτογραφία της απόδειξης.
  • Να εισαγάγει τον λόγο αναφοράς, υπό μορφή πεδίου Λίστας Επιλογών (με δυνατότητα επιλογής μιας τιμής).
  • Να προσθέσει όποιες παρατηρήσεις θέλει.
  • Να επιλέξει αν θα πραγματοποιήσει ανώνυμη ή επώνυμη καταγγελία.
  • Η αναφορά ενημερώνει το πληροφοριακό σύστημα αξιοποίησης καταγγελιών της ΑΑΔΕ και με βάση αυτήν δρομολογείται ο σχετικός έλεγχος
  • Παράλληλα, με την νέα έκδοση της εφαρμογής, ο χρήστης διευκολύνεται στη συμπλήρωση των στοιχείων για τις αναφορές που υποβάλλει, ενώ ταυτόχρονα εμπλουτίζονται και ελέγχονται τα υποβαλλόμενα στοιχεία, ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν καλύτερα από τις ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.

Ειδικότερα, η νέα έκδοση της εφαρμογής περιλαμβάνει τις ακόλουθες νέες λειτουργίες / δυνατότητες:

  • Βελτιωμένο περιβάλλον χρήστη και διευκολύνσεις για τη συμπλήρωση και υποβολή αναφορών από τον πολίτη.
  • Έλεγχος και εμπλουτισμός των στοιχείων των αναφορών για βελτίωση της αξιοπιστίας τους και καλύτερη αξιοποίησή τους από τις ελεγκτικές υπηρεσίες.
  • Προσθήκη νέων κατηγοριών στην υποβαλλόμενη αναφορά και δυνατότητα υποβολής αναφοράς με δυνατότητα επιλογής περισσότερων του ενός λόγων αναφοράς (multiple check box).
  • Ενεργοποίηση ελέγχων για την αποτροπή πολλαπλών αναφορών για την ίδια υπόθεση και άλλες καταχρηστικές συμπεριφορές από τους χρήστες.
  • Αναβαθμίσεις τεχνικής φύσεως και ασφάλειας.

Η έκκληση της ΑΑΔΕ στους πολίτες για καταγγελίες εναντίον των ελευθέρων επαγγελματιών που φοροδιαφεύγουν, αντανακλά και τα συμπεράσματα από την ανάλυση των στοιχείων των φορολογικών δηλώσεων.

Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει, ότι εισόδημα έως 5.000 ευρώ τον χρόνο, κάτω και από το όριο της απόλυτης φτώχειας, δηλώνει πάνω το 50% των ελευθέρων επαγγελματιών, ενώ 3 στους 4, δηλώνουν εισοδήματα έως 10.000 ευρώ.

Εξάλλου, η υψηλή φοροδιαφυγή είναι αυτή που οδήγησε σε δραματική αποτυχία το μέτρο της ειδικού μπόνους για όσους «εξασφάλισαν» αποδείξεις από 20 κατηγορίες ελευθέρων επαγγελματιών.

Τα ποσά που δηλώθηκαν τελικά στο Taxisnet, ήταν ελάχιστα και οδηγούν το μέτρο είτε σε απόσυρση είτε σε ενίσχυση, γιατί όπως λειτουργεί, δεν αποδίδει και δεν μειώνει τη φοροδιαφυγή.

Αναφορικά με τα καθαρά κέρδη των ελευθέρων επαγγελματιών που δηλώθηκαν στην Εφορία προκύπτει ότι το 55,2% των επαγγελματιών δηλώνει στην Εφορία εισόδημα κάτω από 5.000 ευρώ, ενώ το 23,5% ή ένας στους τέσσερις ελεύθερους επαγγελματίες δηλώνουν ετήσια εισοδήματα κάτω από 1.000 ευρώ.

Πιο αναλυτικά:

  • Οι 86.060 ή το 23,5% δηλώνουν εισοδήματα έως 1.000 ευρώ ετησίως.
  • Οι 202.547 επαγγελματίες ή το 55,2% δηλώνουν εισοδήματα έως 5.000 ευρώ ετησίως.
  • Οι 268.027 επαγγελματίες ή το 73,1% δηλώνουν εισοδήματα έως 10.000 ευρώ ετησίως.
  • Οι 323.104 επαγγελματίες ή το 88,1% δηλώνουν εισοδήματα έως 20.000 ευρώ ετησίως
  • Οι 344.292 επαγγελματίες ή το 93,9% δηλώνουν εισοδήματα έως 30.000 ευρώ ετησίως.
  • Οι 365.088 επαγγελματίες ή το 99,5% δηλώνουν εισοδήματα έως 100.000 ευρώ ετησίως.
  • Μόλις 1.699 επαγγελματίες ή το 0,5% δηλώνουν ετήσια εισοδήματα πάνω από 100.000 ευρώ.

Με τόσο χαμηλά εισοδήματα, ακόμη και στην απίθανη περίπτωση επανερχόταν ο ν. Κατρούγκαλου, που επέβαλε εισφορές με ποσοστό 26,9%, το ύψος τους θα ήταν μικρότερο σε σχέση με τις εισφορές που επιβάλει το ισχύον καθεστώς του ν. Βρούτση, για τη συντριπτική πλειοψηφία των ελευθέρων επαγγελματιών.

Εφορία: Πότε διαγράφει τα χρέη

Ολοένα και περισσότεροι φορολογούμενοι βλέπουν τα χρέη τους από την Εφορία να διαγράφονται.

Σύμφωνα με τον επικαροποιημένο Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, για να μπει στο «ψυγείο» μια οφειλή, θα πρέπει να έχουν εξαντληθεί όλα τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης και να μην έχουν αυτά αποδώσει.

Επίσης, για μεγάλα χρέη θα πρέπει να υπάρξει η σύμφωνα γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια η ΑΑΔΕ έχει χαρακτηρίσει ως «ανεπίδεκτα» είσπραξης χρέη ύψους 26,3 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα το συνολικό ύψος των οφειλών, από 113,2 δισ. ευρώ που ήταν το συνολικό στο τέλος του Οκτωβρίου 2022, το εισπράξιμο να περιορίζεται σε 86,9 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, το πραγματικό εισπράξιμο είναι πολύ μικρότερο, καθώς οι έλεγχοι συνεχίζονται, ώστε να εντοπιστούν τα χρέη εκείνα που είναι αδύνατον να εισπραχθούν.

Αναλυτικότερα σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

  • Έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες με βάση τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της ΑΑΔΕ και δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων ή απαιτήσεων αυτών έναντι τρίτων ή διαπιστώθηκε η καθ’ οποιονδήποτε τρόπο εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που δεν υπόκειται σε ακύρωση ή σε διάρρηξη και ειδικότερα διαπιστώθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών, ακινήτων ή απαιτήσεων του οφειλέτη με επίσπευση του Δημοσίου ή τρίτων ή με διαδικασία εκκαθάρισης και η παύση των εργασιών της πτώχευσης, εφόσον πρόκειται για πτωχό.
  • Έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης ή δεν είναι δυνατή η υποβολή της.
  • Έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή της αρμόδιας φορολογικής ή τελωνειακής αρχής, ο οποίος πιστοποιεί, με βάση ειδικά αιτιολογημένη έκθεση ελέγχου, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις των προηγούμενων περιπτώσεων και ότι είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη των οφειλών.
  • Οι πράξεις του χαρακτηρισμού των επιδεκτικών ή ανεπίδεκτων είσπραξης και της καταχώρισης των απαιτήσεων σε ειδικά βιβλία ανεπίδεκτων είσπραξης γίνονται με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, σύμφωνα με τις διατάξεις που τη διέπουν.
  • Εφόσον πρόκειται για συνολική βασική οφειλή άνω του 1.500.000 ευρώ, οι πράξεις αυτές κοινοποιούνται στην υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι αρμόδια για τον έλεγχο των δημόσιων εσόδων, από την οποία και ελέγχονται. Αν κρίνεται αναγκαίο, έλεγχος μπορεί να διενεργηθεί και στις πράξεις της παρούσας που αφορούν συνολική βασική οφειλή κατώτερη του ως άνω ποσού.

Από την καταχώριση της οφειλής στα βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης και για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών από τη λήξη του έτους μέσα στο οποίο έγινε η καταχώριση:

  • Αναστέλλεται αυτοδικαίως η παραγραφή της,
  • Δεν χορηγείται στον οφειλέτη και στα συνυπόχρεα πρόσωπα αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας για οποιαδήποτε αιτία ούτε άλλο νομίμως προβλεπόμενο πιστοποιητικό για μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων, εκτός εάν πρόκειται για είσπραξη χρημάτων που θα διατεθούν για την ικανοποίηση του Δημοσίου ή για εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, το προϊόν των οποίων θα διατεθεί για τον ίδιο σκοπό,
  • Δεσμεύονται στο σύνολό τους οι τραπεζικοί και επενδυτικοί λογαριασμοί και το περιεχόμενο των θυρίδων σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα των παραπάνω προσώπων.
  • Το Δημόσιο διατηρεί ακέραιο το δικαίωμά του για την είσπραξη της οφειλής ή συμψηφισμό και μετά την καταχώρισή της στα ειδικά βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης.
  • Οφειλή που έχει καταχωρισθεί, κατά τα ανωτέρω, ως ανεπίδεκτη είσπραξης επαναχαρακτηρίζεται ως εισπράξιμη, εάν πριν από την παραγραφή της, διαπιστωθεί ότι υπάρχει δυνατότητα μερικής ή ολικής ικανοποίησής της είτε από τον οφειλέτη είτε από συνυπόχρεο πρόσωπο.
  • Πότε διαγράφονται τα χρέη προς το Δημόσιο
  • Ο νέος ΚΕΔΕ προβλέπει επίσης και τη διαδικασία διαγραφής των χρεών προς το Δημόσιο.

Ειδικότερα, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους, που έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτες είσπραξης, είναι δυνατό να κριθούν διαγραπτέες και να διαγραφούν εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

  • έχουν ολοκληρωθεί οι προβλεπόμενες ενέργειες για τον χαρακτηρισμό τους ως ανεπίδεκτων είσπραξης,
  • έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές ενέργειες για την ανταλλαγή των πληροφοριών και των διαδικασιών αναγκαστικής είσπραξης για τα κράτη με τα οποία υφίστανται αντίστοιχες συμφωνίες και σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον με τα κράτη μέλη της Ε.Ε.
  • έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες στην αλλοδαπή κατόπιν αξιοποίησης πληροφοριών και δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη ή απαιτήσεων αυτού έναντι τρίτων,
  • έχει ολοκληρωθεί η ποινική διαδικασία σε βάρος των οφειλετών, εφόσον προβλέπεται, με την έκδοση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης.

Ακόμη, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους που δεν έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτες είσπραξης, είναι δυνατό να διαγραφούν, εφόσον εμπίπτουν αποκλειστικά και μόνο στις ακόλουθες κατηγορίες οφειλών:

  • οφειλές αποβιωσάντων που δεν καταλείπουν οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο και των οποίων οι κληρονόμοι αποποιήθηκαν την επαχθείσα κληρονομιά,
  • οφειλές ανά φορολογούμενο μικρότερες του ποσού του εκάστοτε ελάχιστου ποσού φόρου από την καταβολή του οποίου απαλλάσσεται ο φορολογούμενος.