Χρέη στην Εφορία; Βόμβα – 50.000 μπαίνουν φυλακή

Κι όμως μπορείς να πας φυλακή αν χρωστάς στην Εφορία λεφτά. Έχουν άμεσο κίνδυνο να βρεθούν πίσω από τα κάγκελα 50.000 φορολογούμενοι.

Και μάλιστα δεν μιλάμε για κάποιες… μέρες, αλλά ακόμα και για τρία χρόνια φυλακή με φυλάκιση έως και τρία χρόνια εάν δεν εξοφλήσουν ή έστω δεν ρυθμίσουν τα χρέη τους προς την Εφορία.

Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει ο προϊστάμενος της ΔΟΥ ή ή των Ελεγκτικών Κέντρων ή του Τελωνείου να ασκήσει ποινική δίωξη ύστερα από αίτηση προς τον εισαγγελέα Πρωτοδικών της έδρας τους, που συνοδεύεται υποχρεωτικά από πίνακα χρεών, συμπεριλαμβανομένων των κάθε είδους τόκων ή προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων.

Η φορολογική νομοθεσία προβλέπει συγκεκριμένα ότι, όποιος δεν καταβάλλει τα βεβαιωμένα στη Φορολογική Διοίκηση χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τεσσάρων (4) μηνών τιμωρείται με ποινή φυλάκισης:

Με ένα έτος φυλακή, εφόσον το συνολικό χρέος από κάθε αιτία, συμπεριλαμβανομένων των κάθε είδους τόκων ή προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων μέχρι την ημερομηνία σύνταξης του πίνακα χρεών, υπερβαίνει το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.

Με τουλάχιστον 3 χρόναι φυλακή, εφόσον το συνολικό χρέος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ανωτέρω περίπτωση α’, υπερβαίνει το ποσό των διακοσίων χιλιάδων (200.000) ευρώ.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΑΑΔΕ, που αφορούν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο, όπως είχαν διαμορφωθεί την 1η Νοεμβρίου 2023, χρέη άνω των 100.000 ευρώ έχουν 52.343 φορολογούμενοι (φυσικά και νομικά πρόσωπα) οι οποίοι κινδυνεύουν με ποινές φυλάκισης.

Από αυτούς οι 43.145 έχουν οφειλές από 100.000 έως 1.000.000 ευρώ και χρωστάνε συνολικά 11,69 δισ. ευρώ. Οι οι 9.198 οφειλέτες έχουν οφειλές άνω του 1.000.000 έκαστος και χρωστάνε συνολικά το ποσό των 82 δισ. ευρώ.

Συνολικά, οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι με χρέη άνω των 100.000 ευρώ που είναι φυσικά και νομικά πρόσωπα, οφείλουν στην Εφορία το ποσό των 93,69 δισ. ευρώ, από τα συνολικά 106,02 δισ. ευρώ, που φτάνει το συνολικό ληξιπρόθεσμο χρέος.

Εάν ο νόμος τηρούνταν κατά γράμμα, τότε αυτοί θα έπρεπε να είναι ήδη φυλακή. αλλά δεν είναι, λόγω της γραφειοκρατίας και τα παραθύρων του νόμου. Ειδικότερα, σύμφωνα με τη νομοθεσία:

Η πράξη της μη καταβολής χρέους προς το Δημόσιο άνω των 100.000 ευρώ για περισσότερο από 4 μήνες μπορεί να κριθεί ατιμώρητη εάν το ποσό που οφείλεται εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.

Η ποινική δίωξη για μη καταβολή χρέους άνω των 100.000 ευρώ ή η εκτέλεση επιβληθείσης ποινής φυλάκισης για το αδίκημα αυτό μπορούν να ανασταλούν σε περίπτωση που ο οφειλέτης τακτοποιήσει το χρέος του, εντάσσοντάς το σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής.

Η παράβαση της μη καταβολής χρέους προς το Δημόσιο άνω των 100.000 ευρώ για περισσότερο από 4 μήνες μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό που οφείλεται ρυθμιστεί ή εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.

Η ποινική δίωξη για μη καταβολή χρέους άνω των 100.000 ευρώ ή η εκτέλεση επιβληθείσης ποινής φυλάκισης για το αδίκημα αυτό μπορούν να ανασταλούν σε περίπτωση που ο οφειλέτης τακτοποιήσει το χρέος του, εντάσσοντάς το σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής.

Συγχρόνως, όμως, εκμεταλλεύονται και τις καθυστερήσεις εκδίκασης των υποθέσεων από τα δικαστήρια, καθώς για να φυλακιστεί ο οφειλέτης θα πρέπει να τελεσιδικήσει η υπόθεσή του στα δικαστήρια.

Ειδικότερα, οι οφειλές άνω των 100.000 ευρώ που βεβαιώνονται από τις υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης, δηλαδή από τις Δ.Ο.Υ., τα Ελεγκτικά Κέντρα (το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου και το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων) και τα Τελωνεία είναι συνήθως καταλογισθέντες φόροι, προσαυξήσεις και πρόστιμα, που έχουν προκύψει από ελέγχους σε χρήσεις παρελθόντων ετών.

Οι επιβαρύνσεις αυτές αμφισβητούνται από τους φορολογούμενους με προσφυγές, αρχικά στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) και κατόπιν στα διοικητικά δικαστήρια.

Ενώ στη Δ.Ε.Δ. οι υποθέσεις εκδικάζονται σχετικά γρήγορα, έως και σε 120 μέρες, δεν συμβαίνει το ίδιο στα δικαστήρια, όπου οι υποθέσεις λιμνάζουν για πολλά χρόνια.

Για να φτάσει η υπόθεση στα ποινικά δικαστήρια και ο οφειλέτης να έρθει αντιμέτωπος με την ποινή φυλάκισης, θα πρέπει να έχει τελεσιδικήσει το ύψος των οφειλών ήτοι αρχική οφειλή, πρόστιμα και προσαυξήσεις, στη ΔΕΔ και τα διοικητικά δικαστήρια, ώστε μετά να αποφανθούν αν υπάρχει ποινικό αδίκημα ή όχι.

Όσο με προσφυγές καθυστερεί η οριστικοποίηση της συνολικής οφειλής, καθυστερεί περισσότερο η απόδοση ποινικών ευθυνών. Εξάλλου αν μία υπόθεση πάει ημιτελής στο ποινικό δικαστήριο θα πάρει αναβολή, που σημαίνει τουλάχιστον ένα χρόνο καθυστέρηση.

Εφορία: Αλλάζει ο τρόπος κατασχέσεων – Έτσι θα μας τα… παίρνει

Εφορία: Νέο σύστημα κατασχέσεων σε όσους έχουν οφειλές στην Εφορία.

Με συγκεκριμένες διαδικασίες και κινήσεις θα γίνονται οι κατασχέσεις εις χείρας τρίτων, δηλαδή μισθών, συντάξεων, ενοικίων κ.λπ. από την Εφορία, στους οφειλέτες που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο.

Σύμφωνα με το Εγχειρίδιο Επιλεγμένων Λειτουργικών Διαδικασιών των Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας της ΑΑΔΕ, οι κατασχέσεις των χρηματικών ποσών εις χείρας τρίτων αποτελούν προτεραιότητα όπως και οι άμεσες κατασχέσεις των καταθέσεων.

Το νέο Εγχειρίδιο της ΑΑΔΕ προβλέπει πλήθος ελέγχων στους τραπεζικούς λογαριασμούς των βασικών οφειλετών και των συνυπόχρεων προσώπων.

Αρχικά θα επιλέγεται ο οφειλέτης, κατά την κρίση του αρμόδιου προϊσταμένου της αρμόδιας φορολογικής υπηρεσίας και κατόπιν θα προτεραιοποιείται η οφειλή με συγκεκριμένα κριτήρια που είναι:

  • Το ύψος και η παλαιότητα της οφειλής,
  • Η φορολογική συμπεριφορά
  • Η διακοπή της παραγραφής.
  • Οι διασταυρώσεις οφειλετών.

Αρμόδιες υπηρεσίες για τη διεκπεραίωση των κατασχέσεων εις χείρας τρίτων είναι η Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης (Ε.Μ.ΕΙΣ.), οι Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.), το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ.), το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π.), το Κέντρο Είσπραξης Οφειλών Αττικής (Κ.Ε.ΟΦ.), καθώς και τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕΒΕΙΣ) Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Οι φορολογικές αρχές θα διεξάγουν έρευνα για τον εντοπισμό χρηματικών, κυρίως, απαιτήσεων του οφειλέτη (μισθό, σύνταξη, ενοίκιο, απαιτήσεις από τρίτους, κ.λπ.) για την επιβολή κατάσχεσης στα χέρια του τρίτου, του ποσού που οφείλει στον οφειλέτη του Δημοσίου, μέσω:

  • Του Συστήματος Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών (Σ.Μ.Τ.Λ. και Λ.Π.).
    Άλλων πηγών πληροφόρησης.
  • Κατόπιν δημιουργείται ένα κατασχετήριο, το οποίο είναι ηλεκτρονικό ή μη, ανάλογα με την περίπτωση, ενώ για κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, δημιουργείται ηλεκτρονικό κατασχετήριο, διευκρινίζουν οι οδηγίες της ΑΑΔΕ.
  • Στο κατασχετήριο εισάγονται τα στοιχεία του οφειλέτη ή των οφειλετών (μαζικό κατασχετήριο στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων) και του τρίτου, όπως επίσης στον πίνακα χρεών αναγράφονται τα ληξιπρόθεσμα ατομικά χρέη και των χρεών συνυποχρέωσης ή συνυπευθυνότητας του οφειλέτη.
  • Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στο ποσοστό συνυπευθυνότητας, αν πρόκειται για συνυπόχρεο πρόσωπο.

Η απόδοση του κατασχεθέντος ποσού, βάσει της θετικής δήλωσης του τρίτου επί ηλεκτρονικών κατασχετηρίων διενεργείται μέσω του διατραπεζικού συστήματος, με αναφορά στη μοναδική ταυτότητα οφειλής κατασχετηρίου (ΤΟΚ).

Η απόδοση διενεργείται εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την υποβολή της δήλωσης του πιστωτικού ιδρύματος στο λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος, είτε στην Υπηρεσία που επέβαλε την κατάσχεση.

Επίσης, ο τρίτος στον οποίο κοινοποιείται το κατασχετήριο, έχει προθεσμία 8 ημερών να δηλώσει εάν αποδέχεται ή όχι την οφειλή και πρέπει να υποβάλει σχετική δήλωση στον δικαστικό επιμελητή ή στο Ειρηνοδικείο της περιοχής του.

Στην περίπτωση που δεν υποβληθεί δήλωση ή υποβληθεί εκπρόθεσμη δήλωση ή χωρίς την τήρηση του προβλεπόμενου τύπου, ο τρίτος καθίσταται οφειλέτης του Δημοσίου για ότι οφείλει ή μέλλεται να οφείλει το πρόσωπο επί του οποίο κινήθηκε η διαδικασία κατάσχεσης, εφόσον αυτό προκύπτει από τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της Φορολογικής Διοίκησης, άλλως για το σύνολο της απαίτησης για την οποία επιβλήθηκε η κατάσχεση.

Σε κάθε περίπτωση ο τρίτος δύναται να αποδείξει στον αρμόδιο για την επιδίωξη είσπραξης της οφειλής Προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. ή Ελεγκτικού Κέντρου ότι δεν οφείλει στον βασικό οφειλέτη ή ότι η οφειλή του είναι μικρότερη από την απαίτηση του Δημοσίου οπότε απαλλάσσεται ή ευθύνεται μέχρι του ύψους της οφειλής του κατά περίπτωση.