Χαμός με τη ΦΑΓΕ: Τα πήρε όλα σε Ευρώπη και ΗΠΑ

ΦΑΓΕ: Τίναξε την μπάνκα η γαλακτοβιομηχανία Φιλίππου. Aπό την Πατησίων στις ΗΠΑ με «όπλο» το κορυφαίο ελληνικό γιαούρτι. Πώς κατάφερε να κερδίσει Ευρώπη και Αμερική. Σε θέσεις… μάχης και οι υπόλοιπες γαλακτοβιομηχανίες στην Ελλάδα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Όταν το 1926 ο Αθανάσιος Φιλίππου άνοιγε γαλακτοπωλείο – ζαχαροπλαστείο στην οδό Πατησίων, δύσκολα κάποιος θα φανταζόταν ότι 95 χρόνια μετά, αυτό θα είχε εξελιχθεί σε έναν μεγάλο όμιλο με πωλήσεις πάνω από 500 εκατ. δολάρια, με παραγωγικές μονάδες σε Ελλάδα, ΗΠΑ και πωλήσεις σε 32 χώρες.

Καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή έπαιξαν οι δύο γιοι του ο Ιωάννης και ο Κυριάκος, ο οποίος τη Δευτέρα, 19 Απριλίου έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών.

Ο Ιωάννης, η «καρδιά» της ΦΑΓΕ με έφεση κυρίως στην προώθηση των προϊόντων στην αγορά και ο Κυριάκος, το «μυαλό», ο χημικός μηχανικός ήταν αυτοί που έδωσαν πρώτοι όνομα στο ελληνικό γιαούρτι, λανσάροντας πρώτοι στην αγορά τυποποιημένο επώνυμο γιαούρτι και αυτοί που έκαναν γνωστοί το ελληνικό γιαούρτι στο εξωτερικό ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’80.

Ο Κυριάκος Φιλίππου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1939. Μαθήτευσε στο 8ο Γυμνάσιο Αθηνών, κοντά στην Πλατεία Κολιάτσου, όπου γρήγορα παρουσίασε εξαιρετικές επιδόσεις στα μαθηματικά, την φυσική και τη χημεία.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι αποφοίτησε από το Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Σχεδίασε μηχανολογικά τη σύγχρονη μέθοδο βιομηχανικής παραγωγής γιαουρτιού και πήρε για αυτή του την εφεύρεση δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Έτσι ξεκίνησε η εκπληκτική εκτόξευση της εταιρίας ΦΑΓΕ, από μικρή οικογενειακή βιοτεχνία, στην γνωστή εταιρεία που είναι σήμερα.

Το 1954 ο αδερφός του Κυριάκου, Ιωάννης, εισήλθε στην οικογενειακή επιχείρηση που είχε ιδρύσει ο πατέρας τους και συνέβαλε στο να δημιουργηθεί η πρώτη αλυσίδα χονδρικής πώλησης γιαουρτιού.

Το 1964 ο Κυριάκος Φιλίππου μαζί με τον αδερφό του Ιωάννη ίδρυσαν στο Γαλάτσι βιοτεχνία παραγωγής γιαουρτιού, ενώ το 1975 η εταιρεία μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις στη Μεταμόρφωση, όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα.

Ήταν η χρονιά που η ΦΑΓΕ λάνσαρε πρώτη στην ελληνική αγορά τυποποιημένο επώνυμο γιαούρτι, το οποίο έως τότε πωλούνταν χύμα.

Το 1983 η ΦΑΓΕ ξεκινά τις εξαγωγές γιαουρτιού σε Ηνωμένο Βασίλειο και Ιταλία, ενώ το 1998 ξεκινά τις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, βάζοντας στην ουσία τις βάσεις για τη δημιουργία 10 χρόνια αργότερα παραγωγικής μονάδας στην πολιτεία της Νέας Υόρκης.

Με τις εξαγωγές στις ΗΠΑ να φτάνουν το 2004 τους 2.146 τόνους, η εταιρεία είδε σημαντική προοπτική στην αμερικανική αγορά και αποφάσισε τότε να επενδύσει σε παραγωγική μονάδα στην άλλη άκρη του Ατλαντικού.

Έτσι, τον Φεβρουάριο του 2005 ιδρύθηκε η FAGE USA Dairy Industry Inc. με στόχο τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής γιαουρτιού στο Τζονστάουν, στην πολιτεία της Νέας Υόρκης. Αν και αρχικός στόχος ήταν να επενδυθούν 33 εκατ. δολάρια για τη δημιουργία μονάδας με παραγωγική ικανότητα 6.000 τόνων, η μεγάλη απήχηση που είχε το γιαούρτι ΦΑΓΕ στην αμερικανική αγορά, οδήγησε τη διοίκηση της εταιρείας στο να δώσει εντολή στους μηχανικούς να αυξήσουν την παραγωγική ικανότητα σε 12.000 τόνους και σταδιακά να φτάσει στους 160.000 τόνους που είναι σήμερα. Η λειτουργία του εργοστασίου ξεκίνησε το 2008.

Η επιτυχία της ΦΑΓΕ και του στραγγιστού της γιαουρτιού, το γνωστό μας Total, άνοιξε την όρεξη σε πολλούς ανταγωνιστές της στις ΗΠΑ, οι οποίες λάνσαραν στην αγορά γιαούρτι «ελληνικού τύπου» με πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα το Chobani, το Yoplait της General Mills, το Dannon του ομίλου Danone, το Oikos, το Stonyfield.

Το ίδιο συνέβη και στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου, πάντως, το 2014 έληξε οριστικά με νίκη της ΦΑΓΕ η διαμάχη της με την Chobani για τη χρήση του χαρακτηρισμού «greek yoghurt» (ελληνικό γιαούρτι). Βεβαίως, ο δρόμος για την επιτυχία δεν ήταν πάντα στρωμένος με ροδοπέταλα.

Το 2005 η ΦΑΓΕ σημαδεύτηκε από το γεγονός ότι είχαν κυκλοφορήσει στην αγορά σημαντικές ποσότητες μουχλιασμένων γιαουρτιών, λόγω κάποιου προβλήματος στη γραμμή παραγωγής.

Την ίδια χρονιά είχε ξεκινήσει να λειτουργεί και το εργοστάσιο παραγωγής φρέσκου γάλακτος στο Αμύνταιο, με την εταιρεία ωστόσο ενάμιση περίπου χρόνο μετά, να αποχωρεί από την κατηγορία του φρέσκου γάλακτος και να συνεχίζει να δραστηριοποιείται στην κατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης και μακράς διαρκείας, καθώς και στο σοκολατούχο γάλα.

Το 2015 αποφάσισε να αποχωρήσει εντελώς από την αγορά του γάλακτος θεωρώντας την εν λόγω δραστηριότητα εξαιρετικά μη κερδοφόρα.

Τρία χρόνια πριν, το 2012, όταν η ελληνική οικονομία ήταν στην πιο βαθιά κρίση η εταιρεία μεταφέρει την έδρα της στο Λουξεμβούργο. Εκεί ανακοίνωσε το 2016 ότι πρόκειται να κατασκευάσει μονάδα παραγωγής γιαουρτιού, σχέδιο, ωστόσο, που τελικώς «ναυάγησε».

Φέτος, ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα για την οικονομική χρήση του 2020, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε νέα μονάδα παραγωγής γιαουρτιού στη Δυτική Ευρώπη.

Πρόκειται για επένδυση ύψους περίπου 170 εκατ. δολαρίων και αναμένεται να προσθέσει στην παραγωγική ικανότητα της ΦΑΓΕ περί τους 40.000 τόνους ετησίως.

Από τις αρχές της δεκαετίας του ‘2000 τα ηνία της ΦΑΓΕ κρατούν οι γιοι του Ιωάννη και του Κυριάκου Φιλίππου, Αθανάσιος Φιλίππου και Αθανάσιος – Κύρος Φιλίππου.

ΦΑΓΕ: Οι άλλες επιχειρήσεις του Κυριάκου Φιλίππου

Ο Κυριάκος Φιλίππου δεν περιορίστηκε επιχειρηματικά στη ΦΑΓΕ. Το 1987 εξαγόρασε την Ελληνική Εταιρεία Μπισκότων ΑΒΕΕ, μια εταιρεία που προήλθε από την απόσχιση του κλάδου παραγωγής και εμπορίας καταναλωτικών αγαθών της «Αλλατίνη» και συνέχισε να αναπτύσσει τα προϊόντα τελικού καταναλωτή με το σήμα «Αλλατίνη».

Το 1988 αποκτά πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της βιομηχανίας παρασκευής φρυγανιών Elite, το 1991 εξαγοράζει την αρτοβιομηχανία Κρις Κρις και στην ουσία δημιουργείται ο μεγάλος όμιλος της ELBISCO που το 1994 εισήλθε και στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Το 1995 εξαγοράζει την αρτοβιομηχανία «Ν. Βοσινάκης ΑΒΕΕ», το 2001 την πλειοψηφία της Zitoluks Skopje, της μεγαλύτερης αρτοβιομηχανίας της Βόρειας Μακεδονίας, ενώ την ίδια χρονιά απέκτησε συμμετοχή στην εταιρεία «Μόρνος», τη μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία συσκευασίας.

Το 2012 η Elbisco βγήκε από το Χρηματιστήριο Αθηνών.

ΦΑΓΕ: Αδιανόητα κέρδη και νέα επένδυση για τη ΔΩΔΩΝΗ

Το ένα μετά το άλλο σπάει τα ρεκόρ η κορυφαία γαλακτοβιομηχανία. Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις της διοίκησης που θα την κάνουν ακόμα πιο ισχυρή. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Η έμπρακτη στήριξη της ΔΩΔΩΝΗ προς τους πάνω από 5.500 παραγωγούς και κατά την γαλακτοκομική περίοδο 2019-2020, είχε ως αποτέλεσμα για πρώτη φορά να καταγραφεί ρεκόρ της συνολικής ετήσιας εισκομιζόμενης ποσότητα γάλακτος.

Ξεπερνώντας κάθε προηγούμενο η εταιρία παρέλαβε συνολικά 77,5 χιλιάδες τόνους αιγοπρόβειου και αγελαδινού γάλακτος, σπάζοντας κάθε ρεκόρ, σημειώνοντας παράλληλα αύξηση 14% σε σχέση με πέρυσι.

Αυτό έρχεται και ως αποτέλεσμα της εφαρμογής πρότυπων επιστημονικών προγραμμάτων που παρέχει η ΔΩΔΩΝΗ επί 24ώρου βάσεως στους παραγωγούς της. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα «ΔΩΔΩΝΗ 200» που αφορά στην δωρεάν υποστήριξη μονάδων ζωικού κεφαλαίου σε επιλεγμένες μονάδες, απέδωσε τα μέγιστα, καθώς καταγράφηκε αύξηση της ποσότητας γάλακτος κατά 12% και αντίστοιχη σημαντική αύξηση στα ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Για το λόγο αυτό η εταιρία είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει τη διεύρυνση και αναβάθμιση του προγράμματος αυτού σε «ΔΩΔΩΝΗ 400» διπλασιάζοντας δηλαδή τον αριθμό των μονάδων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Στόχος του προγράμματος αυτού να μεγαλώνει συνεχώς προκειμένου να καλύψει στο μέλλον τον μέγιστο δυνατό αριθμό παραγωγών.

Το πρόγραμμα που ξεκίνησε πιλοτικά το 2015 με μόλις 30 μονάδες απαρτίζεται από επιστημονική ομάδα έμπειρων κτηνιάτρων και ζωοτεχνών που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και η οποία κατάφερε να αυξήσει τον αριθμό σε 200 μονάδες και να επιτύχει μετρήσιμα αποτελέσματα, όπως την κατά 18% αύξηση της παραγόμενης ποσότητας γάλακτος με παράλληλη βελτίωση των ποιοτικών της χαρακτηριστικών, συμβάλλοντας έτσι και στην αλλαγή της τιμολογιακής κλίμακας με την επίτευξη ανώτερης τιμής πώλησης της πρώτης ύλης.

Στη βάση αυτών των αποτελεσμάτων διανύουμε ήδη και με τους καλύτερους οιωνούς τη γαλακτοκομική περίοδο 2020-2021. Η ΔΩΔΩΝΗ τα τελευταία επτά χρόνια έχει διαθέσει για την προμήθεια γάλακτος περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 395 εκατ. ευρώ έχουν διατεθεί στην Ηπειρώτικη πρωτογενή παραγωγή.

Παράλληλα, συνεχίζει όπως κάνει τα τελευταία επτά χρόνια το πρόγραμμα προκαταβολών ύψους 4 εκατ. ευρώ ετησίως, καθώς και παροχή επενδυτικού κεφαλαίου σε παραγωγούς της οι οποίοι θέλουν να μεγαλώσουν τις φάρμες τους. Με αυτό τον τρόπο η ΔΩΔΩΝΗ ενισχύει αισθητά το εισόδημα των συνεργαζόμενων παραγωγών της.

Αξίζει να σημειωθεί πως η ΔΩΔΩΝΗ συνεχίζει να συλλέγει το γάλα από όλους τους παραγωγούς, συμπεριλαμβανομένων των πιο μικρών. Από μη επαγγελματίες κτηνοτρόφους, από παραγωγούς που οι ποσότητες που προμηθεύουν στην εταιρεία δεν ξεπερνούν τα 150-200 λίτρα γάλα το μήνα. Οι συγκεκριμένοι παραγωγοί, αγνοούνται από ανταγωνίστριες γαλακτοβιομηχανίες εκτός Ηπείρου. Χάρη στη συγκεκριμένη πολιτική της, η ΔΩΔΩΝΗ βοηθά τους ανθρώπους αυτούς να συμπληρώσουν σημαντικά το εισόδημά τους, διαδραματίζοντας έτσι έναν πολύ σημαντικό κοινωνικό ρόλο στην περιοχή.

Ταυτόχρονα, επενδύει σταθερά πόρους και εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό στη προσπάθεια βελτίωσης της κάθε κτηνοτροφικής μονάδας που συνεργάζεται.

Το πρόγραμμα υψηλής ποιότητας ζωοτροφών για τη στήριξη της διατροφής και της ευημερίας του ζωικού κεφαλαίου αναπτύχθηκε περαιτέρω και θα συνεχιστεί και την επόμενη σεζόν, θέτοντας σε προτεραιότητα τον Ηπειρώτη παραγωγό.

Αυτή η στρατηγική επιλογή της εταιρείας να παραμένει πιστή στις αξίες, στις παραδόσεις και στον ορθό τρόπο διαφύλαξης των Π.Ο.Π προϊόντων της είναι ιδιαίτερα σημαντική, ειδικότερα σε μία περίοδο όπου η εγχώρια αγορά πλήττεται διαρκώς από αθρόες εισαγωγές νωπού ή συμπυκνωμένου γάλακτος.

Διατηρώντας σταθερά την πολιτική των προκαταβολών και διαθέτοντας τη μεγαλύτερη ζώνη γάλακτος στην Ελλάδα, η ΔΩΔΩΝΗ για περισσότερα από 50 χρόνια παράγει προϊόντα εξαιρετικής ποιότητας επιλέγοντας τις καλύτερες πρώτες ύλες και μόνο 100% ελληνικό γάλα.

Με τη συνεχή αύξηση των πωλήσεων της επώνυμης φέτας ΔΩΔΩΝΗ τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, η εταιρεία επενδύει ενεργά στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του κορυφαίου Ελληνικού εξαγώγιμου προϊόντος και ταυτοχρόνως με την αύξηση των όγκων παραγωγής, αναπτύσσονται παράλληλα με την εταιρεία και οι παραγωγοί – συνεργάτες της.

Σύμφωνα με τον Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, κ. Μιχάλη Παναγιωτάκη: «Όλοι μας πρέπει να αναρωτηθούμε το γάλα μας, για ποιο σκοπό πηγαίνει. Για επώνυμα Ελληνικά προϊόντα φέτας ΠΟΠ ή για εκμετάλλευση μερικώς του ιδιώματος της φέτας μας ως ΠΟΠ από βιομηχανίες οι οποίες εξάγουν ιδιωτικής ετικέτας μεγάλων αλυσίδων προϊόντα τύπου φέτας ΠΟΠ; Να εκποιήσουμε και να υποτιμήσουμε το προϊόν μας ή να το διασφαλίσουμε και να το αναγάγουμε με προστιθέμενη αξία;

Η διαφύλαξη του ΠΟΠ χαρακτήρα της φέτας και λοιπών προϊόντων μας, καθώς και η αδιαπραγμάτευτη υποστήριξη του Έλληνα παραγωγού, αποτελεί μονόδρομο για τη βιωσιμότητα της ελληνικής κτηνοτροφίας, την επιβίωση και περαιτέρω ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας, αλλά και την ανάπτυξη της εκάστοτε γαλακτοβιομηχανίας. Εμείς στη ΔΩΔΩΝΗ, παραμένουμε πιστοί στις αξίες και τις αρχές μας, θα συνεχίσουμε, για πολλά χρόνια ακόμη, να παράγουμε επώνυμα Ελληνικά προϊόντα, θα τιμούμε, τον τόπο μας και την Ήπειρό μας και θα λειτουργούμε προς την κατεύθυνση στήριξης του πρωτογενούς τομέα».

ΦΑΓΕ: Σάρωσε τα βραβεία η ΔΩΔΩΝΗ

Σπουδαίες διακρίσεις για την μεγαλύτερη γαλακτοβιομηχανία της Ηπείρου. Δείτε στο xristika.gr τι κατάφερε να πραγματοποιήσει, παρά τις δυσμενείς συνθήκες για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Η νέα χρονιά έφερε μαζί της νέες διακρίσεις για τη ΔΩΔΩΝΗ, την κορυφαία γαλακτοβιομηχανία της Ηπείρου, η οποία στο πλαίσιο των Healthy Diet Awards 2021 διακρίθηκε με δύο σημαντικές βραβεύσεις, Silver και Bronze, αποδεικνύοντας την έμφαση που δίνει η εταιρεία για περισσότερο από μισό αιώνα, στη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας, προάγοντας παράλληλα και την ισορροπημένη διατροφή.

Ειδικότερα, στην κατηγορία Light Product- Dairy το ΔΩΔΩΝΗ Ηπειρώτικο Στραγγιστό 2% απέσπασε Silver βραβείο, την υψηλότερη διάκριση της συγκεκριμένης κατηγορίας. Το συγκεκριμένο γιαούρτι, αποτελεί ένα προϊόν με υψηλή θρεπτική αξία, πλούσια γεύση και εξαιρετική υφή καθώς στραγγίζεται με απαράμιλλο μεράκι και παράγεται από 100% ηπειρώτικο φρέσκο γάλα, από 60 επιλεγμένες φάρμες της Ηπείρου.

Παράλληλα, ξεχώρισε και το νέο Κατσικίσιο γιαούρτι ΔΩΔΩΝΗ, το οποίο αποτελεί περήφανα το μοναδικό προϊόν που διακρίθηκε στην κατηγορία Dairy Products, αποσπώντας Bronze βραβείο. Το κατσικίσιο γιαούρτι ΔΩΔΩΝΗ έχει καταφέρει να ξεχωρίσει για το εξαίρετης ποιότητας 100% ελληνικό φρέσκο γάλα, ενώ αποτελεί την ιδανική επιλογή για όλες της ώρες της ημέρας, καθώς είναι ένα προϊόν πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά με χαμηλά λιπαρά.

Τα βραβεία Ηealthy Diet Awards διοργανώνονται για 2η συνεχόμενη χρονιά από την εταιρία Boussias Communications, με στόχο να επιβραβεύσουν την αριστεία και την καινοτομία στα προϊόντα των εταιρειών που προάγουν την ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή.

Η Marketing Manager της ΔΩΔΩΝΗ, κ. Βίκυ Παπουτσάκη, δήλωσε σχετικά: “Στην οικογένεια της ΔΩΔΩΝΗ είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που η αυθεντική ελληνική γεύση και ποιότητα των προϊόντων μας συνεχίζουν και διακρίνονται τόσο για την γεύση τους όσο και για την σημαντική διατροφική τους αξία. Η αναγνώριση της προσήλωσης μας στη δημιουργία προϊόντων υψηλής ποιότητας και θρεπτικής αξίας, μας δίνει περαιτέρω κίνητρο να συνεχίσουμε να διαθέτουμε προϊόντα τα οποία ανταποκρίνονται στις σύγχρονες τάσεις και ανάγκες, ενώ κατακτούν επάξια την εμπιστοσύνη και αγάπη του καταναλωτικού κοινού.”