Skroutz: Υπό την ομπρέλα του Ομίλου Skroutz είναι οι 100% θυγατρικές Everypay Υπηρεσίες Πληρωμών ΑΕ, Σκρουτζ Υπηρεσίες Διανομής Μ.ΙΚΕ, SKR Staffing Services Μ.ΙΚΕ, και Ecommerce RCE Logistics Μ.ΙΚΕ. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών αλλά μείωση της καθαρής κερδοφορίας σε επίπεδο ομίλου και ζημιές σε επίπεδο μητρικής, απόρροια κυρίως των νέων επενδύσεων που έκανε στο πλαίσιο της στρατηγικής επέκτασης, είχε την περασμένη χρήση η Skroutz ΑΕ, η εταιρεία πίσω απ’ το γνωστό ομώνυμο marketplace.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που ανήρτησε χθες η εταιρεία που βρίσκεται υπό τη διοίκηση του Προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου κ. Γιώργου Χατζηγεωργίου, οι πωλήσεις της σε επίπεδο ομίλου αυξήθηκαν το 2022 στα 75,4 εκατ. ευρώ, από 57,55 εκατ. ευρώ το 2021. Την ίδια ώρα, τα κέρδη προ φόρων περιορίστηκαν στα 2,31 εκατ. ευρώ, από 6,53 εκατ. ευρώ το 2021 και τα κέρδη μετά τους φόρους στα 2,45 εκατ. ευρώ, από 5,02 εκατ. ευρώ.
Σε επίπεδο εταιρείας οι πωλήσεις έφθασαν τα 74,28 εκατ ευρώ, έναντι 47,59 εκατ. ευρώ το 2021 ενώ το τελικό αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο.
Συγκεκριμένα το αποτέλεσμα προ φόρων ήταν ζημιές 2,17 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 6,62 εκατ. ευρώ το 2021 και το αντίστοιχο μετά τους φόρους ήταν ζημιές 1,96 εκατ. ευρώ από κέρδη 5,08 εκατ. ευρώ.
Σημειωτέον πως υπό την ομπρέλα του Ομιλου Skroutz είναι οι 100% θυγατρικές Everypay Υπηρεσίες Πληρωμών ΑΕ, Σκρουτζ Υπηρεσίες Διανομής Μ.ΙΚΕ, SKR Staffing Services Μ.ΙΚΕ, και Ecommerce RCE Logistics Μ.ΙΚΕ.
Κατά την περυσινή χρήση η εταιρεία επέκτεινε κατά 282 τις θέσεις εργασίας και πλέον έχει φθάσει ως Όμιλος τις 1.079.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα στο τέλος της περιόδου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες αυξήθηκαν στα 19,29 εκατ. ευρώ, από 17,28 εκατ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, ο όμιλος στη λήξη της χρήσης παρουσίαζε σύνολο μακροπρόθεσμων δανείων 10,91 εκατ. ευρώ (από 3 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν). Σημειωτέον πως τα 7,5 εκατ. ευρώ αφορούν μέρος του ομολογιακού δανείου συνολικού ύψους 20 εκατ. ευρώ που είχε εκδώσει η εταιρεία με μοναδικό ομολογιούχο τραπεζικό ίδρυμα της Ελλάδας προκειμένου να εξαγοράσει την Everypay Υπηρεσίες Πληρωμών ΑΕ. Κατά την 31η Δεκεμβρίου 2022, η Εταιρεία και ο Όμιλος είχαν πρόσβαση στην αχρησιμοποίητη τραπεζική πίστωση αναφορικά με το εν λόγω ομολογιακό δάνειο ποσού 12,5 εκατ. ευρώ. Το σύνολο των βραχυπρόθεσμων δανείων είχε υποχωρήσει στα 1,82 εκατ. ευρώ, από 4,07 εκατ. ευρώ.
Σημειωτέον πως στην περασμένη χρήση ο όμιλος προχώρησε στην απόκτηση του υπολοίπου 75% των μετοχιών της Everypay και πλέον κατέστη ο μοναδικός μέτοχος της. Επίσης με ίδια Κεφάλαια απέκτησε το 100% των εταιρικών μεριδίων της ecommerce Logistics ΙΚΕ, η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο των 3rd party logistics (3PL).
Εν τω μεταξύ, το εταιρικό κεφάλαιο της «ΣΚΡΟΥΤΖ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΙΚΕ» αυξήθηκε εντός της χρήσης κατά 500.000 ευρώ με καταβολή μετρητών (συμπεριλαμβάνοντας διαφορά υπέρ το άρτιο ποσού 400.000 ευρώ) και την ημερομηνία 31/12/2022 ανέρχεται σε 508.000 ευρώ ενώ της «SKR STAFFING SERVICES MON.ΙΚΕ» παρέμεινε το ίδιο συγκριτικά με την προηγούμενη χρήση, ήτοι 210.000 ευρώ.
Επίσης στην τρέχουσα χρήση η εταιρεία προέβη σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 1,5 εκατ. ευρώ στη θυγατρική εταιρεία «EVERYPAY Υπηρεσίες Πληρωμών Ανώνυμη Εταιρεία» με σκοπό η τελευταία να καλύψει τις επιχειρηματικές της ανάγκες. Την 1/3/2023 η «EVERYPAY Υπηρεσίες Πληρωμών Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία» προέβη σε αποπληρωμή της πίστωσης με τη μορφή ανοιχτού αλληλόχρεου λογαριασμού με την Εταιρεία ποσού € 1.500.000.
Skroutz: Τρελαίνει κόσμο! Νέες υπηρεσίες με στόχο να γίνει… Amazon
Πριν από 18 χρόνια ήταν απλώς μία πλατφόρμα σύγκρισης τιμών. Πέρυσι μέσω του marketplace της έγιναν πωλήσεις που ξεπέρασαν το 1 δισ. ευρώ. Τώρα ετοιμάζεται νέες υπηρεσίες προς εμπόρους και καταναλωτές αλλά για διεθνή επέκταση. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η εποχή που η δημοφιλής πλατφόρμα skroutz, την οποία είχαν ξεκινήσει οι Γιώργος Χατζηγεωργίου, Γιώργος Αυγουστίδης και Βασίλης Δήμος πριν από 18 χρόνια, ήταν απλά μία πλατφόρμα σύγκρισης τιμών έχει περάσει ανεπιστρεπτί.
Και αυτό φαίνεται στην εκρηκτική άνοδο και το αποτύπωμα που πλέον έχει συνολικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο της χώρας μετά τη μεγάλη απόφαση να μετασχηματιστεί και να βαδίσει στον δρόμο που χάραξε ο διεθνής κολοσσός Amazon.
Μόλις πέρυσι μέσω του marketplace της έγιναν πωλήσεις που ξεπέρασαν το 1 δισ. ευρώ! Ενας από τους πολλούς συμβολικούς σταθμούς στο σχέδιο που υλοποιείται τα τελευταία χρόνια και το οποίο φέρνει τελικά αλλαγές και στο σύνολο του εμπορίου.
Τώρα, όπως αναφέρει ο Γιώργος Χατζηγεωργίου, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας που έχει εξελιχθεί σε όμιλο μετά την εξαγορά δύο εταιρειών στους νευραλγικούς τομείς του last mile και των χρηματοδοτήσεων (SLM και EveryPay) ετοιμάζεται επί της ουσίας ο επόμενος κύκλος αλλαγών.
Αυτός κινείται στην κατεύθυνση του εμπλουτισμού της βεντάλιας των υπηρεσιών τόσο προς τους εμπόρους όσο και προς τους καταναλωτές.
Από την αναβάθμιση των περιβόητων «αξιολογήσεων» σε μία ζωντανή κοινότητα που θα δίνει συμβουλές και λύσεις, τη δημιουργία ηλεκτρονικού wallet και τη δανειακή χρηματοδότηση εμπόρων, σε συνεργασία με εμπορική τράπεζα, έως την επιθετική ανάπτυξη και άλλων lockers, τα οποία πλέον θα διατίθενται για χρήση και σε καταστήματα εκτός της skroutz, τη διεθνή επέκταση με την πιθανότητα εξαγοράς λίγο μετά την έναρξη δραστηριοποίησης στην Κύπρο, αλλά και τη δυνατότητα αποστολής προϊόντων στο εξωτερικό.
Στοιχεία που, όπως λέει ο κ. Χατζηγεωργίου, θα έρθουν να προστεθούν στην υπόλοιπη βεντάλια των υπηρεσιών που ήδη «τρέχει» η δημοφιλής πλατφόρμα, όπως το «Fulfilled by Skroutz» με τις υπηρεσίες 3pl και όχι μόνο. Κάτι, που σύμφωνα με τον κ. Χατζηγεωργίου, δικαιολογεί και την ετήσια συνδρομή που επέβαλε στα συνεργαζόμενα καταστήματα από φέτος η εταιρεία προκαλώντας ένα κύμα αντιδράσεων κυρίως στα social media.
Skroutz: Ο μεγάλος στόχος
«Το κύριο ζητούμενο για εμάς ήταν από μία πλατφόρμα σύγκρισης τιμών να εξελιχθούμε σε marketplace.
Οπότε στον πυρήνα όλων των προσπαθειών είναι ότι θα μεγαλώσουμε το μερίδιο του marketplace στο συνολικό μας αποτέλεσμα, το οποίο τρία χρόνια πριν ήταν μόλις 5% και πλέον έχουμε φτάσει στο 55% του τζίρου που παράγουμε», λέει ο κ. Χατζηγεωργίου.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το marketplace της Skroutz ξεπέρασε το 2022 το 1 δισ. ευρώ πωλήσεων, όταν το σύνολο του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας εκτιμάται ότι κινείται μεταξύ 4 και 5 δισ. ευρώ!
Τα μεγέθη βέβαια της Skroutz, που ουσιαστικά λαμβάνει προμήθεια επί της πώλησης που κάνει κάθε κατάστημα, είναι μικρότερα αλλά εξίσου εντυπωσιακά εάν αναλογιστεί κανείς ότι προσφέρει υπηρεσίες.
Συγκεκριμένα, το 2022 έκλεισε με ανάπτυξη 40%, φτάνοντας τα 74 εκατ. ευρώ (στα 80 εκατ. ευρώ μαζί με τις SLM και EveryPay), σύμφωνα με τον ίδιο.
Βασικό άρμα λοιπόν της πλατφόρμας αποτελεί το markeplace, το οποίο χρησιμοποιούν σήμερα 14.000 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.
«Τα τελευταία χρόνια κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να στηρίξουμε αυτή τη μετάβαση, κυρίως σε επίπεδο υποδομών. Βάλαμε εγγυήσεις στα προϊόντα, υπηρεσίες εγκατάστασης, συναρμολόγησης, απεγκατάστασης σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων.
Γενικά κάνουμε καθετί προκειμένου να εμφανιζόμαστε πλέον ως κανονικός retailer. Ο μετασχηματισμός αυτός που κάναμε και συνεχίζουμε να κάνουμε ουσιαστικά φέρνοντας την ευθύνη όλων αυτών των υπηρεσιών σε εμάς, από το κατάστημα στο οποίο στέλναμε τον καταναλωτή.
Επίσης κάνουμε πολλά και στο κομμάτι της χρηματοδότησης. Πλέον μπορείς να αγοράσεις με όποιον τρόπο θέλεις, είτε με δόσεις, άτοκες και έντοκες, με πιστωτική ή BNPL (Buy Now Pay Later) και επίσης είναι ένα κομμάτι το οποίο θα βγει το επόμενο διάστημα σε συνεργασία με τραπεζικό ίδρυμα. Το πρώτο αφορά τη δυνατότητα των χρηστών-μελών της πλατφόρμας να έχουν ένα ηλεκτρονικό πορτοφόλι στη Skroutz.
Αυτό σε πρώτη φάση θα αποτελέσει ένα εργαλείο στις συναλλαγές των καταναλωτών μέσα από την πλατφόρμα δίνοντας τεράστια ευελιξία, αλλά και αντιμετωπίζοντας μια σειρά προβλημάτων που υπάρχουν σήμερα όπως π.χ. οι επιστροφές χρημάτων που θέλουν σήμερα τρεις μέρες για να γίνουν λόγω του κανόνων του τραπεζικού συστήματος».
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηγεωργίου, μάλιστα, το ηλεκτρονικό πορτοφόλι θα συνδεθεί και με τα κίνητρα και τις επιβραβεύσεις που θα προσφέρει η Skroutz στους καταναλωτές-μέλη του Skroutz Plus, που αισίως έχουν φτάσει τους 150.000, όπως π.χ. την πίστωση εκπτώσεων, κουπονιών για αγορές κ.ο.κ.
«Το σχέδιο είναι σε δεύτερη φάση το “πορτοφόλι” αυτό να έχει γενική εφαρμογή και όχι μόνο για αγορές μέσω Skroutz, είτε με πληρωμές λογαριασμών είτε με οτιδήποτε άλλο», λέει ο κ. Χατζηγεωργίου.
Παράλληλα, όμως, προετοιμάζεται και μία νέα υπηρεσία που θα προκαλέσει σημαντικό αντίκτυπο στις εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες κατά ποσοστό άνω του 90% είναι αποκλεισμένες από τον τραπεζικό δανεισμό.
«Με την υπηρεσία που ετοιμάζουμε, σε συνεργασία με πιστωτικό ίδρυμα, ουσιαστικά οι έμποροι θα μπορούν να αντλούν χρηματοδότηση που θα συνδέεται με το εμπόρευμα που θέλουν να αγοράσουν. Εως σήμερα αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για τον εμπορικό κόσμο.
Οι τράπεζες θεωρούν ότι με δάνεια προς εμπορικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να είναι διασφαλισμένες. Αυτό λοιπόν που θα κάνουμε είναι ουσιαστικά να εμφανιζόμαστε εμείς ως εγγυητές. Είναι μία υπηρεσία που εντάσσεται σε αυτό που αποκαλείται banking as a service.
Η συνεργαζόμενη τράπεζα θα έχει τις άδειες και το εποπτικό βάρος, εμείς θα έχουμε τη θεσμοθετημένη τεχνολογική λύση ώστε π.χ. να μπορούν να δίνονται δάνεια.
Επομένως εμείς θα διασφαλίζουμε ότι η τράπεζα θα πάρει πίσω το δάνειο που θα δώσει και παράλληλα θα προσφέρουμε απαραίτητα εργαλεία στον έμπορο για να γίνει πιο ανταγωνιστικός και βοηθώντας να κινηθεί πιο ελεύθερα το εμπόριο.
Ειδικά τώρα που υπάρχει σημαντικό πρόβλημα στον εμπορικό κόσμο, να μπορεί να χτίζει αποθέματα ή να κάνει μεγαλύτερες παραγγελίες κλειδώνοντας καλύτερες τιμές από τους προμηθευτές του», εξηγεί ο κ. Χατζηγεωργίου. Και πώς θα διασφαλίζεται η ίδια η Skroutz;
«Εχέγγυο θα είναι το εμπορικό απόθεμα που θα αγοραστεί με το δάνειο. Επειτα η αποπληρωμή αυτού του δανείου δεν θα έχει το κλασικό σύστημα όπου περιμένεις μία πληρωμή τον μήνα.
Με κάθε πώληση προϊόντος το Skroutz θα παίρνει πίσω και ένα ποσοστό για το κεφάλαιο του δανείου», προσθέτει. Σημειωτέον ότι το δάνειο θα συνοδεύεται από ένα συνολικό επιτόκιο, το οποίο θα καλύπτει τόσο την τράπεζα όσο και το Skroutz ως πληρωμή για την υπηρεσία.
«Ο κύριος λόγος που το κάνουμε αυτό είναι για να κινηθεί πιο εύκολα και πιο γρήγορα το εμπόριο, δεν το κάνουμε για το έξτρα έσοδο.
Θεωρούμε ότι θα βάλει μεγάλη αξία στο marketplace μας, ενδυναμώνοντας και τους εμπόρους που έχουμε ώστε να μεγαλώσουν κι άλλο». Εξηγεί δε ότι συνδυαστικά με την υπηρεσία Fulfilled by Skroutz, που ουσιαστικά είναι οι υπηρεσίες 3PL που προσφέρει η εταιρεία, ο εμπορικός κόσμος πλέον αποκτά τεράστια ευελιξία. «Εχεις μια επιχείρηση π.χ. με 5 εκατ. ευρώ τζίρο.
Αυτό για να διπλασιαστεί, έχεις να αντιμετωπίσεις ως επιχειρηματίας τεράστια θέματα. Να βρεις χώρους, αποθήκες, προσωπικό, δίκτυα. Ολα αυτά δεν είναι εύκολα για έναν έμπορο που πρέπει να κοιτάξει και τις καθημερινές λειτουργίες.
Γι’ αυτό κι εμείς, το τελευταίο εξάμηνο που έχουμε τη λειτουργία της αποθήκης, είδαμε περιπτώσεις εμπόρων που εν μια νυκτί μάς έστειλαν το εμπόρευμά τους ώστε να κάνουμε πλήρως τη διαχείριση.
Ούτε να προσλάβουν προσωπικό, ούτε να βρουν νέους χώρους, ούτε να ασχοληθούν με τη διαχείριση των παραγγελιών.
Και επίσης ούτε να χρειαστεί να ανησυχήσουν για το ρίσκο μιας επέκτασης, αφού, εάν δεν πάνε τα πράγματα όπως τα περίμεναν, μπορούν να περιορίσουν άμεσα την υπηρεσία. Είναι κάτι σαν την τεχνολογία και τις υποδομές cloud.
Σήμερα θέλεις 10, αύριο λιγότερα ή περισσότερα και προσαρμόζεσαι άμεσα χωρίς να ανησυχείς για εκατομμύρια επενδύσεων. Οπότε προσφέρουμε πλέον τα πάντα ώστε ο έμπορος να μπορεί να αφοσιωθεί τελικά μόνο στο λεγόμενο sourcing, να βρει δηλαδή το εμπόρευμα που του κάνει, να πετύχει ένα καλό deal και να το χτίσει μόνος του».
Σήμερα τις υπηρεσίες του Fulfilled by Skroutz τις χρησιμοποιούν 120 πελάτες και οι ημερήσιες παραγγελίες είναι κατά μέσο όρο 600 την ημέρα, κορυφώνοντας στις 900, κυρίως κάθε Τρίτη.
«Προς το παρόν έχει μία πιο αργή ανταπόκριση διότι δεν είναι εύκολο για τους εμπόρους να γυρίσουν σε αυτό τον τρόπο. Υπάρχουν πολλά τεχνικά θέματα για να επιλυθούν και ένα λογιστικό κόστος.
Για παράδειγμα, το ERP σου πρέπει να ξέρει πάντα πού βρίσκεται το απόθεμά σου. Είναι πιο εύκολα για νέες επιχειρήσεις», λέει ο κ. Χατζηγεωργίου.
Το άλλο μεγάλο κομμάτι που δουλεύει σήμερα η εταιρεία είναι η μετεξέλιξη των γνωστών αξιολογήσεων των χρηστών επί προϊόντων που ψάχνει κανείς σε μία «ζωντανή» πλατφόρμα ανταλλαγής γνώμης, εμπειριών κ.ο.κ.
«Θα είναι μία πλατφόρμα όπου μπορείς να ανακαλύψεις προϊόντα ή τρόπους για να λύσεις προβλήματα που αντιμετωπίζεις», εξηγεί ο κ. Χατζηγεωργίου.
«Και όλο αυτό θα είναι τελείως προσωποποιημένο με βάση τις συνήθειες κάθε χρήστη. Νομίζω πως αυτό μπορεί να κάνει σημαντική διαφορά στον χώρο, με την έννοια ότι ακόμα και σήμερα υπάρχει προκατάληψη εκ μέρους των καταναλωτών όταν απευθύνεται στον υπάλληλο μιας αλυσίδας λιανικής.
Αυτό λοιπόν μπορεί να λειτουργήσει και ως πηγή έμπνευσης και ως πηγή πληροφόρησης και ανταλλαγής ιδεών και εμπειριών, σημαντικών για μία απόφαση αγοράς», προσθέτει.
Ηδη η συγκεκριμένη πλατφόρμα είναι εμφανής στην εφαρμογή του Skroutz, αν και είναι στη φάση εμπλουτισμού. «Θα είναι ένα δίκτυο για shopping. Να μπορεί κάποιος να παίρνει έμπνευση στο “ταξίδι της αγοράς”».
Skroutz: Το εξωτερικό
Την ίδια ώρα έχει ξεκινήσει η πρώτη προσπάθεια εκτός συνόρων, αφού από το περασμένο καλοκαίρι η Skroutz ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στην Κύπρο, ενώ πρόσφατα ξεκίνησε αποστολές προς το εξωτερικό.
«Η Κύπρος είναι μια νέα αγορά. Είχε ξεκινήσει με 3-4 πωλήσεις την ημέρα χωρίς να είμαστε και τόσο ενεργοί, αφού έπρεπε να λύσουμε θέματα logistics και οργάνωσης πριν ξεκινήσουμε το marketing.
Φέτος νομίζω ότι θα γίνουν πωλήσεις 7-8 εκατ. ευρώ, το οποίο και προφανώς θέλουμε να μεγαλώσουμε.
Ηδη αν και ξεκινήσαμε στην αρχή με ελληνικά καταστήματα που έστελναν στην Κύπρο προϊόντα, πλέον βάζουμε και Κύπριους εμπόρους που μπορούν να στείλουν και στην Ελλάδα», σημειώνει.
Για την πιθανότητα επέκτασης και σε άλλες αγορές του εξωτερικού ο κ. Χατζηγεωργίου απαντά ότι είναι κάτι το οποίο θα κριθεί φέτος, αφού έχουν ξεκινήσει οι σχετικές έρευνες σε αγορές της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης όπου ο ίδιος θεωρεί ότι υπάρχουν ακόμα προοπτικές και χώρος.
Ξεκαθαρίζει πάντως ότι, εφόσον ληφθεί μία τέτοια απόφαση, η επέκταση θα γίνει με εξαγορά και όχι με οργανικό τρόπο.
«Γενικά προτεραιότητα τώρα είναι η επέκτασή μας στην ελληνική αγορά, γιατί βλέπουμε ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια ακόμα.
Ωστόσο, κάποια στιγμή μέσα στην επόμενη τριετία πρέπει να είμαστε έτοιμοι να ανοίξουμε και άλλες πόρτες. Και αυτό δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη.
Οπότε έχουμε ξεκινήσει και δουλεύουμε τα πράγματα. Θεωρώ ότι οι προς ένταξη στην Ε.Ε. χώρες της ευρύτερης γειτονιάς μας, ειδικά τώρα που η Ρωσία έχει κάψει τις “γέφυρές” της με τη ΝΑ και την Κεντρική Ευρώπη, μπορεί να είναι ευκαιρία για τη Skroutz στο μέλλον».
Σε κάθε περίπτωση, όπως λέει ο κ. Χατζηγεωργίου, το 2024 θα είναι το έτος των αποφάσεων για την εξωστρέφεια του Ομίλου Skroutz.