Αυτοκίνητο:  Σε πολλές χώρες, τα αυτοκίνητα δεν αποτελούν απλώς μέσο μετακίνησης αλλά και αντανάκλαση της προσωπικότητας των ιδιοκτητών τους.

Ο τρόπος με τον οποίο τα διακοσμούν, τα τροποποιούν ή απλώς τα χρησιμοποιούν, αποκαλύπτει στοιχεία για τη δημιουργικότητα, το στυλ και συχνά τις προθέσεις τους.

Η εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων έχει ενισχύσει αυτή την τάση, μετατρέποντας κάποιες ιδιόρρυθμες συνήθειες σε παγκόσμια φαινόμενα. Ανάμεσά τους, ξεχωρίζει μια απλή αλλά φορτισμένη χειρονομία: η τοποθέτηση ενός πλαστικού μπουκαλιού στην οροφή ενός αυτοκινήτου.

Αν και με την πρώτη ματιά μπορεί να μοιάζει με απροσεξία ή τυχαία κίνηση, στην Αργεντινή αυτό το μπουκάλι έχει συγκεκριμένο νόημα: σημαίνει πως το αυτοκίνητο είναι προς πώληση. Η πρακτική αυτή δεν είναι αποτέλεσμα μόδας του TikTok, αλλά αποτελεί κομμάτι της αστικής κουλτούρας, με ρίζες που φτάνουν πίσω στη δεκαετία του 1940.

Εκείνη την εποχή, η τότε φορολογική αρχή (DGI, σημερινή AFIP) επέβαλλε φόρους στην αγοραπωλησία μεταχειρισμένων οχημάτων. Προκειμένου να αποφύγουν τις φορολογικές επιβαρύνσεις, πολλοί πολίτες ανέπτυξαν έναν άτυπο τρόπο να διαφημίζουν την πώληση του αυτοκινήτου τους χωρίς να τραβούν την προσοχή των αρχών: τοποθετούσαν ένα άδειο πλαστικό μπουκάλι στην οροφή του αυτοκινήτου. Το σήμα ήταν διακριτικό, αλλά εύκολα αναγνωρίσιμο για όσους ήξεραν να το ερμηνεύσουν.

Παρόλο που το φορολογικό πλαίσιο στην Αργεντινή έχει εξελιχθεί, το έθιμο παραμένει ζωντανό. Το μπουκάλι στο καπό έχει πια ξεφύγει από τον αρχικό του σκοπό και έχει μετατραπεί σε μια ευρέως αναγνωρισμένη πολιτισμική πρακτική. Ακόμη και σήμερα, σε μια εποχή όπου οι συναλλαγές πραγματοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά μέσω διαδικτυακών πλατφορμών, πολλοί συνεχίζουν να προτιμούν αυτή την απλή, “χειροποίητη” μέθοδο αναζήτησης αγοραστή.

Το εντυπωσιακό είναι ότι αυτή η παράδοση επιβιώνει χωρίς καμία τεχνολογία ή ενδιάμεσο. Δεν απαιτούνται εφαρμογές, ούτε διαφημιστικές καταχωρήσεις. Αρκεί ένα μπουκάλι και η προσδοκία πως το μήνυμα θα φτάσει στον σωστό παραλήπτη.

Σε αντίθεση με χώρες όπως η Ισπανία, όπου οι κανονισμοί είναι αυστηρότεροι ως προς την προβολή πληροφοριών σε οχήματα, στην Αργεντινή δεν υπάρχει ρητή απαγόρευση για τη χρήση μπουκαλιών ως “σήμανση” πώλησης. Ωστόσο, ορισμένες δημοτικές αρχές μπορεί να παρέμβουν αν το αυτοκίνητο παραμένει σταθμευμένο στο ίδιο σημείο για υπερβολικά μεγάλο διάστημα, ερμηνεύοντάς το ενδεχομένως ως εγκαταλελειμμένο.

Η απάντηση εξαρτάται από το αν μπορεί να υπάρξει κοινή πολιτισμική κατανόηση. Για να λειτουργήσει μια τέτοια σήμανση σε άλλη χώρα, θα πρέπει να υιοθετηθεί από μια κοινότητα που να κατανοεί και να αποδέχεται το νόημά της. Δεν αρκεί να τοποθετηθεί ένα μπουκάλι∙ χρειάζεται μια συλλογική συμφωνία ότι αυτή η χειρονομία σημαίνει κάτι συγκεκριμένο.

Το άδειο μπουκάλι στην οροφή ενός αυτοκινήτου είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η εφευρετικότητα και η ανάγκη μπορούν να γεννήσουν διαχρονικούς πολιτισμικούς κώδικες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η ανάγκη για εναλλακτική επικοινωνία οδήγησε σε μια σιωπηλή, αλλά ιδιαίτερα αποτελεσματική πρακτική.

Στον σημερινό ψηφιακό κόσμο, όπου όλα φαίνεται να απαιτούν εφαρμογές, συνδρομές και διαδικασίες, το μπουκάλι λειτουργεί ως μια υπενθύμιση ότι οι πιο άμεσες, ανθρώπινες λύσεις παραμένουν εξίσου επίκαιρες. Είναι ένα απλό αλλά ισχυρό εργαλείο, που βασίζεται στη συνεννόηση, την παράδοση και την κοινωνική νοημοσύνη.

Αυτοκίνητο: Πρόστιμο και στους πεζούς – Η παράβαση που θα σας φέρει… 30 ευρώ κλήση

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), έπειτα από την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, είναι έτοιμος να κατατεθεί στη Βουλή, με την ψήφισή του να αναμένεται εντός των επόμενων 24 ωρών.

Ο νέος ΚΟΚ φέρνει σημαντικές αλλαγές στη φιλοσοφία των ποινών, καθώς πλέον μεταφέρεται η ευθύνη της παράβασης αποκλειστικά στον οδηγό – και όχι στο όχημα. Αυτό σημαίνει ότι καταργείται η πρακτική αφαίρεσης πινακίδων και αδειών κυκλοφορίας, με τις κυρώσεις να εφαρμόζονται άμεσα και μόνο στον παραβάτη.

Μια από τις πιο καινοτόμες ρυθμίσεις του νέου ΚΟΚ είναι η επιβολή προστίμων και σε πεζούς που παρανομούν. Συγκεκριμένα, προβλέπεται πρόστιμο 30 ευρώ για πεζούς που παραβιάζουν ερυθρό σηματοδότη ή κινούνται εκτός διαβάσεων. Για την ίδια παράβαση, οι οδηγοί τιμωρούνται με πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες.

Η τελευταία σημαντική αναθεώρηση του ΚΟΚ είχε γίνει το 2007.

Ο νέος Κώδικας προβλέπει αυστηρότερες ποινές για την παραβίαση των μπαρών σε ισόπεδες διαβάσεις. Όπως δήλωσε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε αυτές τις περιπτώσεις ενεργοποιούνται και διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, καθώς τίθεται σε σοβαρό κίνδυνο η ανθρώπινη ζωή.

Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει μέχρι και πολυετείς καθείρξεις για τους παραβάτες, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες έχουν ήδη σημειωθεί συλλήψεις. Ειδικά για την παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή κινητών φραγμάτων σε σιδηροδρομικές διαβάσεις, η παράβαση εντάσσεται στην Κατηγορία Ε4 – υψηλής επικινδυνότητας – και επιφέρει πρόστιμο 1.200 ευρώ καθώς και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Σύμφωνα με τον Ποινικό Κώδικα, οποιοσδήποτε διαταράσσει την ασφάλεια της συγκοινωνίας μέσω μέσων σταθερής τροχιάς και προκαλεί ενδεχόμενο κίνδυνο για ανθρώπινες ζωές, αντιμετωπίζει ποινή κάθειρξης έως 10 έτη.

Αυτοκίνητο: Αλλάζουν τα πάντα στα ΚΤΕΟ – Ποιοι θα περνούν κάθε χρόνο

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρνει σαρωτικές αλλαγές στους τεχνικούς ελέγχους οχημάτων, προτείνοντας – μεταξύ άλλων – ετήσια ΚΤΕΟ για παλιά αυτοκίνητα και ελέγχους λογισμικού σε ηλεκτρικά οχήματα. Τη συνολική αναμόρφωση των ΚΤΕΟ προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στοχεύοντας στη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην ΕΕ.

Οι αλλαγές που προωθούνται φιλοδοξούν να σώσουν έως και 7.000 ζωές και να αποτρέψουν 65.000 σοβαρούς τραυματισμούς στην περίοδο 2026-2050. Οι νέες προτάσεις εστιάζουν στην ασφάλεια, την καταπολέμηση της απάτης και τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Στο επίκεντρο βρίσκονται τα παλαιά οχήματα, καθώς και οι ψηφιακές λύσεις που θα ενισχύσουν την εποπτεία και την ανταλλαγή δεδομένων.
Τι αλλάζει:
  • Ετήσιος τεχνικός έλεγχος για αυτοκίνητα ηλικίας άνω των 10 ετών.
  • Υποχρεωτικό ΚΤΕΟ για μοτοσικλέτες άνω των 125 κυβικών.
  • Έλεγχος του λογισμικού ασφαλείας για τα ηλεκτρικά οχήματα.
  • Ενίσχυση του μητρώου οχημάτων, με ψηφιακή καταγραφή όλων των στοιχείων ταξινόμησης και ελέγχου.
  • Εκσυγχρονισμός και διεύρυνση των τεχνικών ελέγχων από τα ΚΤΕΟ, ώστε να καλύπτονται και οι εκπομπές ρύπων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διασύνδεση των εθνικών μητρώων, ώστε να εξασφαλίζεται η διαφάνεια στις πωλήσεις μεταχειρισμένων οχημάτων και να περιορίζονται πρακτικές όπως τα «πειραγμένα» χιλιόμετρα. Ωστόσο, δεν λείπουν και οι ενστάσεις: Έρευνα του γερμανικού ινστιτούτου FKA υποστηρίζει πως λιγότερο από 1% των θανατηφόρων τροχαίων οφείλονται σε τεχνικές βλάβες, αμφισβητώντας την ανάγκη για διεύρυνση των ελέγχων. Κύρια αιτία, σύμφωνα με τα στοιχεία, είναι η ανθρώπινη συμπεριφορά και οι εξωτερικοί παράγοντες. Παρά τις διαφωνίες, οι προτάσεις της Επιτροπής σηματοδοτούν μια πιο αυστηρή, ψηφιακά ενισχυμένη εποπτεία του στόλου οχημάτων στην Ευρώπη – με στόχο όχι μόνο την οδική ασφάλεια, αλλά και την πράσινη μετάβαση στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.

Αυτοκίνητο: Αλλάζουν οι άδειες οδήγησης – Τι ισχύει με τη διάρκεια

Η διάρκεια ισχύος των αδειών οδήγησης διαφέρει ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος και την ηλικία του κατόχου.
 
Πόσο διαρκεί η άδεια οδήγησης ανά κατηγορία Κατηγορίες AM, A1, A2, A, B1, B, BE Ισχύει για 15 χρόνια Η ισχύς μετρά από την ημερομηνία επιτυχούς εξέτασης ή ανανέωσης και όχι πέραν της συμπλήρωσης της ηλικίας των εξήντα πέντε 65 ετών. Κατηγορίες C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE (επαγγελματικές) Ισχύει για 5 χρόνια
 
Η ισχύς μετρά από την ημερομηνία επιτυχούς εξέτασης ή ανανέωσης και όχι πέραν της συμπλήρωσης της ηλικίας των εξήντα πέντε 65 ετών Από τα 65 έως τα 80 έτη, οι άδειες οποιασδήποτε κατηγορίας:
 
Στα 65 έτη η άδεια οδήγησης πρέπει να ανανεώνεται ανά 3 έτη Μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των 80 ετών, η άδεια οδήγησης πρέπει να ανανεώνεται ανά 2 χρόνια με ειδικές ιατρικές εξετάσεις.
 
Η λήξη δεν μπορεί να ξεπερνά το 82ο έτος ηλικίας Άδειες οδήγησης από άλλες χώρες της Ε.Ε. Αν ο κάτοχος διαθέτει άδεια οδήγησης από χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτή παραμένει ισχυρή στην Ελλάδα εφόσον πληροί τους όρους της αντίστοιχης ελληνικής κατηγορίας.

Αυτοκίνητο: Η συσκευή που απαγορεύεται να έχεις και φέρνει πρόστιμο 2.000 ευρώ

Οι οδηγοί οφείλουν να τηρούν τα όρια ταχύτητας, δεδομένου ότι η οδήγηση με το πεντάλ του γκαζιού κολλημένο στο πάτωμα μπορεί να οδηγήσει στην πρόκληση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος. Για να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί συμμορφώνονται με τα όρια ταχύτητας στους δρόμους, οι αστυνομικές Αρχές χρησιμοποιούν ραντάρ, από τα οποία δύσκολα ξεφεύγει κανείς. Υπάρχουν, ωστόσο, και κάποιοι οδηγοί που προσπαθούν να τα ξεγελάσουν, επιστρατεύοντας τα λεγόμενα «αντιραντάρ».
 
Οι εν λόγω συσκευές είναι διαθέσιμες στο ελεύθερο εμπόριο και μπορούν να αποκτηθούν σε προσιτές τιμές ακόμη και μέσω Διαδικτύου. Σε γενικές γραμμές τα αντιραντάρ χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Στις συσκευές που προειδοποιούν τον οδηγό ότι μπροστά του υπάρχει κάποια συσκευή ραντάρ που λειτουργεί και σε αυτές που παρεμποδίζουν τη μέτρηση ταχύτητας, στέλνοντας διαφορετικά σήμα πίσω στο πιστόλι-ραντάρ. Οι συγκεκριμένες συσκευές είναι διαθέσιμες σε μια ευρεία γκάμα τιμών, για κάθε πορτοφόλι, και έρχονται σε σχήματα και μορφές που δεν θυμίζουν αντιραντάρ με στόχο να μην γίνουν αντιληπτές από τα όργανα της τάξης σε περίπτωση που «στηθεί» κάποιο μπλόκο.
 
Η χρήση του ωστόσο είναι παράνομη και οι ποινές που επιβάλλονται είναι, αν μη τι άλλο, βαριές. Ο μοναδικός τρόπος για να χρησιμοποιήσει κανείς ένα αντιραντάρ είναι η κατοχή ειδικής άδειας από το κράτος. Ειδικότερα, όπως ορίζεται στο Άρθρο 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και συγκεκριμένα στην παράγραφο 14, «αυτός που οδηγεί μηχανοκίνητο όχημα με εξοπλισμό εντοπισμού συσκευών μέτρησης ταχύτητας χωρίς να διαθέτει για τον εξοπλισμό αυτόν την κατά νόμο άδεια, καθώς και όποιος οδηγεί μηχανοκίνητο όχημα με εξοπλισμό παρεμπόδισης συσκευών μέτρησης ταχύτητας, τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ, με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδηγού για 30 ημέρες και επιτόπου αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 60 ημέρες».
 
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η υπερβολική ταχύτητα είναι μία από τις βασικές αιτίες πρόκλησης σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΕ, η μη τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι υπεύθυνη για το 30% των θανατηφόρων ατυχημάτων.

Αυτοκίνητο: Τα 3 αντικείμενα που πρέπει να έχετε πάντα μαζί σας αλλιώς… πρόστιμο!

Όποιος ταξιδεύει με αυτοκίνητο χρειάζεται ένα καλά εξοπλισμένο αυτοκίνητο για ένα ομαλό ταξίδι – και ιδίως σε περίπτωση ατυχήματος. Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους σχεδόν καθημερινά, αλλά δεν είναι πάντα σωστά εξοπλισμένα. Και μάλιστα οι κανονισμοί οδικής κυκλοφορίας καθορίζουν έναν αριθμό αντικειμένων που πρέπει να έχουν οι οδηγοί στη διάθεσή τους. Εάν αυτό δεν συμβαίνει, κινδυνεύουν να τους επιβληθεί πρόστιμο. Υπάρχουν τρία αντικείμενα που πρέπει να έχουν οι οδηγοί στο αυτοκίνητό τους και τα οποία απαιτούνται από τον νόμο:
  • προειδοποιητικό τρίγωνο
  • γιλέκο ασφαλείας
  • κουτί πρώτων βοηθειών
Εάν αυτά τα στοιχεία δεν βρεθούν στο αυτοκίνητο, υπάρχει κίνδυνος να πληρώσουν οι οδηγοί. Αν και δεν πρόκειται για πρόστιμο, προβλέπεται προειδοποιητικό πρόστιμο 5 έως 15 ευρώ. Το προειδοποιητικό τρίγωνο προορίζεται για την πρόληψη των συγκρούσεων με το πίσω μέρος και πρέπει να υπάρχει στο όχημα σε εγκεκριμένη μορφή, εξηγεί η ADAC. Αυτό ισχύει και για τα τετράτροχα.
Για τις μοτοσικλέτες, τα σκούτερ ή τα μοτοποδήλατα, δεν απαιτείται προειδοποιητικό τρίγωνο.
«Το τριγωνικό προειδοποιητικό σήμα πρέπει να είναι αντανακλαστικό, φορητό, σταθερό και σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ορατό από επαρκή απόσταση όταν χρησιμοποιείται. Σε περίπτωση βλάβης, πρέπει να τοποθετείται σε ευδιάκριτο σημείο αμέσως μετά την ενεργοποίηση των φώτων κινδύνου», αναφέρει ο ΚΟΚ. Οι οδηγοί που δεν έχουν προειδοποιητικό τρίγωνο στο αυτοκίνητό τους μπορούν να περιμένουν πρόστιμο 15 ευρώ.