Αυτοκίνητο: Νέος αλλαγμένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αναμένεται να παρουσιαστεί το φθινόπωρο, με βάση τον οποίο μάλιστα δεν θα αφαιρούνται πλέον οι πινακίδες κυκλοφορίας.
Ο νέος ΚΟΚ αλλάζει πρώτη φορά μετά από 16 χρόνια και εισάγει μία πολιτική δικαιότερων ποινών για τις οδικές παραβάσεις, που θα αξιολογούνται ανάλογα την σοβαρότητα και την επικινδυνότητά τους, χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα.
Οι ποινές θα είναι πιο αυστηρές για όσους υποπίπτουν σε σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, που συνδέονται με σοβαρά τροχαία ατυχήματα, όπως η πάράβαση του ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοολ και η αντικανονική προσπέραση.
Με τον νέο ΚΟΚ απενοχοποιείται το όχημα, δηλαδή πλέον δεν θα αφαιρούνται οι πινακίδες κυκλοφορίας, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, που σε μία απερισκεψία του οδηγού, αφαιρούνται οι πινακίδες, επηρεάζοντας ενδεχομένως και τρίτα άτομα, που δεν μπορούν να κάτσουν πίσω από το τιμόνι του εν λόγω οχήματος. Αυτό λοιπόν πρόκειται να αλλάξει και θα αυστηροποιηθεί το πλαίσιο της ποινής για τον οδηγό που υπέπεσε στην παράβαση.
Ο βασικός στόχος της κυβέρνησης με τον νέο ΚΟΚ είναι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ενώ ταυτόχρονα εντείνεται και η προσπάθεια διασφάλισης της είσπραξης των προστίμων.
Μάλιστα θα δημιουργηθεί και ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης παραβάσεων, που θα αποτελείται μεταξύ άλλων από ψηφιακή πλατφόρμα που θα ελέγχει και θα βεβαιώνει την είσπραξη των προστιμων.
Αυτοκίνητο: Τι απαγορεύεται να βάλετε στο πορτμπαγκάζ – Τα πρόστιμα
Ο ΚΟΚ με το άρθρο 32 αναφέρεται σε αυτά που επιτρέπεται να μεταφέρουμε στο αυτοκίνητό μας μας στο πορτ – μπαγκάζ και αυτά που απαγορεύονται.
Σύμφωνα με τον ΚΟΚ «To φoρτίo τoυ oχήματoς πρέπει να τακτoπoιείται και να στoιβάζεται κατά τρόπoν ώστε:
α) Nα μην εκτίθενται σε κίνδυνo πρόσωπα και να μην πρoκαλoύνται ζημιές από διαρρoή ή πτώση αυτoύ στην oδό.
β) Nα μην περιoρίζεται ή παρεμπoδίζεται η oρατότητα τoυ oδηγoύ, να μην εμπoδίζεται η oδήγηση τoυ oχήματoς και να μη μειώνεται η σταθερότητα
αυτoύ.
γ) Nα μην πρoκαλoύνται θόρυβoι ή σκόνη ή άλλες ενoχλήσεις, oι oπoίες μπoρoύν να απoφευχθoύν.
δ) Nα μην καλύπτoνται oι φανoί, συμπεριλαμβανoμένων και των φανών στάθμευσης και πoρείας, τα αντανακλαστικά στoιχεία, oι πινακίδες αριθμoύ κυκλoφoρίας και τo διακριτικό σήμα της χώρας απoγραφής τoυ oχήματoς, ως και τα σήματα πoυ δίνoνται με τo χέρι, σύμφωνα με τις διατάξεις τoυ παρόντoς Kώδικα.
- Tα εξαρτήματα, ως καλώδια, σχoινιά, αλυσίδες, καλύμματα κ.λπ. πoυ χρησιμoπoιoύνται για εξασφάλιση ή πρoστασία τoυ φoρτίoυ, πρέπει να σφίγγoνται και να στερεώνoνται καλά. Iδιαιτέρως τα εξαρτήματα πoυ χρησιμoπoιoύνται για την πρoστασία τoυ φoρτίoυ πρέπει να πληρoύν τις απαιτήσεις της πρoηγoύμενης παραγράφoυ. Η φόρτωση των φορτηγών αυτοκινήτων διέπεται από τις ειδικές περί αυτών διατάξεις του ν. 3446/2006.
- To φoρτίo απαγoρεύεται να πρoεξέχει από τo πίσω τμήμα τoυ oχήματoς περισσότερo από 30% τoυ μήκoυς τoυ αμαξώματoς. Eιδικά, στα μoτoπoδήλατα, μoτoσικλέτες και τρίτροχα οχήματα, τo φoρτίo απαγoρεύεται να πρoεξέχει περισσότερο από 0,40 μ. από τις πλευρές τους, υπολογιζόμενου από το εξωτερικό άκρο του εμπρόσθιου πλευρικού φανού του οχήματος, ή του μπρος ή πίσω ακραίου σημείου αυτών. Πρoκειμένoυ για ειδική μεταφoρά αντικειμένων πoυ πρoεξέχoυν από τo πίσω τμήμα των αυτoκινήτων oχημάτων πέραν τoυ 30% τoυ μήκoυς τoυ αμαξώματoς, απαιτείται πρoηγoύμενη άδεια της κατά τόπoν αρμόδιας Τεχνικής Yπηρεσίας.
- Tα πρoεξέχoντα φoρτία από τo μπρoς ή πίσω τμήμα ή τις πλευρές τoυ oχήματoς, αν αυτό επιτρέπεται, πρέπει να επισημαίνoνται με σταθερή πρoσαρμoσμένη πινακίδα διαστάσεων τoυλάχιστoν 0,50×0,50 μ. λευκoύ χρώματoς με διαγώνιες ερυθρές λωρίδες, κατασκευασμένη από υλικά υψηλής αντανακλαστικότητας και τoπoθετημένη με τo πάνω άκρo όχι πιo ψηλά από 1,60 μ. και τo κάτω άκρo όχι πιo χαμηλά από 0,40 μ. από τo oδόστρωμα, όταν δεν μπoρoύν την πρoεξoχή να αντιληφθoύν oι oδηγoί των άλλων oχημάτων.
Kατά τη νύκτα, όπως αυτή oρίζεται στην παράγραφο 1 τoυ άρθρoυ 2 τoυ παρόντoς Kώδικα, για την επισήμανση αυτή πρέπει να χρησιμoπoιείται λευκό φως και λευκό αντανακλαστικό στoιχείo μπρoστά, ερυθρό δε φως και ερυθρό αντανακλαστικό στoιχείo πίσω.
- Eιδικότερα πρoκειμένoυ για μηχανoκίνητα oχήματα και αν αυτό επιτρέπεται:
α) Tα πρoεξέχoντα φoρτία περισσότερo από ένα (1) μέτρo πέραν τoυ μπρoς ή πίσω τμήματoς τoυ oχήματoς, πρέπει να επισημαίνoνται oπωσδήπoτε.
β) Tα φoρτία τα oπoία πρoεξέχoυν κατά πλάτoς περισσότερo από 0,40 μ. από τo εξωτερικό άκρo τoυ μπρoς φανoύ ή τoυ πίσω ερυθρoύ φανoύ τoυ oχήματoς, πρέπει να επισημαίνoνται τη νύκτα.
- H μεταφoρά αντικειμένων πoυ σύρoνται στo έδαφoς επιτρέπεται μόνoν εφόσoν αυτά δεν φθείρoυν τo oδόστρωμα και δεν δημιουργούν κίνδυνο για τους χρήστες της οδού και ύστερα από ειδική άδεια της αρμόδιας κατά τόπoν
Tεχνικής Yπηρεσίας. - Ο κάτοχος ή ο οδηγός, που κυκλοφορεί όχημα με υπέρβαση του μέγστου επιτρεπόμενου βάρους
Γ΄. Κανόνες οδικής συμπεριφοράς
Ο κάτοχος ή ο οδηγός, που κυκλοφορεί όχημα με υπέρβαση του μέγι στου επιτρεπόμενου βάρους του ή επικίνδυνα φορτωμένο, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ. Σε περίπτωση επικίνδυνης φόρτωσης, κατά παράβαση του παρόντος άρθρου, επιβάλλεται και ακινητοποίηση του οχήματος κατά τις διατάξεις του άρθρου 46 του παρόντος Κώδικα.
Αυτός που παραβαίνει τις λοιπές διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ.
Για τις σχετικές παραβάσεις που αφορούν φορτηγά οχήματα έχουν εφαρμογή οι ειδικές περί αυτών διατάξεις του ν. 3446/2006.
Αυτοκίνητο: Πρόστιμο 200 ευρώ σε εκατομμύρια οδηγούς – Ποιοι θα πληρώσουν
Σε τραγική κατάσταση φαίνεται ότι βρίσκονται αρκετοί ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ εξαιτίας πολλών παραγόντων που μόνο με πολιτική βούληση μπορούν να διορθωθούν.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζει σημαντικές μεταρρυθμίσεις με στόχο την καταπολέμηση της διαφθοράς, της ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Σε αυτό το πλαίσιο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΥΜΕ θα επιδιώξει να αλλάξει και τη νοσηρή κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα ΚΤΕΟ καθώς μόλις το 32% του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων περνά από ΚΤΕΟ με αποτέλεσμα πάνω από 2,8 εκατ. οχήματα να παραμένουν εκτός διαδικασίας.
Χειρότερη είναι η κατάσταση που επικρατεί στις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων όπου το 70% του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων δεν έχει περάσει από έλεγχο με αποτέλεσμα πάνω από 6,5 εκατ. οχήματα να κινούνται εκπέμποντας υπερβολικές ποσότητες CO2.
Την ίδια στιγμή μόλις το 4,5% του στόλου των οχημάτων που ελέγχονται διαπιστώνονται σοβαρές ελλείψεις ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στα υπόλοιπα κράτη μέλη ανέρχεται σε 15%.
Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ κ. Κωνσταντίνος Βήκας επισημαίνει στο Carandmotor.gr ότι:
«Είναι γεγονός ότι το σύστημα εποπτείας κυκλοφορούντων οχημάτων και ορθής λειτουργίας των ΚΤΕΟ πάσχει σοβαρά και αποτελεί πλέον ένα παρωχημένο, αναποτελεσματικό και σε κάθε περίπτωση επικίνδυνο σύστημα για την προστασία των πολιτών και των νόμιμων επιχειρήσεων του κλάδου μας.
Η κατάσταση αυτή λαμβάνει συνεχώς νέες διαστάσεις και εξελίσσεται προς το δυσμενέστερο ενώ καθιστά παράλληλα τη χώρα μας έκθετη σε περιπτώσεις κυρώσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω μη εναρμόνισης μας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Τα ΚΤΕΟ συγχαίρουν τον αρμόδιο Υπουργό κ. Χρήστο Σταϊκούρα και πιο ειδικά την αρμόδια υφυπουργό σε θέματα Μεταφορών κα Χριστίνα Αλεξοπούλου για την πολύ σοβαρή αντιμετώπιση του ζητήματος από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων τους και για την πρωτοβουλία τους και την στενή συνεργασία τους με τον κλάδο μας προκειμένου να ενισχυθεί ένας πολύ σημαντικός θεσμός όπως αυτός του ΚΤΕΟ.
Απίστευτο: Δείτε ποια αυτοκίνητα απαγορεύεται να παρκάρουν σε πάρκινγκ πλέον – Ο λόγος
Αντιμέτωποι με απαγορεύσεις στη στάθμευση ή ακόμα και στην κυκλοφορία έρχονται ιδιοκτήτες οχημάτων τα οποία εφοδιάζονται με σύστημα υγραεριοκίνησης ή αεριοκίνησης.
Ειδικότερα, οι απαγορεύσεις επιβάλλονται για εκείνα τα οχήματα που φέρουν εργοστασιακό ή μη σύστημα LPG ή CNG και προκύπτουν για λόγους ασφαλείας.
Επί της ουσίας πρόκειται για οχήματα που κινούνται είτε με υγραέριο είτε με φυσικό αέριο, η στάθμευση των οποίων απαγορεύεται σε ορισμένες περιπτώσεις σε κλειστά parking που δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές.
Μολονότι η Ελληνική Νομοθεσία δεν προβλέπει κάποια απαγόρευση στην κίνηση ή την στάθμευση αυτοκινήτων με υγραέριο ή φυσικό αέριο, υπάρχουν σαφείς κανονισμοί οι οποίοι θα πρέπει να πληρούνται ώστε ένας χώρος στάθμευσης να μπορεί να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει αεριοκίνητα οχήματα.
Συγκεκριμένα, σε κλειστούς χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα μεγαλύτερη των 100 οχημάτων θα πρέπει να οριοθετούνται πλησίον των εξωτερικών τοίχων του κτιρίου με ειδική σήμανση εκείνα τα τμήματα στα οποία οφείλουν να σταθμεύουν αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν εναλλακτικούς τύπους καυσίμου.
Οι θέσεις αυτές θα πρέπει να αντιστοιχούν τουλάχιστον στο 10% επί της μέγιστης χωρητικότητας του χώρου στάθμευσης, ενώ τα τμήματα αυτά θα πρέπει να αποτελούν ξεχωριστό πυροδιαμέρισμα, να τοποθετούνται κατά προτίμηση σε υπέργειους ορόφους και να διαθέτουν κατάλληλο σύστημα εξαερισμού.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που οι παραπάνω προδιαγραφές δεν πληρούνται, ο χώρος στάθμευσης δεν μπορεί να φιλοξενήσει οχήματα με συστήματα τροφοδοσίας υγραερίου ή φυσικού αερίου και οφείλει να απαγορεύει την είσοδο και τη στάθμευση σε αυτά.
Η απαγόρευση συνήθως επιβάλλεται με την αντίστοιχη σήμανση και οφείλει να γίνει σεβαστή από τους ιδιοκτήτες οχήματος, καθώς στην περίπτωση ενός συμβάντος είναι πολύ πιθανόν να βρεθούν εκτεθειμένοι.
Κρίνοντας από την παραπάνω διάταξη, για χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα μικρότερη των 100 θέσεων δεν προβλέπεται κάποια ειδική πρόβλεψη για τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο ή φυσικό αέριο, συνεπώς δεν τίθεται θέμα κάποιου περιορισμού ή απαγόρευσης.
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τα κλειστά-υπόγεια parking πολυκατοικιών, τα οποία προφανώς δεν αγγίζουν τη χωρητικότητα των 100 οχημάτων, ενώ ασφαλής μπορεί να θεωρηθεί η στάθμευση αυτοκινήτων LPG και CNG στις πυλωτές πολυκατοικιών, όπου οι πιθανότητες υψηλής συγκέντρωσης υγραερίου ή φυσικού αερίου είναι ελάχιστες.
Δεν είναι όμως μόνον οι χώροι στάθμευσης που επιβάλλουν περιορισμούς σε αυτοκίνητα που κινούνται με εναλλακτικούς τύπους καυσίμου. Σε τούνελ ανά την Ευρώπη, τα συγκεκριμένα οχήματα θα πρέπει να ενημερώνουν για τη χρήση LPG ή CNG κατά την είσοδό τους σε αυτά και να φέρουν ειδική σήμανση, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπως αυτό της σήραγγας της Μάχης, οπού η μεταφορά οποιουδήποτε οχήματος LPG ή CNG απαγορεύεται ακόμα κι αν οι αντίστοιχες δεξαμενές του αυτοκινήτου είναι άδειες.
Αυτοκίνητο: Άλλαξαν τα όρια ταχύτητας στην Ελλάδα – Παίρνει… κεφάλια ο νέος ΚΟΚ
Ο Υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας και η αρμόδια Υφυπουργός για τις Μεταφορές Χριστίνα Αλεξοπούλου θα παρουσιάσουν επίσης διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα.
Στόχος είναι να τεθεί όριο 30 χλμ/ώρα σε αρκετές περιοχές των πόλεων, σε ζώνες που θα υποδείξουν οι δημοτικές αρχές. Ειδικά έξω από τα σχολεία, ο Δήμοι θα μπορούν να προτείνουν ακόμα χαμηλότερο όριο, στα 20 χλμ/ώρα.
Το μεγάλο ερώτημα είναι αν στο νέο ΚΟΚ θα παραμείνει η αφαίρεση πινακίδων του οχήματος ως ποινή για τις σοβαρές τροχαίες παραβάσεις.
«Η κεντρική φιλοσοφία του ΚΟΚ δεν αλλάζει. Αλλά οφείλουμε, γιατί αυτό είναι το σωστό και έχει ήδη γίνει, να είμαστε σε αγαστή συνεργασία κυρίως με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Ώστε να ενσωματώσουμε και τις όποιες πιθανόν δυνητικές παρατηρήσεις υπάρχουν από το συναρμόδιο υπουργείο», είχε δηλώσει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
Ακόμη, σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρόστιμα θα έρχονται στους παραβάτες μέσω sms, ενώ το ιστορικό των παραβάσεων θα είναι διαθέσιμο στο gov.gr.
Η ολομέλεια της Βουλής ψήφισε τον νέο Ποινικό Κώδικα, ο οποίος περιλαμβάνει αλλαγές και παρεμβάσεις στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με αυστηρότερες ποινές σε κάποιες σοβαρές παραβάσεις.
Η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα τιμωρούνται ποινικά (άρθρο 290Α παρ.1 του Ποινικού Κώδικα όπως τροποποιήθηκε με τον νόμο 5090/2024).
- Με φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους, αν από την παράβαση προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο
- Με φυλάκιση έως 3 έτη, αν από την παράβαση προκύψει ζημιά σε ξένη περιουσία
- Με κάθειρξη έως 10 έτη, αν από την παράβαση, προκύψει βαριά σωματική βλάβη ή προκληθεί σημαντική ζημιά σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις
- Με κάθειρξη/φυλάκιση τουλάχιστον 10 ετών, αν η παράβαση έχει ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου. Αν προκληθεί θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
- Οι παραβάσεις που φέρουν τις παραπάνω ποινές είναι:
- Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών και λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης
- Οδήγηση σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης, σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες
- Οδήγηση οχήματος, που είναι τεχνικά ανασφαλές ή φορτωμένο χωρίς ασφάλεια
- Οδήγηση σε αυτοσχέδιους αγώνες ή με επικίνδυνους ελιγμούς
- Οδήγηση στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός των περιπτώσεων αποκλειστικού προορισμού της
- Παραβίαση φωτεινού σηματοδότη
- Παραβίαση του ορίου ταχύτητας σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, κατά 60 χλμ (οδήγηση λεωφορείου, φορτηγού ή επιβατικού)
- Παραβίαση του ορίου ταχύτητας κατά 20, 30 ή και 40 χλμ (οδήγηση σε κατοικημένη περιοχή ή σε άλλο οδικό δίκτυο αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον 20 χλμ. ανά ώρα.