Αυτοκίνητο: Πιο περίπλοκη αναμένεται να γίνει στο άμεσο μέλλον η διαδικασία αγοραπωλησίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί την υιοθέτηση ενός νέου κανονιστικού πλαισίου για τα οχήματα που έχουν φτάσει στο τέλος του κύκλου ζωής τους.
Οι αλλαγές που φέρνει η πρόταση αγγίζουν άμεσα τους καταναλωτές και τους επαγγελματίες του κλάδου, εισάγοντας αυστηρότερα κριτήρια για τη μεταβίβαση κυριότητας οχημάτων και νέες απαιτήσεις τεκμηρίωσης.
Στόχος του νέου κανονισμού είναι να διακρίνεται ξεκάθαρα πότε ένα όχημα είναι μεταχειρισμένο αλλά κατάλληλο προς πώληση και πότε έχει ουσιαστικά φτάσει στο τέλος της ωφέλιμης ζωής του. Για να εξασφαλίζεται αυτό, προβλέπεται η υποχρεωτική παροχή τεκμηρίωσης σε κάθε μεταβίβαση – είτε μέσω εμπορικών σημείων είτε μέσω ψηφιακών πλατφορμών.
Η τεκμηρίωση θα πρέπει να αποδεικνύει ότι το όχημα είναι λειτουργικό και κατάλληλο για κυκλοφορία. Αυτό θα μπορεί να πιστοποιηθεί είτε με ισχύον δελτίο τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ) είτε με σχετική έκθεση αξιολόγησης από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα. Αν δεν πληρούνται αυτά τα κριτήρια, το όχημα ενδέχεται να χαρακτηριστεί «στο τέλος κύκλου ζωής» και να αποκλειστεί από την αγορά.
Σύμφωνα με το άρθρο 37 του σχεδίου κανονισμού, εξαιρούνται από τις αυστηρές απαιτήσεις οι συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών, εφόσον δεν εμπλέκονται επαγγελματίες ή ψηφιακές πλατφόρμες. Ωστόσο, ακόμα και στις ιδιωτικές πωλήσεις, αν υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι το όχημα είναι ακατάλληλο, οι αρμόδιες αρχές θα έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν πρόσθετα αποδεικτικά στοιχεία.
Στο Παράρτημα I του σχεδίου κανονισμού παρατίθενται αναλυτικά τα τεχνικά κριτήρια βάσει των οποίων ένα όχημα μπορεί να θεωρηθεί ακατάλληλο για χρήση και, κατά συνέπεια, για πώληση. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται:
-
Σοβαρές δομικές φθορές
-
Απουσία βασικών εξαρτημάτων
-
Ορατά σημάδια εγκατάλειψης ή μακράς ακινησίας
-
Περιπτώσεις όπου το κόστος επισκευής υπερβαίνει την πιθανή αξία μεταπώλησης του οχήματος
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι προβλέπονται εξαιρέσεις για οχήματα με ιστορική ή συλλεκτική αξία, τα οποία δεν θα υπόκεινται στους ίδιους περιορισμούς.
Η πρόταση κανονισμού έχει ήδη εγκριθεί σε επίπεδο Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τον Ιούνιο, ωστόσο το τελικό κείμενο θα προκύψει μέσα από τριμερείς διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Η τελική έγκριση θα ανοίξει τον δρόμο για την εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε.
Όπως επισημαίνει η Κομισιόν, η πρωτοβουλία εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας, με σκοπό τη βελτίωση της διαχείρισης των παλαιών οχημάτων και την αποτροπή κυκλοφορίας αυτοκινήτων που μπορεί να είναι επικίνδυνα για την οδική ασφάλεια ή επιβλαβή για το περιβάλλον.
Οι ιδιοκτήτες που σκοπεύουν να διαθέσουν προς πώληση το μεταχειρισμένο αυτοκίνητό τους –ιδιαίτερα μέσω διαδικτυακών αγγελιών ή επαγγελματιών εμπόρων– θα πρέπει να φροντίσουν το όχημα να έχει περάσει επιτυχώς τον τεχνικό έλεγχο και να είναι σε λειτουργική κατάσταση.
Ζημιές στο αμάξωμα, απουσία εξαρτημάτων ή ενδείξεις εγκατάλειψης μπορεί να οδηγήσουν τις αρχές να ζητήσουν πρόσθετα αποδεικτικά για την καταλληλότητα του οχήματος. Σε περίπτωση αδυναμίας, το όχημα δεν θα μπορεί να πωληθεί ως μεταχειρισμένο και θα θεωρηθεί προς απόσυρση.
Μέχρι στιγμής, η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά. Ωστόσο, καταναλωτές και επαγγελματίες καλούνται να παρακολουθούν τις εξελίξεις γύρω από τον νέο ευρωπαϊκό κανονισμό. Εφόσον εγκριθεί και τεθεί σε εφαρμογή, αναμένεται να αλλάξει ριζικά το πλαίσιο για τις μεταβιβάσεις οχημάτων, καθιστώντας τη διαδικασία πιο αυστηρή και πιο σύνθετη – ειδικά για αυτοκίνητα με εμφανείς φθορές ή προβληματικό ιστορικό.
Αυτοκίνητο: Αλλάζουν οι άδειες οδήγησης – Τι ισχύει με τη διάρκεια
Η διάρκεια ισχύος των αδειών οδήγησης διαφέρει ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος και την ηλικία του κατόχου.
Όπως αναφέρει το cnn.gr, ο οδηγός σχεδιάζει ανανέωση ή έκδοση άδειας, χρειάζεται να δει αναλυτικά τις οδηγίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Πόσο διαρκεί η άδεια οδήγησης ανά κατηγορία Κατηγορίες AM, A1, A2, A, B1, B, BE Ισχύει για 15 χρόνια
Η ισχύς μετρά από την ημερομηνία επιτυχούς εξέτασης ή ανανέωσης και όχι πέραν της συμπλήρωσης της ηλικίας των εξήντα πέντε 65 ετών. Κατηγορίες C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE (επαγγελματικές) Ισχύει για 5 χρόνια
Η ισχύς μετρά από την ημερομηνία επιτυχούς εξέτασης ή ανανέωσης και όχι πέραν της συμπλήρωσης της ηλικίας των εξήντα πέντε 65 ετών Από τα 65 έως τα 80 έτη, οι άδειες οποιασδήποτε κατηγορίας: Στα 65 έτη η άδεια οδήγησης πρέπει να ανανεώνεται ανά 3 έτη
Μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των 80 ετών, η άδεια οδήγησης πρέπει να ανανεώνεται ανά 2 χρόνια με ειδικές ιατρικές εξετάσεις. Η λήξη δεν μπορεί να ξεπερνά το 82ο έτος ηλικίας Άδειες οδήγησης από άλλες χώρες της Ε.Ε. Αν ο κάτοχος διαθέτει άδεια οδήγησης από χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτή παραμένει ισχυρή στην Ελλάδα εφόσον πληροί τους όρους της αντίστοιχης ελληνικής κατηγορίας.
Αυτοκίνητο: Η συσκευή που απαγορεύεται να έχεις και φέρνει πρόστιμο 2.000 ευρώ
Οι οδηγοί οφείλουν να τηρούν τα όρια ταχύτητας, δεδομένου ότι η οδήγηση με το πεντάλ του γκαζιού κολλημένο στο πάτωμα μπορεί να οδηγήσει στην πρόκληση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος.
Για να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί συμμορφώνονται με τα όρια ταχύτητας στους δρόμους, οι αστυνομικές Αρχές χρησιμοποιούν ραντάρ, από τα οποία δύσκολα ξεφεύγει κανείς. Υπάρχουν, ωστόσο, και κάποιοι οδηγοί που προσπαθούν να τα ξεγελάσουν, επιστρατεύοντας τα λεγόμενα «αντιραντάρ».
Οι εν λόγω συσκευές είναι διαθέσιμες στο ελεύθερο εμπόριο και μπορούν να αποκτηθούν σε προσιτές τιμές ακόμη και μέσω Διαδικτύου.
Σε γενικές γραμμές τα αντιραντάρ χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Στις συσκευές που προειδοποιούν τον οδηγό ότι μπροστά του υπάρχει κάποια συσκευή ραντάρ που λειτουργεί και σε αυτές που παρεμποδίζουν τη μέτρηση ταχύτητας, στέλνοντας διαφορετικά σήμα πίσω στο πιστόλι-ραντάρ.
Οι συγκεκριμένες συσκευές είναι διαθέσιμες σε μια ευρεία γκάμα τιμών, για κάθε πορτοφόλι, και έρχονται σε σχήματα και μορφές που δεν θυμίζουν αντιραντάρ με στόχο να μην γίνουν αντιληπτές από τα όργανα της τάξης σε περίπτωση που «στηθεί» κάποιο μπλόκο.
Η χρήση του ωστόσο είναι παράνομη και οι ποινές που επιβάλλονται είναι, αν μη τι άλλο, βαριές.
Ο μοναδικός τρόπος για να χρησιμοποιήσει κανείς ένα αντιραντάρ είναι η κατοχή ειδικής άδειας από το κράτος.
Ειδικότερα, όπως ορίζεται στο Άρθρο 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και συγκεκριμένα στην παράγραφο 14, «αυτός που οδηγεί μηχανοκίνητο όχημα με εξοπλισμό εντοπισμού συσκευών μέτρησης ταχύτητας χωρίς να διαθέτει για τον εξοπλισμό αυτόν την κατά νόμο άδεια, καθώς και όποιος οδηγεί μηχανοκίνητο όχημα με εξοπλισμό παρεμπόδισης συσκευών μέτρησης ταχύτητας, τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ, με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδηγού για 30 ημέρες και επιτόπου αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 60 ημέρες».
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η υπερβολική ταχύτητα είναι μία από τις βασικές αιτίες πρόκλησης σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΕ, η μη τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι υπεύθυνη για το 30% των θανατηφόρων ατυχημάτων.
Αυτοκίνητο: Τα 3 αντικείμενα που πρέπει να έχετε πάντα μαζί σας αλλιώς… πρόστιμο!
Όποιος ταξιδεύει με αυτοκίνητο χρειάζεται ένα καλά εξοπλισμένο αυτοκίνητο για ένα ομαλό ταξίδι – και ιδίως σε περίπτωση ατυχήματος.
Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους σχεδόν καθημερινά, αλλά δεν είναι πάντα σωστά εξοπλισμένα.
Και μάλιστα οι κανονισμοί οδικής κυκλοφορίας καθορίζουν έναν αριθμό αντικειμένων που πρέπει να έχουν οι οδηγοί στη διάθεσή τους. Εάν αυτό δεν συμβαίνει, κινδυνεύουν να τους επιβληθεί πρόστιμο.
Υπάρχουν τρία αντικείμενα που πρέπει να έχουν οι οδηγοί στο αυτοκίνητό τους και τα οποία απαιτούνται από τον νόμο:
- προειδοποιητικό τρίγωνο
- γιλέκο ασφαλείας
- κουτί πρώτων βοηθειών
Εάν αυτά τα στοιχεία δεν βρεθούν στο αυτοκίνητο, υπάρχει κίνδυνος να πληρώσουν οι οδηγοί. Αν και δεν πρόκειται για πρόστιμο, προβλέπεται προειδοποιητικό πρόστιμο 5 έως 15 ευρώ.
Το προειδοποιητικό τρίγωνο προορίζεται για την πρόληψη των συγκρούσεων με το πίσω μέρος και πρέπει να υπάρχει στο όχημα σε εγκεκριμένη μορφή, εξηγεί η ADAC. Αυτό ισχύει και για τα τετράτροχα.
Για τις μοτοσικλέτες, τα σκούτερ ή τα μοτοποδήλατα, δεν απαιτείται προειδοποιητικό τρίγωνο.
«Το τριγωνικό προειδοποιητικό σήμα πρέπει να είναι αντανακλαστικό, φορητό, σταθερό και σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ορατό από επαρκή απόσταση όταν χρησιμοποιείται. Σε περίπτωση βλάβης, πρέπει να τοποθετείται σε ευδιάκριτο σημείο αμέσως μετά την ενεργοποίηση των φώτων κινδύνου», αναφέρει ο ΚΟΚ.
Οι οδηγοί που δεν έχουν προειδοποιητικό τρίγωνο στο αυτοκίνητό τους μπορούν να περιμένουν πρόστιμο 15 ευρώ.
Αυτοκίνητο: Έρχεται το λευκό χρώμα στα φανάρια – Τι θα κάνουμε όταν το βλέπουμε
Ο τριπλός χρωματικός συνδυασμός που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στα φανάρια έχει εισέλθει σε μια περίοδο αλλαγών με την ανάπτυξη της τεχνολογίας αυτόνομων οχημάτων.
Στο μέλλον, θα χρησιμοποιηθεί άλλο χρώμα εκτός από το κόκκινο, το κίτρινο και το πράσινο χρώμα που συναντάμε στα φανάρια. Αυτή η καινοτομία ήρθε στο προσκήνιο με την ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων.
Τι σημαίνει λοιπόν το χρώμα που προστέθηκε πρόσφατα και αργά ή γρήγορα θα το δούμε και στη χώρα μας;
Αναλυτικότερα, αν και τα φανάρια λειτουργούν με τα ίδια χρώματα εδώ και χρόνια, νέα έρευνα προτείνει τη συμπερίληψη του λευκού φωτός σε αυτό το σύστημα.
Αυτό το πρόσθετο χρώμα θα αυξήσει την αποτελεσματικότητα των αυτόνομων οχημάτων στην κυκλοφορία και θα προσθέσει μια νέα διάσταση στη διαχείριση της κυκλοφορίας.
Το λευκό φανάρι θα ενισχύσει την επικοινωνία μεταξύ αυτόνομων οχημάτων και άλλων οδηγών και θα διασφαλίσει ότι αυτή η σειρά θα υιοθετηθεί και η ροή της κυκλοφορίας θα γίνει πιο αποτελεσματική.
Μια μελέτη που διεξήχθη από το North Carolina State University αποκάλυψε ότι η χρήση λευκού φωτός στα φανάρια θα ρυθμίσει τη ροή της κυκλοφορίας πιο αποτελεσματικά.
Ενώ το λευκό φως τονίζει τον ρόλο των αυτόνομων οχημάτων στην κυκλοφορία, θα διευκολύνει τους οδηγούς να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα τάξη πραγμάτων.
Το λευκό φως θα συμβολίζει την κεντρική λειτουργία των αυτόνομων οχημάτων στην κυκλοφορία.
Τα αυτόνομα οχήματα θα βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία μεταξύ τους και με το κεντρικό σύστημα κυκλοφορίας, κατευθύνοντας έτσι τη ροή της κυκλοφορίας με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.
Το λευκό φως θα επιτρέψει σε αυτά τα οχήματα να κινούνται αναλύοντας τις συνθήκες κυκλοφορίας και άλλοι οδηγοί θα προσαρμοστούν επίσης σε αυτό το σύστημα. Ως αποτέλεσμα, η κυκλοφορία θα γίνει πιο εύρυθμη και ρευστή.
Για να δουν πώς θα λειτουργούσε αυτό το σύστημα στον πραγματικό κόσμο, οι ερευνητές σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν πιλοτικές εφαρμογές.
Αυτές οι δοκιμές θα αποκαλύψουν με μεγαλύτερη σαφήνεια τις πιθανές επιπτώσεις του λευκού φωτός στην κυκλοφορία.
Αυτοκίνητο: Το χαρτί που φέρνει πρόστιμο 400 ευρώ σε κάθε οδηγό – Να το έχετε πάντα μαζί σας
Ένα χαρτί μπορεί να επιφέρει βαριά πρόστιμα. Ποιο είναι αυτό και από πού μπορούμε να το προμηθευτούμε αν θέλουμε να γλιτώσουμε το πρόστιμο των 400 ευρώ;
Εκτός από την άδεια κυκλοφορίας, την ασφάλεια και το δίπλωμα, υπάρχει ακόμα ένα έγγραφο που υποχρεούται ο οδηγός να επιδείξει σε περίπτωση ελέγχου, με την μη ύπαρξή του να επιφέρει βαρύ πρόστιμο.
Ο τεχνικός έλεγχος στα ΚΤΕΟ αποτελεί υποχρέωση κάθε ιδιοκτήτη οχήματος, τόσο για την προάσπιση της οδικής ασφάλειας όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος.
Όλα τα νέα επιβατικά ΙΧ περνούν για πρώτη φορά από ΚΤΕΟ όταν συμπληρώνουν 4 έτη από την ημερομηνία έκδοσης της 1ης άδειας κυκλοφορίας.
Πόσο είναι το πρόστιμο για εκπρόθεσμο έλεγχο; Ο ιδιοκτήτης κάθε οχήματος έχει την υποχρέωση να το περάσει από τεχνικό έλεγχο από 3 εβδομάδες πριν από την προβλεπόμενη ημερομηνία, έως και 1 εβδομάδα μετά από αυτήν.
Σε περίπτωση εκπρόθεσμου ελέγχου, εκτός από το κόστος του ελέγχου επιβάλλεται επιπλέον πρόστιμο, το οποίο εξαρτάται από το χρόνο καθυστέρησης του ελέγχου.
Αναλυτικά:
Καθυστέρηση έως 30 ημέρες
Επιβατικά ΙΧ 16 ευρώ Δίκυκλα 10 ευρώ Καθυστέρηση έως 6 μήνες
Επιβατικά ΙΧ 33 ευρώ Δίκυκλα 20 ευρώ Καθυστέρηση άνω των 6 μηνών
Επιβατικά ΙΧ 65 ευρώ Δίκυκλα 41 ευρώ Όταν περάσουν οι 6 μήνες, εκτός από το πρόστιμο του Κ.Τ.Ε.Ο., επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ, το οποίο βεβαιώνεται απευθείας μέσω TAXIS, με την εφαρμογή του να μπαίνει σύντομα σε ισχύ.
Συγκεκριμένα, ο έλεγχος θα γίνεται σε εξαμηνιαία βάση από την ΓΓΠΣ με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, του TAXISnet και άλλων φορέων, όπου αν διαπιστωθεί ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο Κ.Τ.Ε.Ο., θα επιβάλλεται το προβλεπόμενο πρόστιμο.
Πρόστιμο 400 ευρώ από την Τροχαία Εκτός όμως από τα παραπάνω πρόστιμα, “τσουχτερή” είναι η χρηματική ποινή που θα δεχθεί ο οδηγός σε περίπτωση ελέγχου από την Τροχαία. Συγκεκριμένα, αν διαπιστωθεί ότι δεν έχει το χαρτί που να αποδεικνύει ότι το όχημα έχει περάσει Κ.Τ.Ε.Ο., βεβαιώνεται αμέσως πρόστιμο 400 ευρώ.
Αν ο ιδιοκτήτης του οχήματος περάσει τον απαραίτητο τεχνικό έλεγχο και προσκομίσει το χαρτί εντός 10 ημερών, τότε θα πληρώσει μόνο το 1/8 του επιβληθέντος ποσού, δηλαδή 50 ευρώ, στο οποίο όμως πρέπει να υπολογιστεί και το ειδικό αυξημένο τέλος που αναφέραμε παραπάνω, το οποίο καταβάλλεται στο Κ.Τ.Ε.Ο..
Τώρα, αν είχε περάσει τον απαραίτητο τεχνικό έλεγχο πριν την καταγραφή της παράβασης, αλλά δεν είναι μαζί του το αποδεικτικό, μόλις το προσκομίσει στην Τροχαία, το πρόστιμο μειώνεται αμέσως στα 20 ευρώ, μιας και εκπίπτει στο άρθρο 100 του Κ.Ο.Κ., όπου αναφέρονται τα έγγραφα τα οποία πρέπει να φέρει ο οδηγός.