Αυτοκίνητο: Η καλοκαιρινή έξοδος βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και χιλιάδες οδηγοί εγκαταλείπουν τα αστικά κέντρα, αναζητώντας στιγμές ξεκούρασης σε παραθαλάσσιους ή ορεινούς προορισμούς.
Είτε πρόκειται για ολιγοήμερες αποδράσεις είτε για μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια, η οδική ασφάλεια πρέπει να αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα.
Κάθε οδηγός που αναλαμβάνει το τιμόνι αυτές τις ημέρες, οφείλει να οδηγεί με υπευθυνότητα, προστατεύοντας τόσο τη δική του ζωή όσο και εκείνη των συνεπιβατών του αλλά και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου.
Ένα από τα σημαντικότερα – και συχνά παραμελημένα – ζητήματα είναι το τι μεταφέρουμε με το όχημά μας και με ποιον τρόπο.
Τι απαγορεύεται να μεταφέρουμε σύμφωνα με τον ΚΟΚ
1. Υπέρβαρο φορτίο
Σύμφωνα με το άρθρο 32 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), το μικτό βάρος του αυτοκινήτου μετά τη φόρτωση δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει το όριο που ορίζει ο κατασκευαστής και αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας. Η υπέρβαση αυτού του ορίου εγκυμονεί κινδύνους για την οδική ασφάλεια, τη μηχανική ακεραιότητα του οχήματος και συνεπάγεται διοικητικές κυρώσεις.
2. Κακή τοποθέτηση αντικειμένων
Ένα από τα συνηθέστερα λάθη αφορά την ακατάλληλη στοιβασία των αποσκευών. Ο ΚΟΚ επισημαίνει ότι το φορτίο πρέπει να τοποθετείται με τέτοιο τρόπο ώστε να μην θέτει σε κίνδυνο τους επιβαίνοντες, να μην παρεμποδίζει την ορατότητα του οδηγού και να μη διατρέχει κίνδυνο να μετατοπιστεί ή να πέσει στον δρόμο.
Ο εξοπλισμός ασφάλισης – όπως σχοινιά, ιμάντες, καλύμματα ή αλυσίδες – πρέπει να είναι σφιχτά και καλά στερεωμένος, ενώ οποιαδήποτε διαρροή ή πτώση του φορτίου μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρό ατύχημα.
3. Αντικείμενα που περιορίζουν την ορατότητα
Η ορατότητα του οδηγού δεν πρέπει να περιορίζεται από αποσκευές ή αντικείμενα, ειδικά στην πίσω ζώνη του οχήματος. Επιπλέον, το φορτίο δεν επιτρέπεται να καλύπτει φώτα, πινακίδες κυκλοφορίας ή αντανακλαστικά στοιχεία, καθώς έτσι το όχημα καθίσταται δυσδιάκριτο, κυρίως κατά τη νύχτα, αυξάνοντας τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος.
4. Υπερβολικά μακριά αντικείμενα
Ο ΚΟΚ προβλέπει πως το φορτίο που προεξέχει από το πίσω μέρος του οχήματος δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 30% του συνολικού μήκους του. Σε περιπτώσεις που απαιτείται μεταφορά μεγαλύτερων αντικειμένων (όπως σωλήνες ή ξύλα), απαιτείται ειδική άδεια από την κατά τόπον αρμόδια Τεχνική Υπηρεσία.
5. Αντικείμενα που σύρονται στο οδόστρωμα
Απαγορεύεται ρητά η μεταφορά αντικειμένων που κατά την κίνηση του οχήματος έρχονται σε επαφή με το έδαφος, προκαλώντας φθορές ή κινδύνους. Εξαίρεση αποτελούν μόνο οι περιπτώσεις όπου έχει εκδοθεί ειδική άδεια και διασφαλίζεται ότι δεν προκαλείται ζημιά στο οδόστρωμα ή κίνδυνος για την κυκλοφορία.
6. Υπέρβαση του αριθμού επιβατών
Η άδεια κυκλοφορίας κάθε οχήματος ορίζει τον μέγιστο αριθμό επιβατών, βάσει των διαθέσιμων θέσεων και ζωνών ασφαλείας. Η υπέρβαση αυτού του ορίου όχι μόνο παραβιάζει τον ΚΟΚ, αλλά μειώνει δραματικά την ασφάλεια όλων των επιβατών. Ο οδηγός που προβαίνει σε τέτοια παράβαση, τιμωρείται με πρόστιμο 80 ευρώ.
7. Μεταφορά εμπορευμάτων με Ι.Χ.
Η μεταφορά εμπορευμάτων με ιδιωτικής χρήσης επιβατικό όχημα απαγορεύεται, εκτός εάν συντρέχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις και υπάρχει η απαραίτητη τεκμηρίωση (παραστατικά), όπως προβλέπει η νομοθεσία.
Η παράβαση οποιουδήποτε από τους παραπάνω κανόνες επιφέρει διοικητικό πρόστιμο ύψους 80 ευρώ. Σε περιπτώσεις ιδιαίτερα επικίνδυνης φόρτωσης, οι αρχές μπορούν να προχωρήσουν ακόμη και στην ακινητοποίηση του οχήματος.
Αυτοκίνητο: Τι σημαίνει αν βρείτε ένα μπουκάλι στην οροφή
Ο τρόπος με τον οποίο τα διακοσμούν, τα τροποποιούν ή απλώς τα χρησιμοποιούν, αποκαλύπτει στοιχεία για τη δημιουργικότητα, το στυλ και συχνά τις προθέσεις τους. Η εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων έχει ενισχύσει αυτή την τάση, μετατρέποντας κάποιες ιδιόρρυθμες συνήθειες σε παγκόσμια φαινόμενα. Ανάμεσά τους, ξεχωρίζει μια απλή αλλά φορτισμένη χειρονομία: η τοποθέτηση ενός πλαστικού μπουκαλιού στην οροφή ενός αυτοκινήτου. Αν και με την πρώτη ματιά μπορεί να μοιάζει με απροσεξία ή τυχαία κίνηση, στην Αργεντινή αυτό το μπουκάλι έχει συγκεκριμένο νόημα: σημαίνει πως το αυτοκίνητο είναι προς πώληση. Η πρακτική αυτή δεν είναι αποτέλεσμα μόδας του TikTok, αλλά αποτελεί κομμάτι της αστικής κουλτούρας, με ρίζες που φτάνουν πίσω στη δεκαετία του 1940. Εκείνη την εποχή, η τότε φορολογική αρχή (DGI, σημερινή AFIP) επέβαλλε φόρους στην αγοραπωλησία μεταχειρισμένων οχημάτων. Προκειμένου να αποφύγουν τις φορολογικές επιβαρύνσεις, πολλοί πολίτες ανέπτυξαν έναν άτυπο τρόπο να διαφημίζουν την πώληση του αυτοκινήτου τους χωρίς να τραβούν την προσοχή των αρχών: τοποθετούσαν ένα άδειο πλαστικό μπουκάλι στην οροφή του αυτοκινήτου. Το σήμα ήταν διακριτικό, αλλά εύκολα αναγνωρίσιμο για όσους ήξεραν να το ερμηνεύσουν. Παρόλο που το φορολογικό πλαίσιο στην Αργεντινή έχει εξελιχθεί, το έθιμο παραμένει ζωντανό. Το μπουκάλι στο καπό έχει πια ξεφύγει από τον αρχικό του σκοπό και έχει μετατραπεί σε μια ευρέως αναγνωρισμένη πολιτισμική πρακτική. Ακόμη και σήμερα, σε μια εποχή όπου οι συναλλαγές πραγματοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά μέσω διαδικτυακών πλατφορμών, πολλοί συνεχίζουν να προτιμούν αυτή την απλή, “χειροποίητη” μέθοδο αναζήτησης αγοραστή. Το εντυπωσιακό είναι ότι αυτή η παράδοση επιβιώνει χωρίς καμία τεχνολογία ή ενδιάμεσο. Δεν απαιτούνται εφαρμογές, ούτε διαφημιστικές καταχωρήσεις. Αρκεί ένα μπουκάλι και η προσδοκία πως το μήνυμα θα φτάσει στον σωστό παραλήπτη. Σε αντίθεση με χώρες όπως η Ισπανία, όπου οι κανονισμοί είναι αυστηρότεροι ως προς την προβολή πληροφοριών σε οχήματα, στην Αργεντινή δεν υπάρχει ρητή απαγόρευση για τη χρήση μπουκαλιών ως “σήμανση” πώλησης. Ωστόσο, ορισμένες δημοτικές αρχές μπορεί να παρέμβουν αν το αυτοκίνητο παραμένει σταθμευμένο στο ίδιο σημείο για υπερβολικά μεγάλο διάστημα, ερμηνεύοντάς το ενδεχομένως ως εγκαταλελειμμένο. Η απάντηση εξαρτάται από το αν μπορεί να υπάρξει κοινή πολιτισμική κατανόηση. Για να λειτουργήσει μια τέτοια σήμανση σε άλλη χώρα, θα πρέπει να υιοθετηθεί από μια κοινότητα που να κατανοεί και να αποδέχεται το νόημά της. Δεν αρκεί να τοποθετηθεί ένα μπουκάλι∙ χρειάζεται μια συλλογική συμφωνία ότι αυτή η χειρονομία σημαίνει κάτι συγκεκριμένο. Το άδειο μπουκάλι στην οροφή ενός αυτοκινήτου είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η εφευρετικότητα και η ανάγκη μπορούν να γεννήσουν διαχρονικούς πολιτισμικούς κώδικες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η ανάγκη για εναλλακτική επικοινωνία οδήγησε σε μια σιωπηλή, αλλά ιδιαίτερα αποτελεσματική πρακτική. Στον σημερινό ψηφιακό κόσμο, όπου όλα φαίνεται να απαιτούν εφαρμογές, συνδρομές και διαδικασίες, το μπουκάλι λειτουργεί ως μια υπενθύμιση ότι οι πιο άμεσες, ανθρώπινες λύσεις παραμένουν εξίσου επίκαιρες. Είναι ένα απλό αλλά ισχυρό εργαλείο, που βασίζεται στη συνεννόηση, την παράδοση και την κοινωνική νοημοσύνη.
Αυτοκίνητο: Πρόστιμο και στους πεζούς – Η παράβαση που θα σας φέρει… 30 ευρώ κλήση
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), έπειτα από την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, είναι έτοιμος να κατατεθεί στη Βουλή, με την ψήφισή του να αναμένεται εντός των επόμενων 24 ωρών. Ο νέος ΚΟΚ φέρνει σημαντικές αλλαγές στη φιλοσοφία των ποινών, καθώς πλέον μεταφέρεται η ευθύνη της παράβασης αποκλειστικά στον οδηγό – και όχι στο όχημα. Αυτό σημαίνει ότι καταργείται η πρακτική αφαίρεσης πινακίδων και αδειών κυκλοφορίας, με τις κυρώσεις να εφαρμόζονται άμεσα και μόνο στον παραβάτη. Μια από τις πιο καινοτόμες ρυθμίσεις του νέου ΚΟΚ είναι η επιβολή προστίμων και σε πεζούς που παρανομούν. Συγκεκριμένα, προβλέπεται πρόστιμο 30 ευρώ για πεζούς που παραβιάζουν ερυθρό σηματοδότη ή κινούνται εκτός διαβάσεων. Για την ίδια παράβαση, οι οδηγοί τιμωρούνται με πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες. Η τελευταία σημαντική αναθεώρηση του ΚΟΚ είχε γίνει το 2007. Ο νέος Κώδικας προβλέπει αυστηρότερες ποινές για την παραβίαση των μπαρών σε ισόπεδες διαβάσεις. Όπως δήλωσε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε αυτές τις περιπτώσεις ενεργοποιούνται και διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, καθώς τίθεται σε σοβαρό κίνδυνο η ανθρώπινη ζωή. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει μέχρι και πολυετείς καθείρξεις για τους παραβάτες, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες έχουν ήδη σημειωθεί συλλήψεις. Ειδικά για την παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή κινητών φραγμάτων σε σιδηροδρομικές διαβάσεις, η παράβαση εντάσσεται στην Κατηγορία Ε4 – υψηλής επικινδυνότητας – και επιφέρει πρόστιμο 1.200 ευρώ καθώς και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Σύμφωνα με τον Ποινικό Κώδικα, οποιοσδήποτε διαταράσσει την ασφάλεια της συγκοινωνίας μέσω μέσων σταθερής τροχιάς και προκαλεί ενδεχόμενο κίνδυνο για ανθρώπινες ζωές, αντιμετωπίζει ποινή κάθειρξης έως 10 έτη.
Αυτοκίνητο: Αλλάζουν τα πάντα στα ΚΤΕΟ – Ποιοι θα περνούν κάθε χρόνο
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρνει σαρωτικές αλλαγές στους τεχνικούς ελέγχους οχημάτων, προτείνοντας – μεταξύ άλλων – ετήσια ΚΤΕΟ για παλιά αυτοκίνητα και ελέγχους λογισμικού σε ηλεκτρικά οχήματα. Τη συνολική αναμόρφωση των ΚΤΕΟ προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στοχεύοντας στη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην ΕΕ.
- Ετήσιος τεχνικός έλεγχος για αυτοκίνητα ηλικίας άνω των 10 ετών.
- Υποχρεωτικό ΚΤΕΟ για μοτοσικλέτες άνω των 125 κυβικών.
- Έλεγχος του λογισμικού ασφαλείας για τα ηλεκτρικά οχήματα.
- Ενίσχυση του μητρώου οχημάτων, με ψηφιακή καταγραφή όλων των στοιχείων ταξινόμησης και ελέγχου.
- Εκσυγχρονισμός και διεύρυνση των τεχνικών ελέγχων από τα ΚΤΕΟ, ώστε να καλύπτονται και οι εκπομπές ρύπων.
Αυτοκίνητο: Αλλάζουν οι άδειες οδήγησης – Τι ισχύει με τη διάρκεια
Η διάρκεια ισχύος των αδειών οδήγησης διαφέρει ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος και την ηλικία του κατόχου.Αυτοκίνητο: Η συσκευή που απαγορεύεται να έχεις και φέρνει πρόστιμο 2.000 ευρώ
Οι οδηγοί οφείλουν να τηρούν τα όρια ταχύτητας, δεδομένου ότι η οδήγηση με το πεντάλ του γκαζιού κολλημένο στο πάτωμα μπορεί να οδηγήσει στην πρόκληση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος. Για να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί συμμορφώνονται με τα όρια ταχύτητας στους δρόμους, οι αστυνομικές Αρχές χρησιμοποιούν ραντάρ, από τα οποία δύσκολα ξεφεύγει κανείς. Υπάρχουν, ωστόσο, και κάποιοι οδηγοί που προσπαθούν να τα ξεγελάσουν, επιστρατεύοντας τα λεγόμενα «αντιραντάρ».Αυτοκίνητο: Τα 3 αντικείμενα που πρέπει να έχετε πάντα μαζί σας αλλιώς… πρόστιμο!
Όποιος ταξιδεύει με αυτοκίνητο χρειάζεται ένα καλά εξοπλισμένο αυτοκίνητο για ένα ομαλό ταξίδι – και ιδίως σε περίπτωση ατυχήματος. Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους σχεδόν καθημερινά, αλλά δεν είναι πάντα σωστά εξοπλισμένα. Και μάλιστα οι κανονισμοί οδικής κυκλοφορίας καθορίζουν έναν αριθμό αντικειμένων που πρέπει να έχουν οι οδηγοί στη διάθεσή τους. Εάν αυτό δεν συμβαίνει, κινδυνεύουν να τους επιβληθεί πρόστιμο. Υπάρχουν τρία αντικείμενα που πρέπει να έχουν οι οδηγοί στο αυτοκίνητό τους και τα οποία απαιτούνται από τον νόμο:- προειδοποιητικό τρίγωνο
- γιλέκο ασφαλείας
- κουτί πρώτων βοηθειών