Αυτοκίνητο: Τη δυνατότητα να θωρακίσουν το αυτοκίνητό τους από τους απρόσεκτους οδηγούς παρέχει στους ιδιοκτήτες μια λειτουργία που ενσωματώνεται στα φώτα πολλών ΙΧ. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Τεράστια είναι η ανακούφιση που αισθάνονται οι οδηγοί όταν εντοπίζουν μια ελεύθερη θέση στάθμευσης στους δρόμους των μεγαλουπόλεων, όπου επικρατεί πραγματικό χάος.
Οι οδηγοί, ωστόσο, που αφήνουν παρκαρισμένο το ΙΧ τους σε έναν δημόσιο δρόμο δεν πρέπει επ’ ουδενί να νιώθουν ότι το πολύτιμο τετράτροχό τους είναι ασφαλές, μιας και δεν είναι απίθανό να υποστεί ζημιές λόγω της αβλεψίας ενός άλλου οδηγού.
Αδιαμφισβήτητα, οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι ελλοχεύουν κατά τις νυχτερινές ώρες, όπου η ορατότητα είναι αισθητά μειωμένη, με τα πιο ευάλωτα αυτοκίνητα να είναι όσα είναι παρκαρισμένα (νόμιμα ή μη) πάνω σε στροφές.
Για ακριβώς αυτόν τον λόγο, αρκετοί κατασκευαστές, κυρίως Ευρωπαίοι, ενσωματώνουν στα φώτα των αυτοκινήτων τους μια επιπλέον λειτουργία που διασφαλίζει ότι το ΙΧ θα είναι αρκούντως ορατό ακόμα και όταν είναι παρκαρισμένο σε κάποιο σημείο όπου ο φωτισμός… λάμπει δια της απουσίας του.
Πρόκειται για τη λειτουργία «φώτα στάθμευσης» την οποία μπορούμε να εργοποιήσουμε μόνο εάν ο διακόπτης της ανάφλεξης είναι στην θέση OFF.
Μόλις απενεργοποιήσουμε τον κινητήρα, μετακινούμε τον διακόπτη των φλας επάνω ή κάτω, ανάλογα με την πλευρά των φώτων που θέλουμε να ενεργοποιήσουμε.
Όταν η λειτουργία είναι ενεργοποιημένη, παραμένει αναμμένο το μπροστινό πλευρικό φως μικρής σκάλας και το πίσω φως στην αντίστοιχη πλευρά του αυτοκινήτου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ορισμένα μοντέλα θα πρέπει ίσως να ρυθμίσουμε τον περιστροφικό διακόπτη των φώτων, ενώ σε μερικά σύγχρονα αυτοκίνητα τα φώτα στάθμευσης ενεργοποιούνται μέσω της οθόνης του συστήματος πολυμέσων (infotainment) ή μέσω φυσικών μπουτόν.
Τέλος, τα φώτα στάθμευσης δεν προορίζονται για πολύωρη χρήση. Αυτό διότι, σε περίπτωση που το αυτοκίνητο «διαπιστώσει» ότι η μπαταρία των 12 volt έχει χαμηλή φόρτιση, τα φώτα στάθμευσης θα σταματήσουν να λειτουργούν για να μπορέσει μετά το ηλεκτρικό σύστημα να εκκινήσει τον κινητήρα.
Επί της ουσίας, το μέγιστο χρονικό περιθώριο που μπορεί να λειτουργήσουν τα φώτα στάθμευσης είναι δύο ώρες.
Αυτοκίνητο: Σε μια κατηφορική διαδρομή, πόσο σωστό είναι να βάζουμε «νεκρά» στο κιβώτιο ταχυτήτων; Όλες οι απαντήσεις, στο xristika.gr.
Μεθόδους και τρόπους για να εξοικονομήσουν καύσιμο αναζητούν καθημερινά οι οδηγοί κατά την μετακίνησή τους με το αυτοκίνητο, ειδικά μετά την αύξηση των τιμών των καυσίμων.
Οι περισσότεροι από αυτούς θεωρούν ότι πρόσφορο έδαφος για την επίτευξη του παραπάνω σκοπού παρέχουν οι κατηφόρες, δεδομένου ότι επιτρέπουν την κίνηση με νεκρά, δηλαδή χωρίς σχέση στο κιβώτιο. Πρόκειται, ωστόσο, για μια εσφαλμένη αντίληψη.
Εάν βρισκόμασταν μερικές δεκαετίες πίσω και αυτοσκοπός μας ήταν η οικονομία καυσίμου, ναι θα μπορούσαμε να βάλουμε νεκρά στο καρμπυρατεράτο αυτοκίνητό μας. Μόνο τότε.
Στα αυτοκίνητα όμως της τελευταίας 20ετίας που έχουν ιδιαίτερα εξελιγμένα συστήματα ψεκασμού, αυτή η παλιά συνήθεια δεν υφίσταται.
Απεναντίας ανεβάζει την κατανάλωση καυσίμου. Μόνο με σχέση στο κιβώτιο θα δείτε χαμηλότερη κατανάλωση στον στιγμιαίο μετρητή, κινούμενοι σε μια κατηφορική διαδρομή.
Η αλήθεια όμως είναι ότι η διαφορά στην κατανάλωση καυσίμου είναι μικρή και δεν μπορεί να υπερκεράσει το γεγονός ότι κινούμενοι με νεκρά σε μια κατηφόρα, σημαίνει και συχνότερη χρήση των φρένων για να διατηρήσουμε σταθερή ταχύτητα.
Με αυτό τον τρόπο ζορίζουμε το σύστημα πέδησης με αυξημένες θερμοκρασίες και φθορά των υλικών τριβής, με αποτέλεσμα να μειώνεται η επιβραδυντική ικανότητα του αυτοκίνητου μας.
Αυτοκίνητο: Αλλαγή ταχυτήτων
Επιπλέον, όταν έχουμε αφήσει ταχύτητα στο σασμάν σε μια κατηφορική διαδρομή, χρησιμοποιούμε το φρένο του κινητήρα και έχουμε καλύτερο έλεγχο του αυτοκίνητου μας.
Ακόμα, υπάρχει το ενδεχόμενο να χρειαστεί να πατήσουμε γκάζι για λόγους ενεργητικής ασφάλειας σε μια έκτακτη περίπτωση, οπότε με νεκρά στο σασμάν θα χάσουμε πολύτιμα δευτερόλεπτα μέχρι να επιλέξουμε την σωστή σχέση στο κιβώτιο. Και αυτό μπορεί να αποβεί μοιραίο.
Τέλος, στα αυτόματα κιβώτια δεν πρέπει να βάζουμε νεκρά στις κατηφόρες, μιας και η εν κινήσει επαναφορά του σασμάν στο D, μπορεί να προκαλέσει ζημιά στα μηχανικά μέρη της μετάδοσης.
Αυτοκίνητο: Το μυστικό που κρύβουν οι καθρέφτες – Κόλπο που ελάχιστοι γνωρίζουν
Αυτοκίνητο: Αλήθεια, έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί τα αντικείμενα στον πλευρικό καθρέφτη του αυτοκινήτου βρίσκονται πιο κοντά από ό,τι φαίνονται; Δείτε τι κρύβουν οι καθρέφτες. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Είτε είστε οδηγός αυτοκινήτου είτε απλός επιβάτης, σίγουρα έχετε δει τουλάχιστον μια φορά να αναγράφεται στους πλευρικούς καθρέφτες, «Τα αντικείμενα στον καθρέφτη είναι πιο κοντά από ό,τι φαίνονται».
Συνήθως τη φράση αυτή την συναντάμε σε μοντέλα που η μάρκα τους έχει σχέση με τις Η.Π.Α., αλλά την έχουμε δει παλαιότερα και σε άλλης εθνικότητας οχήματα.
Όπως είναι ευκόλως κατανοητό, η συγκεκριμένη φράση είναι μια προειδοποίησης ασφαλείας (ή μια αποποίηση ευθύνης εάν προτιμάτε) που αποσκοπεί στη μείωση της λανθασμένης αντίληψης του οδηγού για το χώρο που υπάρχει δεξιά του αυτοκινήτου.
Ο εξωτερικός καθρέφτης παραμορφώνει την αντίληψη του οδηγού για την απόσταση ενός αντικειμένου. Αναντίλεκτα όμως, πρόκειται για ένα μέτρο ασφάλειας, επειδή ο ίδιος καθρέφτης και για τον ίδιο λόγο, ενισχύει την «εικόνα» του οδηγού για κάτι αναμφισβήτητα πιο ουσιαστικό, δηλαδή την αποφυγή ατυχημάτων.
Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ότι η εικόνα στον πλευρικό καθρέφτη είναι μικρότερη από ό,τι στην πραγματικότητα. Το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να ελέγξετε τον καθρέφτη και στη συνέχεια να ρίξετε μια ματιά στον δεξιό σας ώμο. Αυτός είναι και ο λόγος που φαίνονται πιο μακριά, μιας και κρίνουμε την απόσταση από το σχετικό μέγεθος των αντικειμένων.
Ο εγκέφαλός μας συγκρίνει πόσο μεγάλο φαίνεται ένα αυτοκίνητο στον καθρέφτη με το πόσο μεγάλο είναι στην πραγματική ζωή και όσο μεγαλύτερη είναι η απόκλιση, τόσο μεγαλύτερη είναι η αντιληπτή απόσταση.
Δεν είναι όμως το μόνο πράγμα που συμβαίνει. Στην πραγματικότητα, το θέμα της απόστασης ενός αντικειμένου είναι μια «παρενέργεια».
Οι εικόνες που μας παρουσιάζει ο κυρτός καθρέφτης, φαίνονται μικρότερες από το κανονικό γιατί είναι συμπιεσμένες.
Αυτός είναι ο λόγος που οι κυρτοί καθρέφτες χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα: Αντανακλούν περισσότερο σε μικρότερο χώρο.
Με απλά λόγια, ένας κυρτός καθρέφτης έχει ευρύτερο οπτικό πεδίο από έναν επίπεδο που αντανακλά μόνο την περιοχή που βρίσκεται ακριβώς μπροστά του. Με ένα ευρύτερο οπτικό πεδίο, ο οδηγός λαμβάνει περισσότερη πληροφορία για το περιβάλλον γύρω από το αυτοκίνητο.
Αυτός βέβαια είναι ένας συμβιβασμός ασφάλειας. Ένας κυρτός καθρέφτης θυσιάζει την ακριβή αντίληψη της απόστασης για ένα ευρύτερο οπτικό πεδίο.
Και ένα ευρύτερο πεδίο ορατότητας σημαίνει ένα πολύ μικρότερο τυφλό σημείο από αυτό που έχετε στα δεξιά και τα αριστερά του αυτοκινήτου.
Αυτοκίνητο: Κόρνα… τέλος! Το πρόστιμο αν πατήσετε άσκοπα
Νέα ήθη και έθιμα φέρνει ο ανανεωμένος κώδικας οδικής κυκλοφορίας.
Μόνο σε πραγματική ανάγκη πλέον θα γίνεται η χρήση της κόρνας στα οχήματά μας.
Είναι χαρακτηριστική η εκφραστικότητα των Ελλήνων οδηγών κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Το πάτημα της κόρνας συνοδευόμενα από μερικά «επίθετα» δεν αποτελεί σπάνιο φαινόμενο ακόμα και στην Ευρώπη.
Σε πολλές χώρες του πλανήτη έχει απαγορευτεί η χρήση ηχητικών οργάνων προειδοποίησης.
Έτσι και η χρήση της κόρνας περιορίζεται πλέον σε συνθήκες ανάγκης.
Οι περισσότεροι οδηγοί λοιπόν, δεν γνωρίζουν τι ισχύει με βάση τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
Ας δούμε όμως παρακάτω πότε επιτρέπεται η χρήση της κόρνας βάση του ΚΟΚ:
- Η χρήση των ηχητικών οργάνων πρέπει να μην παρατείνεται πέραν του απολύτως αναγκαίου χρόνου.
- Όταν μεταφέρονται με οχήματα άτομα, τα οποία κινδυνεύουν ή έχουν άμεση ανάγκη ιατρικής βοήθειας.
- Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης για την αποφυγή δυστυχήματος.
- Εκτός κατοικημένων περιοχών, κατά το προσπέρασμα, για να ειδοποιηθεί ο οδηγός του προπορευόμενου οχήματος, αν αυτό είναι απαραίτητο.
- Οι οδηγοί αυτοκινήτων οχημάτων, μπορούν τη νύχτα, αντί ηχητικών προειδοποιήσεων να δίνουν τις φωτεινές προειδοποιήσεις, του Άρθρου 36 παρ. 4 του παρόντος Κώδικα.
Καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας πως με διοικητικό πρόστιμο 20 ευρώ, τιμωρείται αυτός που παραβαίνει τις παραπάνω διατάξεις.
Αυτοκίνητο: Σας έπιασαν να παραβιάζετε το όριο ταχύτητας; Πόσα χρόνια φυλακή θα μπείτε
Αυστηρότερος κατά… πολύ γίνεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με ποινές φυλάκισης.
Η υπέρβαση του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας, πλέον τιμωρείται ποινικά με αυστηρές ποινές.
Με την εφαρμογή νέων διατάξεων από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, οι οδηγοί που υπερβαίνουν τα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σοβαρές ποινικές κυρώσεις.
Συγκεκριμένα, τα νέα μέτρα προβλέπουν φυλάκιση έως τρία (3) έτη εάν από την πράξη μπορεί να προκύψει «κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα». Αν υπάρχει κίνδυνος για την ανθρώπινη ζωή, η φυλάκιση είναι τουλάχιστον ενός (1) έτους.
Εντούτοις, οι ποινές μπορεί να γίνουν ακόμη πιο αυστηρές. Εάν η πράξη οδηγήσει σε βαριά σωματική βλάβη ή προκαλέσει σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, η κάθειρξη μπορεί να φτάσει έως δέκα (10) έτη. Επιπλέον, αν η υπέρβαση ταχύτητας έχει ως αποτέλεσμα τον θάνατο κάποιου, η κάθειρξη είναι τουλάχιστον δέκα (10) ετών.
Σε περιπτώσεις όπου ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων έχει προκληθεί, το δικαστήριο έχει τη δυνατότητα να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
Αναλυτικά ο Νόμος 5039/2023 – ΦΕΚ Τεύχος Α 83/03.04.2023
«Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις
Άρθρο 66
Επικίνδυνη οδήγηση – Υπέρβαση επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας – Τροποποίηση άρθρου 290Α Ποινικού Κώδικα
Στην παρ. 1 του άρθρου 290A του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95) προστίθενται περ. γ’ και δ’ και το άρθρο 290Α διαμορφώνεται ως εξής:
Επικίνδυνη οδήγηση
Όποιος κατά τη συγκοινωνία στους δρόμους ή στις πλατείες: α) οδηγεί όχημα, μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης
ή
β) οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες,
ή
γ) οδηγεί όχημα i) σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον εξήντα (60) χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον τριάντα (30) χλμ. ανά ώρα, ii) εντός κατοικημένης περιοχής ή σε άλλο οδικό δίκτυο με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον σαράντα (40) χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο, κατά τουλάχιστον είκοσι (20) χλμ. ανά ώρα,
ή
δ) οδηγεί όχημα στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός των περιπτώσεων αποκλειστικού προορισμού της, τιμωρείται, αν δεν προβλέπονται βαρύτερες κυρώσεις σε άλλες διατάξεις:
αα) με φυλάκιση έως τρία (3) έτη, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα,
ββ) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο,
γγ) με κάθειρξη έως δέκα (10) έτη, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,
δδ) με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου.
Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
Όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου οδηγεί επικίνδυνα από αμέλεια και από την πράξη του αυτή μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή κίνδυνος για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή.»