Αυτοκίνητο: Έρχεται χαράτσι σε SUV και στα βαριά ΙΧ. Οι ευρωπαϊκές χώρες βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρούς προβληματισμούς σχετικά με την κλιματική κρίση. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την επιβολή φόρων ως αντικίνητρα για τα παλιά και ρυπογόνα οχήματα. Επίσης, προτείνονται εισφορές στα τέλη κυκλοφορίας όχι μόνο με τους ρύπους αλλά και με βάση το βάρος των οχημάτων, σε μια προσπάθεια να περιοριστεί η χρήση μεγάλων SUV που επιβαρύνουν το περιβάλλον. Σκοπός να εφαρμοστεί άμεσα το «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Η Γαλλία και συγκεκριμένα το Παρίσι έχει ήδη λάβει κάποια πρώτα μέτρα: Το Παρίσι στοχεύει στη μείωση των SUV στο κέντρο της πόλης, εισάγοντας αυξημένα τέλη στάθμευσης για τα μεγάλα και βαριά οχήματα.
Η δημοτική αρχή αύξησε τα τέλη στάθμευσης για οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης άνω των 1,6 τόνων και για ηλεκτρικά οχήματα άνω των δύο τόνων, χρησιμοποιώντας σαρωτές πινακίδων κυκλοφορίας για τον προσδιορισμό του βάρους των οχημάτων, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του κατασκευαστή.
Μάλιστα η κίνηση αυτή τυγχάνει ευρείας αποδοχής από τους κατοίκους, οι οποίοι βλέπουν τα SUV ως σύμβολα υπερβολικής κατανάλωσης και ρύπανσης. Υποστηρίζουν την επιβολή αυστηρότερων φορολογιών για αυτά τα οχήματα, καθώς θεωρούν ότι συμβάλλουν αρνητικά στην κλιματική κρίση.
Η ρύπανση από τα οχήματα αποτελεί βασική πηγή περιβαλλοντικής επιβάρυνσης. Τα οχήματα εκπέμπουν διάφορους ρύπους που έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Οι παρακάτω ρύποι έχουν μειωθεί στο ελάχιστο με νέες τεχνολογίες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ακόμα και στα οχήματα με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου.
Τα παλιά όμως (όπως αυτά που έχει η Ελλάδα στους δρόμους – 17,3 έτη ο μέσος όρος ηλικίας) εκπέμπουν πολλαπλούς από τους παρακάτω ρύπους, και λόγω παλαιότητας αλλά και λόγω κακής συντήρησης:
1. Διοξείδιο του Άνθρακα (CO2)
Το CO2 είναι ο κύριος παράγοντας της κλιματικής αλλαγής. Τα οχήματα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα, όπως η βενζίνη και το πετρέλαιο, εκπέμπουν μεγάλες ποσότητες CO2.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για περίπου το 25% των συνολικών εκπομπών CO2 στην ΕΕ, με τα επιβατικά αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν το 60% αυτών των εκπομπών.
2. Οξείδια του Αζώτου (NOx)
Τα οξείδια του αζώτου περιλαμβάνουν το μονοξείδιο του αζώτου (NO) και το διοξείδιο του αζώτου (NO2).
Αυτοί οι ρύποι είναι ιδιαίτερα επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία, προκαλώντας αναπνευστικά προβλήματα και συμβάλλοντας στη δημιουργία όζοντος στο επίπεδο του εδάφους. Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα είναι κύριες πηγές NOx.
3. Μικροσωματίδια (PM)
Τα μικροσωματίδια (PM) περιλαμβάνουν τα αιωρούμενα σωματίδια που είναι αρκετά μικρά για να εισχωρούν βαθιά στους πνεύμονες. Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα εκπέμπουν μεγάλες ποσότητες PM, ιδίως όταν δεν είναι εφοδιασμένα με φίλτρα σωματιδίων.
4. Μονοξείδιο του Άνθρακα (CO)
Το μονοξείδιο του άνθρακα είναι ένα τοξικό αέριο που εκπέμπεται από τα οχήματα λόγω ατελούς καύσης των καυσίμων. Επηρεάζει την ικανότητα του αίματος να μεταφέρει οξυγόνο και μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας.
5. Υδρογονάνθρακες (HC)
Οι υδρογονάνθρακες είναι οργανικές ενώσεις που συμβάλλουν στη δημιουργία του όζοντος στο επίπεδο του εδάφους και της φωτοχημικής ομίχλης (smog). Εκλύονται κυρίως από τα βενζινοκίνητα οχήματα.
Αυτοκίνητο: Χαράτσι για όλους – Τι θα πληρώσουν νέα και παλιά οχήματα
Το χέρι στην τσέπη θα βάλουμε όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων.
Νέες αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας φέρνει το υπουργείο Οικονομίας από το 2025, στέλνοντας στο ταμείο και ιδιοκτήτες νέων οχημάτων.
Παράλληλα, ένα νέο χαράτσι εξετάζει το υπουργείο Μεταφορών για τα παλαιά ΙΧ, στέλνοντάς στα ετησίως στα ΚΤΕΟ για έλεγχο.
Δύο «χαράτσια» σκέφτεται να ανακοινώσει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα. Από τη μία η κυβέρνηση προτίθεται να βάλει τέλη κυκλοφορίας και για τα υβριδικά ΙΧ, προκειμένου να «ματσάρει» τη χασούρα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και από την άλλη να στέλνει για ετήσιο έλεγχο όσους έχουν παλαιά αυτοκίνητα.
Οι αλλαγές που συντελλούνται σταδιακά στην Ευρώπη, όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας, αναμένονται να ρθουν λίαν συντόμως και στην Ελλάδα. Τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας αποτέλεσαν ένα ισχυρό κίνητρο για τους υποψήφιους αγοραστές καινούριων αυτοκινήτων ώστε να επιλέγουν μοντέλα με μικρούς σε κυβισμό κινητήρες οι οποίοι εκπέμπουν εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές CO2.
Ωστόσο τα αυτοκίνητα που είχαν αποκτήσει οι καταναλωτές και δεν πλήρωναν Τέλη Κυκλοφορίας φαίνεται ότι… έχουν παλιώσει καθώς έχουν ήδη περάσει 15 χρόνια!
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας εφαρμόστηκαν στις αρχές του 2010, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, και έκτοτε οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάνει κυριολεκτικά τεχνολογικά άλματα και η ηλεκτροκίνηση έχει εισέλθει για τα καλά στη ζωή όλων μας.
Η εφαρμογή των Μηδενικών Τελών οδήγησε εκατομμύρια καταναλωτές να αποκτήσουν κάποιο μοντέλο με χαμηλές εκπομπές CO2 ώστε να μην πληρώσουν Τέλη αλλά πλέον το ένα μετά το άλλο τα κράτη μέλη της ΕΕ αλλάζουν τα Τέλη Κυκλοφορίας και όπως φαίνεται στα μοναδικά οχήματα οχήματα που θα διατηρηθούν τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας θα είναι μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.
Με λίγα λόγια πιθανότατα θα πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και τα υβριδικά ΙΧ.
Ο λόγος εστιάζεται στο ότι κατά βάση μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά δεν εκπέμπουν ρύπους καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτήτων plug-in υβριδικών μοντέλων δεν τα φορτίζουν και βέβαια όταν κινούνται με αφόρτιστες μπαταρίες λειτουργεί μόνο ο κινητήρας εσωτερικής καύσης με αποτέλεσμα να εκπέμπουν σημαντικές ποσότητες CO2.
Στην Ελλάδα υπολογίζεται από από το 2010 έως και σήμερα κυκλοφορούν περίπου 500.000 αυτοκίνητα που οι ιδιοκτήτες του δεν πληρώνουν ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας εκ των οποίων μόλις τα 11.000 είναι αμιγώς ηλεκτρικά! Τα υπόλοιπα είναι υβριδικά, plug in υβριδικά αλλά και βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.
Ένα αυτοκίνητο για να υπάγεται στα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας έπρεπε να εκπέμπει από 0 έως 90 γρ. CO2/χλμ. αν η πρώτη άδεια κυκλοφορίας είχε εκδοθεί από 1 Ιανουαρίου 2010 έως και 31/12/2020 ενώ από την 1/1/2021 έως και σήμερα τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν έως 122 γρ. CO2/χλμ. εξαιρούνται από την καταβολή ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.
Η αναδιάρθρωση των Τελών Κυκλοφορίας 2025 ετοιμάζεται και στην Ελλάδα όπως συμβαίνει και στα άλλα κράτη-μέλη της Ευρώπη ενώ παράλληλα σχεδόν βέβαια θεωρείται και η αύξηση των ποσών στα παλαιότερα αυτοκίνητα στο πλαίσιο εκκίνησης εφαρμογής αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Στην Ελλάδα οι αυξήσεις στα Τέλη Κυκλοφορίας σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr δεν θα είναι πολύ υψηλές στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής και θα κυμανθούν μεταξύ 20 έως 30 ευρώ ενώ στα περισσότερο ρυπογόνα οχήματα που κινούνται και με κινητήρες υψηλού κυβισμού οι αυξήσεις θα είναι υψηλότερες καθώς τα ευάλωτα νοικοκυριά σίγουρα δεν διαθέτουν οχήματα υψηλού κυβισμού.
Τρόπους για αυξημένη εποπτεία των παλαιών αυτοκινήτων ψάχνει να βρει το υπουργείο Μεταφορών. Για τον λόγο αυτό βάζει ξανά στο τραπέζι τον ετήσιο έλεγχο των παλαιών οχημάτων στα ΚΤΕΟ.
Τρόπους για να επιτύχει αυξημένη εποπτεία στο στόλο των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα, ειδικότερα για τα μεγαλύτερης ηλικίας ΙΧ, αναζητά το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Έτσι πέρα από τη διασύνδεση των ΚΤΕΟ με το ηλεκτρονικό σύστημα του υπουργείου, που με τη σειρά του συνδέεται με την ΑΑΔΕ, εξετάζεται ένα ακόμα μέτρο.
Το μέτρο αυτό θα είναι η υποχρέωση ετήσιου ελέγχου για μια κατηγορία οχημάτων.
Σύμφωνα με τα σενάρια που εξετάζει το ΥΜΕ, τα οχήματα αυτά θα είναι όσα έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά για περισσότερα από 10 ή 15 χρόνια.
Το συγκεκριμένο μέτρο δεν είναι νέο, καθώς στην πλειοψηφία των κρατών – μελών της ΕΕ ισχύει εδώ και πολλά χρόνια για τα οχήματα που έχουν συμπληρώσει 8 έτη κυκλοφορίας, ενώ σε κάποιες χώρες αυτό ισχύει ακόμα και για τα οχήματα 5ετίας.