Αυτοκίνητο: Η σωστή χρήση των αλάρμ και του φλας πρέπει να είναι γνωστή σε όλους τους οδηγούς, ιδίως σε περιπτώσεις όπου θέλουν να σταθμεύσουν σε έναν πολυσύχναστο δρόμο. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η εύρεση θέσης στάθμευσης μπορεί να είναι πολύ δύσκολη, ειδικά στα κεντρικά σημεία των μεγάλων πόλεων. Γι’ αυτό πολλοί οδηγοί ανάβουν τα αλάρμ και καταφεύγουν στο παράνομο διπλοπαρκάρισμα.
Η αλήθεια είναι ότι η πλειοψηφία των οδηγών έχει παρερμηνεύσει την έννοια των αλάρμ και των φλας και όταν τα χρησιμοποιεί, συνήθως το κάνει λανθασμένα.
Δικαιολογημένα θα πούμε, μιας και οι Έλληνες οδηγοί χρησιμοποιούν τα φλας μόνο όταν πρόκειται να στρίψουν και για όλες τις άλλες περιπτώσεις στάσης ή στάθμευσης χρησιμοποιούν τα αλάρμ. Κάτι σαν άγραφος νόμος.
Η πραγματικότητα όμως είναι ότι υπάρχει κανονικός, γραμμένος νόμος, που αναφέρει πότε πρέπει να χρησιμοποιούμε το ένα και πότε το άλλο.
Τα αλάρμ ή σύστημα φωτεινού συναγερμού ή φώτα έκτακτης ανάγκης όπως τα αναφέρει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο όταν το όχημα έχει ακινητοποιηθεί και δημιουργείται κίνδυνος για τρίτους από την ακινησία.
Εκτός από την περίπτωση ακινησίας του οχήματος, επιτρέπεται να τεθούν σε λειτουργία τα αλάρμ, μόνο όταν κινδυνεύουν άλλοι χρήστες του δρόμου από το δικό μας όχημα (κάποιο πρόβλημα εν κινήσει).
Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, η χρήση των αλάρμ τιμωρείται με πρόστιμο 20 ευρώ.
Σχετικά με την χρήση των φλας, θα πρέπει θυμίσουμε ότι επιβάλλεται η χρήση τους από τον οδηγό που προτίθεται να πραγματοποιήσει ελιγμό για αλλαγή πορείας ή στάθμευση και στάση.
Πρώτα απ’ όλα όμως οφείλει προηγουμένως να βεβαιωθεί ότι μπορεί να κάνει τον ελιγμό χωρίς κίνδυνο, ή παρακώλυση των λοιπών χρηστών του δρόμου, λαμβάνοντας υπόψη τη θέση, την κατεύθυνση και την ταχύτητά τους.
Τώρα βέβαια, εάν πάτε να παρκάρετε σε μια πλευρά του δρόμου με την χρήση του αντίστοιχου φλας, το πιθανότερο είναι να μην μπορέσετε να πραγματοποιήσετε τον ελιγμό.
Και αυτό γιατί ο επερχόμενος οδηγός θα νομίζει ότι θέλετε να στρίψετε στο τέλος του δρόμου και όχι να σταθμεύσετε. Σε κάθε περίπτωση το σωστό και το νόμιμο είναι να ενεργοποιήσουμε το αντίστοιχο φλας κάθε φορά που θέλουμε να παρκάρουμε.
Όσον αφορά το πρόστιμο για την μη χρήση των φλας, αυτό είναι στα 80 ευρώ, ενώ σε περίπτωση που δεν λειτουργούν με τον προβλεπόμενο τρόπο ή απουσιάζουν, ο οδηγός τιμωρείται με πρόστιμο 150 ευρώ.
Αυτοκίνητο: Ποια αξεσουάρ είναι παράνομα – Πότε κινδυνεύετε με πρόστιμο έως 700 ευρώ
Αυτοκίνητο: Η εγκατάσταση και χρήση αξεσουάρ στο αυτοκίνητο μπορεί να προσφέρει σε κάποιους προσωπική ευχαρίστηση και ευκολία, αλλά κρύβει κινδύνους και πρόστιμα, ακόμα και αν είναι με τη σύμφωνη γνώμη του κατασκευαστή. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η τοποθέτηση ή αναβάθμιση αξεσουάρ ή συστημάτων σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη και ζημιογόνα για την τσέπη σας, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου τα αξεσουάρ, ακόμα και αν είναι εργοστασιακά, ενδέχεται να σας βάλουν σε μπελάδες, αφού, σύμφωνα με τον ΚΟΚ, είναι παράνομα.
Ο κίνδυνος παραβίασης των προδιαγραφών είναι ακόμα μεγαλύτερος όταν προτιμάτε aftermarket αξεσουάρ, κάτι που μπορεί να οδηγήσει όχι μόνο σε πρόστιμα αλλά και σε επιπτώσεις στην ασφάλεια και λειτουργικότητα του οχήματος.
Σύστημα εξαγωγής καυσαερίων
Σύμφωνα με το άρθρο 15 του αναθεωρημένου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, απαγορεύεται η κυκλοφορία κάθε οχήματος που εκπέμπει ουσίες ή προϊόντα βλαβερά για την υγεία του ανθρώπου, καθώς και θόρυβο πέραν των επιτρεπόμενων ορίων.
Τα όρια που σχετίζονται με τους εκλυόμενους ρύπους, καθώς και με τα επίπεδα θορύβου, κλιμακώνονται ανάλογα με την κατασκευαστική ηλικία του οχήματος-κινητήρα. Στην περίπτωση που ένα όχημα δεν πληροί τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ και αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας.
Τα αφαιρούμενα στοιχεία κρατούνται στην αρμόδια Αρχή μέχρι να προσκομιστεί από τον παραβάτη σημείωμα της αρμόδιας Υπηρεσίας Συγκοινωνιών για την καταλληλότητα του οχήματος από πλευράς εκπομπής καυσαερίων ή θορύβων. Στην περίπτωση, λοιπόν, που έχει πραγματοποιηθεί κάποια αναβάθμιση στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι εκλυόμενοι ρύποι και ο παραγόμενος θόρυβος δεν υπερβαίνουν τα επιτρεπόμενα όρια.
Φώτα πορείας
Η αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων είναι μια συνήθης αναβάθμιση στις ημέρες μας, καθώς πολλοί ιδιοκτήτες παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκινήτων αναζητούν τρόπους για να βελτιώσουν την ορατότητα τη νύχτα. Τις περισσότερες φορές, βέβαια, το αποτέλεσμα μπορεί να μας εκθέσει στα μάτια του νόμου, καθώς η χρήση ισχυρότερων φωτιστικών μέσων προκαλεί θάμβωση στους αντίθετα διερχόμενους οδηγούς ή ακόμα και σε εκείνους που προπορεύονται.
Στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι οι προβολείς του αυτοκινήτου προκαλούν θάμβωση, είτε εξαιτίας της έντασής τους είτε λόγω απορρύθμισής τους, η χρηματική ποινή που προβλέπεται κυμαίνεται μεταξύ 200 και 700 ευρώ, ενώ αφαιρείται και η άδεια οδήγησης για ένα μήνα. Σημειώστε ότι τα φωτιστικά σώματα ενός οχήματος πρέπει να είναι καθαρά και δεν επιτρέπεται να επικολλούνται σε αυτά αξεσουάρ που μειώνουν την επιφάνειά τους.
Αντηλιακές μεμβράνες
Μία ακόμα συχνή παρέμβαση στις εργοστασιακές προδιαγραφές του αυτοκινήτου είναι η τοποθέτηση αντηλιακών μεμβρανών, οι οποίες περιορίζουν την ηλιακή ακτινοβολία που εισέρχεται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο ελάχιστος συντελεστής μετάδοσης φωτός των εγκεκριμένων υαλοπινάκων καθορίζεται σε 75% για το μπροστινό παρμπρίζ και σε 70% για τους υαλοπίνακες του οδηγού και του συνοδηγού.
Σε περίπτωση που το όχημα φέρει πλευρικούς καθρέπτες, δεν υφίσταται κάποιος περιορισμός για τα πίσω παράθυρα και το πίσω παρμπρίζ του αυτοκινήτου, και ως εκ τούτου, μπορεί κανείς να τοποθετήσει αντηλιακές μεμβράνες ανεξαρτήτως διαβάθμισης.
Μεμβράνες αμαξώματος
Μία ακόμα «τάση» των τελευταίων ετών είναι το car wrapping ή, αν προτιμάτε, το ντύσιμο των επιφανειών του αμαξώματος με προστατευτική μεμβράνη, η οποία αλλάζει το χρώμα του αμαξώματος.
Σε αυτήν την περίπτωση, ο ιδιοκτήτης του οχήματος πρέπει να δηλώσει την αλλαγή χρώματος στην αρμόδια Αρχή ώστε να αποφύγει την επιβολή προστίμου σε κάποιον έλεγχο.Ειδικότερα, οποιαδήποτε αλλαγή στο χρώμα του αμαξώματος πρέπει να δηλωθεί στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών εντός 15 ημερών.
Κοτσαδόρος
Από την 1η Νοεμβρίου 2020, οι κοτσαδόροι που φέρουν τα οχήματα πρέπει να είναι είτε αναδιπλούμενοι είτε αφαιρούμενοι. Στην ουσία, απαγορεύεται η χρήση σταθερών κοτσαδόρων, ακόμα κι αν το όχημα διαθέτει την απαιτούμενη άδεια ρυμούλκησης.
Οι προδιαγραφές του κοτσαδόρου πρέπει να συμβαδίζουν με εκείνες του κατασκευαστή του οχήματος και το όχημα να φέρει την απαιτούμενη άδεια. Αντίστοιχη άδεια πρέπει να φέρει και ο οδηγός του οχήματος, καθώς σε διαφορετική περίπτωση τιμωρείται με φυλάκιση έως 12 μηνών και χρηματική ποινή 200 ευρώ.
Εάν το όχημά σας φέρει κοτσαδόρο, πρέπει να δηλωθεί στην ασφαλιστική εταιρεία, καθώς σε αντίθετη περίπτωση ενδέχεται να μην καλυφθούν τυχόν ζημιές που σχετίζονται με την παρουσία του συγκεκριμένου εξαρτήματος.
Ηχοσύστημα
Στην περίπτωση που η ένταση ενός ηχοσυστήματος κριθεί ότι παρενοχλεί άλλους χρήστες του δρόμου ή τους διαμένοντες σε αυτόν, οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο 200 ευρώ, ενώ πραγματοποιείται και η αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 30 ημέρες.
Κάλυμμα πινακίδας κυκλοφορίας
Με διοικητικό πρόστιμο 300 ευρώ τιμωρείται ο οδηγός οχήματος του οποίου οι πινακίδες κυκλοφορίας δεν είναι ευκρινώς ορατές ή αναγνωρίσιμες από
τεχνικά μέσα βεβαίωσης παραβάσεων ή τοποθετεί επ’ αυτών μη αντανακλαστικό υλικό.
Επιπλέον, η αντικατάσταση των πινακίδων κυκλοφορίας με άλλες που δεν έχουν χορηγηθεί νόμιμα ή η παραποίησή τους με οποιαδήποτε μορφή (τεμαχισμός, αλλαγή σχήματος ή γράμματος, κάμψη της πινακίδας κ.λπ.) συνιστά παράβαση που επισύρει ποινή φυλάκισης μέχρι ενός έτους.
Αυτοκίνητο: Βαριά πρόστιμα και αυτόφωρο για χιλιάδες οδηγούς -Τι αλλάζει στον ΚΟΚ
Στελέχη της Τροχαίας αλλά και συγκοινωνιολόγοι εκτιμούν ότι θα αφαιρεθούν εκατοντάδες χιλιάδες άδειες οδήγησης
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αναμένεται να αλλάξει μέσα στο δεύτεροεξάμηνο του 2024 και θα περιλαμβάνει πολλές αλλαγές καθώς ο ΚΟΚ έχει να αλλάξει από το 2008!
Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές του νέου ΚΟΚ αφορά στα νέα όρια ταχύτητας μέσα στις πόλεις τα οποία αναμένεται να μειωθούν καθώς τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία καταγράφονται εντός του αστικού ιστού.
Βέβαια στις μεγαλουπόλεις με μποτιλιαρισμένους τους βασικούς οδικούς άξονες, την πληθώρα των οχημάτων και τους συνεχείς σηματοδότες είναι δύσκολο να κινηθεί κανείς με αυξημένη ταχύτητα.
Το βράδυ βέβαια πολλοί κεντρικοί οδικοί άξονες μετατρέπονται σε πίστες αγώνων όπου τα αυτοκίνητα αναπτύσσουν υπερβολικά υψηλές ταχύτητες με ανυπολόγιστες συνέπειες για πολλές ανθρώπινες ζωές.
Ωστόσο το μεγάλο «αγκάθι» που απασχολεί τόσο στελέχη της Τροχαίας όσο και αρκετούς συγκοινωνιολόγους έχει να κάνει με το νέο όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα το οποίο θέλει να εφαρμόσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το οποίο αν μη τι άλλο θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην αφαίρεση εκατοντάδων χιλιάδων αν όχι και εκατομμυρίων αδειών οδήγησης, καθώς τόσο τα μπλόκα της Τροχαίας όσο και οι σταθερές φωτογραφικές κάμερες ραντάρ αναμένεται να πιάσουν «φωτιά» με την εφαρμογή του νέου ΚΟΚ.
Αυτή τη στιγμή οι παραβάσεις για υπερβολική ταχύτητα αφορούν την δεύτερη δημοφιλέστερη παράβαση μετά το παράνομο παρκάρισμα στους ελέγχους της Τροχαίας τόσο στην Αττική όσο και σε άλλες μεγαλουπόλεις. Αυτές οι παραβάσεις για υπερβολική ταχύτητα να τονίσουμε ότι κατά βάση αφορούν οχήματα που κινούνται πολύ πάνω από το όριο των 50 χλμ./ώρα που ισχύει σήμερα σε όλες τις πόλεις.
Αν εφαρμοστεί το νέο όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας και τοποθετηθούν κάμερες ή ο έλεγχος πραγματοποιείται μέσω drone στελέχη από την Τροχαία εκτιμούν ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα σε εκατοντάδες χιλιάδες ή εκατομμύρια οδηγούς θα τους αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης για τουλάχιστον 2 μήνες (με τα τωρινά δεδομένα) αν πιαστούν να κινούνται με 60 χλμ./ώρα ενώ παράλληλα θα πρέπει να πληρώσουν και διοικητικό πρόστιμο 175 ευρώ (με τα τωρινά δεδομένα).
Επίσης ένα ακόμη πρόβλημα που προκύπτει με τη μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις έχει να κάνει και με την ελάχιστη ταχύτητα κίνησης που σήμερα ορίζεται στα 30 χλμ./ώρα. Αν εφαρμοστεί η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα μέσα στις πόλεις τότε είναι σαφές ότι το όριο ελάχιστης ταχύτητας κίνησης θα πρέπει να μειωθεί στα 10 ή στα 20 χλμ./ώρα! Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τι πρόκειται να γίνει αν κάποιο από τα οχήματα σε δρόμο με μία λωρίδα κυκλοφορίας κινείται με 10 ή 20 χλμ./ώρα…
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που ισχύει σήμερα ορίζει ότι σύμφωνα με το άρθρο 20&12 για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας μέχρι 20 χλμ./ώρα προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 20 ευρώ.
Για υπέρβαση του ανώτατου ορίου τυχύτητας πάνω από 20 χλμ. προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 50 ευρώ και 5 βαθμοί ποινής (για υπέρβαση από 20 έως 30 χλμ./ώρα).
Για υπέρβαση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας πάνω από 30 χλμ./ώρα προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 175 ευρώ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.
Κίνηση σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα άνω των 130 χλμ./ώρα αλλά και σε λοιπό οδικό δίκτυο με ταχύτητα πάνω από 120 χλμ./ώρα προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 175 ευρώ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 2 μήνες!
Η οδήγηση με ταχύτητα μικρότερη της ελάχιστα επιτρεπόμενης των 30 χλμ./ώρα προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ.
Ωστόσο μετά και την τροποποίηση του Άρθρου 290 «Επικίνδυνη Οδήγηση» του Ποινικού Κώδικα, πέρα από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών και την οδήγηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, οι ποινές είναι εξουθενωτικές και για την οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα.
Ειδικότερα, η οδήγηση οχήματος σε αυτοκινητόδρομο ή οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα 60 χλμ./ώρα και άνω από το όριο ταχύτητας (30 χλμ./ώρα και άνω για λεωφορείο ή φορτηγό) και η οδήγηση εντός κατοικημένης περιοχής ή σε άλλο δίκτυο με ταχύτητα 40 χλμ. και άνω από το όριο ταχύτητας (20 χλμ./ώρα και άνω για λεωφορείο ή φορτηγό), μπορεί να οδηγήσει σε περίπτωση ατυχήματος η δυστυχήματος ακόμα και σε ισόβια κάθειρξη.
Πιο αναλυτικά οι ποινές που προβλέπονται είναι:
Φυλάκιση έως 3 έτη: Αν προέκυψε κίνδυνος σε ξένα πράγματα Φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους: Αν προέκυψε κίνδυνος για άνθρωπο Φυλάκιση έως 10 έτη: Αν είχε ως αποτέλεσμα βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις Φυλάκιση τουλάχιστον 10 έτη: Αν προκλήθηκε θάνατος ανθρώπου Έως και ισόβια κάθειρξη: Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων