Ωράριο σούπερ μάρκετ

Ωράριο σούπερ μάρκετ: Νέες αλλαγές σε ό,τι αφορά το ωράριο λειτουργίας των σούπερ μάρκετ από τη Δευτέρα 14 Ιουνίου! Διαβάστε στο xristika.gr πότε ανοίγουν αλλά και πότε κλείνουν πλέον τα σούπερ μάρκετ.

Τη δυνατότητα στα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ, φούρνους, κλπ.), να λειτουργούν από τις 7 το πρωί έως τις 22:30, προβλέπει Κοινή Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύθηκε σήμερα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με τα μέτρα που ισχύουν από τη Δευτέρα, 14 Ιουνίου 2021 και ώρα 6:00 έως και τη Δευτέρα, 21 Ιουνίου 2021 και ώρα 6:00.

Τα φαρμακεία και τα πρατήρια υγρών καυσίμων λειτουργούν με το ωράριο που ισχύει σύμφωνα με τις ειδικές κατά περίπτωση διατάξεις.

Εκτός από το ωράριο, σύμφωνα με το ΦΕΚ διατηρείται ένα άτομο για κάθε 25 τ.μ. στον κύριο χώρο του καταστήματος (εξαιρούνται βοηθητικοί χώροι, αποθήκες, γραφεία, χώροι στάθμευσης).

Όμως στην ίδια ΚΥΑ προβλέπεται πως δεν προσμετράται ο πληθυσμός που προσέρχεται για την παραλαβή αυτοδιαγνωστικού τεστ, ανεξαρτήτως εάν πραγματοποιεί εμπορική συναλλαγή.

Η εξαίρεση αυτή αφορά καταστήματα τροφίμων, φαρμακεία, πρατήρια υγρών καυσίμων, pet shop, καθαριστήρια, καταστήματα πώλησης καπνικών/ατμιστικών προϊόντων.

Αναλυτικά η ΚΥΑ:

Για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που παρέχουν υπηρεσίες εστίασης εξακολουθούν να λειτουργούν αποκλειστικά σε ανοικτό υπαίθριο χώρο και από τις 12 Ιουνίου 2021 και σε εξωτερικούς χώρους που βρίσκονται σε αεριζόμενες στοές (υπό την προϋπόθεση αυτές να έχουν ανοικτές δύο πλευρές), και θα εξυπηρετούνται μόνο καθήμενοι πελάτες, με δυνατότητα λειτουργίας από τις 5:00 έως τις 01:15. και υπό τους γνωστούς υγειονομικούς όρους.

Σε ό,τι αφορά τις λαϊκές αγορές προβλέπεται η υποχρεωτική επέκταση χώρου αγορών ή λειτουργία παράλληλων αγορών σε περίπτωση μη επάρκειας του χώρου ως προς την τήρηση των μέτρων απόστασης μεταξύ των πάγκων.

Έως τις 14 Ιουνίου διατηρείται το μέτρο του 50% των θέσεων των παραγωγών/εμπόρων με πέντε μέτρα απόσταση μεταξύ πάγκων που θα λειτουργούν σε κάθε αγορά (κύρια και παράλληλη).

Από τις 15 Ιουνίου 2021 η απόσταση θα γίνει ένα μέτρο εκατέρωθεν των πάγκων πώλησης κΙ ενάμισι μέτρου μεταξύ των ατόμων με πραγματοποίηση αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα για πωλητές και εργαζόμενους στην αγορά.

Για τη λειτουργία των λιανεμπορικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών κέντρων (mall) και των εκπτωτικών χωριών και των καταστημάτων λιανικού εμπορίου που λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας (shop in a shop) τηρείται η αναλογία 1 άτομο ανά 25 τ.μ.

Ειδικώς στα καταστήματα κινητής τηλεφωνίας επιτρέπεται η ταυτόχρονη παρουσία έως 4 πελατών σε χώρους εμβαδού έως 100 τ.μ. Επίσης προβλέπεται διευρυμένο ωράριο λειτουργίας από τις 7 έως τις 21:00 ενώ επιτρέπεται η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων εντός των αεροδρομίων της χώρας.

Ωράριο σούπερ μάρκετ: Τα μέτρα προστασίας κατά του κορονοϊού

  • Ένα (1) άτομο για κάθε 25 τ.μ. στον κύριο χώρο του καταστήματος (εξαιρούνται βοηθητικοί χώροι, αποθήκες, γραφεία, χώροι στάθμευσης). Δεν προσμετράται ο πληθυσμός που προσέρχεται για την παραλαβή αυτοδιαγνωστικού τεστ, ανεξαρτήτως εάν πραγματοποιεί εμπορική συναλλαγή.
  • Απόσταση ενάμισι (1,5) μέτρου μεταξύ των ατόμων.
  • Ειδικώς ως προς τα καταστήματα τροφίμων τηρείται απόσταση δύο (2) μέτρων μεταξύ των πελατών κατά τον χρόνο αναμονής στα ταμεία.
  • Υποχρέωση καταστημάτων τροφίμων για ανάρτηση με έγγραφο ή ψηφιακό τρόπο του μέγιστου αριθμού καταναλωτών που επιτρέπεται να βρίσκονται εντός του καταστήματος.
  • Ειδική απολύμανση σε τροχήλατα και μη καρότσια/καλάθια, όπου υφίστανται, με ανάπτυξη καθημερινού προγράμματος απολύμανσης, το οποίο επιδεικνύεται στις αρμόδιες αρχές.
  • Προαιρετικό (διευρυμένο) ωράριο λειτουργίας από τις 7:00 έως τις 22:30, και με την εξαίρεση, ως προς τα καταστήματα τροφίμων, της λειτουργίας υπηρεσιών διανομής προϊόντων (delivery), η οποία επιτρέπεται να λειτουργεί σε κάθε περίπτωση έως τη 1:00.

Ωράριο σούπερ μάρκετ: Αύξηση τιμών 2,2% σε βασικά είδη

Ανοδο των τιμών κατά 2,2% στο πρώτο τετράμηνο του 2021 στα βασικά είδη σούπερ μάρκετ δείχνουν τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, επιβεβαιώνοντας τις ανησυχίες για πληθωριστικές πιέσεις, ανησυχίες που απειλούν την επιστροφή της οικονομίας σε τροχιά ανάκαμψης.

Μάλιστα, οι αυξήσεις τιμών είναι μεγαλύτερες στην κατηγορία των τροφίμων, κατά 3,6% το πρώτο τετράμηνο του 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2020, κάτι που αναμένεται να έχει συνέπειες, ειδικά εάν συνεχισθεί και, το κυριότερο, εάν ενταθεί, στο εισόδημα κυρίως των ασθενέστερων οικονομικά νοικοκυριών.

Βάσει των στοιχείων της IRI, αυξήσεις καταγράφονται και στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς (1,1% ανά μονάδα προϊόντος), ενώ στα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.ο.κ.) παρατηρείται οριακή μείωση τιμών κατά 0,3%. Πρόκειται άλλωστε για είδη στα οποία καταγράφεται και σημαντική μείωση πωλήσεων, όπως και στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς, σε αντίθεση με την κατηγορία των τροφίμων, η οποία διατηρείται σε ανοδική τροχιά και φέτος.

Ενδιαφέρον έχει ότι τα σούπερ μάρκετ, μετά την πολύ μεγάλη αύξηση που κατέγραψαν το 2020, την πρώτη χρονιά της ζωής μας με τον κορωνοϊό, διατήρησαν το θετικό πρόσημο στον τζίρο τους και κατά το πρώτο τετράμηνο του 2021.

Βεβαίως, το διάστημα αυτό παρέμενε κλειστή η εστίαση, ενώ το υπόλοιπο λιανεμπόριο επαναλειτούργησε στις αρχές Απριλίου. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των περισσότερων αναλυτών της αγοράς, συμπεριλαμβανομένης της IRI, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ θα υποχωρήσει φέτος, καθώς μέρος των δαπανών θα κατευθυνθεί στην εστίαση, στο υπόλοιπο λιανεμπόριο και σε άλλες δραστηριότητες που έχουν επανεκκινήσει.

Το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2021, πάντως, έκλεισε με αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ κατά 1,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 και διαμορφώθηκε στα 2,75 δισ. ευρώ φέτος έναντι 2,71 δισ. ευρώ πέρυσι.

Τα τυποποιημένα προϊόντα (σταθερού barcode, όπως ονομάζονται) συνέβαλαν στον τζίρο κατά 75,8%, ενώ το υπόλοιπο 24,2% προέρχεται από τις πωλήσεις των χύμα (επί ζυγίω) προϊόντων.

Μεταξύ των τριών βασικών ομάδων προϊόντων, αύξηση πωλήσεων καταγράφεται μόνο στην ομάδα των τροφίμων, η οποία όμως σε σημαντικό βαθμό οφείλεται στην αύξηση των τιμών. Κι αυτό διότι η αύξηση της αξίας πωλήσεων είναι 4%, όμως του όγκου πωλήσεων μόλις 0,4%.

Στην κατηγορία των προϊόντων ατομικής υγιεινής και ομορφιάς παρατηρείται μείωση της αξίας πωλήσεων κατά 8% και του όγκου πωλήσεων κατά 9%, ενώ στην κατηγορία των προϊόντων νοικοκυριού η αξία των πωλήσεων υποχώρησε κατά 5,8% και ο όγκος πωλήσεων κατά 5,6%.

Τη μεγαλύτερη αύξηση στο α΄ τετράμηνο του 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 καταγράφουν οι πωλήσεις αλκοολούχων ποτών (33,2% σε αξία και 22,1% σε όγκο), κάτι που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στο γεγονός ότι φέτος σε όλη τη διάρκεια του εξεταζόμενου διαστήματος η εστίαση ήταν κλειστή (πέρυσι είχε κλείσει στα μέσα Μαρτίου), και ακολουθούν τα κατεψυγμένα τρόφιμα (αύξηση 9% σε αξία και 11,7% σε όγκο) και τα μη αλκοολούχα ποτά (αναψυκτικά, καφές, τσάι) με αύξηση πωλήσεων 6,9% σε αξία και 6,8% σε όγκο.

Ωράριο σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα ακρίβυναν

Tο ράλι που καταγράφεται εδώ και λίγους μήνες στις πρώτες ύλες και στο μεταφορικό κόστος σε παγκόσμιο επίπεδο πέρασε και την πόρτα της χώρας μας, με τις πρώτες μεγάλες αυξήσεις τιμών να έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων, από τα τρόφιμα και τα καταναλωτικά είδη μέχρι τα οικοδομικά υλικά και τις ζωοτροφές (έως και 40%).

Το φαινόμενο αναμένεται να ενταθεί το επόμενο διάστημα καθώς πληροφορίες αναφέρουν πως έχουν δρομολογηθεί σημαντικές ανατιμήσεις που θα αποτυπωθούν άμεσα στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Χοιρινό κρέας (έως 17%), εισαγόμενα τυριά, έλαια (όλων των ειδών πάνω από 5%), όσπρια (έως 8%), ζάχαρη, βρεφικά γάλατα, μαγιονέζες, είδη βρεφικής φροντίδας (πάνω από 6%), αρωματικά χώρου αλλά και πολλά ακόμη προϊόντα ετοιμάζονται να πάρουν την ανιούσα, πιέζοντας περαιτέρω το καλάθι της νοικοκυράς.

Ανάλογες πιέσεις ασκούνται και σε άλλες κατηγορίες, με ειδικούς και αναλυτές να εμφανίζονται ανήσυχοι για την τροπή που μπορεί να πάρουν τα πράγματα, δεδομένου ότι οι αντοχές των προμηθευτών για απορρόφηση του επιπλέον κόστους είναι περιορισμένες.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση των λιπασμάτων, τα οποία έχουν ανέβει ήδη από 20% έως 30%.