Αυτά τα προϊόντα εξαφανίζουν τα σούπερ μάρκετ από τα ράφια: Δείτε γιατί

Σούπερ μάρκετ: Η μεγάλη αλλαγή στη ζωή μας έφτασε και πλέον τα πλαστικά θα αποτελούν παρελθόν. Τέλος μπαίνει από τις 3 Ιουλίου στα πλαστικά μία χρήσης, ενώ δρομολογείται ο περιορισμός των πλαστικών μπουκαλιών μέχρι το 2024, με στόχο την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής ρύπανσης. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Από τις 3 Ιουλίου λοιπόν, καταργούνται 10 κατηγορίες πλαστικών μιας χρήσης.

Αυτά είναι:

μαχαιροπίρουνα, πιάτα, καλαμάκια, περιέκτες από φελιζόλ, κυπελάκια ποτών από φελιζόλ, περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ, αναδευτήρες ποτών, μπατονέτες, στηρίγματα για μπαλόνια καθώς και πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά (οξοδιασπώμενα πλαστικά).

Στόχος της απαγόρευσης είναι η μείωση της κατανάλωσης σε πλαστικά ποτήρια και πλαστικούς περιέκτες τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και κατά 60% μέχρι το 2026.

Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται ο επανασχεδιασμός των προϊόντων με βάση τις προδιαγραφές που ορίζει η νομοθεσία, ενώ τίθεται υποχρεωτικός στόχος χωριστής συλλογής των πλαστικών μπουκαλιών κατά 77% το 2025 και κατά 90% το 2029.

Επιπλέον όλα τα καπάκια θα πρέπει να είναι προσαρτημένα στα μπουκάλια τους μέχρι το 2024, ενώ τα πλαστικά μπουκάλια θα πρέπει να κατασκευάζονται από 25% ανακυκλωμένο περιεχόμενο το 2025 και από 35% αντίστοιχα το 2030.

Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνο Αραβώση, η χρήση των πλαστικών μιας χρήσης (οι παραπάνω 10 κατηγορίες) σταμάτησε αρχικώς στο Δημόσιο από την 1 Φεβρουαρίου 2021.

Σύμφωνα με τον κ. Αραβώση από τις αρχές του 2022 θεσπίζεται περιβαλλοντική εισφορά για τα πλαστικά ποτήρια και τους περιέκτες τροφίμων, ενώ τα χρήματα θα μαζευτούν θα πηγαίνουν στο Πράσινο Ταμείο και θα επιστρέφουν στους Δήμους και τις Περιφέρειες για δράσεις καταπολέμησης της περιβαλλοντικής ρύπανσης, κάτι ανάλογο που έχει γίνει και τα χρήματα από το περιβαλλοντικό τέλος από τις πλαστικές σακούλες.

Επίσης προωθείται η υποχρέωση διάθεσης επαναχρησιμοποιήσιμων εναλλακτικών προϊόντων από 01.01.2022. στις επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, καθώς και η υποχρέωση να πωλούν τα προϊόντα τους με έκπτωση, στην περίπτωση που ο καταναλωτής έχει δικό του επαναχρησιμοποιούμενο σκεύος.

Επίσης σύμφωνα με τον κ. Αραβώση, από το 2023 θεσπίζεται το σύστημα εγγυοδοσίας, το οποίο προβλέπει προσυμφωνημένο αντίτιμο που προστίθεται στην τιμή του προϊόντος και επιστρέφεται στον καταναλωτή με την επιστροφή της συσκευασίας για ανακύκλωση.

Για τους παραβάτες προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα, καθώς στις περιπτώσεις διάθεσης προϊόντων που υπόκεινται σε απαγόρευση επιβάλλεται πρόστιμο στον παραγωγό –1% επί του κύκλου εργασιών του προηγούμενου έτους, καθώς και στην επιχείρηση εστίασης, 5 ευρώ ανά τεμάχιο προϊόντος που διέθεσε στην αγορά (με ελάχιστο πρόστιμο τα 1.000 ευρώ).

Για τη μη απόδοση της Εισφοράς από τα πλαστικά ποτήρια και τους περιέκτες τροφίμων θα επιβάλλεται πρόστιμο στις επιχειρήσεις εστίασης 1.000 ευρώ ανά παράβαση και σε περίπτωση υποτροπής διπλασιασμός των ποσών.

Επίσης για τη διάθεση προϊόντων που δεν πληρούν τις προδιαγραφές οικολογικού σχεδιασμού για ανακυκλωμένο περιεχόμενο θα επιβάλλεται πρόστιμο στον παραγωγό ύψους –1% επί του κύκλου εργασιών του προηγούμενου έτους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, κάθε χρόνο στην Ευρώπη συλλέγονται πάνω από 26 εκατομμύρια τόνοι πλαστικών αποβλήτων, εκ των οποίων λιγότερο από το 1/3 ανακυκλώνεται, ενώ το 50% των απορριμμάτων στις θάλασσες είναι πλαστικά μιας χρήσης, ενώ επιπλέον 27% είναι αλιευτικά εργαλεία από πλαστικό.

Όσον αφορά στην Ελλάδα, καταναλώνουμε κάθε μέρα περί το 1 εκατ. πλαστικά ποτήρια, ή αλλιώς 350 εκατομμύρια πλαστικά ποτήρια τον χρόνο.

Σούπερ μάρκετ: Έτσι θα κάνουμε τα ψώνια μας πλέον

Δεν είναι μόνο οι καταναλωτές που υποχρεώθηκαν να αλλάξουν τις συνήθειές τους, σε ό,τι αφορά τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, αλλά και οι αλυσίδες τροφίμων αντιμετωπίζουν πλέον μια νέα πραγματικότητα.

Πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι οι πωλήσεις του online καναλιού των super markets ξεπέρασαν τα 100 εκατ. Ευρώ το 2020, έναντι των 46,7 εκατ. Ευρώ του 2019, ενώ το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη super market online έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019.

Το στοιχείο που επιβεβαίωσε, όμως, ότι αυτή η στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές είναι μόνιμη, αποτυπώνεται στην ποιοτική ανάλυση των πλεονεκτημάτων των e- αγορών.

Αφήνοντας στην άκρη το 40%, που αφορά στην ασφάλεια από τον κορωνοϊό, ακολουθούν η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με 22%.

Παράλληλα 1 στους 4 καταναλωτές, δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, κάτι που αποτελεί ένδειξη για ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς.

Η πραγματική επανάσταση φαίνεται ότι ξεκινά, όμως, στην άλλη όχθη του Ατλαντικού και μάλλον είναι ζήτημα χρόνου το πότε θα ακολουθήσει η Ευρώπη.

Σούπερ μάρκετ: Η Amazon «δείχνει» την επόμενη μέρα

Κατ’ αρχάς, η Amazon εγκαινιάζει το αυτόματο σύστημα ηλεκτρονικής πληρωμής (checkout) σε μεγάλα καταστήματα σουπερμάρκετ.

Όπως αναφέρει το ειδικό ενημερωτικό σημείωμα του Γραφείου Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων στη Νέα Υόρκη, τα έγγραφα προγραμματισμού για το υπό κατασκευή κατάστημα στο Brookfield του Κονέκτικατ αναφέρουν δώδεκα πύλες εισόδου και εξόδου καθώς και «έξυπνες κάμερες» με ανιχνευτή όρασης και ηλεκτρονικούς αισθητήρες τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίοι βρίσκονται τοποθετημένες στην οροφή, πάνω από τα ράφια, και καταγράφουν κάθε βήμα του πελάτη από τη στιγμή που μπαίνει στο κατάστημα ως τη στιγμή που αποχωρεί.

Για να γίνει η χρέωση κατά την έξοδο, ο πελάτης πρέπει, προτού αρχίσει τα ψώνια του, να έχει «κατεβάσει» στο κινητό τηλέφωνό του την ειδική εφαρμογή της Amazon Go.

Αυτή η εγκατάσταση εμφανίστηκε στο παρελθόν μόνο σε καταστήματα Amazon Go.

Σύμφωνα με το Reuters, η Amazon παρουσίασε, επίσης, μία νέα συσκευή σάρωσης με δυνατότητες βιομετρικής ταυτοποίησης σε καταστήματα Whole Foods στην περιοχή του Σιάτλ, επιτρέποντας στους αγοραστές να πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους μόνο με τη σάρωση της παλάμης τους.

Το νέο Amazon One «διαβάζει» την εικόνα της παλάμης του αγοραστή, ο οποίος κρατά το χέρι του πάνω από τη συσκευή για περίπου ένα δευτερόλεπτο.

Την ίδια στιγμή, η γνωστή αμερικανική αλυσίδα Walmart, προωθεί την παράδοση τροφίμων κατευθείαν στο ψυγείο των πελατών της, εν τη απουσία των τελευταίων από την οικία τους!

Σύμφωνα με το Bloomberg, οι δοκιμές της νέας υπηρεσίας “In Home” ανεστάλησαν προσωρινώς, λόγω της πανδημίας, ωστόσο με την πρόοδο των εμβολιασμών, και την εκρηκτική άνθιση των διαδικτυακών πωλήσεων τροφίμων, η εταιρεία θέτει εκ νέου σε τροχιά την εν λόγω υπηρεσία.

Βασική πρόκληση για την ευρεία χρήση της νέας υπηρεσίας από τους καταναλωτές συνιστά η αποδοχή εκ μέρους τους της εισόδου στο διαμέρισμά τους ενός αγνώστου, και δη προσέγγισης στο ψυγείο τους.

Για το λόγο αυτό, η εταιρεία, προκειμένου να απομακρύνει ανησυχίες των πελατών της, αναθέτει σε υπαλλήλους με μακροχρόνια εμπειρία να συναντούν δυνητικούς πελάτες, πριν από την πρώτη παραγγελία, και να εκπαιδεύονται δια ζώσης πως, επί παραδείγματι, να αποθηκεύουν επιμελώς τα τρόφιμα στο ψυγείο.

Το προσωπικό παράδοσης θα φορά επίσης μάσκες, γάντια, μποτάκια, θα φέρει κάμερες σώματος, οι οποίες θα μεταδίδουν και καταγράφουν ζωντανά την παράδοση, ενώ θα εισέρχονται σε σπίτια (ή γκαράζ) κάνοντας χρήση μοναδικού κωδικού σε «έξυπνες κλειδαριές» μέσω ειδικής εφαρμογής!

Σούπερ μάρκετ: Πιθανότητα για παγκόσμια πείνα!

Οι υψηλές τιμές στις πρώτες ύλες έχουν συνέπειες για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, απειλώντας μια παγκόσμια οικονομία η οποία προσπαθεί να αναρρώσει από τη ζημία της πανδημίας του κορονοϊού.

Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα φέρνει μεγαλύτερες δυσκολίες στις οικογένειες οι οποίες παλεύουν ήδη με την οικονομική πίεση από την απώλεια του εισοδήματος ή των θέσεων εργασίας τους.

«Υπάρχει μια ολοένα και αυξανόμενη δύναμη πίσω από τις τιμές παγκοσμίως», αναφέρει ο Abdolreza Abbassian, οικονομολόγος της Διεθνής Οργάνωσης Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ. «Φαίνεται μάλιστα ότι οι τιμές δεν θα μείνουν σε αυτά τα επίπεδα, αλλά θα αυξηθούν. Έχουμε πολλές δυσκολίες μπροστά μας».

Οι αναδυόμενες οικονομίες, σε κάποιες περιπτώσεις ήδη υπό πίεση από αδύναμα νομίσματα, είναι ιδιαίτερα ευάλωτες γιατί ο κύριος όγκος των εξόδων τους είναι για τα τρόφιμα. Για τις πιο φτωχές και συχνά πολιτικά ασταθείς χώρες, η αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες απειλεί να αυξήσει την πείνα παγκοσμίως.

«Η ασταμάτητη αύξηση στις τιμές διογκώνει τη φτώχεια, οδηγώντας εκατομμύρια ανθρώπους στην πείνα και την απελπισία», είπε ο Κρις Νικόι, επικεφαλής για τη Δυτική Αφρική στο Παγκόσμιο Πρόγραμμα Σίτισης. «Εκατομμύρια φτωχές οικογένειες, που ήδη παλεύουν για την επιβίωσή τους, δεν θα μπορούν να εξασφαλίσουν ένα βασικό γεύμα».

Σούπερ μάρκετ: «Χρυσάφι» τα τρόφιμα!

Η πρόσφατη αύξηση στις τιμές των σιτηρών ακολουθεί μήνες κερδών από τη ζήτηση για εισαγωγές από την Κίνα. Οι τιμές του καλαμποκιού διπλασιάστηκαν τον τελευταίο χρόνο, ενώ η σόγια αυξήθηκε περίπου στο 80% και το σιτάρι 30%.

Με τις αγορές από την Κίνα να συνεχίζονται και μια σειρά από ακραία καιρικά φαινόμενα να απειλούν τα σιτηρά στη Βραζιλία και τις ΗΠΑ, δεν φαίνεται να υπάρχει ανάπαυλα. Οι αναλυτές όλοι βλέπουν ένα ρίσκο αυξημένων τιμών, οι οποίες θα διαφέρουν από αγορά σε αγορά.

Οι συνέπειες στα ράφια των σούπερ μάρκετ ήδη φαίνονται από την αύξηση της τιμής της τορτίγιας στο Μεξικό, του μοσχαριού στη Βραζιλία και του φοινικέλαιου στη Μιανμάρ. Στις ΗΠΑ, έχει ακριβύνει το μπέικον και άλλα κρεατικά.

«Γενικά ο κόσμος βλέπει τον πληθωρισμό αυτό να συνεχίζεται», σχολιάζει ο Τόσιν Τζακ, αναλυτής για τη Mintec, η οποία ελέγχει τις τιμές εμπορευμάτων. «Αυτό θα συνεχιστεί για αρκετό καιρό και θα επηρεάσει τα καταναλωτικά προϊόντα».

Η απειλή του πληθωρισμού τροφίμων κάνει τις κυβερνήσεις νευρικές. Η Ρωσία, ένας από τους κορυφαίους εξαγωγείς σιτηρών στον κόσμο, διέταξε το πάγωμα σε ορισμένες τιμές λιανικής, λαμβάνοντας παράλληλα μέτρα για τον περιορισμό των εξαγωγών. Η Βολιβία έχει απαγορεύσει προσωρινά τις εξαγωγές βοείου κρέατος για να διασφαλίσει τον εφοδιασμό στο σπίτι και να ελεγχθούν οι τιμές.

Γενικά, οι τιμές των τροφίμων παγκοσμίων αυξάνονται εδώ και 10 συνεχόμενους μήνες, το μεγαλύτερο ράλι τιμών εδώ και μια δεκαετία, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη.

Η αύξηση αυτή ξυπνά μνήμες από το 2008 και το 2011, όταν διαδηλώσεις για τα τρόφιμα είχαν ξεσπάσει σε περισσότερα από 30 έθνη στην Αφρική, την Ασία και τη Μέση Ανατολή, υποδαυλισμένες από την πολιτική ένταση της Αραβικής Άνοιξης.

Σούπερ μάρκετ: Προβληματισμός και για τις πλούσιες χώρες

Ακόμα και στα πλούσια έθνη, όπου το φαγητό αποτελεί μικρότερο ποσοστό των εξόδων του καταναλωτή, ίσως έρθουν κάποιες αλλαγές. Στην Ευρώπη, για παράδειγμα, η καθυστέρηση ανάμεσα στην αύξηση των τιμών των εμπορευμάτων και τις τιμές για ακριβότερα αγαθά είναι συνήθως έξι μήνες, σύμφωνα με την OC&C Strategy Consultants.

Οι καταστηματάρχες και οι βιομήχανοι χρησιμοποιούν διάφορες τεχνικές για να μετριάσουν το «χτύπημα» στους καταναλωτές, συμπεριλαβανομένου της μείωσης της διάρκειας των διάφορων promotins και της μείωσης του μεγέθους των προϊόντων, ενώ τα ίδια τα προϊόντα δεν αλλάζουν.

«Μόλις τα μεγάλα εμπορεύματα τροφίμων, όπως το σιτάρι, η ζάχαρη, τα φυτικά έλαια, αρχίζουν να δείχνουν αύξηση τιμών στα χρηματιστήρια που συνδέονται με τη διατροφή για παρατεταμένη χρονική περίοδο, οι βιομηχανίες μετακυλούν το κόστος», δήλωσε ο Γουιλ Χάιλαρ, διευθύνων σύμβουλος στην OC&C.

Σε συνδυασμό με το υψηλότερο κόστος μεταφοράς δημιουργούνται επιπλέον πονοκέφαλοι στην αλυσίδα εφοδιασμού καθώς αυξάνονται και οι τιμές συσκευασίας. Οι πολυεθνικοί γίγαντες τροφίμων και ποτών ήδη αναφέρουν ότι παρακολουθούν περιθώρια.

Η Coca-Cola Co. έστειλε σήμα για υψηλότερο κόστος σε πλαστικό και αλουμίνιο, καθώς και καφέ και σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης, το βασικό συστατικό του προϊόντος. Η Nestle SA, η μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων στον κόσμο, προειδοποίησε ότι δεν θα είναι σε θέση να αντισταθμίσει όλο το κόστος των προϊόντων της και ότι αυξάνει τις τιμές όπου χρειάζεται.

«Το περιβάλλον είναι ιδιαίτερα τοξικό σήμερα, πολύ μικρή ορατότητα για το μέλλον, πολλές εκπλήξεις. Πρέπει να αλλάξουμε τις τιμές μας», είπε αυτήν την εβδομάδα ο επικεφαλής της Νestle, Mark Schneider.