Αττική Οδός: Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξετάζει το πακέτο παρεμβάσεων που έχει επεξεργαστεί ο νέος παραχωρησιούχος της Αττικής Οδού, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η αυξανόμενη κυκλοφοριακή συμφόρηση στον βασικό αυτόν οδικό άξονα της πρωτεύουσας.
Η επιβάρυνση της κυκλοφορίας έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα, εν μέρει λόγω της μείωσης της τιμής των διοδίων από 2,80 σε 2,50 ευρώ, όπως προβλέπεται από τη νέα σύμβαση παραχώρησης για τα πρώτα πέντε έτη. Η μείωση αυτή είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση της χρήσης της Αττικής Οδού, η οποία ήδη παρουσίαζε υψηλά επίπεδα κίνησης. Σε ορισμένα σημεία, ιδίως κατά τις πρωινές ώρες αιχμής, η συμφόρηση είναι εντονότερη ακόμη και από εκείνη που παρατηρείται σε παραδοσιακά «φορτωμένους» δρόμους του Λεκανοπεδίου.
Κατά την πρώτη πενταετία, η χρήση της τιμής του διοδίου ως εργαλείο διαχείρισης της κυκλοφορίας δεν επιτρέπεται. Μετά το πέρας της περιόδου αυτής, ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να εφαρμόσει δυναμική τιμολόγηση, αυξάνοντας ή μειώνοντας την τιμή διέλευσης ανάλογα με τη χρονική ζώνη, υπό την προϋπόθεση ότι ο μέσος ημερήσιος όρος θα παραμένει στα 2,50 ευρώ.
Στοχευμένες παρεμβάσεις και τεχνικές λύσεις
Οι προτάσεις που εξετάζονται περιλαμβάνουν από την ενίσχυση της χρήσης του πομποδέκτη έως την αύξηση των λωρίδων κυκλοφορίας και σημειακές βελτιώσεις σε υφιστάμενους κόμβους, οι οποίοι κατασκευάστηκαν με παλαιότερες κυκλοφοριακές προβλέψεις.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο κόμβος της Μεταμόρφωσης, η κύρια έξοδος της Αττικής Οδού προς την Εθνική Οδό Αθηνών–Λαμίας. Σύμφωνα με συγκοινωνιακή μελέτη που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο, προτείνεται η δημιουργία δύο εξόδων αντί μίας, οι οποίες θα απέχουν 150 μέτρα μεταξύ τους. Το έργο αυτό κρίνεται ως η μόνη ρεαλιστική λύση για την αποσυμφόρηση της περιοχής, ιδίως σε ώρες αιχμής, όταν καταγράφεται μεγάλη συγκέντρωση φορτηγών και άλλων βαρέων οχημάτων. Αν προχωρήσει η οριστικοποίηση των μελετών, την υλοποίηση θα αναλάβει η νέα παραχωρησιούχος εταιρεία.
Προώθηση του πομποδέκτη και αύξηση λωρίδων
Πριν από την εκτέλεση σημαντικών έργων, το υπουργείο δίνει έμφαση σε μέτρα άμεσης εφαρμογής. Ένα από αυτά είναι η αύξηση της χρήσης του πομποδέκτη της Αττικής Οδού, ο οποίος σήμερα χρησιμοποιείται από περίπου το 60% των οδηγών. Εξετάζεται η έναρξη επικοινωνιακής καμπάνιας για την προώθηση της δωρεάν απόκτησής του, με στόχο την επιτάχυνση της διέλευσης από τα διόδια και την αποσυμφόρηση στα σημεία εισόδου.
Παράλληλα, σε ορισμένα τμήματα της Αττικής Οδού η γεωμετρία του δρόμου επιτρέπει την αύξηση των λωρίδων κυκλοφορίας χωρίς να απαιτούνται εκτεταμένα τεχνικά έργα. Η πρόταση αυτή βρίσκεται υπό μελέτη από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Συνολικός σχεδιασμός για τις μεταφορές στο Λεκανοπέδιο
Στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς επισημαίνουν ότι η επίλυση των κυκλοφοριακών προβλημάτων της Αττικής Οδού πρέπει να ενταχθεί σε έναν συνολικότερο σχεδιασμό μεταφορών για το Λεκανοπέδιο. Ο σχεδιασμός αυτός θα πρέπει να περιλαμβάνει και τις προτεινόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, καθώς και την κατασκευή νέου οδικού άξονα Ελευσίνα – Οινόφυτα, ο οποίος θα παρακάμπτει τον ιδιαίτερα επιβαρυμένο Κηφισσό.
Για τα έργα αυτά έχουν ήδη κατατεθεί πρότυπες προτάσεις από κοινοπραξίες, όπως εκείνη των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τον άξονα Ελευσίνα – Οινόφυτα. Προς το παρόν, ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών δεν προχωρά στην αξιολόγηση των φακέλων, παρά το γεγονός ότι έχει νομοθετήσει το σχετικό θεσμικό πλαίσιο για τις πρότυπες προτάσεις.
Αττική Οδός: Βόμβα… μεγατόνων – Πασίγνωστη επιχειρηματίας μπαίνει στο σχήμα
Συμφωνία με το Latsco Family Office της Μαριάννας Λάτση, για την απόκτηση του 10% της Αττικής Οδού, ανακοίνωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η συναλλαγή θα πραγματοποιηθεί σε premium 15% έναντι της αρχικής δεσμευτικής επένδυσης που έχει ήδη καταβληθεί από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Ειδικότερα, η ανακοίνωση αναφέρει τα εξής:
O Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε συνέχεια των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού ανακοινώνει ότι κατόπιν συμφωνίας με την εταιρεία Latsco Direct Investments Cyprus Limited προτίθεται να υποβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ αίτημα για την απόκτηση από την τελευταία του 10% του μετοχικού κεφαλαίου της “Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση Μ.Α.Ε.”.
Η Latsco Direct Investments Cyprus Limited αποτελεί επενδυτικό σχήμα του Latsco Family Office, συμφερόντων κ. Μαριάννας Λάτση. Η συναλλαγή θα πραγματοποιηθεί σε premium 15% έναντι της αρχικής δεσμευτικής επένδυσης που έχει ήδη καταβληθεί από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής υπόκειται στη λήψη των απαραίτητων εγκρίσεων και στην ολοκλήρωση σχετικών διαδικασιών, όπως προβλέπονται μεταξύ άλλων και από τη σύμβαση παραχώρησης.
Αττική Οδός: Σε ποιες 4 νέες περιοχές θα μπει
Στην αντίστροφη μέτρηση περνά η παραχώρηση της Αττικής Οδού καθώς μένουν μόλις 4 μήνες για να ολοκληρωθεί η υφιστάμενη σύμβαση.
Για να περάσουμε όμως στη νέα παραχώρηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ φαίνεται πως θα χρειαστεί ένα διάστημα. Την περασμένη Παρασκευή από το βήμα του 1ου συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, τόνισε πως δεν υπάρχει περίπτωση να επεκταθεί περαιτέρω η τρέχουσα σύμβαση.
Αυτό που φαίνεται πως εξετάζεται πλέον ως ρεαλιστικό σενάριο είναι να δοθεί η λειτουργία και μόνο στον σημερινό παραχωρησιούχο με τα έσοδα, όπως είπε ο κ.Ταχιάος, να κατευθύνονται στο Δημόσιο. Ουσιαστικά θα υπάρχει δηλαδή μια μεταβατική περίοδος, χωρίς να υπάρχει παραχώρηση στην Αττική Οδό, μέχρι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ.
Το επόμενο ερώτημα είναι πότε θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός.
Όπως όλα δείχνουν, θα χρειαστούν κάποιοι μήνες μέχρι να φτάσουμε στο σημείο να αλλάξει χέρια ο αστικός αυτοκινητόδρομος της Αθήνας και να περάσει στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Όπως προβλέπεται θα πρέπει να έχουμε μια σειρά από βήματα.
Τα βήματα αυτά συμπεριλαμβάνουν το οριστικό χρηματοδοτικό μείγμα του δρόμου (δηλαδή οι τράπεζες που στηρίζουν την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), να υποβληθούν όλα τα απαραίτητα έγγραφα, να συνταχθεί η νέα σύμβαση παραχώρησης και να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Επίσης, θα πρέπει να τσεκαριστεί μέτρο προς μέτρο ο δρόμος για να διαπιστωθεί αν είναι στην κατάσταση που προβλέπεται να είναι και τελικά να δοθεί στον νέο παραχωρησιούχο.
Αυτό το ουσιαστικό βήμα θα πάρει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να φτάσουμε στο σημείο να αλλάξει χέρια η παραχώρηση.
Όπως όλα δείχνουν πάντως, η νέα σύμβαση παραχώρησης θα ενεργοποιηθεί τους πρώτους μήνες του 2025.
Οι χρήστες του δρόμου στο μεσοδιάστημα δεν θα δουν κάποια διαφορά, όταν όμως ενεργοποιηθεί η νέα περίοδος παραχώρησης, τότε θα δουν το αντίτιμο του διοδίου από 2,80 που είναι σήμερα, να πέφτει στα 2,50 ευρώ που προβλέπει η νέα σύμβαση.
Ένα μεγάλο τμήμα των αστικών μετακινήσεων στο βόρειο τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας γίνεται συνδυαστικά και με την χρήση της Αττικής Οδού.
Πλέον, η κίνηση στον άξονα τις ώρες αιχμής παρουσιάζει σημαντικά σημάδια κορεσμού και η συζήτηση για το μέλλον του δρόμου έχει ανάψει.
Το πρώτο που αναμένεται να δούμε είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Εδώ η περιβόητη προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου Αττικής έχει πάει για τον προσεχή Νοέμβριο οπότε ο διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι προς το παρόν “παγωμένος”.
Το έργο, εφόσον τελικά μπορέσει ο διαγωνισμός να προχωρήσει -έστω και με αλλαγές- θα μπορέσει να ενεργοποιηθεί το 2025 και η ολοκλήρωση του θα μας πάει περίπου στο τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.
Η χρηματοδότηση του έργου εκτιμάται σύμφωνα με πηγές να κλειδώσει στο ΕΣΠΑ 2021-2027. Να θυμίσουμε πως στον διαγωνισμό έχει επικρατήσει το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Στο γενικότερο πλαίσιο των επεκτάσεων ο υφυπουργός Υποδομών, άνοιξε την πόρτα της συζήτησης για την υλοποίηση τους. Χαρακτήρισε σημαντική την συνδρομή του ιδιωτικού τομέα στα έργα και αποκάλυψε πως το επόμενο διάστημα -προφανώς μετά το καλοκαίρι- θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για το θέμα των Προτύπων Προτάσεων.
Ο κ.Ταχιάος μίλησε για τις τρεις επεκτάσεις, προς Λαύριο, προς Ραφήνα και προς Λ.Βουλιαγμένης (Σήραγγα Ηλιούπολης) αλλά και για τον νέο άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα.
Οι προτάσεις που κατατέθηκαν πέρυσι μέχρι τώρα ήταν σε αδράνεια στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά φαίνεται πως το επόμενο διάστημα θα έχουμε κινητικότητα στο θέμα.
Σημαντικός παράγοντας στις αλλαγές, φαίνεται πως θα είναι σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes η συνδρομή του Δημοσίου. Μια μείωση της συμμετοχής του Κράτους θα βοηθούσε πολύ περισσότερο στην υλοποίηση τόσο μεγάλων έργων μιας και οι δυνατότητες χρηματοδότησης για έργα μέσω του ΕΣΠΑ συνεχώς μειώνονται.
Ήδη στο τελευταίο ΕΣΠΑ (2021-2027) τα οδικά έργα είναι κυριολεκτικά ελάχιστα ενώ και το συνολικό κονδύλι είναι μόλις 2,5 δισ. ευρώ για μεταφορικά έργα. Αν σκεφτούμε πως μόνο τα έργα Μετρό για τη γραμμή 4 και την επέκταση στο Ίλιον έχουν προϋπολογισμό κοντά σε αυτό το νούμερο, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι τα διαθέσιμα ποσά είναι μετρημένα.
Το κόστος για τις τρεις επεκτάσεις θεωρητικά φτάνει το 1,5 δισ. ευρώ ενώ περίπου στα 500 εκατ. ευρώ τοποθετείται και ο δρόμος Ελευσίνα-Οινόφυτα.
Ο κ.Ταχιάος μάλιστα εξέφρασε και την επιθυμία του υπουργείου ο νέος αυτός άξονας να συνδυαστεί με σιδηροδρομική γραμμή καθως έτσι θα εξυπηρετούνται πολύ πιο γρήγορα εμπορικά δρομολόγια από το λιμάνι του Πειραιά και τον πόλο του Θριασίου Πεδίου.
Το γεγονός ότι μια τέτοια κουβέντα ανοίγει σημαίνει πολλά για την Αθήνα και το κυκλοφοριακό της πρόβλημα το οποίο χειροτερεύει κάθε χρόνο.
Οι παρεμβάσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια με το μετρό και την Αττική Οδό, έχουν ήδη ξεπεραστεί και αυτό το ζούν οι Αθηναίοι και οι επισκέπτες.
Η γραμμή 4, η επέκταση προς Ίλιον, η δρομολόγηση νέων επεκτάσεων και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ιδιαίτερα αυτή της Σήραγγας Ηλιούπολης που είναι μια παρέμβαση μέσα στον πυκνό αστικό ιστό, φαίνεται πως θα αποτελέσουν μέρος των νέων παρεμβάσεων για να μπορέσει να ανασάνει κυκλοφοριακά η πόλη και να μπορέσει να βελτιώσει τις συνθήκες μετακίνησης.
Αττική Οδός: Αυτός πήρε το «χρυσωρυχείο» – Πόσα θα πληρώνουμε εμείς
Νέο ιδιοκτήτη απέκτησε εκτός συγκλονιστικού απρόοπτου η Αττική Οδός!
H ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέθεσε τη μεγαλύτερη οικονομική προσφορά, πάνω από τις όποιες εκτιμήσεις, στο διαγωνισμό για την Αττική Οδό που ανήλθε σε 3.270.000.000 ευρώ και όπως φαίνεται είναι ο πλειοδότης της 25ετούς σύμβασης παραχώρησης.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, ανακοίνωσε ότι προχώρησε στην αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας και τα έξι επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν τις εξής οικονομικές προσφορές (με αλφαβητική σειρά):
ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A. – 2.700.000.000 ευρώ. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – 3.270.000.000 ευρώ. Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E. – 2.050.050.908,21 ευρώ. Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD – 2.350.000.000 ευρώ. Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S. – 3.106.000.000 ευρώ. Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S. – 2.548.000.000 ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει με τον έλεγχο των οικονομικών προσφορών σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού και οι ανωτέρω Προεπιλεγέντες Επενδυτές θα ενημερωθούν για την πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας.