Αττική Οδός: Πώς το ΤΑΙΠΕΔ θα τρέξει τις διαδικασίες για την επιλογή νομικού, τεχνικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Θέμα χρόνου εκτιμάται, από πηγές της αγοράς, ότι είναι η επιλογή των συμβούλων από το ΤΑΙΠΕΔ που θα αναλάβουν να αξιολογήσουν και να «χτίσουν» το πλαίσιο για τον μεγάλο διαγωνισμός της Αττικής Οδού.
Όπως είναι γνωστό, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων προκήρυξε προς τα τέλη του 2020 τρεις διαφορετικούς εσωτερικούς διαγωνισμούς με στόχο την αναζήτηση και επιλογή νομικού, τεχνικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου για το «φιλέτο» της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, με την υφιστάμενη να εκπνέει το φθινόπωρο του 2024.
Στελέχη του χώρου που παρακολουθούν από κοντά τις διαδικασίες δεν αποκλείουν να έχουμε εξελίξεις και το ΤΑΙΠΕΔ να καταλήξει στην επιλογή συμβούλων σύντομα. Εάν οι διαδικασίες όντως «τρέξουν με τον ρυθμό» που αναφέρουν στελέχη της αγοράς, τότε «ανοίγει και ο δρόμος» για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για τον αυτοκινητόδρομο.
Η χρονική διάρκεια της σύμβασης που θα υπογράψει το ΤΑΙΠΕΔ με τους συμβούλους που θα επιλεγούν θα είναι τέσσερα έτη, εκτός και εάν ολοκληρωθεί η διαδικασία για την παραχώρηση του οδικού άξονα νωρίτερα, κάτι που εκτιμάται ότι θα συμβεί.
Τόσο στο υπουργείο Υποδομών όσο και στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες που θα «φέρουν» εγγύτερα την εκκίνηση μιας από τις μεγαλύτερες, σε αξία και συμβολισμό, αποκρατικοποιήσεις του Ταμείου. Βέβαια, η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει τον Οκτώβριο του 2024, ενώ η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε υποστηρίξει πως οι διαγωνισμοί για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, δηλαδή το κατασκευαστικό αντικείμενο διαγωνισμού που «τρέχει» το δημόσιο, δεν θα ενταχθούν σε αυτή τη φάση στη νέα σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα. Η νέα περίοδος παραχώρησης θα ξεκινήσει στο τέλος 2024, οπότε και λήγει η υφιστάμενη παραχώρηση και προφανώς έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων ονομάτων του χώρου που προσβλέπουν στην απόκτηση της χρυσοφόρας σύμβασης.
Άλλωστε, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, ετησίως ο οδικός άξονας προσφέρει μερίσματα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Κατά πόσο όμως ευσταθούν εκτιμήσεις και εικασίες περί… αξίας της νέας σύμβασης στα επίπεδα των 2 ή 3 δις ευρώ, θα φανεί προσεχώς, εξάλλου, οι σύμβουλοι θα αποφανθούν μαζί με τους αρμόδιους φορείς.
Όπως γίνεται κατανοητό, ο ρόλος των συμβούλων θεωρείται κρίσιμος. Πέρα από τυπικές, πλην όμως ουσιαστικές, νομικές-τεχνικές-οικονομικές υπηρεσίες, θα κληθούν να δώσουν εισηγήσεις και πορίσματα για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή συστήματος διοδίων, αλλά και ευρύτερα της πολιτικής διοδίων για την Αττική Οδό η οποία θα ισχύσει μετά το 2024 όταν και λήγει η σύμβαση παραχώρησης που είναι τώρα σε ισχύ, για θέματα που έχουν να κάνουν με την κίνηση και το περιβάλλον, τις πιθανές επεκτάσεις του οδικού άξονα, αξιολογώντας την τεχνική σκοπιμότητά τους και την επίδραση που θα έχουν στην κίνηση, για το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του οδικού άξονα, για την εκπόνηση μακροπρόθεσμου κυκλοφοριακού μοντέλου, για την αξία των μελλοντικών εσόδων από την είσπραξη διοδίων αλλά και από τα υπόλοιπα οικονομικά δικαιώματα που προκύπτουν από τη λειτουργία του οδικού άξονα κ.α.