Αττική Οδός: «Πόλεμος»! Νέοι παίκτες στην αναμέτρηση – Ποιες οι συμμαχίες

Αττική Οδός: Οριστικοποιήθηκε η συμμαχία με τους Γάλλους. Αισιοδοξία για υποβολή δεσμευτικών προσφορών τον Ιούλιο. Ποια είναι η Meridiam που αλλάζει τη σύνθεση της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – AVAX για την 25ετή σύμβαση. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Με το γαλλικό fund Μeridiam θα διεκδικήσουν τελικά την νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και η ΑVAX, η οποία φαίνεται να μπαίνει στην τελική ευθεία.

Η τροποποίηση της σύνθεσης της κοινοπραξίας οριστικοποιήθηκε τις προηγούμενες μέρες, μετά την αποχώρηση της γαλλικής ARDIAN από το διαγωνισμό.

Πρόκειται για την δεύτερη συμμετοχή του γαλλικού fund στην Ελλάδα μετά την συμμαχία με την AVAX στο διαγωνισμό για την σύμβαση παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, στην οποία παρούσα είναι και η EGIS Project.

Η τελευταία παρά το γεγονός ότι υπήρχαν πληροφορίες ότι θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό με το ίδιο σχήμα, φαίνεται ότι επέλεξε την κοινοπραξία με την οποία έχει προεπιλεγεί στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ (VAUBAN – DIF – EGIS).

H Meridiam ιδρύθηκε το 2005 από τον διευθύνοντα σύμβουλο της EGIS Project Τιερί Ντεό, με την οικονομική υποστήριξη της Gredit Agricole και ειδικεύεται στην ανάπτυξη, τη χρηματοδότηση και τη διαχείριση έργων υποδομής στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Αφρική.

Η Meridiam είναι παρούσα σε 25 χώρες με γραφεία σε 11 πόλεις: Παρίσι, Νέα Υόρκη, Κωνσταντινούπολη, Τορόντο, Ντακάρ, Λουξεμβούργο, Αντίς Αμπέμπα, Βιέννη, Αμμάν, Λιμπρεβίλ και Γιοχάνεσμπουργκ.

Πρόσφατα στο ταμείο Υποδομών εισήλθε η Samsung Life Insurance, η οποία είναι πλέον μέτοχος του 20% μαζί με τη διοίκηση της Meridiam που εξακολουθεί να ελέγχει το 80% της εταιρείας με έδρα το Παρίσι.

Η Meridiam έχει υπό διαχείριση περιουσιακά στοιχεία συνολικής αξίας 20 δις. δολαρίων ενώ έχει επενδύσει μέχρι σήμερα περισσότερα από 80 δισεκατομμύρια δολάρια σε 120 έργα υποδομών.

Μία από τις μεγαλύτερες συμμετοχές της τα τελευταία χρόνια είναι η απόκτηση του 39% της Γαλλικής εταιρείας διαχείρισης υδάτων και περιβαλλοντικών έργων Suez.

Η εταιρεία έχει επενδύσει επίσης σε ένα πλήθος έργων υποδομής από αυτοκινητόδρομους, σιδηρόδρομο και τραμ μέχρι αεροδρόμια, λιμάνια, κρίσιμες δημόσιες υπηρεσίες (εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης, σχολεία, πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα κ.α) αλλά και στον τομέα της ενεργειακής μετάβασης.

Πριν από 2,5 χρόνια η Meridiam έγινε ο πλειοψηφών μέτοχος της Voltalis, που εξειδικεύεται στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας για ιδιώτες.

Επίσης σε συνεργασία με την Vinci ανέλαβαν με ΣΔΙΤ τον αυτοκινητόδρομο D4 στην Τσεχία μία επένδυση που ανήλθε σε περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος βελτιώνει τη σύνδεση μεταξύ της Νότιας Βοημίας και της Πράγας και συμβάλλει στη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας στους κύριους εμπορικούς δρόμους της χώρας, ειδικά προς τη γειτονική Γερμανία και Αυστρία.

Αττική Οδός: Προχωρά ο διαγωνισμός

Η επόμενη φάση του διαγωνισμού της Αττικής Οδού αναμένεται να γίνει με νωπή την κυβερνητική εντολή αφού οι υποψήφιοι θα κλιθούν να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές περίπου 15 μέρες μετά τις επαναληπτικές εκλογές.

Οι μέχρι στιγμής συνθήκες και το επενδυτικό κλίμα που διαμορφώνεται στην αγορά μετά και το αποτέλεσμα της πρώτης εκλογικής αναμέτρησης, κρίνονται άκρως ενθαρρυντικά για την ωρίμανση του διαγωνισμού.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταθέσει την αρχική ημερομηνία που ήταν για σήμερα 29 Μαίου για τις 10 Ιουλίου λόγω εκλογών και διαμηνύει ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση για παράταση, με παρόμοια μηνύματα να εκπέμπουν και οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, κάτι που μένει να αποδειχτεί.

Μετά τις παρατηρήσεις ήσσονος σημασίας που έκανε πρόσφατα το υπουργείο Οικονομικών, εντός των ημερών θα διανεμηθεί στους ενδιαφερόμενους το τελικό σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης (έχει μοιραστεί ήδη το draft).

H Aττική Οδός είναι ένα από τα τελευταία μεγάλα έργα παραχώρησης της χώρας (το άλλο είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) που κεντρίζουν το ενδιαφέρον κατασκευαστικών ομίλων και διεθνών επενδυτών προσφέροντας σίγουρες και σταθερές αποδόσεις.

Το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεννόηση με την προηγούμενη κυβέρνηση βελτίωσε τους όρους του διαγωνισμού, δίνοντας το δικαίωμα της αύξησης των διοδίων κατά την πρώτη πενταετία της σύμβασης, εξέλιξη που εκτιμάται ότι θα αποσυμπιέσει τις οικονομικές προσφορές ώστε να υπάρξει ένα δελεαστικό τίμημα.

Στους υπόλοιπους μνηστήρες του διαγωνισμού για την Αττική Οδό, συγκαταλέγονται η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – FS Ark Holdco, το σχήμα Μυτιληναίος – Vinci Highways – Vinci Concessions – Mobility Partne, η κοινοπραξία Macquarie – Fincop Infrastructure, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, η Abertis Infraestructuras από την Ισπανία και το ιταλικό σχήμα των INC SpA -Gruppo Fininc.

Επίσημα αιτήματα για αλλαγές στις κοινοπραξίες δεν φαίνεται να υπάρχουν στο ΤΑΙΠΕΔ πλην της ένταξης της Ιntrakat στο Πορτογαλικό σχήμα υπό την Brisa-Ribicone Bidco. Ωστόσο η δυνατότητα που έχουν οι ενδιαφερόμενοι να ενημερώσουν για πιθανές τροποποιήσεις 30 μέρες πριν το διαγωνισμό τους δίνει περιθώριο έως τις 10 Ιουνίου.

Το αμέσως επόμενο βήμα για την νέα κυβέρνηση είναι να οριστικοποιηθεί η νέα γενιά των έργων επέκτασης της Αττικής Οδού που πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης είχε αποκαλύψει ότι σχεδιάζονται να γίνουν μέσα από το θεσμό των πρότυπων προτάσεων και με ενιαίο διαγωνισμό που θα αφορά όλα τα έργα δηλαδή τις επεκτάσεις προς Λαύριο, Ραφήνα και την Σήραγγα Ηλιουπόλεως.

Αττική Οδός: Αυτή είναι η νέα τιμή στα διόδια – Τι προβλέπει η σύμβαση για την αύξησή τους

Mε ενδιαφέροντα στοιχεία εγκρίθηκε εχθές από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ το οριστικό κείμενο της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες θα δοθεί εντός των επομένων ημερών στα σχήματα που συμμετέχουν στον διαγωνισμό.

Σύμφωνα με το κείμενο, προβλέπεται πως οι τιμές θα μπορούν να προσαρμόζοντας βάσει των κυκλοφοριακών συνθηκών και αφού έχει υπάρξει σχετικό αίτημα από τον παραχωρησιούχο.

Η Αττική Οδός σήμερα λειτουργεί με διόδια ύψους 2,80 ευρώ. Προς τα τέλη του 2022 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε ανακοινώσει την μείωση της τιμής από την νέα περίοδο παραχώρησης, στα 2,50 ευρώ.

Αττική Οδός: Στα 5 χρόνια πρόβλεψη αύξησης διοδίων

Ουσιαστικά με τον νέο σχεδιασμό θα μπορούν να αναθεωρηθούν οι τιμές όταν συμπληρωθεί η πενταετία εφόσον αποδειχθεί ότι υπάρχει μεγάλος κυκλοφοριακός κορεσμός στον άξονα (πράγμα που ήδη συμβαίνει στο τμήμα Μεταμόρφωση-Δουκίσσης Πλακεντίας).

Η αύξηση, εφόσον οριστικοποιηθεί, θα έχει ως στόχο τη μείωση της κυκλοφορίας σε ανεκτά επίπεδα.

Η υλοποίηση του διαγωνισμου είναι στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ αν και είναι άγνωστο αν εν μέσω εκλογικών μαχών θα μπορέσει να τηρηθεί η ημερομηνία της 29ης Μαϊου που είναι για την υποβολή των προσφορών.

Η τρέχουσα σύμβαση ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024 και είμαστε πλέον ακριβώς 18 μήνες πριν την ολοκλήρωση της. Για να μπορέσει να πιαστεί ο στόχος του Οκτωβρίου 2024 θα πρέπει να τρέξει η διαδικασία των προσφορών για να ανακηρυχθεί ο ανάδοχος.

Βέβαια υπάρχουν και στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου που σημειώνουν πως με τόσα σχήματα να συμμετάσχουν είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν ενστάσεις και προσφυγές που δύναται να καθυστερήσουν σε άγνωστο βαθμό την όλη διαδικασία.

Η Αττική Οδός και οι μνηστήρες

Ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας.

Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

Αττική Οδός: Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετείχαν τα σχήματα

  1. ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
  2. GRUPPO FININC – INC SpA
  3. Ένωση προσώπων αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.»
  4. Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
  5. Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE»
  6. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΙΝΤΡΑΚΑΤ- BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
  7. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
  8. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS»

Αττική Οδός: Επέκταση Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς Λ.Βουλιαγμένης

Αφορά σε έργο που θα ξεκινά από τα στρατόπεδα «Σακκέτα» και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, όπου θα ξηλωθούν τα φανάρια ώστε να μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομος. Πρόκειται για την αστική σήραγγα Ηλιούπολης μήκους περίπου 3 χλμ. με τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.

Για τη μετακίνηση, λοιπόν, από τη Λεωφ. Κατεχάκη στη Λεωφ. Βουλιαγμένης θα απαιτούνται περίπου 10 λεπτά, όταν σήμερα – και ειδικά κατά τις ώρες αιχμής – ο χρόνος διάνυσης της συγκεκριμένης απόστασης ανέρχεται στα 30 λεπτά.

Αττική Οδός: Επέκταση και προς Λαύριο και Ραφήνα

Από τη μία πλευρά θα έχουμε συνέχιση του αυτοκινητοδρόμου προς το λιμάνι της Ραφήνας με παράκαμψη της Λ. Μαραθώνος και των πολυάριθμων φαναριών, και από την άλλη θα γίνει η διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου από το Μαρκόπουλο έως το λιμάνι του Λαυρίου.

Σημειώνεται ότι οι πρότυπες προτάσεις συνιστούν ένα εργαλείο που ζητούσαν επί χρόνια κορυφαία στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, και αφορούν σε έργα υποδομών αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.