ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΩΡΑ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ ΣΗΜΕΡΑ LIVE

Αττική Οδός: Ο απίθανος λόγος που έχει ζωγραφισμένα πουλιά στις νησίδες

Αττική Οδός: Μια πανέξυπνη λύση έχουν βρει οι άνθρωποι της Αττικής Οδού ώστε να προστατεύσουν την τοπική πανίδα.

Αρκετοί οδηγοί έχουν αναρωτηθεί γιατί η Αττική Οδός έχει ζωγραφισμένα πουλιά πάνω στα γυάλινα τοιχία, τα οποία έχουν τοποθετηθεί για την ηχορύπανση.

Πρόκειται για μα συνήθη πρακτική, την οποία ακολουθούν και άλλοι δρόμοι στην Ελλάδα όπως η Αττική Οδός, ωστόσο ποιος είναι ο λόγος;

Σύμφωνα με το gocar οι διαφανείς/γυάλινες αυτές επιφάνειες είναι υπεύθυνες για τον θάνατο πάνω από 100 εκατομμυρίων πουλιών ετησίως.

Τα πουλιά δεν μπορούν να τα διακρίνουν, με αποτέλεσμα να συγκρούονται πάνω και να πέφτουν νεκρά στο έδαφος.

Προκειμένου να προστατεύσουν τα πτηνά και την πανίδα στις περιοχές, οι διαχειριστές των αυτοκινητόδρομων σε πολλά μέρη της γης, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες προστασίας του περιβάλλοντος, βρήκαν μια εξαιρετικά απλή λύση για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.

Στις γυάλινες επιφάνειες που επισήμως ονομάζονται ηχοπετάσματα, τοποθετούνται ειδικά αυτοκόλλητα με ζωγραφισμένες παραστάσεις αρπακτικών πτηνών.

Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η πρόσκρουση, καθώς είτε διακρίνοντας τα τοιχία είτε λόγω φόβου, τα μικρά πουλιά απλώς πετάνε ψηλότερα από τα ηχοπετάσματα.

Η Αττική Οδός συγκεκριμένα, έχει τοποθετήσει ειδικά αυτοκόλλητα, στα ηχοπετάσματα που βρίσκονται στην περιοχή του δάσους Λεβίδη στην Παλλήνη.

Τα αυτοκόλλητα, τα οποία, αναπαριστούν φιγούρες αρπακτικών πουλιών, τοποθετήθηκαν από συνεργείο των Αττικών Διαδρομών με στόχο να αποτρέπουν, τα μικρά κυρίως πουλιά, να κατευθύνονται προς τα γυάλινα ηχοπετάσματα και να τα προστατεύει από την πρόσκρουση τους σε αυτά.

Ανάλογες φιγούρες τοποθετούνται και σε άλλα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου, με τους ειδικούς επιστήμονες (βιολόγοι, ορνιθολόγοι) να συμβάλλουν με τις οδηγίες τους στην σωστή επιλογή και εφαρμογή τους.

Αττική Οδός: Έρχονται αλλαγές στις τιμές των διοδίων

Μια τεράστια αλλαγή εξετάζεται στα διόδια της Αττικής Οδού, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή».

Η μείωση των διοδίων της Αττικής Οδού βρίσκεται «στο τραπέζι» ενόψει της νέας παραχώρησης του «χρυσοφόρου» οδικού άξονα (μετά τον Οκτώβριο του 2024), με την τελική απόφαση να λαμβάνεται πριν από το τέλος του έτους.

Πάντως, η πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ (στην οποία έχει περάσει ο έλεγχος της Αττικής Οδού) για κλιμακωτές χρεώσεις ανάλογα με την ώρα της ημέρας φαίνεται ότι έχει απορριφθεί οριστικά.

Η «Αττική Οδός Α.Ε.» έχει εισπράξει περισσότερα από 3,3 δισ. ευρώ από τα διόδια από την αρχή της παραχώρησης το 2005 (οπότε τέθηκε σε πλήρη λειτουργία ο δρόμος) έως το 2021.

Όπως είναι επόμενο, το ύψος των διοδίων στην Αττική Οδό των αυτοκινητοδρόμων απασχολεί συζητήσεις σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, καθώς δεν αποτελεί μόνο κρίσιμο στοιχείο του νέου διαγωνισμού αλλά και πολιτικό θέμα (και μάλιστα λίγους μήνες πριν από τις εθνικές εκλογές).

Ο διαγωνισμός, σύμφωνα με την εφημερίδα «Η Καθημερινή», για τη νέα παραχώρηση του οδικού άξονα για τα επόμενα 25 χρόνια βρίσκεται σε εξέλιξη και το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει την απόφαση της κυβέρνησης για το ύψος των διοδίων, ώστε να δώσει στις οκτώ κοινοπραξίες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον το σχέδιο της σύμβασης για να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους.

Πρόκειται για μια μάλλον ανορθόδοξη στρατηγική από πλευράς Ταμείου (η οποία είχε γίνει και κατά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού), χαρακτηριστική της λογικής του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συνδιαμορφώσουν τη σύμβαση που θα υπογράψουν.

Σύμφωνα με πληροφορίες, n εισήγηση του υπουργείου Υποδομών προς τον πρωθυπουργό είναι τα διόδια να διατηρηθούν στο ίδιο ή σε λελογισμένα χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με σήμερα.

Το κύριο επιχείρημα του υπουργείου Υποδομών είναι ότι ο άξονας εξυπηρετεί υπεραστικές μετακινήσεις (από την ανατολική στη δυτική Αττική, προς και από το αεροδρόμιο κ.ο.κ.) και δεν πρέπει να δεχθεί την περαιτέρω κυκλοφοριακή επιβάρυνση που θα έφερνε στον αυτοκινητόδρομο ένα πολύ χαμηλότερο ποσό διοδίων.

Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε (να μην επιβαρύνεται ο άξονας από σύντομες μετακινήσεις) είχε επιλεγεί εξαρχής, από το 2004, η χρέωση ενιαίου ποσού, ανεξάρτητα από τη διαδρομή που ο οδηγός θα διανύσει.

Το υπουργείο Υποδομών εκτιμά ότι το ποσό διοδίων θα πρέπει να διατηρηθεί περίπου στα σημερινά επίπεδα, με δυνατότητα αύξησης σε βάθος χρόνου ανάλογα με τα κυκλοφοριακά δεδομένα.

Η πρόταση αυτή δεν είναι η μόνη που εξετάζεται. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε κυβερνητικό επίπεδο έχει τεθεί παραχώρησης της Αττική Οδού και η πρόταση μιας πολύ μεγάλης μείωσης στην τιμή των διοδίων, με το επιχείρημα ότι ο άξονας έχει αποσβεστεί και συνεπώς δεν θα πρέπει ο οδηγός να επιβαρύνεται περαιτέρω με ένα τόσο υψηλό ποσό διοδίων. Η προσέγγιση αυτή είναι προφανώς πιο πολιτική.

Τέλος, η πρόταση που έχει καταθέσει το ΤΑΙΠΕΔ είναι η χρέωση να είναι υψηλότερη τις ώρες αιχμής του αυτοκινητοδρόμου και χαμηλότερη τις υπόλοιπες, με το σκεπτικό ότι η υψηλότερη χρέωση θα αποθαρρύνει την περαιτέρω επιβάρυνση τις ώρες αιχμής και θα αποτρέψει τον κορεσμό του δρόμου.

Η πρόταση αυτή, ωστόσο, δείχνει να έχει απορριφθεί, καθώς θεωρήθηκε ότι θα μετατρέψει τον οδικό άξονα σε «απρόσιτη πολυτέλεια» για ακόμα μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού.

Κατά τα λοιπά, στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι ο διαγωνισμός να προχωρήσει όσο πιο σύντομα γίνεται για δύο βασικούς λόγους.

Πρώτον, να αποφευχθεί το ενδεχόμενο το Δημόσιο να «συρθεί» σε παράταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης και, δεύτερον, για λόγους αξιοπιστίας απέναντι στους επενδυτές.

Η ημερομηνία κατάθεσης οικονομικών προσφορών είναι ακόμα ρευστή και θα εξαρτηθεί από το πλήθος των παρατηρήσεων που θα κάνουν οι ενδιαφερόμενοι στο σχέδιο της σύμβασης.

Να σημειωθεί πάντως ότι, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Υποδομών, το TAIΠΕΔ δεν έχει όλα αυτά τα χρόνια εκπονήσει κυκλοφοριακή μελέτη για την Αττική Οδό, ώστε να έχει στοιχεία «από πρώτο χέρι», αλλά επαφίεται στα στοιχεία που παρέχει ο παραχωρησιούχος.

Αττική Οδός: Πώς θα πληρώνουμε τα διόδια

Μια τεράστια αλλαγή θα δούμε τους επόμενους μήνες στους δρόμους, καθώς οι σταθμοί των διοδίων θα αποτελέσουν παρελθόν και θα πληρώνουμε με βάση την απόσταση!

Το συγκεκριμένο σύστημα με τα νέα ηλεκτρονικά διόδια αναμένεται να λειτουργήσει μέχρι και το τέλος του 2025, και στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2022 να γίνει ο διαγωνισμός για το έργο των 300 εκατ. ευρώ, ενώ αυτό που προωθείται είναι σύμπραξη Δημοσίου με Ιδιωτικού τομέα.

Το νέο σύστημα ουσιαστικά θα καταργήσει τους σταθμούς διοδίων, όπως είναι σήμερα, δεδομένου ότι οι οδηγοί θα χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που έχουν διανύσει.

Αυτό θα σημαίνει ότι θα εξασφαλιστεί μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης πολλών οδηγών, οι οποίοι βάσει του υφιστάμενου συστήματος πληρώνουν προκαταβολικά ένα προκαθορισμένο (και υψηλό) αντίτιμο, ενώ χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο για μόλις λίγα χιλιόμετρα.

Το νέο σύστημα αφορά στην εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση του αναγκαίου τεχνολογικού εξοπλισμού για τη σταδιακή μετάβαση στο σύστημα free flow στους αυτοκινητοδρόμους, όπου δεν θα υπάρχουν σταθμοί διοδίων.

Αυτό θα διασφαλίσει ότι στα ταξίδια δεν θα υπάρχουν καθυστερήσεις, μιας και τα οχήματα δεν θα χρειάζεται να σταματήσουν για τη συναλλαγή διοδίων, ενώ τέλος δεν θα σχηματίσουν ουρές.

Το τέλος, μάλιστα, του «σταμάτα-ξεκίνα» στα διόδια θα έχει θετικό αντίκτυπο και στο περιβάλλον. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι κατά το φρενάρισμα του αυτοκινήτου (π.χ. για την πληρωμή του τέλους διοδίου), λόγω της τριβής των φρένων εκλύονται μικροσωματίδια που αποτελούν πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Η περιβαλλοντική επιβάρυνση αυξάνεται, φυσικά, και όταν τα αυτοκίνητα εξέρχονται από τους σταθμούς διοδίων, μιας και ο κινητήρας, κατά την επιτάχυνση, παράγει μεγαλύτερο έργο.

Σχετικά με τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης, αυτά θα έχουν εγκατεστημένη μια συσκευή που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους, με τη βοήθεια δορυφόρων.

Για τα ΙΧ οχήματα θα γίνεται καταγραφή της πινακίδας κατά την είσοδο και την έξοδό τους από τον αυτοκινητόδρομο και θα επιβάλλεται επί τόπου η αντίστοιχη χρέωση, πάντα βάσει χιλιομέτρων.

Με βάση τον σχεδιασμό, τα υφιστάμενα μετωπικά διόδια θα μετατραπούν σε σταθμούς ελέγχου φορτίων και κυκλοφορίας.

Σωτήρης Παπαδόπουλος

Ο Σωτήρης Παπαδόπουλος είναι συντάκτης στην ιστοσελίδα xristika.gr, με ειδίκευση σε θέματα οικονομίας, κοινωνίας και επιχειρηματικότητας. Έχει πολυετή εμπειρία στη δημοσιογραφία και επικεντρώνεται στην ανάλυση οικονομικών τάσεων και ειδήσεων, βοηθώντας τους αναγνώστες να κατανοούν τις εξελίξεις και να παίρνουν ενημερωμένες αποφάσεις. Με την ακρίβεια και την αμεσότητα που χαρακτηρίζουν τα άρθρα του, ο Σωτήρης Παπαδόπουλος έχει καταξιωθεί ως αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης στο χώρο της ελληνικής ψηφιακής δημοσιογραφίας.

Recent Posts

Συνεχίζει αήττητος ο Παναθηναϊκός: 68-61 τον Ολυμπιακό

Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…

7 έτη ago

Λοταρία αποδείξεων: Δείτε ΕΔΩ αν κερδίσατε τα 1.000 ευρώ (TAXISnet και www.aade.gr)

aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…

7 έτη ago

Νίμιτς: Κατάλληλη στιγμή για λύση στο Σκοπιανό

"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…

7 έτη ago

Μητροπολίτης Μεσσηνίας κατά Ιερώνυμου: Όχι στα συλλαλητήρια

Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…

7 έτη ago

Νεκρός ο επιβάτης που έπεσε από το Blue Star Naxos

Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…

7 έτη ago

Ανασφάλιστα οχήματα: Έρχονται πρόστιμα έως 250 ευρώ

Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…

7 έτη ago