Αττική Οδός: Στο τραπέζι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και ο άξονας Ελευσίνας – Οινόης
Με ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις τα έργα της Αττικής –Χωρίς χρηματοδότηση η επέκταση της Κύμης- Αιχμηρές δηλώσεις για την γραμμή 4 του μετρό και το σχεδιασμό του έργου. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Στα έργα της Αττικής που θα ανακουφίσουν την πόλη από το κυκλοφοριακό που προκαλεί πλέον συνθήκες ασφυξίας στις μεταφορές θα δώσει προτεραιότητα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη.
Ο σχεδιασμός όπως παρουσιάστηκε χθες από την πολιτική ηγεσία στους διαπιστευμένους συντάκτες του υπουργείου προβλέπει την υλοποίηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και του άξονα Ελευσίνα -Οινόφυτα, με τη διαφορά ότι για τα έργα αυτά προτεραιότητα θα δοθεί στην ελαχιστοποίηση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου καθώς στόχος είναι να γίνουν μέσω συμβάσεων παραχώρησης και ΣΔΙΤ.
Αττική Οδός: Καρφιά για τη γραμμή 4
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν όμως και τα όσα δήλωσε ο υφυπουργός υποδομών Νίκος Ταχιάος σχετικά με την γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας. Όπως είπε, το μετρό δεν προχωράει με τους ρυθμούς του χρονοδιαγράμματος, τονίζοντας ότι όταν η πολιτική εισέρχεται σε ένα έργο δημιουργεί πρόβλημα.
Χαρακτήρισε προβληματικό σημείο τον τρόπο ανάθεσης της σύμβασης και την ξεχωριστή εργολαβία των πρόδρομων εργασιών καθώς οι δύο διαγωνισμοί που έπρεπε να γίνουν σε διαφορετικούς χρόνους ουσιαστικά υπογράφθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα.
Συνεχίζοντας στους ίδιους τόνους, ο υφυπουργός χαρακτήρισε εξωπραγματικό και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου των οκτώ ετών, το οποίο είναι σαφές ότι δεν θα τηρηθεί. Όπως αναφέρθηκε, η καθυστέρηση που υφίστανται στην γραμμή 4 δεν μπορεί προς το παρόν να προσδιοριστεί.
Τα προβλήματα του έργου εντοπίζονται στο σταθμό Εξαρχείων που ακολουθεί τους δικούς τους ρυθμούς, στον σταθμό Ευαγγελισμός για το Πάρκο Ριζάρη που εκκρεμεί η τεχνική μελέτη (ΤΕΠΕΜ) και για το σταθμό στην Κυψέλη σε σχέση με τις μετακινήσεις των δικτύων κοινής ωφέλειας.
Αττική Οδός: Αύξηση ΠΔΕ
Η πολιτική ηγεσία απέφυγε να δώσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τα έργα της Αττικής, τα οποία δεν έχουν ούτε εξασφαλισμένους πόρους, όπως για παράδειγμα η επέκταση προς της Λ. Κύμης που αποτελεί την μεγάλη εκκρεμότητα του κυβερνητικού σχεδιασμού για τα οδικά έργα εντός του αστικού ιστού και έχει από καιρό ανάδοχο.
Πρόκειται πάντως για υποδομές που όπως επισήμανε ο υπουργός υποδομών κ. Χρήστος Σταϊκούρας θα έχουν μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και προβλέπονται για τον σχεδιασμό του υπουργείου τα επόμενα 5 έως 10 χρόνια.
«Δεν είμαστε σε θέση να μιλήσουμε για συγκεκριμένα έργα στην Αττική» τόνισε χθες ο υπουργός και μίλησε για αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στα 500 εκ. από 320 εκ. που ήταν η πρόβλεψη λόγω δημοσιονομικού χώρου.
Αττική Οδός: Ο σχεδιασμός
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος μίλησε για τα έργα της Αττικής για τα οποία υπάρχει ενδιαφέρον να υλοποιηθούν από ιδιώτες στο πλαίσιο των λεγόμενων πρότυπων προτάσεων.
Τα έργα αυτά είναι η προέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού προς το Ελληνικό μέσω της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης που θεωρείται αναγκαία μετά και την ανάπτυξη του Ελληνικού στα νότια προάστια της Αθήνας αλλά και για τον οδικό άξονα Ελευσίνα- Οινόφυτα που εκτιμάται ότι θα αποσυμφορήσει την κίνηση στον Κηφισό κυρίως για τα φορτηγά. Και οι δύο αυτές προτάσεις έχουν υποβληθεί προς το υπουργείο, η μεν πρώτη από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ η δε δεύτερη μόνο από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Για το μοντέλο των προτύπων προτάσεων, ο κ. Ταχιάος επανέλαβε χθες ότι θα υπάρξουν νομοθετικές αλλαγές που θα διαφοροποιούν τον τρόπο που θα εφαρμοστούν.
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι τα έργα αυτά θα έχουν προϋπολογισμό πάνω από 200 εκατομμύρια και ότι στις επιτροπές αξιολόγησης δεν θα συμμετέχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου υποδομών όπως αρχικά προέβλεπε το νομοθετικό πλαίσιο.
Αττική Οδός: Υποκατάσταση αναδόχου
Αναφορικά με τις ΣΔΙΤ, όπως αναφέρθηκε χθες στο υπουργείο είναι σε εξέλιξη αίτημα υποκατάστασης του ενός από τους δύο αναδόχους στον διαγωνισμό ΣΔΙΤ για τη Γενική Γραμματεία Υποδομών, μετά από σχετικό αίτημα της REDEX του ομίλου Κοπελούζου, η οποία είχε κερδίσει το έργο με την Intrakat.
Όπως αναφέρθηκε το υπουργείο παρακολουθεί το θέμα με χρηματοδοτικούς σύμβουλους, ωστόσο το έργο απαιτεί περίπλοκες διαδικασίες, ενώ οι τράπεζες πρέπει να επιβεβαιώσουν το μοντέλο και τη βιωσιμότητα. Επίσης όπως τονίστηκε χθες πρέπει να μεταφερθούν οι εγκαταστάσεις του υπουργείου Υποδομών και μεταφορών σε διπλανή εγκατάσταση της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Αττική Οδός: Η παράδοση Αττικής Οδού-Εγνατίας
Για την παράδοση της Αττικής Οδού και της Εγνατίας Οδού, χθες ο κ. Ταχιάος δήλωσε ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα αναλάβει την λειτουργία της Αττικής Οδού στο διάστημα που θα μεσολαβήσει μέχρι να παραδοθεί στον νέο παραχωρησιούχο, κάτι που υπολογίζεται ότι είναι εφικτό το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Τόνισε μάλιστα ότι περίπτωση παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης δεν υφίσταται. Ομοίως και για την Εγνατία Οδό, είπε «προσπαθούμε να επιλύσουμε ζητήματα που συνδέονται με την παράδοση του έργου».
Μέχρι το καλοκαίρι θα έχει ψηφιστεί ο κυρωτικός Νόμος για την σύμβαση της Εγνατίας Οδού. Με αυτόν θα αντιμετωπιστούν εκτός των άλλων όλες οι εκκρεμότητες που αφορούν στην παράδοση του έργου, ώστε στις αρχές του επόμενου έτους αυτό να περάσει στον παραχωρησιούχο, ο οποίος και θα αναλάβει όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την σύμβαση.
Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται να ενεργοποιήσουν και άλλα έργα όπως ο οδικός άξονας Χαλάστρα – Εύζωνοι.
Αττική Οδός: Για τη Θεσσαλία
Σχετικά με τα έργα της Θεσσαλίας, αναφέρθηκε ότι σύντομα, θα προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για τα οδικά και τα σιδηροδρομικά έργα και εκτιμήθηκε ότι μέχρι το τέλος του καλοκαιριού – αρχές φθινοπώρου θα έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις που αφορούν στην αποκατάσταση της Θεσσαλίας.
Αττική Οδός: Οδικό δίκτυο
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου χαρακτήρισε ασφαλές το οδικό δίκτυο της χώρας σε σχέση με το μέσο ευρωπαϊκό όρο και είπε ότι υπάρχει σημαντικότατη πρόοδος σε ότι αφορά την ασφάλεια των μετακινήσεων.
Ο κ. κ. Σταϊκούρας ανάφερε ότι προτεραιότητα στην Ευρώπη είναι οι πιο πράσινες μετακινήσεις – μεταφορές, όπως ο Σιδηρόδρομος. Αναφερόμενος στα χρηματοδοτικά εργαλεία, είπε ότι για το πρόγραμμα CEF 2 η Ελλάδα έχει κάνει προτάσεις για 5 έργα, χρηματοδοτικού ύψους 900 εκατ. ευρώ, με σκοπό να «πετύχει» εξασφάλιση πόρων της τάξεως του 70%. Όπως αναφέρθηκε από το Φθινόπωρο έρχεται και νέο χρηματοδοτικό εργαλείο CEF 3 από το οποίο ποντάρει να λάβει πόρους.
Αττική Οδός: Τι αλλάζει στα διόδια
Απίστευτο αλλαλούμ με τα διόδια στην Αττική Οδό και την παραχώρησή τους σε νέα εταιρεία. Πόσο θα επηρεάσει όσους έχουν πομποδέκτες;
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γνωρίζουν πως η Αττικής Οδός δεν θα είναι έτοιμη για να παραδοθεί στο νέο παραχωρησιούχο στις αρχές Οκτωβρίου που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης. Γνωρίζουν καλά πως δεν υπάρχει περίπτωση να ολοκληρωθεί η παραχώρηση τους επόμενους 3,5 μήνες που είναι προγραμματισμένο.
Υπενθυμίζεται πως ο νέος παραχωρησιούχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η αλλαγή σελίδας θα είναι αρκετά δύσκολο να επιτευχθεί τον προσεχή Οκτώβριο. Άλλωστε αυτό εξέφρασε δημόσια την Παρασκευή και από το συνέδριο του ΤΜΕΔΕ και του ΤΕΕ (Σχεδιάζοντας τις Βιώσιμες Στρατηγικές του Αύριο) ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, λέγοντας ότι εξετάζονται σενάρια για ένα μεταβατικό στάδιο.
Αποκάλυψε δε ότι δεν μελετάται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία της με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου.
Την άποψη ότι η παράδοση στον νέο παραχωρησιούχο που είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα είναι αρκετά δύσκολο να επιτευχθεί τον προσεχή Οκτώβριο, εξέφρασε δημόσια την Παρασκευή και από το συνέδριο του ΤΜΕΔΕ και του ΤΕΕ (Σχεδιάζοντας τις Βιώσιμες Στρατηγικές του Αύριο) ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, λέγοντας ότι εξετάζονται σενάρια για ένα μεταβατικό στάδιο. Το κυβερνητικό στέλεχος αποκάλυψε ότι δεν μελετάται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία της με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη εξασφαλίσει για την Αττική Οδό, τη σύναψη κοινοπρακτικού δανείου 20ετούς διάρκειας με τις συστημικές τράπεζες (Εθνική Τράπεζα, Πειραιώς, Eurobank και Alpha) ύψους 2,7 δισ. ήτοι 675 εκατ, ευρώ για κάθε μία χωρίς να αποκλείεται και η χορήγηση πρόσθετων κεφαλαίων 100 εκατ. από Optima και Αttika Bank. Σε εκκρεμότητα παραμένουν επίσης η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η κύρωση από την Βουλή.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής στο διαγωνισμό για την επέκταση της 25ετους σύμβασης παραχώρησης, προσφέροντος το υψηλότερο τίμημα που ανήλθε σε 3,27 δισ. Το ποσό που υπολείπεται για την αποπληρωμή του τιμήματος (500 έως 600 εκ. ευρώ) θα καλυφθεί με ίδια κεφάλαια.
Πέρα όμως από την Αττική Οδό, ο κ. Ταχιάος κατά την πρόσφατη ομιλία του αναφέρθηκε και στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής και μίλησε για οδικές παρεμβάσεις που θα γίνουν και θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί. Ο υφυπουργός αναφέρθηκε στην επέκταση της Αττικής Οδού και τη σύνδεση Ελευσίνας-Οινόης, οι οποίες έχουν κατατεθεί μέσω των Πρότυπων Προτάσεων, σημειώνοντας ότι για την τελευταία το Υπουργείο θα επιθυμούσε να συνοδεύεται και από σιδηροδρομική σύνδεση με το Θριάσιο. Η πρόταση αυτή η οποία έχει υποβληθεί στο υπουργείο από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπει τη δημιουργία ενός νέου αυτοκινητόδρομου μήκους 40 χιλιομέτρων που θα συνδέσει την περιοχή της Ελευσίνας με τον ΠΑΘΕ στο ύψος των Οινοφύτων, αποτελώντας μια νέα οδική αρτηρία, η οποία θα μπορούσε να συμβάλει στην αποσυμφόρηση του Κηφισού.
Το νέο έργο προτείνεται με διαφορετική χάραξη από τον παλιότερο σχεδιασμό που προέβλεπε ο άξονας Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη. Και είναι το δεύτερο που υποβάλλει στο υπουργείο ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς έχει προηγηθεί σε συνεργασία με τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ άλλη μια πρότυπη πρόταση που υποβλήθηκε πριν ένα χρόνο και αφορά το σχεδιασμό για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα καθώς και τη σήραγγα που θα ενώνει τον Καρέα με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.