Αττική Οδός: Αυτή είναι η νέα τιμή στα διόδια – Τι προβλέπει η σύμβαση για την αύξησή τους

Αττική Οδός: Κλείδωσε το τελικό κείμενο για τη νέα σύμβαση παραχώρησης. Στα 5 χρόνια πρόβλεψη αύξησης διοδίων. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Mε ενδιαφέροντα στοιχεία εγκρίθηκε εχθές από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ το οριστικό κείμενο της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες θα δοθεί εντός των επομένων ημερών στα σχήματα που συμμετέχουν στον διαγωνισμό.

Σύμφωνα με το κείμενο, προβλέπεται πως οι τιμές θα μπορούν να προσαρμόζοντας βάσει των κυκλοφοριακών συνθηκών και αφού έχει υπάρξει σχετικό αίτημα από τον παραχωρησιούχο.

Η Αττική Οδός σήμερα λειτουργεί με διόδια ύψους 2,80 ευρώ. Προς τα τέλη του 2022 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε ανακοινώσει την μείωση της τιμής από την νέα περίοδο παραχώρησης, στα 2,50 ευρώ.

Αττική Οδός: Στα 5 χρόνια πρόβλεψη αύξησης διοδίων

Ουσιαστικά με τον νέο σχεδιασμό θα μπορούν να αναθεωρηθούν οι τιμές όταν συμπληρωθεί η πενταετία εφόσον αποδειχθεί ότι υπάρχει μεγάλος κυκλοφοριακός κορεσμός στον άξονα (πράγμα που ήδη συμβαίνει στο τμήμα Μεταμόρφωση-Δουκίσσης Πλακεντίας).

Η αύξηση, εφόσον οριστικοποιηθεί, θα έχει ως στόχο τη μείωση της κυκλοφορίας σε ανεκτά επίπεδα.

Η υλοποίηση του διαγωνισμου είναι στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ αν και είναι άγνωστο αν εν μέσω εκλογικών μαχών θα μπορέσει να τηρηθεί η ημερομηνία της 29ης Μαϊου που είναι για την υποβολή των προσφορών.

Η τρέχουσα σύμβαση ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024 και είμαστε πλέον ακριβώς 18 μήνες πριν την ολοκλήρωση της. Για να μπορέσει να πιαστεί ο στόχος του Οκτωβρίου 2024 θα πρέπει να τρέξει η διαδικασία των προσφορών για να ανακηρυχθεί ο ανάδοχος.

Βέβαια υπάρχουν και στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου που σημειώνουν πως με τόσα σχήματα να συμμετάσχουν είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν ενστάσεις και προσφυγές που δύναται να καθυστερήσουν σε άγνωστο βαθμό την όλη διαδικασία.

Η Αττική Οδός και οι μνηστήρες

Ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας.

Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

Αττική Οδός: Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετείχαν τα σχήματα

  1. ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
  2. GRUPPO FININC – INC SpA
  3. Ένωση προσώπων αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.»
  4. Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
  5. Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE»
  6. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΙΝΤΡΑΚΑΤ- BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
  7. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
  8. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS»

Αττική Οδός: Επέκταση Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς Λ.Βουλιαγμένης

Αφορά σε έργο που θα ξεκινά από τα στρατόπεδα «Σακκέτα» και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, όπου θα ξηλωθούν τα φανάρια ώστε να μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομος. Πρόκειται για την αστική σήραγγα Ηλιούπολης μήκους περίπου 3 χλμ. με τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.

Για τη μετακίνηση, λοιπόν, από τη Λεωφ. Κατεχάκη στη Λεωφ. Βουλιαγμένης θα απαιτούνται περίπου 10 λεπτά, όταν σήμερα – και ειδικά κατά τις ώρες αιχμής – ο χρόνος διάνυσης της συγκεκριμένης απόστασης ανέρχεται στα 30 λεπτά.

Αττική Οδός: Επέκταση και προς Λαύριο και Ραφήνα

Από τη μία πλευρά θα έχουμε συνέχιση του αυτοκινητοδρόμου προς το λιμάνι της Ραφήνας με παράκαμψη της Λ. Μαραθώνος και των πολυάριθμων φαναριών, και από την άλλη θα γίνει η διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου από το Μαρκόπουλο έως το λιμάνι του Λαυρίου.

Σημειώνεται ότι οι πρότυπες προτάσεις συνιστούν ένα εργαλείο που ζητούσαν επί χρόνια κορυφαία στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, και αφορούν σε έργα υποδομών αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.

Οι προτάσεις κατατίθενται από ιδιώτες εταιρείες και τα έργα μπορούν να υλοποιηθούν μέσω συμβάσεων έργων, συμβάσεων παραχώρησης και συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).

Αττική οδός: Το μεγάλο πρότζεκτ

Είναι το πρώτο μεγάλο οδικό project, μεγάλου προϋπολογισμού, που ανατίθεται εντός του Λεκανοπεδίου μετά από πολλά χρόνια. Υπενθυμίζεται ότι η προσφερόμενη, κατ’ αποκοπή, δαπάνη εργασιών που προσέφερε η κοινοπραξία αντιστοιχεί σε έκπτωση 5,30%, με αποτέλεσμα η συνολική δαπάνη του έργου να ανέλθει στα 244,58 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Το έργο ήταν αρχικού προϋπολογισμού 320 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και με δικαίωμα προαίρεσης 32,53 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Η διάρκεια των εργασιών είναι 48 μήνες. Εφόσον η σύμβαση για την κατασκευή του έργου υπογραφεί εντός του 2022, όπως εκτιμάται, τότε ο νέος οδικός άξονας θα τεθεί σε λειτουργία το 2026 ή το 2027.

Σημειώνεται ότι το έργο (δημοπρατήθηκε ως δημόσιο, άρα δεν θα έχει διόδια) έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς θα πρόκειται για έναν οδικό άξονα εξαιρετικής σημασίας ο οποίος θα εξυπηρετεί μέση ημερήσια κυκλοφορία 35.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, βόρεια της Κηφισιάς.

Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης θα ξεκινά από τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει, μετά από σχεδόν 3,8 χλμ., στον κόμβο Καλυφτάκη της εθνικής οδού στην Κάτω Κηφισιά, προσφέροντας εναλλακτική δίοδο και συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της κορεσμένης Αττικής Οδού και ιδίως του κόμβου της Μεταμόρφωσης. Το έργο θα περιλαμβάνει μία σήραγγα υπόγειας εξόρυξης 1,25 χλμ. και μία σήραγγα με τη μέθοδο cut and cover 1,15 χλμ. Το τελευταίο κομμάτι του δρόμου (1 χλμ.) είναι σε ανοιχτή οδοποιία και περιλαμβάνει έναν ανισόπεδο κόμβο στο υφιστάμενο βιομηχανικό πάρκο στην περιοχή της Λυκόβρυσης. Στο έργο περιλαμβάνονται επίσης η διευθέτηση του ρέματος Πύρνας για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής, η αποκατάσταση των τοπικών οδικών δικτύων σε μήκος 2 χλμ., συνδέσεις με τοπικά δίκτυα μέσω ισόπεδων κόμβων, αποχετευτικά έργα κ.α.